ازدواج و همسرداری

چاقی بعد از ازدواج | علل و راه های پیشگیری و درمان

ازدواج و همسرداری ، علل چاقی پس از عروسی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

دلیل لاغری بعد از ازدواج

دلایل افزایش وزن ناگهانی ، چاقی بعد از ازدواج

 

 

چرا زوج‌های عاشق چاق می‌شوند؟

این باور که زوجهای شاد وقتی که عاشق هم هستند وزن اضافه می‌کنند عجیب به نظر می‌رسد اما جالب است بدانید شواهد علمی وجود دارد که ثابت کرده این باور درست است. طبق پژوهش‌های گوناگون، همسرانی که زندگی‌ مشترک‌شان را شاد و رضایتبخش اعلام می‌کنند، بیشتر مستعد افزایش وزن هستند.

 

تحقیقی که توسط دانشگاه کارولینای شمالی انجام شد، میزان وزن بیش از ۸۰۰۰ نفر را پیگیری کرد و نتیجه این بود که زنان متاهل می‌توانند طی ۵ تا ۶ سال اول زندگی مشترک خود، ۱۱ کیلوگرم وزن اضافه کنند. ضمنا زنانی که با پارتنر خود زندگی می‌کردند اما ازدواج نکرده بودند، ۱۰ کیلوگرم وزن اضافه کرده بودند در حالیکه زنانی که در مرحله‌ی آشنایی بودند و با پارتنر خود زندگی نمی‌کردند، ۶ گیلوگرم وزن افزایش وزن داشتند.

 

محققان از این یافته‌ها نتیجه گرفتند که بین روابط عاشقانه و رومانتیک و احتمال چاقی و افزایش وزن، یک ارتباط قوی وجود دارد. همچنین معلوم شد با وجود افزایش وزنی که در روابط عاشقانه مشاهده شد، کاهش چشمگیری در گرایش به سیگار و اعتیاد به الکل در زوج‌های عاشق وجود داشت که بیانگر اراده‌ی همسران در پیگیری یک سبک زندگی سالم‌تر می‌باشد.

 

موسسه ملی سلامت، تحقیقات بیشتری انجام داد تا بررسی کند آیا افزایش وزن در میان زوج‌های تازه متاهل شده، بازتابی مثبت از شادی‌شان است یا بازتابی منفی از نارضایتی‌شان. در این مطالعه زوج‌هایی که بیش از ۴ سال از ازدواج‌شان می‌گذشت مورد ارزیابی قرار گرفتند و وضعیت سلامت هیجانی و میزان استرس‌شان سنجیده شد. یافته‌ها نشان دادند زوج‌هایی که به تازگی ازدواج کرده بودند و از زندگی زناشویی خود راضی بودند، دو برابر بیشتر مستعد افزایش وزن بودند، در حالیکه زوج‌هایی که اعلام کردند زندگی شاد و رضایتبخشی ندارند، کمتر در معرض افزایش وزن قرار داشتند.

 

بررسی‌ها به این نتیجه رسید که زوج‌های شاد بیشتر وزن اضافه می‌کنند زیرا نیازی نمی بینند که توجه همسر خود را جلب کنند و نسبت به همان چیزی که هستند شاد و راضی‌اند. در حالیکه زوج‌هایی که احساس ناراحتی در روابط خود می‌کنند به دلیل استرس و بیقراری قادر به افزایش وزن نیستند. اما به زوج‌های شادی که وزن اضافه کرده‌اند توصیه می‌شود، نه به دلیل ظاهر بلکه به دلیل سلامتی خود، راهکار مناسبی برای کنترل وزن‌شان پیدا کنند.

 

افزایش وزن مُسری است

مطالعه‌ای که توسط New England Journal of Medicine انجام شده نشان می‌دهد افزایش وزن در میان همسران مُسریست. اگر یکی از زوجین وزن اضافه کند، زوج دیگر نیز به احتمال ۳۷ درصد وزن اضافه خواهد کرد. زیرا زمان زیادی را با هم می‌گذرانند و به عادتهای هم سازگاری پیدا می‌کنند. در حالیکه زوج‌هایی که معمولا از رابطه خود ناراضی‌اند، زمان زیادی را با هم سپری نمی‌کنند و به همین علت کمتر احتمال دارد از عادت‌های هم تقلید کنند.

 

پژوهشگران، محیط اجتماعی، عادات و فعالیت‌های مشترک همسران را ارزیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که افزایش وزن همسران ناشی از تاثیر روحی و روانی است که همسران از هم می‌گیرند و طبیعتا شامل عادات غذایی نیز می‌شود.

 

توجه داشته باشید که هر چند این مطالعات توسط حرفه‌ای‌های حوزه سلامت و پزشکی انجام شده‌اند اما فقط نمونه‌ای از جمعیت هستند، نه تمام جمعیت دنیا! بنابراین شامل همه نمی‌شوند. همیشه استثناهایی نیز وجود دارد و به این معنی نیست که اگر متاهل هستید اما وزن اضافه نکرده‌اید پس زندگی شاد و رضایتبخشی ندارید. این مطالعات فقط با هدف بررسی وضعیت زندگی زوج‌ها و کمک به کاهش وزن انجام شده‌اند.

 

اگر شما و همسرتان نیز دچار افزایش وزن شده‌اید، سعی کنید عادات غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید و با وضعیت سالم‌تری از زندگی در کنار هم لذت ببرید.

 

افزایش وزن بعداز ازدواج کابوس تازه عروس و داماد ها

ازدواج یک اتفاق بزرگ در زندگی جوانان محسوب می شود ،تغییراتی که براثر ازدواج رخ می دهد همانند هر تغییر دیگری در زندگی انسان تأثیر می گذارد و زوج های جوان را درگیر این تغییرات میکند یکی از این تغییرات افزایش وزن بعد از ازدواج است . یکی از مهم ترین دلایلی که باعث افزایش وزن زوجین پس از ازدواج می شود، تغییر سبک تغذیه و خورد و خوراک است.در این مطلب شما را با دلایل افزایش وزن در زوج های جوان آشنا می کنیم.

 

علت های افزایش وزن بعد از ازدواج

اکثر زوجین پس از ازدواج دچار اضافه وزن می شوند علت آن هم می تواند مصرف تنقلات و گردش و تفریح دونفره باشد البته تغییرات هورمونی ناشی از رابطه جنسی نیز در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود چاق شدن بعد از ازدواج امری طبیعی است و برای پیشگیری از آن نیازمند رعایت پرهیزات غذایی مختلف هستید رستوران ها ،کدبانوگری، قرص های ضدبارداری و شام و نهارهای دونفره عاشقانه در این زمینه تاثیرات فراوانی خواهند گذاشت !

 

اضافه وزن و چاقی بعد از ازدواج کابوس خیلی از تازه عروس و دامادهاست که البته ترس درستی هم هست براساس پژوهش های مختلف، افراد متاهل در دو سال ابتدای ازدواج دو برابر بیشتر از افراد مجرد در معرض خطر چاقی قرار دارند. اما واقعا بین متاهل شدن و اضافه وزن چه رابطه ای وجود دارد؟

 

خیلی ها فکر می کنند ترشح هورمون ها در این چاقی موثر است اما واقعیت این است که هورمون ها هیچ تاثیری روی تغییرات وزنی زوج های جوان ندارند اصلا چرا چاق شدن بعد از ازدواج مشکل بسیاری از افراد است؟

 

از ماه ها یا شاید سال ها قبل برای مراسم عروسی برنامه ریزی می کنید و دوست دارید در آن مهمانی خاص بهترین باشید. مثلا در باشگاه ورزشی ثبت نام می کنید و رژیم های عجیب و غریب می گیرید تا لاغر شوید و به اندام متناسبی که آرزویش را دارید، برسید. همیشه هم مراقب خورد و خوراکتان هستید تا دوباره چاق نشوید اما با تمام شدن مراسم معمولا همه این کارها فراموش می شوند و اضافه وزن پیدا می کنید.

 

متاسفانه بسیاری از خانم ها و حتی آقایان تصور می کنند چاق شدن و داشتن وزن اضافه جزء جدایی ناپذیر متاهل شدن به شمار می رود و امکان ندارد کسی ازدواج کند و دچار اضافه و وزن نشود!

 

اضافه وزن عشق!

بسیاری از کارشناسان برای تعرف چاق شدن بعد از ازدواج اصطلاحی با عنوان «اضافه وزن عشق» استفاده می کنند و بر این باورند دوسوم خانم ها ۲ سال بعد از ازدواج بین ۳ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند.

 

گروهی معتقدند خانم ها پس از ازدواج تغییرات هورمونی خاصی خواهندداشت و هورمون ها متهم اصلی اضافه وزن عروس خانم ها هستند اما به گفته متخصصان و براساس پژوهش های معتبر علمی، بین هورمون ها و اضافه وزن بعد از ازدواج هیچ رابطه ای وجود ندارد و تغییر سبک زندگی افراد است که زمینه چاقی آن ها را فراهم می کند.

 

آقایان بیشتر از خانم ها چاق می شوند

یکی از مهم ترین دلایلی که بیشتر خانم ها و البته آقایان پس از ازدواج چاق می شوند، این است که آن ها دیگر خوش اندام ماندن را لازم نمی دانند و به عادات غلط تغذیه ای قبل خود بر می گردند، فعالیت بدنی خود را کاهش می دهند و اگر هم سال ها برای حفظ اندام خود رژیم خاصی را رعایت کرده اند پس از ازدواج از آن دست بر می دارند و به مرور زمان در دام اضافه وزن گرفتار می شوند.

 

 

چاق شدن دختر

تغییرات بدن زن بعد از ازدواج

 

 

نباید فراموش کنیم فقط مصرف چند کالری اضافه در روز می تواند در طول یک تا دو سال به شکل اضافه وزن بروز کند.

 

رستوران ها کلوپ چاقی اند

یکی از بهترین تفریح های زوج های جوان در ماه های اول ازدواج، امتحان غذاها و دسرهای متنوع در رستوران های مختلف است. از طرفی مدتی طول می کشد که خانم ها به ویژه خانم های شاغل به شرایط جدید و آشپزی روزانه عادت کنند و تا آن زمان، غذا خوردن در رستوران و سفارش غذا از بیرون تنها گزینه های موجود خواهد بود که متاسفانه اضافه وزن تازه عروس و داماد را رقم می زند.

 

پاگشاها و کالری های مزاحم

حضور مداوم در مهمانی های پس از ازدواج یا همان پاگشاشدن ها و به دنبال آن تعارف فامیل و مصرف غذاها و دسرهای رنگارنگ و خوشمزه و البته سرشار از کالری نیز نتیجه ای جز اضافه وزن نخواهدداشت.

 

امان از کدبانوگری

یکی از عادت های بد عروس خانم ها این است که در ماه های اول ازدواج به اصطلاح جوگیر می شوند و غذاهای متنوع و دسرهای پرکالری و پرحجمی را برای وعده های غذایی به ویژه برای شام تهیه میکنند تا کدبانو بودنشان را به رخ بکشند! و از همسرشان هم توقع دارند همه خوراکی های سر میز غذا را تا انتها بخورد.
حتی خودشان هم با آقای خانه همراهی می کنند و به هیچ کدام از کالری ها نه نمی گویند و هر روز به این بهانه چند برابر نیاز واقعی بدنشان کالری دریافت می کنند و وقتی به خودشان می آیند که ترازو ۱۰ تا ۱۵ کیلو اضافه وزن را نشان می دهد.

 

آثار قرص های ضدبارداری

استفاده از قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری هم بی تاثیر نیست اما نباید آن ها را دلیل اصلی چاقی قلمداد کنید چرا که این هورمون های خوراکی فقط مسوول ۲ تا ۳ کیلو از اضافه وزن شما هستند.

 

سبک زندگی را از دوران نازمدی ترعیف کنید

بیشتر خانم ها برای شب عروسیشان رژیم های سخت غذایی می گیرند اما زمانی که به تغذیه عادی و معمولی خود بر می گردند متاسفانه عادت های سالم غذاییشان را از دست داده اند. به جای اینکه خودتان را برای شب عروسی شکنجه دهید و همان شب آخرین شب رژیمتان باشد از همان ابتدای نامزدی درست و به جا غذا بخورید و عادت های غلط غذایی یکدیگر را اصلاح کنید، به بهانه با هم بودن و آشنایی بیشتر سراغ رستوران های فست بود و غذاهای پرکالری نروید، برای آشپزی و ورزش روزانه وقت معینی تعیین کنید و بعد از ازدواج هم پایبند این قوانین باشید.

 

به اندازه معده خودتان بخورید

بدون شک زوج ما در ماه های اول زندگی مشترک، حرف های زیادی برای گفتن دارند و شور و شوق با هم بودن و گفت و گوهای دو طرفه باعث می شود که هنگام غذا خوردن حواسشان به بشقابشان نباشد. حتی بسیار از تازه عروس و دامادها می خواهند همزمان با هم غذایشان را تمام کنند و پا به پای طرف مقابل به خوردن ادامه می دهند اما حواسشان نیست که نیاز بدن افراد به دریافت کالری با هم متفاوت است.

پس عروس خانم و آقای داماد لطفا هول نشوید و برحسب نیازتان و فعالیت های جسمی تان غذا بخورید تا ازدواج چاقتان نکند.

 

مخالفت کردن بد نیست

بعضی از عروس خانم ها اوایل ازدواج خجالتی هستند و سر میز غذا در مقابل تعارف های آقای داماد یا فامیل همسرشان تسلیم می شوند چرا که نمی خواهند دست آقای داماد یا فامیل را رد کنند. اگر به فکر تناسب اندام و از همه مهم تر سلامتتان هستید، تعارف را کنار بگذارید و بقیه را هم به سالم غذا خوردن عادت دهید.

 

مساوی تقسیم نکنید!

اگر به هر دلیلی فعالیت بدنیتان کم است و ورزش نمی کنید، به کالری کمتری نیاز دارید اما اگر شوهر شما اهل ورزش است و یا کارش سنگین است، نیاز دارد بیشتر غذا بخورد. نه او را محروم کنید و نه خودتان را در معرض دریافت کالری های بیشتر قرار بدهید.

اصلا نیازی نیست که مثل هم و با حجم یکسان غذا بخورید. مثلا به جای اینکه برای خودتان هم به اندازه همسرتان غذا بکشید، بشقابتان را پر از سالاد کنید و به این ترتیب تا آخرین لقمه غذای همسرتان او را همراهی کنید.

 

چیپس و پفک ممنوع

معمولا تازه عروس و دامادهازمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند. اگر می خواهید دچار چاقی بعد از ازدواج نشوید، چیپس، پفک، شیرینی و تنقلات پرکالری را در دسترستان قرار ندهید چون هنگام تماشای تلویزیون حواستان پرت می شود و هیچ کنترلی روی کالری دریافتیتان ندارید. به میان وعده های سالم فکر کنید و یادتان باشد سالاد میوه در این شرایط بهترین گزینه است.

 

آشپزخانه تان سوپرمارکت نیست

پیشخوان آشپزخانه فقط برای قراردادن اشیا و همچنین آماده کردن غذا است و نباید روی آن انواع بیسکوییت ها یا تنقلات دیگر به شما چشمک بزنند. وقتی این تنقلات دم دست باشد معلوم است که تمایل بیشتری به خوردنشان دارید. از این گذشته بعضی از آشپزخانه ها یک سوپرمارکت مجزا هستند و هر خوراکی از هر نوعی که بخواهید در آن ها پیدا می شود. لطفا خوراکی ها را در کابینت های آشپزخانه انبار نکنید چرا که با این کار خطر چاقی در کمین شما است.

 

پیاده روی عاشقانه

به جای اینکه روزهای تعطیل را در رستوران ها و یا پای تلویزیون در خانه بگذرانید با هم پیاده روی کنید، با دوستانتان قرار کوه بگذارید و فعالیت های بدنیتان را فزایش دهید. حتی می توانید طرز تهیه غذاهای سالم را یاد بگیرید و در اوقات فراغت با همسرتان آشپزی کنید و از با هم بودن و خوردن غذاهای سالم و خوشمزه لذت ببرید و نگران اضافه وزنتان هم نباشید.

 

تغییر فرم بدن بعد از ازدواج

درست است که شما زندگی سالم تری خواهید داشت، اما اگر فعالیت بدنی تان کم باشد، باید با وزن ایده آل تان خداحافظی کنید.

از آنجا که شما در زندگی مشترک، استرس کمتری دارید و خیال تان راحت تر می شود، ممکن است که خیلی خودتان را تحت فشار نگذارید یا به عنوان مثال به دلیل مسئولیت های زیادی که به عهده تان است، از باشگاه رفتن خودداری کنید. اما اگر تناسب اندام برایتان اهمیت دارد، برای فعالیت های بدنی تان نیز زمان بگذارید.

 

یکی دیگر از دلایلی که موجب اضافه وزن شما پس ازدواج می شود، تغییر فرم بدن تان، به خصوص برای آقایان، است. تحقیقی نشان داده که آقایان زمانی که وارد زندگی مشترک می شوند، سطح تستسترون شان کاهش می یابد که همین امر تغییراتی را در ماهیچه ها و چربی بدن ایجاد می کند.

 

از آنجا که تستسترون مسبب ساخت ماهیچه هاست، با مقدار کمتر آن ماهیچه های بدن شما آب شده و کالری کمتری خواهید سوزاند. به علاوه چربی بیشتری نیز در ناحیه دور شکم شما ذخیره می شود که نتیجه آن تغییر فرم بدن تان است.

 

 

علت چاقی زنان

افزایش وزن بعد عروسی

 

چاقی بعد از ازدواج | علل و راه های پیشگیری و درمان

 

 

 

منبع : سلامت نیوز / برترین ها / نمناک

۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا