موفقیت

مطالعه برای امتحان | روش های صحیح درس خواندن

مجله موفقیت ، راه های صحیح درس خواندن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

روش صحیح درس خواندن در دبیرستان

روش صحیح درس خواندن برای کنکور ، مطالعه برای امتحان

 

 

روش های درس خواندن

نحوه صحیح مطالعه و استفاده بهینه از وقت برای دستیابی به نتایجی مطلوب یکی از سوالات و چالش هایی است که همواره ذهن دانش آموزان را درگیر کرده و با نزدیک شدن به ایام امتحانات شدت می‌گیرد، چرا که آنان می‌خواهند با اتخاذ فرآیندی صحیح به آنچه مطلبشان بوده، دست پیدا کنند.

در ادامه برخی از شیوه‌های موثر مطالعه و یادگیری را مرور می‌کنیم:

 

افراط نکن

در مطالعه کردن دروس توازن را حفظ کنید. عجیب نیست که شما به خاطر علاقه زیادی که به یک درس دارید، بیشتر از هر کتابی آن را مطالعه کنید؛ این اشتباهی است که بسیاری از دانش آموزان آن را انجام می دهند و با افراط در مطالعه درس و کم کاری در خواندن درس دیگر، به نتیجه نهایی که برایش زحمت می کشند، لطمه می زنند.

 

برای مثال، دانش آموزان رشته تجربی، معمولا در خواندن درس زیست شناسی که علاقه بیشتری به آن دارند، افراط می کنند و عربی را نادیده می گیرند و بچه های علوم انسانی بیشتر از هر درسی ادبیات را می خوانند و ریاضی را کمتر از هر درسی مطالعه می کنند. برای گرفتن نتیجه بهتر، از چنین اشتباهی بپرهیزید و فقط روی یک درس تمرکز نکنید.

 

تغییر متناوب مکان مطالعه و درس خواندن

اگرچه بسیاری از دانش آموزان به مطالعه در کتابخانه شدیدا معتقد هستند، اما دانشمندان علم ادراک بر این باورند تغییر متناوب محیط مطالعه برای یادگیری بسیار موثر است. چرا که حافظه انسان بر اساس موقعیت و مکان شکل می‌گیرد در نتیجه تغییر محیط مطالعه، میزان به خاطر سپردن چیزهایی که یاد گرفته‌اید را افزایش خواهد داد.

 

امتحان دادن

هر چقدر هم که از امتحان تنفر داشته باشید اما مطالعات نشان می‌دهد یک ارزشیابی جدی مانند امتحان نه تنها مؤید میزان دانش دانش آموزان است بلکه می‌تواند کیفیت و ارزش علمی دانشجویان را نیز افزایش دهد. آزمون‌های متناوب به یادگیری دوباره و به خاطر آوردن اطلاعات ما کمک می‌کند، ضمن اینکه در هنگام آماده شدن برای امتحانات نهایی تازه به ارزش و عملکرد امتحانات طول ترم پی می‌بریم.

 

حضور در کلاس

شاید این مسئله بدیهی و واضح باشد. اما سخنرانی‌های طولانی استادان و زمان شروع کلاس‌ها در ساعات اولیه صبح، اغلب باعث شده شرکت در کلاس تا حدودی سلیقه‌ای و دلبخواهی شود. بهترین شیوه برای آمادگی در امتحانات، حضور در کلاس درس می‌باشد. در این صورت می‌توانید با سلسله مراتب درسی آشنا شده و از مطالبی که از آنها امتحان گرفته می‌شود، مطلع شوید.

 

منظم باشید

تنها چیزی که از داشتن یک ضر‌ب‌الاجل زمانی بدتر است، از دست دادن این ضرب‌الاجل می‌باشد. پس سعی کنید همیشه منظم باشید و از تعلل و به تعویق انداختن وظایف خود اجتناب کنید.

 

کمک بگیر

استفاده از فکر جمعی می تواند مسیر شما را برای موفق شدن در امتحان ها هموارتر کند. اگر یکی از دوستانتان به ریاضی مسلط تر است و شما فیزیک را بهتر بلدید، در یاد گرفتن این دروس به هم کمک کنید. گذشته از این، می توانید با خلاصه بندی کتاب ها به یکدیگر کمک کنید و جزوه خلاصه هایتان را با هم مبادله کنید. فرض کنید باید یک کتاب ۹۰ صفحه ای را بخوانید. اگر شما و دو نفر از دوستانتان هرکدام ۳۰ صفحه از این کتاب را خلاصه کنید و پرسش ها را از دل مباحث دربیاورید، با سرعت و دقت بیشتری می توانید نکات مهم را بخوانید و یاد بگیرید. در چنین شرایطی انگار زحمت شما برای خواندن آن کتاب، یک سوم شده است.

 

مغزتان را روی مطالب درسی متمرکز کنید

علاوه بر سرعت مطالعه، تعیین محل مناسب برای این اقدام، مهم است و دانش آموزان باید از میز برای مطالعه استفاده کرده و از حالت خوابیده مطالعه کردن بپرهیزند. همچنین هنگام مطالعه دیوار مقابل ساده باشد چرا که در غیر این صورت ذهن به آنالیز عکس‌ها و نوشته‌های روی دیوار سوق داده می‌شود.

اگر دانش آموزان در کتابخانه مطالعه می‌کنند باید چنین شرایطی را برای خود ایجاد کنند تا دچار حواس‌پرتی حین درس خواندن نشوند.

 

تهیه برنامه درسی شخصی از دیگر مواردی است که دانش آموزان باید به آن توجه داشته باشند و بر اساس این برنامه میزان تسلط خود را بر دروسی که در آن ضعیف هستند، افزایش داده و دروس قوی‌تر را تثبیت کنند و برای شروع مطالعات اولویت را به دروسی که ارزش نمره‌ای بیشتری دارند، اختصاص دهند.

 

بلند خواندن دروس سخت

حافظه شنیداری بعضی دانش‌آموزان و دانشجویان نسبت به حافظه دیداری آن‌ها بهتر کار می‌کند. این افراد همان‌هایی هستند که معمولا با بلند خواندن دروس و شنیدن صدای خودشان آن درس را بهتر یاد می‌گیرند. ممکن است بلند خواندن درس‌ها در بعضی شرایط آسان نباشد؛ اما اگر بتوانید وقتی را به تنهایی اختصاص دهید و حداقل خلاصه‌هایتان را بلند بخوانید، بخش بزرگی از راه را رفته‌اید.

 

روش صحیح درس خواندن در دانشگاه

روش صحیح درس خواندن در راهنمایی

 

علامت گذاری با رنگ ها موقع درس خواندن

اولویت بندی اهمیت هر مطلب یا تقسیم‌بندی مفاهیم درسی بر اساس تعریف؛ اسامی، سال‌ها، فرمول‌های مهم و … یکی از کارهایی است که می‎توانید به راحتی توسط رنگ‌ها انجام دهید. برای مثال تمام تعاریف مفاهیم را با کشیدن خط نارنجی در زیر آن‌ها انجام دهید و زیر تمام اسامی مهم خط بنفش بکشید. می‌توانید این کار را با استفاده از ماژیک رنگی، خودکار نمدی یا هایلایتر انجام دهید. اگر هم اهل خرید جدیدترین کتاب های الکترونیکی موجود هستید، می‌توانید به راحتی بخش مورد نظرتان را انتخاب Select کرده و آن را با هر رنگی که دلتان می‌خواهد هایلایت کنید.

 

اهمیت استفاده از رنگ‌ها این است که قابلیت تقسیم بندی و یادآوری راحتتر به حافظه دیداری را دارند. تقسیم بندی ذهن را منظم می‌کند و اطلاعات مشابه را نزدیک هم نگه می‌دارد. این مسئله هم به یادآوری راحت‌تر مفاهیم درسی منجر می‌شود.

 

نوشتن و خلاصه برداری

یادگیری و به خاطر سپاری اگر چه ممکن است هم معنای هم نباشند؛ اما نمی‌توان گفت که با هم ارتباطی ندارند. برای یادگیری مسئله‌ای باید بتوانید آن را به خاطر بیاورید و سپس بررسی کنید. این کار گاهی وقت‌ها و برای بعضی افراد با روی کاغذ آوردن مفاهیمی که در حال یادگیری آن‌ها هستند، امکان پذیر می‌شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که با نوشتن مفاهیم درس‌های دشوار، بهتر از پس یادگیری‌شان برمی‌آیید؛ دو راه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اولین راه استفاده از اصول خلاصه نویسی برای درس خواندن است که تقریبا تمام دانش‌آموزان مقاطع بالاتر و دانشجویان درباره آن اطلاعات دارند و فیش‌های نت برداری یا خلاصه‌نویسی را دیده یا مورد استفاده قرار داده‌اند.

 

روش دوم استفاده از برگه‌های A4 برای هر فصل است. هر فصل کتاب و مفاهیم مهم آن را روی یک برگه و با سایز فونت Font کوچک؛ اما مناسبی که با آن راحت هستید، بنویسید. ارتباطات مفاهیم با هم را با استفاده از فلش نشان دهید، دسته‌بندی‌ها و زیر مجموعه‌ها را رو به روی هر تعریف جا دهید. وقتی تمام مفاهیمی که در حال یادگیری آن‌ها هستید، به صورت خلاصه شده روی یک یا چند برگه بزرگ قرار بگیرند، به راحتی می‌توانید ارتباط بین آن‌ها را ببینید و مرورشان کنید. این کار یادگیری را به مراتب آسان‌تر خواهد کرد.

 

روش های درس خواندن به طور صحیح

بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان از همان دوران ابتدایی به دنبال روش های درس خواندن صحیح بوده‌اند. از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق ولی ما در اینجا شیوه‌های موثری برای مطالعه را آورده ایم.

 

بدیهی است که درس خواندن با بعضی از شیوه‌هایی که اکنون بین دانش‌آموزان رایج است، بجز وقت تلف کردن، ثمره دیگری ندارد. آنها باید بدانند درس خواندن هنری است که ظرافت‌های خاص خود را دارد، در صورتی که این ظرافت‌ها به کار گرفته شود، موفقیت حتمی است.

از همین رو سعی کرده ایم تا در متن زیر روشهای صحیح مطالعه و اصول آن را مرور کنیم.

 

عواملی که در یادگیری آسان تاثیر دارند

برای بهبود و افزایش بازده یادگیری باید اصولی را با دقت اجرا کنید؛ زیرا فقط با رعایت این اصول می‌توانید بهتر بیاموزید و از وقت خود حداکثر استفاده را ببرید. برخی از این اصول عبارتند از:

 

تعیین هدف مطالعه: شما باید قبل از مطالعه برای خودتان هدفی را مشخص کنید، به این معنی که این درس را به چه منظوری می‌خواهید مطالعه کنید، آیا فقط نکته‌های اصلی درس را می‌خواهید یا قصد دارید همه مطالب کتاب را بفهمید.

 

تعیین مدت زمان مطالعه: باید مشخص کنید چه مقدار زمان می‌خواهید صرف مطالعه کنید. تعیین زمان و مقدار مطالعه به فراگیر آرامش می‌دهد و این آرامش موجب افزایش میزان یادگیری و سرعت مطالعه می‌شود.

 

مطالعه فعالانه داشته باشید: دانش‌آموزی که به منظور یادگیری و به صورت هدفدار مطالعه می‌کند، برای یادگیری بهتر باید مطالعه فعال داشته باشد. شما می‌توانید با خلاصه‌برداری، حل تمرین، علامت‌گذاری و گزینش نکته‌های مهم، مطالعه خودتان را فعال کنید.
جدیت  و پشتکار داشته باشید: وقتی تصمیم به مطالعه می‌گیرید، فورا شروع کنید و اجازه ندهید افکار مزاحم مانع شما شود. شخصی اگر در خواندن کمر همت ببندد و با فعالیت‌های ذهنی خویش به درک بیشتری برسید، کار بزرگی انجام داده است.

 

به خودتان استراحت دهید: برای داشتن یک مطالعه مفید و به منظور داشتن درک بهتر مطالب باید پس از حدود ۴۵ دقیقه مطالعه به خود استراحت کوتاهی (۱۵ ـ ۱۰ دقیقه) بدهید.

 

روش های درس خواندن صحیح

روش درس خواندن بدون نوشتن: همانطور که اشاره شد روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد . باید با چشمان خود مطالب را خواند ، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطلب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

 

مطالعه و انجام تکالیف گروهی: هیچ وقت قدرت همکلاسان و هم گروه های خود را دستکم نگیرید. به ویژه وقتی که بر روی یک مسئله دشوار کار می‌کنید. تقسیم مسوولیت یکی از راه‌های موثر جهت فائق آمدن بر مشکلات و کاهش حجم کاری و درسی می‌باشد و به شما اطمینان می‌دهد که درس را بهتر بفهمید. این فعالیت گروهی ممکن است حتی منجر به پیدا کردن یک دوست جدید شود.

 

حاشیه نویسی: این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی مناسب برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی میتواند شما را در یادگیری مطالبی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند کمک کند.

 

خلاصه نویسی: در این روش ، شما مطالب را میخوانید و آنچه را درک کرده اید بصورت خلاصه بر روی دفتری یادداشت میکنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ، ابتدا مطالب را درک کرده ، سپس آنها را یادداشت میکنید اما باز هم بهترین روش برای خواندن نیست.

 

کلیدبرداری: کلیدبرداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است. در این روش ، شما پس از درک مطلب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت میکنید و در واقع ، کلمه کلیدی ، کوتاهترین و راحت ترین و بهترین و پرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن ، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده میشود.

مطالعه برای امتحان

استفاده از کارت‌های فلش: بعضی وقت‌ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می‌شود. درست است که کارت‌های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می‌کند.

 

خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری ، خصوصا فراگیری مطالب درسی است . در این روش ، شما مطالب را میخوانید ؛ پس از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان (و نه بصورت جملات کتابی) و بصورت کلیدی یادداشت میکنید و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسید (در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی میکنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص میکنید) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای تولید شده مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر روی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید. این روش ، درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان میکند و بازده مطالب را افزایش میدهد.

 

 

روش درس خواندن برای امتحان نهایی

مطالعه شب امتحان

 

مطالعه برای امتحان | روش های صحیح درس خواندن

 

 

منبع : بیتوته / irmohasel.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا