موفقیت

لذت بردن از شغل | چگونه از کارمان لذت ببریم ؟

کسب و کار ، راه هایی برای لذت بردن از کار در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چگونه از شغل خود راضی باشیم

چگونه شغل خود را دوست داشته باشیم ، لذت بردن از شغل

 

 

چگونه از کار خود لذت ببریم، ۱۰ راهکار برای افزایش رضایت شغلی

بر اساس اعلام مجله فورچیون مدیران شرکت های گوگل، ژنتک و سایر شرکتهایی که در لیست ۱۰۰ شرکت برتر دنیا قرار دارند، سعی نموده اند بهترین محیط کار را برای کارمندان فراهم نمایند، به طوریکه کار کردن در شرکت گوگل بسیار لذت بخش است. غذای مجانی، مهندسانی که می توانند ۲۰ درصد از زمان اداری را روی پروژه های شخصی کار کنند و محیط کاری که افکار خلاق را پرورش می دهد. اما بهترین کارفرماها نیز ممکن است از فراهم نمودن شرایط ایده آل کارمند عاجز باشند اما همواره عواملی وجود دارند که کارمندان می توانند با رعایت آن رضایت شغلی بالاتری داشه و از زندگی خود بیشتر لذت ببرند. این راهکارها عبارتند از:

 

**۱-رضایت در کار را “انتخاب” کنید**

رضایت در اصل یک انتخاب است. شما می توانید رضایت در کار را انتخاب کنید. به نظر ساده است ولی اغلب قدم گذاردن در این راه مشکل می باشد. درباره کار مثبت فکر کنید. بر روی کار مورد نظر تمرکز کنید. از افراد منفی گرا و غیبت کردن اجتناب کنید. همکارانی را پیدا کنید که دوست دارید اوقات خود را با آنها بگذرانید. می توانید رضایت از کار را انتخاب کنید.

 

**۲- کاری کنید که دوست دارید را، هر روز انجام دهید**

شاید شغل خود را دوست نداشته باشید و یا ممکن است اینطور فکر کنید که چیز جالبی در کار پیدا نمی کنید؛ ولی شما می توانید، به خود، علایق و مهارت هایتان نگاه کنید و چیزی راکه هر روز با انجام آن می توانید لذت ببرید را بیابید. اگر کاری راکه دوست دارید هر روز انجام دهید را بیابید، شغل شما به نظر بد نخواهد بود. البته شما همیشه می توانید که شغل مورد علاقه تان را ایجاد کنید و یا اینکه برای تغییر شغل تصمیم بگیرید.

 

**۳- مسئولیت پیشرفت شخصی و حرفه ای خود را به عهده بگیرید**

مسئولیت پیشرفت خود را قبول کنید، از رییس خود کمک های ویژه و معنادار بخواهید، ولی در مسیر اهداف و برنامه های پیشرفت شخصیتی خود قدم بردارید. شما پتانسیل زیادی برای برد و باخت دارید.

 

**۴- مسئولیت شناخت از آنچه که در محیط کار رخ می دهد را قبول کنید**

معمولا افراد می گویند که اطلاعات کافی در رابطه با شرکت، پروژه ها و یا همکاران کسب نمی کنند و منتظرند تا رییس آنها را آگاه کند. ولی این امر میسر نمی شود زیرا روسا مشغله زیادی دارند و نمی دانند که شما چه چیزی را نمی دانید. اطلاعاتی را که موجب تاثیر گذار شدن شما می شود را جستجو کنید. یک شبکه اطلاعاتی تهیه کرده و از آن استفاده کنید. جسورانه درخواست جلسات هفتگی با رییس را داشته باشید و سوالات را با او در میان بگذارید. اکنون شما ملو از اطلاعاتی هستید که دریافت می کنید.

 

**۵- دائما درخواست بازخورد داشته باشید**

بارها گفته اید که “رییس من بازخورد کارهایم را نمی گوید”. در واقع شما دقیقا می دانید که چطور کار می کنید. اگر شما احساس مثبتی در رابطه با کارکرد خود داشته باشید فقط انتظار تشکر از او را دارید. اما اگر احساس منفی دارید، به بهبود همکاری های صادقانه فکر کنید. سپس از رییس خود در مورد عملکرد سوال کنید. به او بگویید که دوست دارید نظر شخصی اش را در رابطه با کار شما بیان کند. اگر به مشتریان خدمات می دهید، نظر آنها را نیز جویا شوید. این خود یک مدرک است. شما مسئول پیشرفت خودتان می باشید.

 

**۶- تعهداتی را ایجاد کنید که توانایی حفظ آن را دارید**

یکی از جدی ترین دلایل استرس و نارضایتی شغلی ناتوانی در حفظ تعهدات است. بسیاری از کارمندان زمان زیادی برای نحوه عذرخواهی در رابطه با ناتوانی در پاببندی به تعهدات و نگرانی از نتایج آن صرف می کنند. مجموعه ای از برنامه ها تهیه کنید که توانایی شما برای تکمیل تعهدات مورد انتظار را نشان دهد. اگر زمان ندارید، داوطلب نشوید. اگر حجم کاری بیش از زمان و انرژی شماست، برنامه جامعی برای درخواست کمک و منابع از رییس خود تهیه کنید. در مرداب وعده های محقق نشده غلت نزنید.

 

 

چگونه عاشق کارمان شویم

چگونه عاشق کارمان شویم؟

 

 

**۷- از منفی گرایی “اجتناب” کنید**

انتخاب رضایت شغلی یعنی اجتناب از مکالمات منفی، غیبت و دوری از افراد ناراضی تا حد ممکن. مهم نیست که تا چه اندازه احساس مثبت دارید؛ افراد منفی گرا تاثیر عمیقی روی روان شما می گذارند. نگذارید افراد منفی شما را به زانو درآورند.

 

**۸- برخورد حرفه ای داشته باشید**

اگر شما شبیه بیشتر مردم باشید، برخورد را دوست ندارید و دلیل آن ساده است. شما حضور در برخوردهای معنی دار را تمرین نکرده اید، بنابراین فکر می کنید که خطرناک، ترسناک و آسیب زننده می باشد. برخورد می تواند هر سه این موارد را داشته باشد، همچنین می تواند در انجام ماموریت های کاری و تصویر شخصیتی به شما کمک کند. می تواند در خدمت به مشتریان و ایجاد محصولات موفق یاورتان باشد. افراد موفق اهداف کاری را انجام می دهند. چرا اجازه می دهید که کمبود برخورد حرفه ای مانع رسیدن شما به اهداف و رویاهایتان شود. با دوست خود برخورد حرفه ای کنید.

 

**۹- دوست یابی کنید**

ابتدا تمام قواعد را بشکنید، برترین مدیران دنیا متفاوت عمل می کنند. مارکوس بوکینگهام و کرت کافمن ۱۲ پرسش مهم تهیه کرده اند. زمانی که کارمندان به این سوالات پاسخ مثبت می دهند، جواب ها شاخص های حقیقی هستند که نشان می دهد آیا افراد رضایت و انگیزه کاری دارند یا خیر. یکی از این سوالات کلیدی این است: ((آیا شما یکی از بهترین دوستانتان را در محیط کاری دارید؟)). دوست داشتن و لذت بردن از همکاران یکی از نشانه های مثبت و رضایت شغلی می باشد. برای شناخت همکاران وقت بگذارید. در حقیقت می توانید آنها را دوست بدارید و از وجود آنها لذت ببرید. روابط شما پشتیبانی، منابع، تقسیم کارها و حمایت آنها را برایتان فراهم می کند.

 

**۱۰- اگر هیچکدام امکانپذیر نبود، شاید یافتن شغل جدید شما را راضی کند**

اگر تمام این پیشنهادها رضایت شغلی شما را فراهم نکرد، وقت آن رسیده که کارفرما، شغل و حرفه خود را مجددا ارزیابی کنید. دوست ندارید که تمام زندگیتان را در محیط کاری که از آن نفرت دارید، سپری کنید. بیشتر محیط های کاری چیزی بیش از این را تغییر نمی دهند. ولی کارمندان ناراضی بیشتر از این تمایل به بیان احساس نارضایتی دارند. در تمام ساعات غیر اداری که مشغول جستجوی شغل جدید هستید می توانید لبخند بزنید. این بستگی به زمان دارد که شما کی محل کار خود را با لبخند رضایت ترک می کنید.

 

سه عامل برای لذت بردن از کار

فقدان سه چیز در محل کار و در ارتباط با شغل افراد موجب می‌شود تا آنها احساس ناشادی و افسردگی کنند که این سه عامل عبارتند از: هدف، امید و دوستی.

 

واقعیت این است که زندگی خیلی کوتاه‌تر از آن است که بخواهیم ساعات متمادی حضور در محل کارمان را با ناراحتی و بی حوصلگی سپری کنیم. با این همه شاید احساس خیلی از شما در مورد شغلتان و محیط کارتان احساسی منفی و ناخوشایند باشد که هر روز دوست دارید زودتر ساعات کاری تان تمام شود و شما زودتر به خانه برگردید و از بودن در محل کارتان خلاص شوید. اما مشکل کجاست که خیلی‌ها چنین احساسی در مورد شغل و محیط کارشان دارند و تاب و توان بودن در آنجا و لذت بردن از آن را ندارند؟ در پاسخ به این سوال مهم باید گفت که فقدان سه چیز در محل کار و در ارتباط با شغل افراد موجب می‌شود تا آنها احساس ناشادی و افسردگی کنند که این سه عامل عبارتند از: هدف، امید و دوستی. در ادامه به اهمیت این سه عامل در زمینه شادکاری و لذت بردن از کار اشاره خواهد شد.

 

شادکاری با داشتن هدف و کار معنادار آغاز می‌شود

همه ما به شدت نیازمند داشتن هدفی مشخص برای کاری هستیم که انجامش می‌دهیم و بدون این هدف و مقصود مشخص نخواهیم توانست از کاری که می‌کنیم لذت ببریم. هدف از انجام یک کار جزو پایدارترین و موثرترین ابزارها برای برانگیخته شدن افراد در محل کارشان محسوب می‌شود و عامل تسکین کارکنانی است که با مشکلاتی همچون استرس‌های کاری، روسای کج خلق و تحمل ناپذیر و موانع کاری دست به گریبان هستند. بر همین اساس هم هست که به افراد توصیه می‌شود تا به‌طور پیوسته به دنبال یافتن هدف یا اهداف مشخصی برای کار کردن و حضور در شغلشان باشند تا به این‌وسیله طعم شادکاری را به‌طور کامل بچشند.

 

آن که امید ندارد ناشاد است

امید به موفقیت و پیشرفت نیز به مانند هدف داشتن بر شادکاری و احساس رضایت در محل کار تاثیرگذار است.امید، خوش بینی و نگرش مثبت نسبت به آینده موجب می‌شود تا افراد به‌رغم مشکلات و موانع به فرداهای بهتر امیدوار باشند و سختی‌های امروز را راحت‌تر تحمل کنند. در واقع، امید، موتور محرکه انرژی، خلاقیت و مقاومت است که انرژی‌های منفی و فشارهای کاری را کنار می‌زند و به کارکنان و مدیران روحیه کار مضاعف می‌دهد. متاسفانه بسیاری از مدیران به اشتباه فکر می‌کنند که عواملی همچون فرهنگ سازمانی و رسالت‌های کاری به تنهایی قادرند به همه افراد امید ببخشند و آنها را نسبت به کاری که می‌کنند علاقه‌مند نگه دارند حال آنکه تجربه نشان داده که نگرش‌ها و فرهنگ‌های سازمانی عمدتا الهام بخش و محرک خود سازمان‌ها هستند و نه کل کارکنان شان و برای امیدبخشی و الهام دادن به کارکنان لازم است که برای هر فرد مشخص شود مسوولیت‌ها و نقش آفرینی او در محل کارش چگونه و تا چه حدی با نگرش ها، آرمان‌ها و اهداف شخصی و فردی او همخوانی دارد و با ترکیب این دو است که می‌توان احساس مثبت و خوشایندی در کارکنان به وجود آورد.

 

چه ناشاد است کسی که دوستی در محل کارش ندارد

روابط دوستانه بین کارکنان از جمله مهم‌ترین عوامل انگیزه‌بخش و شادی آور در محل کار بوده که علاقه به کاری که افراد در حال انجامش هستند را نیز افزایش می‌دهد. در واقع روابط دوستانه و صمیمانه همکاران در تیم‌های کاری است که موفقیت جمعی و تیمی آنها را میسر می‌سازد.

 

تحقیقات روانشناسان ثابت کرده که وجود فرد یا افرادی در کنار ما در محل کار که وضعیت ما برای آنها اهمیت دارد موجب قوت قلب و علاقه‌مندتر شدن به کاری می‌شود که به آن اشتغال داریم. به همین دلیل هم هست که یکی از ملاک‌های یک کار خوب داشتن همکاران و دوستانی خوب و صمیمی است.

 

 

عاشق کار بودن

کار کردن با لذت

 

لذت بردن از شغل | چگونه از کارمان لذت ببریم ؟

 

 

منابع و ماخذ
سایت بازار کار، (نوشته: سوزان هتفیلد ، عضو انجمن آموزش و پیشرفت آمریکا، ترجمه: روح الله آهون بر، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ ) / روزنامه دنیای اقتصاد / بیتوته / پاپیروس

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا