موفقیت

ویژگی افراد کاریزماتیک | افراد کاریزماتیک چگونه اند؟

زندگی بهتر ، ویژگیهای افراد مثبت و کاریزما در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کاریزماتیک ترین افراد دنیا

ویژگی افراد جذاب ، ویژگی افراد کاریزماتیک

 

 

رهبران کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

شخصیت کاریزماتیک، به ویژگی گفته می‌شود که به سبب داشتن همین ویژگی‌ها الگوی سایرین محسوب می‌شود و حتی می‌تواند برای آنها الهام بخش هم باشد. به عبارت دیگر کاریزما یعنی برخورداری از این قدرت که دیگران را بر آن داریم مشتاقانه خواسته‌مان را برآورده کنند و حتی دیگران را نیز برای برآورده کردن خواسته ما ترغیب کنند. زمانی که با شخصیت‌های کاریزماتیک برخورد می‌کنید به راحتی آنها را تشخیص می‌دهید و عموما در میان جمع درخشش خاصی دارند.

 

ما از بودن در کنار چنین افرادی احساس افتخار و برتری می‌کنیم. کاریزما، تنها جذابیت، وفاداری، دوست داشتنی بودن یا هیجان و شور نیست، حس اعتمادی است که باعث راحتی و آسایش مخاطب می‌شود و در عین حال اعتبار ایجاد می‌کند.

 

در مورد رهبرانی با شخصیت کاریزماتیک می‌توان گفت که یکی از شاخصه های رفتاری رهبران کاریزماتیک، شناخت موقعیت زمانی خود و همسو شدن با اکثریت مردم در جهت تغییری بزرگ که منافع مردم را دنبال می‌کرد بوده است.

داستان زندگی نلسون ماندلا و رفتار کاریزماتیکش را در جهت احقاق حقوق انسانی همنوعانش را می‌توان به عنوان یکی از اثرگذارترین درسها در این زمینه دانست.

 

شخصیت کاریزماتیک برای چه کسانی مفید است؟

سوال جالبی است که آیا واقعاً لازم است که شخصیتی کاریزماتیک داشته باشیم یا خیر؟!

اگر در زندگی هدف بزرگی داریم و می‌خواهیم اثری ماندگار از خود برجای بگذاریم، بی شک نیاز داریم که افراد دیگری نیز ما را در این مسیر یاری دهند و این همراهی بدون شک از طریق کاریزما محقق خواهد شد.

 

برخی از افراد به طرز قابل چشمگیری کاریزماتیک یا جذاب هستند، آنها روابط خوبی را با دیگران ایجاد کرده و آن روابط را حفظ می‌کنند و به طور پیوسته افراد اطرافشان را تحت تاثیر خود قرار داره و به طور مرتب باعث بهتر شدن احساس مردم نسبت به خودشان می‌شوند. این افراد دقیقا همان افرادی هستند که مردم دوست دارند همیشه در کنارشان باشند و یا مشابه آنها باشند.

 

افراد کاریزماتیک باعث می‌شوند که دیگران احساس مهم بودن و خوب بودن بکنند. به جای تمرکز بر موفقیت‌های خودشان حجم زیادی از زمان و انرژی خود را به تلاش برای انگیزه دادن به دیگران اختصاص می‌دهند. با کمک به افراد دیگر آنها محیطی پر از انرژی مثبت خلق می‌کنند، محیطی که مانند یک مغناطیس دیگران را به خود جذب می‌کند. در واقع می‌توان قانون جذب را در آنها یافت.

 

احتمالا تا به حال برایتان پیش آمده که در مورد یکی از اطرافیان خود به دیگران گفته باشید که فلانی مهره مار دارد. یا در مورد او مثال آهنربا را به کار ببرید که هر فردی را به خود جذب می‌کند. درست است که بخشی از این جذابیت‌ها همچون استعداد ذاتی به برخی افراد داده شده اما نمی‌توان نقش موثر آموزش و محیط را نیز بی اهمیت دانست. اگر می‌خواهید بدانید که شما هم در گروه افراد کاریزماتیک قرار دارید یا خیر، می‌توانید مواردی را که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم را بررسی کرده و از خود بپرسید که آیا این خصوصیات را دارا هستید یا خیر؟ شما چه طور فکر می‌کنید؟

 

    کاریزما یک ویژگی جادویی نیست، ولی دیگران را جادو می‌کند!

در دنیای سازمانی نوین، شکل مطلوب مدیریت، مدیریت همراه با رهبری کاریزماتیک است و از رهبران کاریزماتیک معاصر میتوان به استیو جابز اشاره کرد.

رهبر کاریزماتیک کسی است که موفق به ایجاد رابطه‌ای اثرگذار، بدون استفاده از زور یا پاداش مالی می‌شود و توانایی الهام بخشی و تلقین پیروان را دارد .رابطه رهبران کاریزماتیک با پیروانشان رابطه مرید و مراد بوده و رهبران کاریزماتیک اغلب نمادی برای برخی ارزشها شمرده می‌شوند. پیروان رابطه‌ای عاطفی نسبت به رهبران داشته و کارهایی انجام می‌دهند که ماوراء هنجارهای پذیرفته شده در جامعه است.

 

داشتن کاریزما در شغل و حرفه اهمیت بسیاری دارد، حتی اگر شما یک نقش مدیریتی نداشته باشید.

اصطلاح کاریزماتیک اغلب در علوم سیاسی و جامعه‌شناسی به کار برده می‌شود تا زیرمجموعه‌ای از رهبرانی را که با استفاده از نیروی توانایی شخصی خود می‌توانند تاثیراتی عمیق و استثنایی در پیروان خود داشته باشند، توصیف کنند.

 

برخی از مطالعات به این نتیجه دست یافتند رهبرانی که قادر بودند سختی‌ها را تحمل کنند بیشتر در ارتباط با تیم خود کاریزماتیک بودند و افرادی که دیدگاه مثبتی داشتند با احتمال بیشتری کاریزما داشتند. همچنین آنچه که افراد برای گفتن انتخاب می‌کنند می‌تواند بر کاریزمای آنها موثر باشد.

 

 

دختر کاریزماتیک

جملات کاریزماتیک

 

به عقیده‌ی ارسطو تاثیر کاریزما ناشی از کیمیای اندیشه، خصلت‌های انسانی و حس همدردی است. به‌عبارت دیگر، برای قانع کردن دیگران باید کلامی مستدل و قدرتمند داشته باشید، اعتبار شخصی و اخلاقی‌تان را نشان دهید و سپس احساسات و اشتیاق پیروانتان را برانگیزید. رهبری که به خوبی از عهده‌ی این سه بربیاید، می‌تواند با دست‌گذاشتن روی امید‌ها و آمال پیروانش برایشان هدف مشخص ‌کند و به آنها برای انجام کارهای بزرگ با انگیزه‌ای استوار سوق دهد.

 

افرادی که کاریزماتیک هستند از اشتباه کردن ترسی ندارند و می‌دانند که فرد کاملی نیستند و امکان دارد اشتباه کنند. آنها اشتباه‌شان را می‌پذیرند و برای آن دلیل و بهانه نمی‌آورند. شما نیز برای اینکه فردی کاریزماتیک باشید نیاز نیست حتما موفق یا پولدار باشید.

 

ویژگی‌های افراد کاریزماتیک

وضوح کلام:

ویژگی افراد کاریزماتیک این است که می دانند چه می گویند و با صدای رسا صحبت می کنند. آن ها در حرف زدن عجله نمی کنند و فریاد نمی کشند. روی حرف هایی که می زنند فکر کرده اند و آن را زیبا، رسا و قاطعانه بیان می کنند.

 

شنوندگی خوب:

از مهم ترین ویژگی های افراد کاریزماتیک این است که آن ها شنوندگانی عالی هستند و به حرف های طرف مقابل خوب توجه می کنند. اگر طرف مقابل احساس کند که مشتاقانه به حرف های او گوش می دهید، دوست دارد بیشتر با شما حرف بزند. شما را به خود نزدیک و همراه احساس می کند و ناخودآگاه جذب شما می شود.

 

لبخندی واقعی:

یک لبخند زیبا حتما به این شکل نیست که لب و دندان ها حالت خاصی داشته باشند، بلکه لبخندی زیباست که واقعی باشد. یک لبخند واقعی از درون و عمق وجود انسان جان می گیرد. یک لبخند واقعی نیاز به تلاش ندارد و لازم نیست که همیشه لبخند بزنید. اما زمانی که یک لبخند واقعی می زنید حس زیبایی، شادی و مهربانی را به طرف مقابل القا می کنید و افراد تمایل بیشتری به صحبت کردن با شما پیدا می کنند. وقتی یک لبخند واقعی از درون می زنید به انسان ها و دنیا انرژی مثبت می دهید و همان انرژی را نیز دریافت خواهید کرد.

 

ارتباط چشمی:

از ویژگی های افراد کاریزماتیک این است که با دیگران ارتباط چشمی برقرار می کنند. یکی از راه های اصلی برقراری ارتباط، ارتباط چشمی است که نشان دهنده احترام و توجه به فرد و دقت به در حرفهایش است. با نگاه کردن به چشم افراد می توان بسیاری از احساساتشان را خواند و به آن ها احساس نزدیکی و همدلی بیشتری منتقل کرد. البته برقراری ارتباط چشمی در اینجا به معنی زل زدن به طرف مقابل نیست.

 

آشنایی با فرهنگ ها و گروه های مختلف:

یکی از ویژگی های افراد کاریزماتیک این است که دوستدار آشنایی با مردم و فرهنگ ها و گروه های مختلف هستند. این کار به آن ها کمک می کند تا دید بازتری درمورد انسان ها و فرهنگ ها داشته باشند، آن ها را بهتر بشناسند و تجربه ی بیشتری برای رویارویی با شرایط مختلف داشته باشند.

 

شجاعت:

از ویژگی های بارز افراد کاریزماتیک شجاعت و ریسک پذیری است. در شرایطی که اکثر انسان ها پیرو هستند و از شکست و تجربه های جدید و بزرگ می ترسند، افراد کاریزماتیک قدم پیش می گذارند. بسیاری از رهبران کاریزماتیک بزرگ دنیا همین خصوصیت را داشته اند و جنبش های بزرگی راه انداخته اند. افراد کاریزماتیک هدف ها و کارهای باشکوه را دست نیافتنی نمی بینند و معمولا هم به چیزهایی فراتر از انتظار دست می یابند.

 

دست و دلبازی:

هدیه دادن و مهمان کردن دیگران تاثیر معجزه آسایی روی آن ها دارد و در کسری از ثانیه دلشان را بدست می آورد. وقتی دیگران می فهمند دوستشان دارید و خوشحال کردنشان برای شما مهم است از شادی و عشق لبریز می شوند و دوستتان خواهند داشت.

 

بروز احساسات:

از ویژگی افراد کاریزماتیک این است که از نشان دادن احساسات خود خجالت و ترسی ندارند. آن ها احساسات خود را همانطور که واقعا هست به وسیله ی کلام و چهره شان نشان می دهند. اگر کسی را دوست دارند به او می گویند، در زمان خوشحالی خندانند و در زمان اندوه چهره شان غمگین است. بروز و انتقال احساسات به شما کمک می کند که شخصیت گیراتری داشته باشید و ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنید.

 

استفاده مناسب از زبان بدن و ژست ها:

برخی از حالت های بدن مانند صاف ایستادن، بالا نگه داشتن سر و بازوها نشان دهنده ی یک شخصیت استوار، مطمئن و شاد است. از ویژگی های افراد کاریزماتیک این نیز هست که از زبان بدنشان استفاده می کنند و دست هایشان را حرکت می دهند. این کار برای انتقال بهتر مفهوم و جلب توجه مخاطب کارساز است.

 

اعتماد به نفس:

یکی دیگر از ویژگی های افراد کاریزماتیک این است که اعتماد به نفس بالایی دارند یا لااقل اینطور وانمود می کنند. آن ها در ارتباط نفر به نفر، هنگام صحبت در جمع و موقعیت های مختلف، محکم و مطمئن هستند. بوکفسکی می گوید “اگر می خواهید دوست داشته باشید، اول خودتان را دوست داشته باشید” .

 

کسی که توانایی دوست داشتن خودش را داشته باشد راحت تر می تواند دیگران را دوست داشته باشد و احتمال بیشتری وجود دارد که دیگران او را دوست داشته باشند. افراد کاریزماتیک علاوه بر اینکه اعتماد بنفس بالایی دارند و خودشان را دوست می دارند، به دیگران نیز کمک می کنند که اعتماد به نفسشان بالا برود و خودشان را دوست داشته باشند و همین باعث می شود که با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنند.

 

رهبران کاریزماتیک جهان

افراد کاریزما

 

ویژگی افراد کاریزماتیک | افراد کاریزماتیک چگونه اند؟

 

 

منابع: coca, sokhanesabz / برترین ها / sadeghi.in

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا