بارداری

سونوگرافی آنومالی جنین | نکاتی درباره سونوگرافی آنومالی

بارداری هفته به هفته ، علل ضرورت سونوگرافی آنومالی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تفسیر سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی جنین،سونوگرافی آنومالی در هفته ۱۷

 

 

سونوگرافی آنومالی چیست؟

چرا باید سونوگرافی آنومالی انجام شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، یک اسکن آنومالی برای تعیین رشد و سلامت کودک شما انجام می شود. لازم نیست که این اسکن انجام شود، اما به شدت توصیه می شود که رشد فرزندتان را نظارت کنید. اسکن آنومالی فرصتی برای والدین برای دیدن فرزند در رحم است.

 

سونوگرافی آنومالی چه زمانی انجام می شود؟

اسکن آنومالی در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. این اسکن در حدود هفته ۲۰ بارداری انجام می شود. این آزمایش اولتراسوند بارداری هفته ۱۸ تا ۲۳ می تواند اطمینان حاصل کند که رشد کودک طبیعی است و تمام اندام های حیاتی به درستی در حال رشد هستند.

 

نحوه آماده شدن برای سونوگرافی آنومالی چیست؟

سونوگرافی آنومالی در دوران بارداری یک روند عادی است و به هیچ وجه آماده سازی خاصی نمی خواهد. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به اسکن سریع، راحت و کارآمد کمک کند:

 

توصیه می شود قبل از اسکن استراحت کنید. قبل از اسکن خود را زودتر به مرکز تشخیص برسانید و ریلکس کنید.
برای این سونوگرافی، بهتر است مثانه پر باشد، زیرا اسکن با مثانه خالی انجام نمی شود. اگر مثانه شما به اندازه کافی پر نباشد، مجبورید کمی بیشتر صبر کنید.

مانند بسیاری از اسکن های معمول بارداری، اسکن آنومالی مستلزم آن است که شکم را از ناحیه ناف تا استخوان لگن در معرض اسکن قرار دهید و از این رو توصیه می شود لباسی بپوشید که را به راحتی تنظیم شود.

 

همچنین باید قبل از تست کفش پاشنه بلند خود را درآورید بنابراین بهتر است از چنین کفش هایی اجتناب شود.
ممکن است لازم باشد در طول اسکن جواهرات را باز کنید.
تمام گزارش های آزمایشی قبلی و مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشید تا در صورت لزوم به راحتی در دسترس باشند.

 

سونوگرافی آنومالی چگونه انجام می شود؟

زمان انجام سونوگرافی آنومالی بهتره هفته ۱۸ بارداری باشه. اسکن یک تصویر سیاه و سفید از جنین شما نشان می دهد. اسکن انجام شده معمولا دوبعدی می باشد و فقط می توانید یک طرف بدن نوزاد را ببینید، اما در اسکن سه بعدی یا ۴ بعدی می توانید یک تصویر درست از بدن کودک خود و از زوایای مختلف ببینید.

 

سونوگرافی وضعیت کلی بدن کودک را نشان می دهد. سونوگرافر رشد کودک را بررسی کرده و ناهنجاری ها (اگر وجود داشته باشد) را بررسی می کند. اسکن به تشخیص تعداد جنین کمک می کند و سونوگرافر نیز قطعات بدن جنین را برای اطمینان از رشد طبیعی اندازه گیری می کند.اسکن آنومالی یا اسکن اولتراسوند از امواج صوتی برای تولید تصاویر درون بدن استفاده می کند. سونوگرافر یک ژل پایه آب را در قسمت هایی که نیاز به سونوگرافی دارد اعمال می کند و از یک مبدل برای جمع آوری امواج صوتی استفاده می کند. این امواج توسط رایانه برای ایجاد یک تصویر از کودک شما مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول، در این فرایند هیچ تابش اشعه ای وجود ندارد، زیرا آزمایش از اشعه یونیزه استفاده نمی کند. اسکن درد ندارد.

 

سونوگرافی آنومالی حدود ۲۰ دقیقه برای تکمیل طول می کشد و سونوگرافر معمولا اجازه می دهد نگاهی به اسکن بیندازید و به بخش های مختلف بدن کودک و همچنین ضربان قلب او اشاره می کند.

 

سونوگرافی آنومالی چه چیزی را تشخیص می دهد؟

هدف اصلی این اسکن اطمینان از رشد کودک بدون هیچ گونه مشکلی است. سونوگرافر آنومالی در طول اسکن موارد زیر را بررسی می کند:

 

۱- سونوگرافر ضربان قلب جنین

سونوگرافر ضربان قلب جنین در حال رشد و عملکرد درست آن را بررسی می کند. تمام شریان ها و رگ های خونی که خون را از قلب حمل می کنند بررسی می شود.

 

۲- چهره جنین

چهره جنین برای شکاف لب بررسی می شود. با این حال، تشخیص شکاف لب دشوار است و ممکن است همیشه در طول اسکن برداشت نشود.

 

۳- بررسی کلیه ها

سونوگرافر کلیه های جنین و پر یا خالی بودن مثانه او را بررسی می کند. در صورتی که مثانه در ابتدای آزمایش خالی باشد، در صورت پر شدن آن در طول اسکن مشاهده آسان تر می شود.

 

۴- بررسی سر جنین

شکل سر کودک شما نیز بررسی می شود و مشکلات مغزی، در صورت وجود، شناسایی می شوند.

 

۵- برسی ستون فقرات جنین

سونوگرافر بررسی می کند آیا ستون فقرات کودک به درستی در حال رشد است یا خیر و آیا پوست پشت ستون فقرات را به درستی پوشش می دهد یا خیر.

 

۶- برسی دست و پا جنین

سونوگرافر همچنین دست ها، پاهای کودک را بررسی می کند تا اطمینان حاصل شود که آنها به درستی رشد می کنند.

 

۷- برسی شکم جنین

دیواره شکم بررسی خواهد شد تا اطمینان حاصل شود تمام اندام های جلویی را پوشش می دهد. سونوگرافر نیز به معده کودک نگاه می اندازد.

 

۸- بررسی مایع امنیوتیک

سونوگرافر مایع آمنیوتیک پیرامون نوزاد را بررسی می کند تا مطمئن شود به قدر کافی مایع وجود دارد.

 

۹- بررسی موقعیت جنین

موقعیت جفت در حین سونوگرافی نیز بررسی می شود. در صورتی که جفت در قسمت پایین رحم قرار داشته باشد، پزشک این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد. این وضعیت به عنوان افتادگی جفت شناخته شده است، و در سه ماهه سوم سونوگرافی دیگری برای مشاهده محل جفت در رحم و اطمینان از دور بودن آن از دهانه رحم توصیه می شود. جفت پایین حتی در سه ماهه سوم ممکن است خونریزی بیش از حد را در هنگام زایمان ایجاد کند، اما جفت پایین در طول هفته ۱۸-۲۰ بارداری باعث ایجاد نگرانی نمی شود.

 

همچنین سونوگرافر همچنین قسمت های بدن کودک شما را در حین اسکن اندازه گیری می کند و این قسمت ها را با رشد استاندارد در آن دوران بارداری مقایسه می کند. سونوگرافر اغلب در سونوگرافی آنومالی قسمت های زیر را بررسی می کند:

 

دور سر (HC)
دور شکم (AC)

استخوان ران (FL)
بررسی مقدار طبیعی بزرگترین قطر جنین (BPD)

 

نشانه های غیر طبیعی در سونوگرافی آنومالی:

بیشتر بیماری ها که به سونوگرافی مجدد نیاز دارند جدی نیستند. حدود پانزده درصد سونوگرافی ها دوباره انجام می شود. دلیل اصلی سونوگرافی دوباره این است که کارشناس نتوانسته است تمام چیزهای مورد نیاز را مشاهده کند. شاید جنین در موقعیتی مناسب دراز نکشیده باشد یا وزن شما زیاد باشد. در این حالت باید سونوگرافی دوباره در هفته بیست و سوم بارداری انجام شود. اگر کارشناس مشکلی مشاهده کند به شما اطلاع می دهد. در این حالت به ملاقات پزشک بروید.

 

 

سونوگرافی آنومالی در هفته 16

سونوگرافی آنومالی نی نی سایت

 

 

– اگر جنین مشکل قلبی داشته باشد پزشک سونوگرافی داپلر انجام می دهد. این سونوگرافی اطلاعات جزئی تر در خصوص قلب جنین در اختیار پزشک قرار می دهد.
– اگر در سونوگرافی شما مشکلی جدی وجود داشته باشد باید تمام گزینه های پیش رو را بررسی کنید. مشکلات جدی بسیار نادر است ولی خانواده ها معمولا به فکر و مطالعه برای تصمیم گیری نیاز دارند. سایر مشکلات با انجام جراحی پس از زایمان یا در رحم قابل حل است.

اگر جواب سونوگرافی آنومالی مشکل دار بود و یا پزشک به مواردی مشکوک شد ناهنجاری های کروموزومی با یکی از آزمایش های تشخیصی قابل تشخیص خواهد بود:

 

۱- CVS (نمونه برداری از پرز جفتی):

این آزمایش در سه ماهه اول در حدود هفته دهم تا سیزدهم بارداری انجام می شود. قطعه کوچکی از جفت گرفته میشود و برای ناهنجاری های کروموزومی مورد مطالعه قرار می گیرد.

 

۲- ان آی پی تی (آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد):

نمونه ای از خون مادر برای بررسی دی ان ای گرفته میشود(تست نیفتی (NIPT) یا آزمایش سل فری)

 

۳- آمنیوسنتز:

مقدار کمی مایع از اطراف نوزاد گرفته شده و برای ناهنجاری های کروموزومی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد

 

تفسیر جواب سونوگرافی آنومالی:

در صورت وجود بیش از یک مورد از مارکرهای خفیف ذیل، شما باید به پزشک معالج ارجاع داده شوید:
– هایپوپلازی یا کوچک بودن استخوان بینی

 

– روده اکوژنیک (وجود یا توده با اکوژنیسیته بالا در ناحیه روده)
– افزایش ضخامت چین پشت گردن جنین
– اتساع لگنچه کلیوی

 

– سیستیک هایگروما
– کلینو ‌داکتیلی(خم‌شدگی انگشت کوچک دست به سمت انگشت چهارم)
– آترزی دئودنوم (فقدان قسمت ابتدایی روده کوچک)

 

– هیدرونفروز (تجمع مایع در کلیه ها)
– کوتاهی استخوان ران
– هیپوپلازی و یا فقدان بند وسط انگشت پنجم

 

– وجود فاصله غیر طبیعی بین انگشت بزرگ و انگشت دوم
– موج غیر طبیعی در داکتوس ونوسوس
– و یا هر گونه اختلال ساختاری یا رشدی در جنین.

 

مامان و باباها به یاد داشته باشید…

– که بسیاری از نوزادان عادی نیز دارای نشانه های غیر طبیعی هستند. با این حال، کشف مارکرها در یک اسکن می تواند باعث ایجاد اضطراب در والدین شود.
– حدود ۱۵ درصد از اسکن ها باید به یک دلیل یا دیگری تکرار شود. اما این به این معنی نیست که کودک شما مشکل دارد.

 

– سعی کنید در چنین مواردی نترسید. با دکتر خود صحبت کنید.
– اگر مشکلی است، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. پزشک شما را به متخصص راهنمایی می کند که می تواند به بهترین وجه به وضعیت شما کمک کند.

 

– اگر چه مشکلات جدی نادر هستند، برخی از خانواده ها با تصمیم گیری سخت تر از همه مواجه می شوند که بارداری را ادامه بدهند یا نه.
– مشکلات دیگر ممکن است به این معنا باشد که نوزاد پس از زایمان یا در رحم، نیاز به عمل جراحی یا درمان دارد.

 

سوالات رایج شما درباره سونوگرافی آنومالی:

 

۱- آیا نیاز است سونوگرافی آنومالی انجام دهم؟

در ابتدای بارداری پزشک اطلاعاتی در خصوص سونوگرافی های و دلیل انجام آن ها به شما می دهد. بنابراین زمان کافی دارید تا در خصوص انجام آن ها تصمیم بگیرید.

 

۲- چه چیزی در سونوگرافی آنومالی دیده می شود؟

بیشتر بیمارستان ها به شما اجازه می دهند تصاویر را در سونوگرافی مشاهده کنید که حدود بیست دقیقه طول می کشد. اگر تا به حال سونوگرافی انجام نداده اید کارشناس به شما تعداد جنین و زمان زایمان را می گوید. کارشناس ضربان قلب جنین و قسمت های مختلف بدن او از جمله صورت و دست ها را بررسی می کند. مشاهده اندام جنین برای شما دشوار است اما کارشناس سطح مقطع آن ها را بررسی می کند. استخوان های جنین در سونوگرافی سفید دیده می شوند و اندام های نرم به رنگ خاکستری دیده می شوند. آب دور جنین نیز به رنگ سیاه دیده می شود.

 

۳- می توانم عکس سونوگرافی جنین را داشته باشم؟

بیشتر بیمارستان ها تصویری از جنین در اختیار شما قرار می دهند. این تصاویر نسبت به گرما حساس هستند. پیش از انجام سونوگرافی به کارشناس بگویید چه تعداد عکس می خواهید تا تصاویر مورد نظر شما را در اختیار شما قرار دهد.

 

۴- آیا قبل از انجام سونوگرافی آنومالی مثانه پر باشد؟

این سونوگرافی شکمی زمانی انجام میشود که حداقل مثانه تان پر شده باشد. بعضی از پزشکان متخصص زنان از شما می‌خواهند که ۳۶ اونس ( ۱ لیتر مایع) را قبل از آن بنوشید. برای اکثر زنان حامله، این مسئله دردناک است و سایرین دردی را از مثانه پر تجربه نمی کنند. اگر جز افرادی هستید که از پر بودن مثانه ناراحت میشوید، تحمل کنید چون معاینه سریعی است. مایع موجود در مثانه، به پزشک متخصص زنان کمک می کند که بهتر فرزندتان را ببینید. زمانی که مایع نیاز نیست، به شما اجازه می‌دهند که مثانه را خالی کنید.

 

۵- سونوگرافی آنومالی چقد زمان نیاز دارد؟

معمولا انجام آنومالی اسکن پایه حدود ۲۰-۱۵دقیقه طول می کشد ولی گاهی به دلیل اینکه موقعیت قرار گیری جنین مناسب نیست پزشک از شما درخواست می کند که چند دقیقه قدم بزنید یا شکلات مصرف کنید تا جنین در موقعیت دلخواه قرار بگیرد. انجام آنومالی اسکن با جزییات زمان بیشتری لازم دارد و معمولا ۴۰-۳۰ دقیقه و حتی گاهی بیش از یک ساعت طول می کشد .آنومالی اسکن پیشرفته همراه با اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام می شود و زمان بسیار بیشتری نیاز دارد.

 

۶- آیا اگر جنین ناقص باشد، می توان در هفته ۲۰ سقط جنین را انجام داد؟

گاها از آنجا که بر اساس قوانین ایران، سقط‌درمانی با محاسبۀ تاریخ اولین روز قاعدگی فقط تا پایان هفتۀ ۱۸ امکان‌پذیر است، این اسکن در فاصلۀ هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام می‌شود تا در صورت وجود مشکلی که نیاز به ختم بارداری دارد، این امکان برای والدین وجود داشته باشد.

 

 

هزینه سونوگرافی آنومالی سال

سونوگرافی جنین

 

سونوگرافی آنومالی جنین | نکاتی درباره سونوگرافی آنومالی

 

 

منبع : نی نی بان / اوما / برترین ها

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا