بدانیم تا سالم بمانیم

اولوروژی مردان و زنان | نکاتی درباره اورولوژی مردان و زنان

سلامت عمومی ، نکاتی درباره اورولوژی مردان و زنان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علائم پروستات در زنان

عکس پروستات ، اولوروژی مردان و زنان

 

 

اورولوژی؛ بخش زنان و زایمان برای مردان

شاید بهترین ترجمه برای واژه اورولوژی، تخصص در زمینه جراحی کلیه و مجاری ادراری-تناسلی باشد. اما اگر بخواهید ذهنیتی درست از آنچه در بخش اورولوژی اتفاق می افتد داشته باشید باید گفت اورولوژی را می توان مشابه بخش زنان و زایمان دانست البته برای مردان.

 

البته اورولوژی تنها مختص به مردان نیست، شاید این زیرشاخه ها تصویر بهتری برای شما به وجود بیاورند:

 

اورولوژی زنان: با تمرکز بر دستگاه تولید مثل و ادرار زنان
ناباروری مردان: تمرکز بر مسائلی که مانع ایجاد کودک میشود

نورولوژی: با تمرکز بر مشکلات عصبی سیستم ادراری
اورولوژی اطفال: با تمرکز بر مشکلات ادراری کودکان
انکولوژی اورولوژی: با تمرکز بر سرطان های سیستم ادراری شامل مثانه، کلیه ها، پروستات و بیضه ها

 

به سیستم ایجاد کننده ادرار، نگه داری از آن و دفع آن دستگاه ادراری گفته می شود. می توان گفت اگر برای هر یک از عضو های این دستگاه مشکلی پیش بیاید، باید سراغ اورولوژیست برویم، عضوهایی مثل:

 

کلیه ها
حالب ها ( لوله هایی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کنند)

مثانه
پیشابراه
غدد فوق کلیوی

 

علاوه بر دستگاه ادراری، وظیفه برطرف کردن مشکلات دستگاه تولید مثل هم بر عهده اورولوژیست است. دستگاهی شامل :

آلت تناسلی مردانه
پروستات
بیضه ها

 

با دیدن کدام علائم باید به اورولوژیست مراجعه کرد؟

البته شاید در بسیاری از موارد مراجعه بیمار به اورولوژیست به صورت مستقیم نبوده و پس از معاینه عمومی و انجام برخی آزمایش ها به بخش اورولوژی فرستاده شود. اما علائم و نشانه هایی در بدن هست که بروز و مشاهده آن ها حتما باید به مراجعه به اورولوژیست ختم شود.توضیح آخر پیش از مطالعه علائم اینکه هرچند مانند بسیاری از دیگر بخش های درمانی در بخش اورولوژی هم بیشتر علائم و نگرانی ها به سادگی قابل درمان است اما این نکته را از یاد نبرید که پس از مشاهده این علائم به هیچ وجه وقت تلف نکنید و مراجعه به متخصص را پشت گوش نیاندازید. فراموش نکنید بسیاری از بیماری ها و مشکلات مربوط به این بخش از بدن در زمان خودش قابل درمان و خوشخیم است و با نادیده گرفتن و سهل انگاری ممکن است پشیمانی به بار بیاورد.

 

اما علائم و نشانه هایی که پس از مشاهده آن ها باید به اورولوژیست مراجعه کنید:

مشاهده خون در ادرار
نیاز فوری و پر تعداد به ادرار کردن یا تکرر ادرار

احساس درد در بخش کمر، لگن و یا پهلوها
احساس درد یا سوزش در زمان تخلیه ادرار

به وجود آمدن هر مشکلی در تخلیه ادرار
نشت ادرار
قطره قطره بودن و یا ضعیف بودن جریان ادرار

 

علاوه بر علائم و نشانه هایی که ذکر شد که جنبه عمومی دارد، مردان به صورت بخصوص اگر این نشانه ها را مشاهده کردند به اورولوژیست مراجعه کنند:

به وجود آمدن توده در بیضه
بروز مشکل در ایجاد یا حفظ نعوظ
کاهش میل جنسی

 

البته لازم به ذکر است که مشکلات ادراری خفیف مانند UTI را پزشک مراقبت های اولیه هم می تواند درمان کند، هرچند که در صورت رفع نشدن علائم به اورولوژیست ارجاع داده می شوید.

 

در بخش اورولوژی کدام بیماری ها درمان می شود؟

شاید بد نباشد مراجعین به بخش اورولوژی را به ۳ زیر شاخه مردان، زنان و کودکان تقسیم کنیم. در این صورت یک متخصص اورولوژی می تواند این بیماری ها را درمان کند:

 

مردان

سرطان مثانه، کلیه ها، آلت تناسلی مردان، بیضه ها و غدد آدرنال و پروستات
بزرگ شدن غده پروستات
اختلال در نعوظ یا مشکل در ایجاد و حفظ نعوظ

ناباروری
سیستیت بینابینی یا ” سندرم مثانه دردناک ”
بیماری های کلیوی
سنگ کلیه

التهاب عده پروستات ( پروستاتیت)
عفونت های دستگاه ادراری (UTIs)

رگهای بزرگ شده در اسکروتوم یا واریکوسل
ختنه کردن پسران

 

زنان

پرولاپس مثانه یا افتادگی مثانه به مهبل (واژن)
سرطان مثانه، کلیه ها و غدد آدرنال

سیستیت بینابینی
سنگ کلیه

مثانه بسیار فعال
عفونت های دستگاه ادراری

بی اختیاری ادرار

 

کودکان

شب ادراری
انسداد و سایر مشکلات مرتبط با ساختار دستگاه ادراری

بیضه های نزول نکرده

 

اورولوژیست ها از چه راه هایی برای تشخیص و درمان بیماری بهره می برند؟

زمانیکه شما به متخصص اورولوژی مراجعه می کنید، مطابق انتظار از شما تست ها و آزمایش هایی گرفته می شود تا بیماری و مشکل شما با دقت و صحت تشخیص داده شود. علاوه بر آن متخصص اورولوژی از نتایج این آزمایش ها برای انتخاب درمان درست برای مشکل شما بهره می برد.

 

 

اندازه پروستات

علائم پروستات در کودکان

 

 

برخی از رایج ترین این آزمایش ها عبارتست از:

انواع آزمایش های تصویر برداری که به متخصص اجازه مشاهده داخل دستگاه ادراری را می دهد مانند سی تی اسکن، اسکن MRI و سونوگرافی
گرفتن تصاویر اشعه ایکس از مثانه یا سیستوگرافی

بهره بردن از سیستوسکوپ برای رویت داخل مثانه و پیشابراه یا همان سیستوسکوپی
آزمایشی که سرعت خروج ادرار در زمان تخلیه ادرار و همچنین مقدار ادرار باقی مانده در مثانه پس از تخلیه را اندازه گیری می کند

بررسی نمونه ادرار برای مشاهده باکتری هایی که موجب عفونت ادراری می شود
یک مجموعه تست برای اندازه گیری فشار و حجم داخلی مثانه که به تست های اورودینامیک معروف است

 

پیشگیری با چک آپ پروستات:

بخش اورولوژی هم همانند بسیاری از دیگر بخش های درمانی تنها برای درمان بیماری به وجود نیامده است. در حقیقت شما در این بخش هم می توانید با اندکی هشیاری و اهمیت قائل شدن برای سلامتی خود، جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی را بگیرید و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنید. یکی از این راه های پیشگیری چک آپ مستمر پروستات است.

 

لازم به ذکر است همه مردان لازم است با گذشتن از سن ۵۰ سالگی سالی یک بار با مراجعه به متخصص اورولوژی پروستات خود را معاینه کنند و این سن در صورتیکه سابقه سرطان پروستات در خانواده شما وجود دارد از۴۰ سالگی آغاز می شود. بد نیست بدانید افرادی که سرطان پروستات در سابقه خانوادگی آن ها وجود دارد ( برای مثال پدر یا عموی آن ها به سرطان پروستات مبتلا بوده است )، چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

چگونگی تشخیص بیماریهای پروستات:

معاینه مقعدی:

با پوشیدن یک دستکش لاستیکی دکتر از طریق دیواره راست روده پروستات شما را احساس می‌کند. او می‌تواند توده‌ها، تورم و یا ناراحتی که نشانگر بیماری باشد را تشخیص دهد. گرچه بسیاری از آقایان از انجام معاینه مقعدی طفره می‌روند ولی این معاینه فقط ناراحتی مختصری ایجاد کرده و تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

 

-آزمایش آنتی ژن ویژه پروستات در خون (psa):

پروستات بزرگ شده یک پروتئین را به میزان بیشتری ترشح می‌کند. این آزمایش میزان آن پروتئین را در خون اندازه می‌گیرد. این آزمایش ۱۰۰ درصد دقیق نیست و ممکن است همراه با سایر آزمایشات مورد استفاده قرار گیرد.

 

-آزمایشات دیگر:

ممکن است لازم باشد آزمایشات دیگری انجام شود. مانند انجام آزمایش سیستوسکوپی، سی تی اسکن یا mri که برای دید بهتر درون پیشابراه و پروستات صورت می‌گیرد.

 

بیماری بزرگ شدن پروستات در چه زمانی و چگونه باید درمان شود؟

بیماری پروستات فقط زمانیکه منجر به بروز علائم شدید شود یا اینکه سبب بروز اختلال در عملکرد کلیه ها و مجاری ادراری شود. باید تحت درمان قرار گیرد. تنها وجود یک پروستات بزرگ دلیل بر درمان نیست. اگر بزرگی پروستات وجود دارد اما علامتی نباشد ممکن است تنها نیاز به انتظار باشد. البته باید در طی این مدت فرد تحت نظارت دقیق پزشک بوده و سالانه یک یا دو بار مورد معاینه قرار گیرد. گاهی اوقات ممکن است علائم بدون درمان بهبود یابند. اما در صورت تشدید علایم نسبت به قبل حتماً باید به پزشک مراجعه نمود.

 

درمان احتمالی پروستات غیر سرطانی عبارتست از:

-درمان دارویی که به تحلیل رفتن بافت پروستات یا شل شدن عضلات کمک می‌کند.

-جراحی برای برداشتن بافت اضافی پروستات و کاهش فشار بر پیشابراه، انجام می‌شود.

 

-اتساع با بادکنک که در آن بادکنک در داخل پیشابراه قرار داده می‌شود و متورم می‌شود تا پیشابراه را گشاد نماید.

-درمانهای جدید شامل جراحی لیزری، منجمد کردن بافت پروستات و درمان گرمایی با میکروویو (حرارت دادن بافت پروستات با میکروویو) می‌باشد.

 

دومین نوع پروستات التهاب پروستات است که می‌تواند حاد یا مزمن باشد و در هر سنی مردان را مبتلا سازد.

پروستات حاد وقتی رخ می‌دهد که پروستات ناگهان ملتهب شود. گرچه این مورد نادر است ولی می‌تواند موجب عفونت چرکی و بند آمدن ادرار در موارد وخیم شود. پروستات مزمن که در دراز مدت و مکررا رخ می‌دهد، این التهاب از التهاب حاد پروستات شایع تر است و معمولا مانند آن وخیم نیست. التهاب حاد پروستات ممکن است به التهاب مزمن تبدیل شود.

 

عواقب احتمالی التهاب پروستات عبارتند از: بزرگ شدگی پروستات، تنگی پیشابراه، کندی یا بند آمدن ادرار و سایر مشکلات جدی مجرای ادرار، درمان این نوع پروستات بسته به حاد یا مزمن بودن آن متفاوت است .درمان برای پروستات حاد با مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی، تخلیه با سوند یا تخلیه با عمل جراحی در موارد وخیم مقدور می‌باشد و پروستات مزمن را نیز می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک‌ها، ماساژ پروستات برای افزایش تخلیه و جراحی در صورتی که داروها‌ و ماساژ اثر بخش نباشد درمان کرد.البته درمان بسته به بیماری و بیمار تغییر می‌کند. آمیزش برای افزایش تخلیه پروستات پیشنهاد می‌شود .آب گرم و مصرف نکردن ادویه جات نیز ایرادی ندارد.

 

سومین نوع پروستات که جدی ترین نوع این بیماری است سرطان پروستات است البته این شکل از سرطان پروستات در میان آقایان کمتر از ۴۰ سال نادر است ولی در آقایان بالای ۶۰ سال شایع می‌باشد. علت این بیماری نامشخص است.

 

در این نوع بیماری سلولهای سرطانی به بافت طبیعی پروستات هجوم آورده، آن را تخریب کرده و جایگزین آن می‌شوند. اگر سرطان تشخیص داده نشود ممکن است به سایر قسمتهای بدن انتشار یابد.

 

علایم سرطان پروستات عبارتند از:

درد در ناحیه لگن، کمر، رانها، تورم در ناحیه لگن، پشت و رانها، علایم مهمی نظیر جریان ادرار ضعیف و دردناک، وقفه دار یا با شروع آهسته و همچنین وجود خون در ادرار.

نشانه‌های عمومی سرطان که ممکن است مربوط به سرطان پروستات نیز باشد عبارتند از تهوع، استفراغ، درد ممتد، کاهش شدید وزن و خستگی.

 

 

پیشگیری از پروستات

اورولوژی مردان

 

اولوروژی مردان و زنان | نکاتی درباره اورولوژی مردان و زنان

 

 

منبع: nabzema / pezeshk.us / بیتوته / برترین ها

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا