موفقیت

رهایی از احساسات منفی | چگونه از احساسات منفی جلوگیری کنیم؟

زندگی بهتر ، راه های دوری از افکار منفی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مهارت کنترل احساسات

احساسات ما ، رهایی از احساسات منفی

 

 

پیشنهاد رهایی از احساسات و افکار منفی برای “پیروزی بر احساسات بد” وجود دارد:

 

۱. تنفس و ریلکس کردن خودتان:

کل بدن شما وقتی که “هجوم” احساسات باعث می شود به حالت مبارز تبدیل شوید، محکم تر می شود. به طور خاص، تنفس شما بالا می رود و منقبض می شوید بنابراین به محض اینکه متوجه شدید چیزی منفی در درون شما بوجود آمده است، چند نفس آهسته و عمیق بکشید و کلمه “آرامش” را تکرار کنید.

 

وقتی چیزی شما را از تعادل خارج می کند، خوب نیست که خودتان را “مرکزش” کنید. احساسات را می توان درجه بندی کرد، بنابراین زمانی که ناراحتی شما به ۸، ۹ یا ۱۰ می رسد، ضروری است که شدت آن را کاهش دهید. و کند کردن تنفستان نشان دهنده گام اولش است.

 

واضح است که هر چیز دیگری که شما می توانید برای آرام کردن خود در مواجهه با چیزی که به شدت آزاردهنده است انجام دهید، به شما کمک می کند کنترل خود را به دست آورید.

بنابراین، می توانید یک صحنه آرام را تجسم کنید – بگویید که آرام در ساحل خصوصی هستید و نسیم گرمی تمام بدن شما را تسکین می دهد. هرچه با موفقیت بیشتری بتوانید خود را در چنین محیط شاعرانه ببینید، زودتر می توانید شرایط را حل کنید.

 

۲. ناراحتی هایتان را بشناسید و به چالش بکشید:

به طور معمول، چیزی که باعث می شود شما از لحاظ عاطفی زیاده روی کنید، باورهایی هستند که اغراق آمیز یا تحریف شده اند. پس از خود بپرسید:

(a) آیا می توانم خود را مجبور کنم (و شما واقعاً نیاز دارید که خودتان را مجبور کنید!) تا برخی ویژگی های مثبتم را پیدا کنم که آن ها که به من کمک می کنند با نور آرامش بهتری برخورد کنم – و به همین دلیل دشمنی من نسبت به آن ها را کاهش یابد؟

 

(b) آیا من فکر خوان هستم؟ یعنی، آیا من بدترین انگیزه ها را به رفتار آن ها نسبت می دهم؟

(c) آیا پیش بینی اینکه آن ها الان و همیشه مرا ناامید خواهند کرد، چون الان ناامیدتان کرده اند؟ و آیا این (تعمیم کلی) واقعا منطقی است؟

 

(d) آیا من شدت یا جدیت مسائل را بزرگتر یا جدی تر تلقی می کنم و واکنش های بیشتری دارم؟

(e) آیا “بایدها” مرا وادار می کنند تا به روش هایی که اصالت استانداردهای رفتاری خود را ، بیش از حد نسبت به مسائل واکنش نشان دهم – یعنی آنچه که “درست” یا “منصفانه” است، ؟

 

همانقدر که احساسات شما به طور مستقیم به افکار شما پیوند دارد، زمانی که احساسات شما شروع به تسلط بر داوری می کند، باید یک قدم به عقب بردارید و عقلانیت این افکار را کشف کنید و با جدیت تلاش کنید آن ها را “تنظیم کنید”.

 

۳. به دنبال مثبت ها بگردید:

اگر شما از تجربیات آنی خود در رابطه با بی عدالتی، ترس، آسیب، یا ناامیدی خود تمرکز کنید، می توانید بر روی هر چیزی که تازه آشکار شده تمرکز کنید. مهم است که بفهمید چه چیزهایی را ممکن است از این تجربه یاد بگیرید که می تواند واقعاً به شما در آینده کمک کند.

 

۴. نقطه مقابل (چشم انداز) خود را مشخص کنید – و روی دیگران امتحان کنید:

دوباره، در حالت عاطفی، این مساله شما را به چالش خواهد کشید. اما اگر تلاش کنید با دیدگاه دیگری پیش بروید، به خصوص با نیازها، خواسته ها و احساسات خود – احساسات آشفته شما احتمالاً تضعیف می شوند. آیا می توانید خودتان را بااعتماد به نفس کم تری خودمحور کنید؟

 

۵. بیشتر فکر کنید:

در واقع متفکر بودن چیزی است که اجازه ندهید احساسات شما را به سوی خودشان جلب کنند. کاری که اینجا باید انجام دهید این است که از احساس خاصی که تحریک شده است آگاه شوید، بنشینید و آن را پردازش کنید.

 

با آن دوست نشوید، یا به خودتان اجازه ندهید که در آن غوطه ور شوید. در عوض، خود را بیرون از خود تصور کنید و سپس از آن عبور کنید. حواستان را به چیز دیگری متمرکز کنید.

نتیجه غم انگیز درگیر شدن در احساساتتان این است که بهترین داوری تان، یا عملکرد بی نظیرتان دیگر در دسترس نیست. این خوب نیست، بنابراین توانایی شما برای پاسخ خردمندانه تان به طور جدی در خطر می افتد.

 

خودتان را بر اساس احساساتتان قضاوت نکنید. شما ممکن است با افکار منفی زیادی مواجه شوید. بارها و بارها تکرار کنید که این کاملاً بدیهی است، احساسات نه درست هستند و نه اشتباه، آن ها فقط هستند.

 

احساسات منفی‌ را مهار کنید

بسیاری از مردم نمی‌دانند با احساسات ناخواسته خود چگونه برخورد کنند و در مهار آن دچار مشکل می‌شوند، اما اگر بتوانیم از عهده آنها بخوبی برآییم، خود و نیازهایمان را بدرستی می‌شناسیم و در عین حال که قوی و با اعتماد به نفس خواهیم شد، می‌توانیم با دیگر افراد جامعه و رویدادهای زندگی ارتباط خوب و موثری برقرار کنیم.

 

کنترل نکردن احساسات منفی، بسرعت ارتباط ما با دیگران، شغل و حتی سلامت‌مان را به خطر می‌اندازد. به طور مثال، کسانی که بخوبی از پس مهار اضطراب خود برمی‌آیند، علاوه بر این که به دیگران آرامش می‌دهند و با آنها ارتباط خوبی دارند، از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار هستند، کمتر بیمار می‌شوند و دیرتر از بقیه به پیری می‌رسند.

 

رایج‌ترین احساسات منفی، ناامیدی و رنجش، نگرانی و ناآرامی، خشم، بیزاری، اندوه و دلشکستگی است. در این مطلب برای مهار هر احساس، ترفندی آورده شده که می‌تواند برای مقابله با آن به شما کمک کند.

 

 

تعریف احساسات

شناخت انواع احساسات

 

 

ناامیدی و رنجش

ناامیدی زمانی رخ می‌دهد که بشدت احساس گرفتاری می‌کنید و نمی‌توانید در کار و فعالیت روزمره موفقیتی داشته باشید. ممکن است رخدادی، شما را از کار و زندگی معمول بازداشته باشد. دلیل آن هرچه باشد فرقی نمی‌کند. هر چه سریع‌تر این احساس را کنترل کنید، در غیراین صورت شدت می‌یابد و به شکل خشم و عصبانیت خود را نشان خواهد داد.

 

راهنمایی

* صبر و بررسی
یکی از بهترین روش‌های برخورد با این احساس، صبر و بررسی وضع موجود است. از خود بپرسید چرا چنین احساسی دارید و پاسخ‌تان را با جزئیات یادداشت کنید. سپس دنبال راه‌حل مناسبی بگردید. مثلا اگر بیمارید و مجبورید مدتی در رختخواب بمانید، با کتاب خواندن یا دیدن برنامه مورد علاقه‌تان که پیش از این، وقت تماشای آن را نداشتید، بر احساس ناامیدی غلبه کنید.

 

* یافتن جنبه‌های مثبت

به وضعیت ناراحت‌کننده‌ای که پیش آمده، به گونه‌ای دیگر بنگرید. این تغییر کوچک در نگرش، حال روحی‌تان را بهبود می‌بخشد. هر وقت مانعی جلوی راهتان قرار می‌گیرد، به جای ناامیدی به راهی برای رفع آن بیندیشید. البته گاهی مجبور می‌شوید به خودتان زمان بدهید.

 

* یادآوری

آخرین باری را که احساس ناامیدی کردید به یادآورید. مسلما احساس بدتان پس از مدتی از بین رفته است. مطمئن باشید این بار هم خواهد گذشت. چرا که چنین احساس‌هایی موقت و گذراست. بدانید که احساس ناامیدی، مانع تفکر معقول برای حل مشکل می‌شود.

 

خشم
بدترین احساس مخربی که می‌تواند هنگام بد بودن شرایط پیش بیاید، خشم و عصبانیت است. متاسفانه خشم، یکی از احساسات قدرتمندی است که بیشتر ما نمی‌توانیم براحتی آن را کنترل کنیم و ما را دچار دردسرهایی گاه جبران‌ناپذیر می‌سازد.

 

* علائم اولیه خشم

هرکسی درحال عصبانی شدن، بسرعت علائم اولیه آن را درمی یابد. به این علائم خیلی زود توجه نشان دهید. این کار باعث می‌شود جلوی خشم‌تان را بگیرید. همه می‌توانند نحوه واکنش خود را در برابر موضوعات عصبانی‌کننده انتخاب کنند. اگرچه اولین واکنش انسان‌ها نسبت به شرایط نامناسب، به طور غریزی بروز خشم است، اما مجبور نیستید از این غریزه پیروی کنید. یاد بگیرید انتخاب بهتر و ملایم‌تری داشته باشید.

 

* دست از کار کشیدن
اگر هنگام عصبانیت، مشغول انجام کاری هستید، از آن دست بکشید و لحظه‌ای از تکنیک تنفس عمیق استفاده کنید. این روش افکارتان را در مسیر مثبت قرار می‌دهد و جلوی خشمتان را می‌گیرد.

 

* تصور
اگر خودتان را تصور کنید که در لحظات عصبانیت چه رفتاری دارید و چگونه به نظر می‌رسید، نسبت به شرایط دید خوبی پیدا خواهید کرد؛ مثلا هرگاه آماده بودید که بر سر کسی فریاد بزنید، حالت و صورت خود را تصور کنید. مسلما حرکات چندان مناسبی نخواهید داشت. آیا خودتان دوست دارید با چنین فردی سر و کار داشته باشید؟ احتمالا نه. بنابراین خشم‌تان را مهار کنید.

 

* نفرت و بیزاری
در زندگی شخصی و کاری‌تان احتمالا افرادی وجود دارند که دوست‌شان ندارید. این که آنها چه کسانی هستند، مهم نیست. آنچه مهم است نحوه برخورد شماست. سعی کنید حرفه‌ای عمل کنید.

 

* رفتار محترمانه
اگر مجبور هستید با کسی که او را دوست ندارید سروکار داشته باشید، وقت آن رسیده که غرور و خودپسندی را کنار بگذارید و با آن فرد، درست مانند دیگران، با تواضع و ادب رفتار کنید. رفتار نامناسب او نمی‌تواند رفتار بد شما را توجیه کند. می‌توانید با نادیده گرفتن برخورد بدش، او را خلع سلاح کنید.

 

* جسارت
اگر فرد مورد نظر از فروتنی‌تان سوء‌استفاده کرد، محکم جلوی او بایستید و به او بفهمانید نمی‌تواند به شما آزاری برساند.

 

 

علل احساس منفی

جلوگیری از احساسات منفی

 

رهایی از احساسات منفی | چگونه از احساسات منفی جلوگیری کنیم؟

 

 

منبع : سلامت نیوز/ بیتوته / نمناک

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا