ورزش

ورزش در بیماران سرطانی | ورزش های مفید در درمان سرطان

ورزش درمانی ، ورزش های مفید در بیماران سرطانی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مقاله ورزش و سرطان

ورزش و سرطان سینه ، ورزش در بیماران سرطانی

 

 

توصیه‌های ورزشی برای بیماران سرطانی

یک متخصص پزشکی ورزشی می گوید: بیماران مبتلا به سرطان از انجام تمرینات پرفشار و خسته‌کننده پرهیز کنند و تنها برنامه پیاده‌روی و تمرینات کششی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

وی افزود: بیماران مبتلا به سرطان پیش از شروع برنامه ورزشی بهتر است با پزشک مربوطه خود صحبت کنند تا با توجه به سن، میزان تجربه ورزشی، نوع سرطان، مرحله و نوع درمان و دیگر شرایط پزشکی برنامه ورزشی خود را انجام دهند.

 

وی گفت: برنامه تمرینی باید با شدت کم، افزایش تدریجی، بدون ایجاد خستگی و با توجه به نوع داروهای مصرفی و عوارض احتمالی آنها برنامه‌ریزی شود که البته توصیه می‌شود شروع فعالیت ورزشی در افراد مبتلا به سرطان با ۱۰ دقیقه ورزش هوازی انجام شود.

 

این متخصص پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: اگر هنگام انجام ورزش این گونه افراد حالت تهوع و یا استفراغ داشتند باید بلافاصله فعالیت ورزشی را قطع کنند. ضمن این که از پله‌ها و استپ برای ورزش استفاده نکنند، زیرا احتمال به خطر افتادن و بروز خونریزی مغزی زیاد است.

 

وی در پایان با بیان این که گرم کردن به مدت ۵ دقیقه قبل از تمرین به صورت ورزش آرام و مرحله سردکردن به مدت ۵ دقیقه بعد از تمرین فراموش نشود، افزود: برای افراد مبتلا به سرطان ورزش فقط به صورت تمرینات هوازی ملایم شامل پیاده روی، دوچرخه ثابت و تمرین‌های کششی مفاصل توصیه می‌شود و از انجام تمرینات سنگین و پرفشار پرهیز کنند.

 

ورزش هایی برای بیماران سرطانی

پزشکان معتقدند که ترکیبی از حرکات انعطافی، ایروبیک و تمرینات استقامتی می‌تواند به این گونه از افراد کمک کند. هر کاری که فشار بیش از حدی به فرد وارد نکرده اما در عین حال او را به حرکت وادار کند، کمک بسیار بزرگی برای بازیابی سلامتی او خواهد بود.

 

پیش از هر چیز توصیه می‌شود که برای آگاهی از ورزش‌هایی که برایتان مناسب هستند با پزشک متخصص سرطان مشورت کنید. باید آگاه باشید که بیماری باعث شده بدنتان تحلیل برود و به همین دلیل باید فعالیت‌های ورزشی را به آرامی آغاز کنید. در ادامه به برخی از ورزش‌هایی که برای شروع می‌توانید انجام دهید اشاره می‌کنیم:

 

۱- حرکات کششی

حرکات کششی تاثیر بسیار مهمی در افزایش انعطاف‌پذیری بدن دارد. انجام این حرکات آسان است و به همین دلیل همه افراد می‌توانند آن را انجام دهند و با مداومت در آن به انعطاف‌پذیری عضلات خود کمک کنند. کولین دویل مدیر بخش تغذیه و فعالیت‌های بدنی انجمن سرطان آمریکا در مقاله‌ای می‌نویسد: «حرکات کششی برای حفظ و بهبود تحرک افراد اهمیت دارد». اگر هنوز به اندازه کافی آماده تمرین‌های سنگین نشده‌اید، باید دست کم سعی کنید که بدن انعطاف‌پذیری داشته باشید.»

 

 

ورزش برای بیماران سرطانی

تاثیر ورزش در سرطان

 

 

۲- ایروبیک

دوچرخه‌سواری، قدم زدن، پیاده‌روی و شنا به سوزاندن کالری و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند. انجام این فعالیت‌ها حتی می‌تواند در کاهش وزن نیز موثر باشد. از آنجایی که تمرینات ایروبیک باعث بهبود کارآیی قلب می‌شود، می‌تواند به سلامت قلبی و عروقی و کاهش خطر حمله قلبی، سکته و دیابت کمک کند.

 

۳- تمرین با وزنه

در طی فرآیند درمان سرطان، بلند کردن وزنه می‌تواند به بازسازی طبیعی عضله‌ها کمک کند. در خانه از دمبل‌های دو تا چهار کیلوگرمی استفاده کنید و اگر احساس می‌کنید که این تمرین برایتان سبک است، دفعات انجام آن را بالا ببرید اما وزنه‌ها را سنگین نکنید.دکتر کری کورنیا استاد فعالیت‌های بدنی و سرطان در دانشگاه آلبرتا در ادمونتون کانادا به وب سایت webMD گفت: افرادی که مبتلا به سرطان بوده و درمان شده‌اند باید تمرین‌های ایروبیک و کار با وزنه انجام دهند. هر دو نوع این ورزش‌ها برای سلامتی عمومی بدن و تندرستی افراد رهاشده از سرطان اهمیت حیاتی دارد.

 

۴- تمرین‌های استقامتی

استفاده از وزن بدن خودتان در تمرین‌های ورزشی به بازسازی عضلات کمک می‌کند. فعالیت‌های نظیر تمرین پشت بازو با نیمکت و حرکت شنا روی دو دست برای تقویت عضلات بالاتنه مفید هستند و می‌توان آن‌ها را در فضایی اندک و یا حتی در زمان تماشای تلویزیون انجام داد.

 

۵- فعالیت‌های روزمره

به جای استفاده از آسانسور، از پله‌ها بالا بروید. همچنین می‌توانید یک گام‌شمار تهیه کنید. اگر کارتان طوری است که مدام باید پشت میز بنشینید، گاهی اوقات از جای خود برخاسته، کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید با بلند کردن اجسامی نظیر بطری و قوطی به تقویت عضلات خود بپردازید.

 

 

درمان با ورزش

ورزش درمانی

 

ورزش در بیماران سرطانی | ورزش های مفید در درمان سرطان

 

 

منبع : علم ورزش / ایسنا / طرفداری / بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا