بدانیم تا سالم بمانیم

نوشیدنیها برای دیابت | خوراکی های مجاز برای افراد دیابتی

تغذیه سالم برای افراد دیابتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خوردن سیب بعد از ورزش

نوشیدنی برای دیابتی ها

 

 

غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی برای کنترل قند خون

اگر دیابت یا پیش دیابت دارید، یک برنامه غذایی مناسب، کلید کنترل قند خون‌تان است. گاهی انتخاب غذا یا نوشیدنی مناسب در یک رژیم غذایی دیابتی کار سختی می‌شود.

 

انواع لوبیا

لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز و هر نوع لوبیای دیگری، شاخص گلیسمی پایین دارند، یعنی کربوهیدراتهای آنها به آرامی گوارش می‌شوند و از این رو کمتر ممکن است قند خون‌تان را ناگهان بالا ببرند. طبق یافته‌ها، خوردن روزانه یک فنجان لوبیا به مدت سه ماه توانسته بود سطح HbA1c را پایین بیاورد.

 

سیب

خیلی‌ها تصور می‌کنند میوه‌ها در رژیم غذایی دیابتی‌ها جایی ندارند اما این درست نیست. فرد دیابتی می‌تواند میوه‌هایی با شاخص گلیسمی پایین یا متوسط (مانند سیب) مصرف کند. خوردن یک عدد سیب در روز، فواید دیگری نیز دارد چون حاوی فیبر زیاد و ویتامین C بوده و چربی نیز ندارد. ضمنا سیب اسنک خوبی است که به راحتی می‌توانید با خود همراه داشته باشید. همچنین می‌توانید سیب را بپزید و با کمی دارچین به عنوان دسر یا یک اسنک گرم میل کنید.

 

بادام

بادام که پای ثابت آجیل است سرشار از منیزیم می‌باشد که ماده‌ی معدنی مفیدی برای کمک به بدن در استفاده‌ی موثرتر از انسولین ِ خودش است. مصرف روزانه ۲۸ گرم بادام، تقریبا ۳۰ درصد از نیاز روزانه‌ی شما به منیزیم را تامین می‌کند. ضمنا، مغزهایی مانند بادام غنی از اسیدهای چرب تک غیراشباع، پروتئین و فیبر هستند که باعث می‌شود اسنک بسیار مفیدی برای دیابتی‌ها باشند.

 

اسفناج

یک فنجان اسفناج پخته ۲۱ کالری دارد و سرشار از منیزیم و فیبر است. می‌توانید اسفناج را خام، تفت داده شده در روغن زیتون، بخارپز و یا در ترکیب با سایر غذاها مصرف کنید. همچنین می‌توانید یک مشت اسفناج را در اسموتی‌‌تان بریزید یا به جای کاهو در سالاد از آن استفاده کنید.

 

دانه چیا

حتما شنیده‌اید که کاهش وزن اضافی و کنترل وزن یکی از بهترین راههای بهبود سطح قند خون است. دانه چیا در این کار کمک‌تان می‌کند. مطالعه‌ای اخیر نشان داده افراد دیابتی که به مدت شش ماه تقریبا سی گرم دانه چیا به رژیم غذایی کنترل شده خود اضافه کرده بودند، نزدیک به دو کیلوگرم از وزن خود کم کرده و از دور کمرشان نیز نزدیک به چهار سانتیمتر کم شده بود. دانه چیا علاوه بر فیبر حاوی پروتئین نیز هست و ۱۸ درصد از نیاز روزانه شما به کلسیم را تامین می‌کند. می‌توانید یک چهارم فنجان دانه چیا را با یک فنجان شیر کم چرب یا بدون چربی و نصف فنجان میوه خرد شده ترکیب کرده، طی شب در یخچال قرار داده و صبح روز بعد برای صبحانه میل کنید.

 

بلوبری

بلوبری دارای ترکیباتی است که نشان داده شده به کاهش ریسک بیماری قلبی و بهبود استفاده از انسولین توسط بدن کمک می‌کند. طبق یافته‌های جدید علمی، خوردن تقریبا ۲ فنجان بلوبری در روز، حساسیت به انسولین را در افراد دچار اضافه وزن که مقاومت به انسولین داشتند افزایش داده بود. بلوبری منبع عالی فیبر و سایر مواد مغذی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدانهاست. می‌توانید نصف فنجان بلوبری تازه (یا بلوبری منجمد یخ زدایی شده) را با یک قاشق ماست خالص ترکیب و میل کنید. افزودن بلوبری به اسموتی‌های‌تان نیز ایده خوبی است.

 

جو دوسر

جو دوسر تنها برای قلب مفید نیست، بلکه می‌تواند قند خون‌تان را نیز تنظیم کند. جو دوسر مانند سیب، شاخص گلیسمی پایینی دارد. فراموش نکنید که جو دوسر فرآوری شده و آماده، شاخص گلیسمی‌اش افزایش یافته است و مناسب دیابتی‌ها نیست. می‌توانید از جو دوسر در انواع سوپ، اسموتی‌ها و … استفاده کنید.

 

زردچوبه

زردچوبه این ادویه‌ی طلایی حاوی کورکومین است. کورکومین ماده‌ای است که می‌تواند لوزالمعده را سالم نگه داشته و از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع دوم پیشگیری کند. محققان در مطالعه‌ای به افرادی که پیش دیابت داشتند، به مدت نُه ماه روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم مکمل کورکومین دادند (گروه دیگری نیز دارونما مصرف کردند) و دریافتند ۱۶ درصد از افرادی که دارونما مصرف کرده بودند بیماری‌شان از پیش دیابت به دیابت نوع دوم تبدیل شد، در حالیکه تمام افرادی که کورکومین مصرف کرده بودند همچنان در مرحله‌ی پیش دیابت باقی ماندند. این مطالعه تائیدی بود بر استفاده از این ادویه‌ی قدیمی  برای بهبود حساسیت به انسولین.

 

چای بابونه

سالهاست که از چای بابونه برای انواع بیماریها استفاده می‌شود. پژوهش‌های نشان داده‌اند چای بابونه خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارد و می‌تواند به کنترل قدن خون کمک کند. در آزمایشی به مدت شش هفته سه بار در روز و بعد از غذا، یک فنجان چای بابونه داده شد و معلوم شد قند خون، انسولین و مقاومت به انسولین در این افراد کاهش یافته است. می‌توانید به جای قهوه بعد از غذای‌تان، یک فنجان چای تازه دم بابونه با یک برش لیموترش تازه بنوشید.

 

 نوشیدنی‌های خوب و بد برای افراد دیابتی

دیابت دارای دو شکل اصلی نوع ۱ و ۲ است که هر دو در نتیجه افزایش قند خون ایجاد می‌شود. انسولین هورمونی که به جذب گلوکز در سلولها کمک می‌کند یا در بدن این افراد وجود ندارد و یا در مقادیر محدودی تولید می‌شود. در بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، انسولین بدرستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این موضوع باعث انباشته شدن قند در خون می‌‌شود و چنانچه این بیماری بدرستی مدیریت نشود، موجب بروز خطراتی برای بیمار می‌گردد. نوشیدنی‌های مختلف بر مقدار قند خون بیماران به روشهای مختلفی تأثیرمی گذارند، انتخاب نوع نوشیدنی برای مدیریت بیماری این افراد بسیار اهمیت دارد.

 

شیر شیرین نشده یک نوشیدنی خوب برای افراد دیابتی محسوب می‌شود که باید در برنامه‌ی غذایی آنها گنجانده شود، توصیه‌های زیر به افراد دیابتی برای کنترل آسان‌تر قند خون کمک می کند.

 

·        یک رژیم غذایی متعادل و مدیریت مصرف روزانه‌ی کربوهیدرات‌ها

·        مدیریت مصرف کربوهیدرات‌ها باید با شرایط هر روز فرد مطابقت کند

 

از آنجائیکه مغز و بدن به مصرف مقداری کربوهیدرات نیاز دارند فرد دیابتی حتماً باید بر اساس توصیه‌هایی که مشاور تغذیه به او کرده است مقداری کربوهیدرات مناسب مصرف نماید.

توجه به اطلاعات و برچسب‌های تغذیه‌ای مواد غذایی می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار آنها قرار دهد. در برچسب‌های مواد غذایی سایر وعده‌ی سروینگ و مقدار کربوهیدرات موجود در یک وعده‌ی سروینگ مشخص شده است.

 

بهترین نوشیدنیها برای افراد مبتلا به دیابت

آب: آب بهترین نوشیدنی برای همه‌ی افراد است، هیدراتاسیون مناسب سلامت جسمی و روانی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و هر سیستمی در بدن نیاز به آب دارد. علائم تشنگی همچنین می‌تواند با علائم گرسنگی یا میل به خوردن مواد شیرین اشتباه گرفته شود، این امر منجر به ولع افراد به خوردن نوشیدنی‌های شیرین یا آب میوه‌ها می‌شود. چنانچه احساس کردید نیاز به خوردن مایعات دارید بهترین نوشیدنی یک لیوان آب است پس از نوشیدن آب به واکنش بدنتان به آن توجه کنید.

 

آب طعم‌دار: برخی افراد از آبمیوه‌ها یا نوشیدنیهای شیرین شده به جای آب استفاده می‌کنند زیرا آنها از طعم آب خالص لذت نمی برند و خوردن آن برایشان سخت است، بهتر است آب را با مقداری آب لیموی تازه یا سایر مرکبات و یا آب قره قاط یا زغال اخته طعم دار کنید یا مقداری پالپ آلوئه‌ ورا در آب ریخته و آنرا بنوشید زیرا آلوئه ‌ورا برای افراد دیابتی مفید است.

 

جوشانده‌های گیاهی

چای یکی از بهترین آبهای طعم‌دار است. با جوشاندن برگهای یک گیاه در آب می‌توانید آب را طعم‌دار کرده و خواصی را به آن بیافزایید شما می‌توانید انواع چای‌های گیاهی را بصورت سرد یا گرم میل کنید.

 

برای مثال، ریشه‌ی شیرین بیان (Licorice root) دارای عطر بسیار خوب و طعم شیرینی است که بدون افزایش قندخون می‌تواند به عنوان یک چای مناسب مصرف شود، در برخی مطالعات به تأثیر عصاره‌ی شیرین بیان بر کاهش قندخون در افراد مبتلا به دیابت اشاره شده است.

 

 شیر

برخی مواقع بدن به چیزی بیش از آب نیاز دارد و شیر ممکن است انتخاب خوبی باشد، شیر گاو بدون چربی یا شیر سویا، شیر برنج یا انواع شیرهای شیرین نشده‌ی آجیل‌ها مانند شیر بادام می‌تواند کالری، ویتامین و موادمعدنی لازم را برای بدن فرد تأمین کند. از آنجائیکه شیر حاوی مقداری کربوهیدرات است باید مقدار کربوهیدرات آنرا در شمارش میزان کربوهیدرات روزانه‌ی خود به حساب آورید.

 

 آب میوه خالص در حد اعتدال

آب میوه‌های خالص و تازه نوشیدنیهای مناسبی برای افراد دیابتی هستند اما از آنجائیکه آب میوه‌ها حاوی قند طبیعی هستند اما فیبر مورد نیاز از آنها حذف شده است، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد و در هر بار مقادیر کمی از آنها را مصرف نمود. مقدار قند موجود در آبمیوه‌ها نیز باید در شمارش کربوهیدرات روزانه‌ی بیماران دیابتی محاسبه شود.

 

 

اب میوه برای افراد دیابتی

دوغ ودیابت

 

 

کنترل وعده‌ی سروینگ کلید مدیریت کربوهیدرات‌ها در هنگام نوشیدن آبمیوه همراه با یک وعده‌ی غذا می باشد، نوشیدن آبمیوه به تنهایی می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی قندخون بیمار شود اما مصرف آن با سایر غذاها می‌تواند از افزایش ناگهانی قند خون بکاهد مگر اینکه بیمار دچار افت شدید قند خون شده باشد که در این صورت خوردن آبمیوه به تنهایی به حل این مشکل کمک می کند.

 

 قهوه و چای درحد اعتدال

در مورد مصرف قهوه توسط افراد دیابتی بحث‌های زیادی وجود دارد. مصرف قهوه ممکن است تأثیرات کوتاه مدت ناخواسته‌ای را سبب شود اما نوشیدن طولانی مدت قهوه دارای برخی مزایا برای افراد دیابتی است. نوشیدن قهوه‌ی کافئینه و چای می‌تواند تأمین کننده‌ی انرژی بدن بدون افزایش ناگهانی قند خون باشد، بهتر است از نوشیدن قهوه‌های شیرین شده یا چای شیرین شده، اجتناب کنید. خامه‌های طعم دار ممکن است حاوی مقادیر بالایی قند باشند به همین دلیل در خوردن آنها دقت کنید بهتر است بر چسب آنها را مطالعه کنید یا از مصرف آنها صرفنظر نمایید.

 

بدترین نوشیدنیها برای افراد دیابتی

 سودا، نوشیدینهای انرژی زا

این نوع نوشیدنی‌ها برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مضر هستند و در افراد سالم موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. برای افرادیکه در حال حاضر به دیابت مبتلا هستند، مصرف این نوشیدنیها موجب ورود مقادیر زیادی قند ساده به بدن افراد می‌شود که نیاز به هضم چندانی نداشته و می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی قند خون این افراد شود.

از آنجائیکه ثابت ماندن قند خون افراد بسیار مهم است بهترین راه عدم مصرف این نوشیدنی ها و یا محدود نمودن مصرف آنها است.

 

 کوکتل میوه

نوشیدنیهای شیرین شده با شکر مانند آب میوه‌های حاوی قطعات میوه، دارای طعمی شبیه به آبمیوه‌ی طبیعی هستند اما غالباً حاوی مقادیر زیادی قند یا شربت ذرت می‌باشند. این مواد می توانند موجب افزایش ناگهانی قندخون مشابه با نوشیدن سودا شوند. آنها حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات هستند اما ارزش مواد تغذیه‌ای آنها بمراتب کمتر از آب میوه‌ی خالص است. مصرف مقادیر متعادلی آب میوه برای افراد دیابتی مناسب است اما آنها باید از مصرف کوکتل‌های میوه‌ای اجتناب کنند.

 

 نوشیدنیهای الکلی

اگر چه الکل خود فاقد قند است اما نوشیدنیهایی مانند آبجو و سایر مخلوط‌های الکلی حاوی مقادیری قند هستند، الکل می تواند موجب افت قند خون افراد دیابتی شود و برای افردی که تحت درمان با داروهای دیابت هستند مشکلاتی را موجب شود و موجب افزایش میزان انسولین در بدن شود. نوشیدن الکل برای مسلمانان حرام است اما برای افراد ادیان دیگر نوشیدن مقادیر کمی از آن برای افراد دیابتی با نظارت بر قندخون بر اساس میزان زیر توصیه می‌شود: برای زنان یک واحد و برای مردان دو واحد در روز، یک واحد شامل  ۱.۵اونس اسپیریت و ۵ اونس شراب یا ۱۲ اونس آبجو است.

 

به یاد داشته باشید حتی با رعایت وعده‌ی سروینگ، نوشیدنیهای الکلی تنها باید همراه با غذا مصرف شوند و حتماً باید مقدار قندخون بیمار بررسی گردد.

هرگز نباید مصرف نوشیدنیهای الکلی را جایگزین کربوهیدرات موجود در غذا نمود، درعوض باید مقدار مصرف آن محدود شود و حتماً باید همراه با یک رژیم متعادل و نرمال مصرف شود.

افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از سوداهای بدون کالری یا از آب گازدار به عنوان میکسر الکل و به جای میکسرهای قندی استفاده نمایند.

 

در ادامه پیشنهاداتی برای تهیه‌ی نوشیدنی‌های سالم برای افراد دیابتی آورده ایم:

اسموتی‌ها

افراد مبتلا به دیابت باید تا جای ممکن مقدار قند خون خود را متعادل نگه دارند. اسموتی‌ها، نوشیدنی‌های بسیار وسوسه کننده‌ای هستند که معمولاً حاوی مقادیر زیادی قند یا میوه های سرشار از قند می‌باشند. مصرف فیبر یک راه طبیعی برای کاهش فرایند هضم کربوهیدرات‌ها و انتشار آنها به جریان خون است. افزودن موادی مانند آووکادو، نارگیل، تخم کتان و تخم چیا می‌تواند محتوای فیبر این مخلوط‌های میوه‌ای را بالا برده و طعم وعطر بسیار خوبی به آنها بدهد.

 

یک دستور بی نظیر برای یک اسموتی مناسب برای افراد دیابتی بشرح زیر است:

–                     ۱ فنجان شیر بادام شیرین نشده

–                     یک عدد آووکادوی کوچک

–                     یک فنجان اسفناج

 

–                      نصف فنجان بلوبری یا زغال اخته یا قره قاط

–                      نصف یک عدد لیموی پوست گرفته

–                     نصف فنجان ماست یونانی شیرین نشده(نوی ماست آب گرفته که در بازار یافت می‌شود).

 

–                      یک قاشق غذاخوری تخم چیا

–                     نصف قاشق چایخوری دارچین

این اسموتی بسیار مقوی و سیر کننده است و می‌تواند به عنوان یک میان وعده مصرف شود. ماست حاوی پروتئین است و وجود دارچین، تخم چیا و آووکادو به تعادل قند موجود در بلوبری کمک می کند.

 

چای سبز

در حالیکه نوشابه‌ها یا قهوه‌های شیرین برای رفع خستگی برای بسیاری از افراد جزء بهترین و محبوب‌ترین نوشیدنیها محسوب می‌شود اما برای افراد مبتلا به دیابت نوشیدنیهای سالمی نیستند اما یک انتخاب سالم برای این افراد چای سبز است چای سبز سرشار از پلی فنول‌ها است، تحقیقات نشان داده است مصرف چای سبز به کاهش خطر ابتلا به دیابت و افزایش توانایی بدن در پردازش و فرآوری قند کمک می کند. نحوه‌ی تهیه‌ی چای سبز زنجبیلی به شرح زیر است:

 

–                     یک قاشق غذاخوری زنجبیل ریز خرد شده

–                     یک عدد چوب دارچین

–                      ۲ عدد برگ استویا یا جایگزین‌های قند (در صورت تمایل)

–                     ۴ عدد کیسه‌ی چای سبز

–                      ۴ فنجان آب

 

دارچین و زنجبیل را به آب بیافزایید و اجازه دهید جوش بیاید سپس به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس کیسه‌های چای و جایگزین شکر را به آن اضافه کنید و آنرا از روی حرارت بردارید و بروی حرارت غیر مستقیم سماور یا کتری قرار دهید تا چای دم کشید و نوش جان کنید.

 

انار برای دیابت

نوشیدنی بدون قند

 

نوشیدنیها برای دیابت | خوراکی های مجاز برای افراد دیابتی

 

 

منبع : برترین ها / diabetestma.org

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا