بیماریها و راه درمان

درمان اگزمای زمستانی | علل و راه های درمان خارش زمستانی

بیماریها ، راه های درمان اگزما در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان اگزما

هویج و اگزما ، درمان اگزمای زمستانی

 

 

خارش‌ زمستانی‌ (اگزمای‌ خشک‌)

خارش‌ زمستانی‌ عبارت‌ است‌ از پوست‌ بسیار خشک‌ که‌ ترک‌ می ‌خورد، شکاف‌ بر می‌ دارد و ملتهب‌ می‌ شود. این‌ اختلال‌ در زمستان‌ شایع‌ است‌، مسری‌ نیست‌ و می ‌تواند در پوست‌ هر جای‌ بدن‌ ظاهر شود، ولی‌ در اندام‌های‌ تحتانی‌ شایع‌تر است‌.

 

علایم‌ شایع‌

ممکن است ضایعاتی‌ با مشخصات‌ زیر ظاهر شود:

– پلاک‌هایی‌ (لکه‌هایی‌ با برآمدگی‌ صاف‌) گرد به‌ اندازه ۵-۲ سانتیمتر به وجود می آیند. پلاک‌ها گاهی‌ مثل‌ صفحات‌ صافی‌ روی‌ یکدیگر انباشته‌ می ‌شوند. آنها معمولاً لبه‌های‌ بسیار واضحی‌ دارند.

 

– پلاک‌ها باعث‌ خارش‌ و سوزش‌ می‌ گردند.

– قرمزی‌ در ترک‌ها و شکاف‌هایی‌ که‌ سطح‌ پلاک‌ را قطع‌ می‌ کنند، بارزتر است‌.

– پلاک‌ها معمولاً نم‌ پس‌ نمی‌ دهند و پوسته‌ پوسته‌ نمی‌ شوند.

 

علل‌

ناکافی‌ بودن‌ چربی‌ روی‌ سطح‌ پوست‌ که‌ اجازه‌ می ‌دهد، آب‌ از طریق‌ پوست‌ تبخیر شود. سلول‌های‌ پوست‌ چنان‌ کوچک‌ می ‌شوند که‌ جزایر سلولی‌ شروع‌ به‌ جدا شدن‌ می‌ کنند و باعث‌ ایجاد ترک‌ و شکاف‌ می ‌گردند.

چربی‌ پوست‌ با سالخوردگی‌، حمام‌ کردن‌ بیش‌ از حد و مالیدن‌ بیش‌ از حد پوست‌ کاهش‌ می‌ یابد.

 

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر

محیط‌ دارای‌ رطوبت‌ کم،‌ به‌ ویژه‌ در منازلی‌ که‌ در زمستان‌ با پنکه‌های‌ هوای‌ داغ‌ گرم‌ می ‌شوند.

 

پیشگیری‌

از دست‌ رفتن‌ آب‌ از طریق‌ پوست‌ را کاهش‌ دهید:

– تعداد و طول‌ مدت‌ حمام‌ کردن‌ یا دوش‌ گرفتن‌ را کاهش‌ دهید.

– از آب‌ سرد استفاده‌ کنید.

 

– درمصرف‌ صابون‌ صرفه‌ جویی‌ کنید.

– پوست‌ را به‌ جای‌ مالیدن‌، با نوازش‌ خشک‌ کنید.

 

– قبل‌ از ملتهب‌ شدن‌ پوست‌ نواحی‌ خشک‌، از نرم ‌کننده‌های‌ پوست‌ (لاک‌ ـ هایدرین‌، اوسرین‌ و غیره‌) برای‌ پوست‌ خشک‌ استفاده‌ کنید.

– در اتاق‌های‌ حاوی‌ هوای‌ بسیار خشک‌ از مرطوب‌ کننده‌های‌ اولتراسونیک (‌دستگاه هایی که رطوبت‌ هوا را افزایش‌ می دهند) استفاده‌ کنید.

– مرطوب‌ کننده‌ را هر روز تمیز کنید.

 

عواقب‌ مورد انتظار

معمولاً با درمان‌ علاج ‌پذیر است‌. عود بیماری‌ شایع‌ است،‌ مگر اینکه‌ شرایط‌ محیطی‌ کنترل‌ گردد.

 

عوارض‌ احتمالی‌

عفونت‌ باکتریایی‌ ثانویه‌ در ناحیه‌ مبتلا

درمان‌

معمولاً آزمون‌های‌ تشخیصی‌ لازم‌ نیستند.

مهم ترین‌ جنبه‌ درمان‌، هیدراتاسیون‌ (مرطوب‌ کردن‌) و نرم‌ کردن‌ پوست‌ است‌.

 

از نرم‌ کننده‌ها استفاده‌ کنید. هر روز از کرم‌ دست‌، ۸-۴ بار بر روی‌ دست‌ها و ۲ بار در تنه‌ و اندام‌ها استفاده‌ کنید. درصورت‌ امکان‌ بلافاصله‌ پس‌ از حمام‌ کردن‌ و درحالی‌ که‌ پوست‌ مرطوب‌ است‌ آن‌ را به‌ کار برید تا رطوبت‌ اضافی‌ قبل‌ از تبخیر شدن‌ به‌ دام‌ افتد.

 

از مصرف‌ صابون‌های‌ پاک‌ کننده‌ خودداری‌ کنید و در دوش‌ گرفتن‌ و حمام‌ کردن‌، از آب‌ داغ‌ استفاده‌ نکنید.

وجود روغن‌ در آب‌ حمام می‌ تواند کمک ‌کننده‌ باشد. ‌این روش یکی از روش های ساده برای استفاده راحت از روغن های معطر است. روغن انتخابی تان را در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و سپس آن را در وان حمام بریزید. به این ترتیب، روغن معطر از طریق پوست جذب بدنتان خواهد شد. چند قطره روغن برای این کار کافی است. دائماً روغن و آب را به هم بزنید، چون برخی از روغن های معطر نامحلول در آب هستند.

 

 

پماد درمان اگزما

وازلین برای اگزما

 

 

مرطوب‌ کننده‌ اتاق‌ خواب‌ یا مرطوب ‌کننده‌ مرکزی‌ منزل‌، کمک ‌کننده‌ است‌.

 

داروها

– برای‌ ناراحتی‌ خفیف‌ می ‌توانید از نرم‌ کننده‌های‌ پوستی‌ بدون‌ نیاز به‌ نسخه‌ مثل‌ روغن‌ معدنی‌، کرم‌ سرد یا لوسیون نوزاد، لاک‌ هایدرین‌ یا اوسرین‌ استفاده‌ کنید. این نرم کننده ها با ایجاد لایه ای از چربی طبیعی در سطح پوست مانع تبخیر آب می شوند و درعین حال منافذ پوست را نمی بندند.

– برای‌ ناراحتی‌ شدید ممکن‌ است‌ کرم‌های‌ کورتیزونی‌ موضعی‌ توصیه‌ شوند.

فعالیت‌

محدودیتی‌ وجود ندارد. از مواجهه‌ طولانی‌ مدت‌ با محیط‌ خشک‌ خودداری‌ کنید.

 

رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ غذای‌ خاصی‌ ندارد.

 

در شرایط‌ زیر به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید:

– اگر خود یا عضوی‌ از خانواده‌تان‌ دارای‌ پوست‌ بسیار خشک‌ باشید و با مراقبت‌ از خود، علائم‌ ظرف‌ یک‌ هفته‌ تسکین‌ نیابد.

– اگر پوست‌ خشک‌، ملتهب‌ شود.

 

با اگزمای زمستانی چه کنیم؟

۱. دمای محیط را یکنواخت نگه دارید

پوست نسبت به تغییرات ناگهانی دما واکنش نشان می‌دهد، مخصوصا در فصل زمستان. مثلا وقتی در یک روز بسیار سرد زمستانی، وارد خانه‌ای بسیار گرم می‌شوید یا برعکس، پوست نمی‌تواند این تغییر دمای ناگهانی را تاب بیاورد. در واقع تغییرات ناگهانی دما منجر به خشکی و خارش پوست می‌شود که می‌تواند علائم اگزما را تشدید کند.

 

سعی کنید تا جایی که امکان دارد دما را ثابت نگه دارید و تغییرات دما را تدریجا ایجاد کنید. بهتر است تمام قسمت‌های خانه‌تان دمایی یکنواخت داشته باشد. به جای اینکه یک پتوی بسیار گرم روی خودتان بیندازید، از چند لایه روانداز استفاده کنید تا بسته به گرمایی که احساس می‌کنید بتوانید یکی یکی آنها را بردارید. همین مورد برای لباس‌های‌تان نیز صدق می‌کند. پوشیدن چند لایه لباس به جای یک لباس ضخیم و خیلی گرم به شما این امکان را می‌دهد که هر وقت لازم بود، لایه‌ای از لباس خود کم کنید تا پوست‌تان خیلی گرم نشود و مجبور هم نباشید با برداشتن یک پوشش، پوست‌تان را ناگهان خنک کنید.

 

۲. از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

رطوبت در زمستان کم است. با افت دما، رطوبت هوا نیز کم می‌شود. سیستم‌های گرمایشی هم می‌توانند هوای داخل را خشک‌تر کرده و علائم اگزما را تشدید کنند.

دمای خانه را باید جوری تنظیم کنید که نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد، و رطوبتی بین ۴۵ تا ۵۵ درصد تا از خشکی پوست‌تان جلوگیری شود. اگر رطوبت داخل خانه خیلی کم است می‌توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. بهتر است یک دستگاه رطوبت ساز بخرید یا در هر اتاق، یک کاسه آب بگذارید تا رطوبت هوا بیشتر شود. فرقی نمی‌کند کدام را انتخاب می‌کنید، در هر صورت آن را تمیز نگه دارید تا از رشد کپک پیشگیری کنید.

 

۳. بیشتر مرطوب کننده بزنید

استفاده از مرطوب کننده در هر زمانی از سال ضروری است، اما در فصل زمستان باید از لایه‌ای ضخیم‌تر از مرطوب کننده استفاده کنید و مکررتر آن را روی پوست بزنید. مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که مناسب پوست شما باشد.

 

بهتر است در فصل زمستان از مرطوب کننده‌های قوی‌تر و ترجیحا به صورت پماد و نه به شکل کِرِم استفاده کنید. یک راه دیگر هم استفاده از روغن بادام است که غلیظ‌ تر بوده و تا ساعت‌ها رطوبت پوست‌تان را حفظ می‌کند. هنگام استفاده از مرطوب کننده، صورت و دست‌ها را فراموش نکنید، چون این قسمت‌ها بیشتر اوقات در معرض هوای سرد و خشک هستند. بهتر است بعد از دوش گرفتن، فورا مرطوب کننده بزنید تا رطوبتی که روی پوست است، حفظ است. ممکن است لازم شود چند بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید، این بستگی به پوست شما و شرایط‌ تان دارد.

 

۴. لباس مناسب بپوشید

با کاهش دما دوست داریم لباس‌های بیشتر و گرم‌تر بپوشیم. کلاه و شال گردن و دستکش و ژاکت و جوراب‌های ضخیم برای محافظت از بدن در برابر سرما ضروری می‌شوند، اما آنهایی که دچار اگزما هستند باید از پوشیدن لباس‌های پشمی خودداری کنند.

 

پشم می‌تواند پوست را خشک کند و خارش و التهاب آن تشدید شود. ضمنا هر لباسی که سطح یا درز و شکاف‌های زبر و ناهموار دارد می‌تواند همین تاثیر را روی پوست داشته باشد. سعی کنید به جای پوشیدن یک لباس ضخیم از پشم، چند لایه لباس نخی بپوشید تا بهتر بتوانید در طول روز، دمای بدن‌تان را تنظیم کنید. آنهایی که به کرومات حساسیت دارند نیز نباید کلاه و دستکش چرمی استفاده کنند. اگر دستکش پشمی یا چرمی دارید، می‌توانید زیر آنها یک جفت دستکش ابریشمی به دست کنید تا پوست‌تان تحریک نشود.

یک نکته‌ی مهم دیگر این است که شما باید لباس‌ و کفش مرطوب را فورا از تن خارج کنید چون می‌توانند پوست‌تان را تحریک کنند و موجب تشدید علائم اگزما شوند.

 

 

اگزمای سکه ای

درمان خارش دست

 

درمان اگزمای زمستانی | علل و راه های درمان خارش زمستانی

 

 

منبع : بیتوته / برترین ها/ تبیان

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا