بدانیم تا سالم بمانیم

علل زخم بستر | درمان های خانگی و ساده

سلامت عمومی ، علل و راه  درمان زخم بستر در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان زخم بستر با شربت معده

پیشگیری از زخم بستر ، علل زخم بستر

 

 

راههای درمان زخم بستر

زَخم بَستر به آسیب بافت بدن (شامل پوست٬ درم٬ اپیدرم و ماهیچه) در اثر ایجاد فشار درازمدت بر یک یا چند نقطه از بدن گفته می‌شود. خوابیدن طولانی‌مدت در یک وضعیت ثابت، سائیدگی در صندلی یا بستر، استفاده از لگن بیمار نامناسب یا کشیدگی با ملحفه می‌تواند به بخشی از پوست یا بافت بدن آسیب بزند.

 

زخم بستر اغلب در بخش‌های استخوانی بدن ایجاد می‌شود زیرا در این قسمت‌ها فشار بیشتری بر پوست وارد می‌شود و چربی کمتری برای محافظت از این ناحیه وجود دارد. باید بدانید که مشکل زخم بستر اغلب در نقاط باسن، شانه، پوست، در امتداد ستون فقرات، پشت دست و یا کمر، پاشنه، مچ پا و یا پوست پشت زانو اتفاق می افتد .

اگر زخم بستر به موقع درمان نشود، می تواند به یک زخم عمیق منجر شود و علائم عفونت مانند چرک نیز در این زخم ها ایجاد شود.

 

چه کسانی بیشتر در معرض زخم بستر هستند؟

– افرادی که برای مدت طولانی تری در یک وضعیت ثابت (خوابیدن به یک سمت) قرار می گیرند

– افراد مسن

 

– افراد مبتلا به دیابت نوع دو

– افرادی که از ویلچر استفاده می کنند

 

مراحل پیدایش زخم بستر

زخم بستر که با عنوان زخم فشاری نیز شناخته می شود، زخمی است که در اثر فشارهای طولانی مدت بر نقاط مختلف بدن، به خصوص نقاطی که دچار زخم و یا جراحت شده اند، ایجاد می شود. گرچه این زخم ها معمولا به دنبال جراحت پوستی ایجاد می شوند، اما می توانند عمیق شده و به استخوان نیز برسند. در صورتی که زخم بستر درمان نشود، می تواند با جان فرد بازی کند.

 

زخم بستر عمدتا به دنبال فشار و نیرویی ایجاد می شود که باعث قطع جریان خون به قسمت هایی از بدن و یا بافت های آن ناحیه می شود. با کاهش و یا قطع خون رسانی، مواد مغذی و اکسیژن نیز به مقدار کافی به سلول ها نمی رسد. در صورت تداوم چنین وضعیتی، سلول می میرد و زخم نیز گسترش پیدا می کند.

 

دانستن این موضوع که زخم در چه مرحله ای قرار دارد، به تشخیص و درمان سریع توسط متخصصین بالینی کمک می کند. مراحل زخم بستر به شرح زیر می باشد:

مرحله اول: در این مرحله، متوجه تغییر رنگ و بی رنگ شدن پوست ناحیه درگیر خواهید شد. در چنین حالتی، زخم کمترین عوارض را به همراه دارد، و طی چند روز بهبود می یابد.

 

مرحله دوم: در این مرحله، پوست ناحیه باز، و علائمی از مرگ و نکروزه شدن بافت اطراف زخم مشاهده می شود، احتمال عفونی شدن در این چنین حالتی افزایش می یابد، و بستر زخم به رنگ صورتی و قرمز در می آید. بهبود زخم در این مرحله چند هفته ای طول می کشد.

 

مرحله سوم: در این مرحله، زخم عمیق می شود و بر لایه های چربی نیز تاثیر می گذارد. معمولا چند ماه درمان برای زخم ها در این مرحله، زمان نیاز می باشد.

مرحله چهارم: در این مرحله، استخوان و ماهیچه ها نیز درگیر می شوند.

 

پیشگیری از زخم بستر

تغییر وضعیت خواب بیمار: تغییر وضعیت خواب بیمار باعث می شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود. لذا هر چند وقت باید وضعیت خواب بیمار تغییر داده شود. این راه، اولین و اصلی ترین اقدام برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر به شمار می رود.

 

استفاده از بالش های هوایی: استفاده از بالش های هوایی باعث می شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود و خون بیشتری در سلول ها جهت تسریع بهبودی زخم جریان داشته باشد.

 

تغذیه: وضعیت تغذیه می تواند تاثیر فراوانی بر بهبودی زخم بستر داشته باشد. استفاده از پروتئین و سبزیجات و میوه جات تازه (مخصوصا میوه های حاوی ویتامین ث ) و زینک نقش بزرگی در بهبودی زخم دارند. همچنین یک برنامه غذایی منظم باعث می شود که بدن توانایی ساخت سلول های جدید را بدست آورده و زخم سریع تر بهبود یابد.

 

درمان زخم بستر

درمان زخم بستر، بر اساس مرحله، اندازه و عمق زخم صورت می گیرد. برخی اقدامات درمانی زخم بستر به شرح زیر می باشد:

یکی از مهم ترین اقدامات در درمان زخم بستر، کاهش فشار وارد شده به ناحیه درگیر می باشد. به همین خاطر، پوزیشن و وضعیت قرار گیری فرد بایستی مرتب تغییر کند. افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، پوزیشن نشستن و وزن وارده به یک ناحیه بایستی هر پانزده دقیقه یک بار تغییر کند. افراد بستری نیز باید هر دو ساعت یک بار حرکت داده شوند.

 

استفاده از تشک های مناسب، و یا قرار دادن بالشت در نواحی که بیشتر تحت فشار هستند، یکی از راه های متعادل کردن فشار وارده به تمامی قسمت ها و سطوح بدن می باشد. به عنوان مثال می توان هنگام خواب، بالشتی را میان مچ و زانو قرار داد.

 

جهت درمان زخم بستر، بهتر است ناحیه زخم با آب و صابون (نه صابون های قوی)، کاملا تمیز و شسته شود، تا هر گونه مواد اضافی و بافت مرده از روی زخم برداشته شود. این کار، به تسریع روند بهبودی زخم نیز کمک می کند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که زخم بلافاصله باید خشک شود.

 

باید زخم بستر را با ماده‌ای بنام سالین شستشو داده و سپس آنرا با یک پانسمان بی منفذ بپوشانید.

در صورت تعویض هرروز پانسمان فرصت ترمیم زخم را به محل جراحت نداده، لذا استفاده از یک پانسمان بی‌منفذ این فرصت را به عامل رشد می دهد تا در تماس کافی با سطح پوست باشد و در بسیاری موارد ترمیم زخم را شتاب می دهد.

 

این افراد نیازمند مراقبت ویژه پوستی هستند؛ لذا باید از محصولاتی نظیر افشانه‌های شستشو دهنده و یا محافظ های مرطوب که ویژه افراد مبتلا به بی اختیاری ساخته شده‌اند استفاده شود.

 

به منظور غذا رسانی کافی به پوست، در روز دست کم نوشیدن هشت لیوان آب و غذایی متناسب حاوی مقدار کافی پروتئین از جمله ماهی می تواند پاسخگوی نیازهای جسمی فرد باشد، لذا علاوه براینکه پروتئین ترمیم کننده بافت های بدن است، می‌تواند جهت حفظ سلامتی پوست مفید باشد.

مصرف ۵۰۰ میلی گرم ویتامین ث دو بار در روز اندازه تعداد زخم های بستر را تا ۸۴ درصد کاهش می دهد، البته افراد پیش از مصرف این ویتامین باید با دکتر خود مشورت کنند.

 

درمان‌های خانگی زخم بستر

روغن نارگیل: روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب میباشد که میتواند انتخاب مناسبی برای درمان زخم بستر باشد. روغن نارگیل را بر روی قسمت هایی که دچار زخم بستر شده است به آرامی ماساژ دهید تا روغن نارگیل جذب پوست شود. اما دقت داشته باشید که هنگام ماساژ دادن , فشاری بر زخم های بیمار وارد نشود.

 

عسل: همچنین می‌توانید برای استفاده از اثرات شفابخش عسل آن را روی پوست قرا داده و پس از گذشت چیزی حدود ۳۰ دقیقه آن را شست و شو دهید. عسل گرم بوده و گرمای حاصل می‌تواند خون رسانی به ناحیه زخم و در نتیجه روند بهبود را تسریع کند.

 

آب شور: گاهی اوقات زخم ها به خوبی تمیز نمی شوند , این گونه زخم ها بیشتر در برابر عفونت آسیب پذیر هستند.استفاده از آب شور پوست مرده و شل را از بین میبرد و مایع اضافه را کم میکند. اگر تمایل دارید از این روش استفاده نمایید کافیست , یک فنجان آب تهیه کنید و ۲قاشق چایخوری نمک به آن بیفزایید و خوب ترکیب کنید. اجازه دهید این ترکیب بجوشد و زمانی که خنک شد برای تمیز کردن زخم ها از این ترکیب استفاده کنید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید.

 

آلوئه ورا : آلوئه ورا به شما کمک زیادی میکند تا زخم بستر خود را درمان کنید زیرا به پوست آسیب دیده رطوبت میرساند و به این علت سبب درمان هر چه سریعتر زخم بستر میشود.

برای استفاده از این روش کافیست , ابتدا آلوئه ورا را برش زده و ژل آلوئه را بر قسمت هایی که دچار زخم شده به آرامی بمالید و منتظر بمانید تا ژل خشک شود.

 

در نهایت با پارچه ای پاکیزه قسمت آسیب دیده را تمیز کنید. این روش را سه بار در روز انجام دهید تا نتایج مثبتش را ببینید.

زردچوبه : زردچوبه خواص ضدعفونی کننده و آنتی اکسیدانی دارد و هم چنین برای رفع التهاب به کار برده میشود.اگر تمایل دارید از این روش استفاده کنید , کافیست قسمتی را که دچار زخم بستر شده با آب شور تمیز نمایید و به اندازه ی کافی زردچوبه روی زخم بپاشید . بعد از اینکه کل زخم با زردچوبه پوشانده شد , زخم را با پانسمان ببندید.

 

این روش را سه بار در روز تکرار کنید. اگر میخواهید سریع تر به نتایج مثبت برسید علاوه بر استفاده از این روش , شیرگرم و زردچوبه را ترکیب نمایید و دو بار در روز نوش جان کنید.

 

درمان‌های پزشکی زخم بستر :

برای بهبود و درمان زخم بستر در درجات بالاتر و حادتر می‌توان از پانسمان‌های مخصوصی که حاوی سلول‌های بنیادی هستند استفاده کرد. این پانسمان‌ها امکان رشد و نمو بافت‌های از دست رفته را برای بیمار امکان پذیر کرده و درمان زخم بستر بسیار موثر هستند. همچنین لیزردرمانی نیز می‌تواند انتخاب مناسبی به عنوان یک روش درمانی برای زخم بستر باشد. حرارت حاصل از لیزر درمانی می‌تواند روند تقسیم سلولی را در محل آسیب دیده تحریک کرده و به بهبود زخم‌ها کمک شایانی کند.

 

به هنگام شستن زخم بستر، بهتر است به نکات زیر توجه شود:

بایستی از پنبه و دستمال های نرم استفاده شود، تا بستر زخم خراشیده و ساییده نشود.

از کرم های مرطوب کننده می توان استفاده کرد.

نیازی به استحمام روزانه نمی باشد.

 

استفاده از پانسمان های مناسب در تسریع روند بهبود زخم، بسیار موثر می باشد، زیرا که این پانسمان ها محیط مرطوبی را برای زخم فراهم می کنند، و همانند سدی محافظ، مانع از ورود عوامل بیماری زا به زخم می شوند، در نتیجه، احتمال بروز عفونت نیز به حداقل خواهد رسید. این در حالی است، که پوست اطراف زخم کاملا خشک باقی می ماند.

 

پانسمان ژل، فوم، و پانسمان های نواری، از جمله پانسمان هایی هستند که در درمان زخم بستر استفاده می شوند. گاهی لازم است فرد از چندین نوع پانسمان استفاده کند.

 

معمولا جهت پیشگیری از بروز عفونت، داروهای آنتی باکتریال تجویز می شود.

جهت تسکین درد نیز داورهای مسکن برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

 

وکیوم تراپی، که در آن از از فشار منفی کنترل شده ای برای ترمیم و بهبود زخم ها استفاد می شود، لوله ای عاری از هوا به زخم متصل می شود، این محیط خلاء، رطوبت زخم را می گیرد و به بسته شدن زخم نیز کمک می کند.

 

درمان زخم بستر

زخم بستر به آسیب بافت بدن گفته می شودکه می تواند در اثر ایجاد فشار در مدت زمان طولانی بر یک یا چند نقطه از بدن در فرد دیده می شود.

زخم بستر در اثر خوابیدن در مدت طولانی در یک وضعیت ثابت، کشیدگی با ملحفه، ساییدگی در صندلی و… همگی می توانند به بخشی از بافت بدن آسیب بزند.

 

زخم بستر یا بد سور و یا زخم فشاری سبب می شود که خون رسانی به بافت کاهش یابد و در نتیجه اختلال در گردش خون، بافت ایجاد می گردد.

در بیشتر حالت این زخم در نقاطی از بدن که پوست بر یک برجستگی استخوانی قرار دارد و بین آن عضله ای موجود نیست دیده می شود.

 

بین باسن، پاشنه ها، قسمت تحتانی کمر، ستون فقرات، شانه ها، آرنج، و سرین ها از مناطق شایع بروز زخم بستر می باشد.

بیمارانی که مجبور به استفاده از ویلچر هستند بیشتر دچار زخم بستر در کفل، پاها و البته پایین کمر می شوند. فشار وارد شده سبب می شود که جریان خون در آن ناحیه قطع شود در نتیجه این امر به سلول های پوستی صدمه وارد می کند.

 

چه کسانی بیشتر در معرض زخم بستر هستند؟

– افرادی که برای مدت طولانی تری در یک وضعیت ثابت (خوابیدن به یک سمت) قرار می گیرند
– افراد مسن

– افراد مبتلا به دیابت نوع دو
– افرادی که از ویلچر استفاده می کنند

 

مراحل پیدایش زخم بستر

زخم بستر که با عنوان زخم فشاری نیز شناخته می شود، زخمی است که در اثر فشارهای طولانی مدت بر نقاط مختلف بدن، به خصوص نقاطی که دچار زخم و یا جراحت شده اند، ایجاد می شود. گرچه این زخم ها معمولا به دنبال جراحت پوستی ایجاد می شوند، اما می توانند عمیق شده و به استخوان نیز برسند. در صورتی که زخم بستر درمان نشود، می تواند با جان فرد بازی کند.

زخم بستر عمدتا به دنبال فشار و نیرویی ایجاد می شود که باعث قطع جریان خون به قسمت هایی از بدن و یا بافت های آن ناحیه می شود. با کاهش و یا قطع خون رسانی، مواد مغذی و اکسیژن نیز به مقدار کافی به سلول ها نمی رسد. در صورت تداوم چنین وضعیتی، سلول می میرد و زخم نیز گسترش پیدا می کند.

در مرحله ابتدایی رنگ پوست قرمز می شود و در صورت فشار وارد کرن بر آن ناحیه رنگ آن تغییری نمی کند.

 

قسمت هایی از سطح پوست تغییر تحلیل می روند.

در این مرحله زخم باز است و قسمت هایی از بافت پوست از بین می رود.

تمام بافت های پوست و لایه های زیرین ان به طور کامل از بین می روند.

 

 

متخصص زخم بستر

خطرات زخم بستر

 

 

نشانه های عفونی شدن زخم بستر

می توان از نشانه های عفونی شدن زخم بستر، بد بو شدن زخم، دردناک شدن زخم، تورم در اطراف زخم وعفونت زرد رنگ و یا سبز را از علائم عفونی شدن زخم بستر دانست.

افزایش ضربان قلب، تب، سرگیجه و ضعف جسمانی نیز از نشانه های پخش شدن زخم باشد.

 

درمان عفونت زخم بستر

عفونی شدن زخم بستر یکی از دلایل موثر در به تاخیر افتادن روند بهبود زخم، و ادامه دار شدن درد و ناراحتی برای بیمار می باشد. عفونت می تواند لایه های عمقی تر پوست را درگیر و منجر به بروز عوارض و مشکلاتی مانند استئومیلیت شود.

 

هدف از درمان عفونت زخم بستر، رفع عفونت و تسریع روند بهبودی می باشد، که می تواند شامل مصرف دارو و یا جراحی باشد. علاوه بر این، درمان موثر از پخش شدن عوامل بیماری زا و درگیری سایر قسمت ها نیز پیشگیری می کند.

 

درمان دارویی شامل مصرف آنتی بیوتیک هایی می باشد که باعث نابودی میکروارگانیسم های ایجاد کننده عفونت مانند استافیلوکک اورئوس می شوند.

یکی از موثرترین روش های درمان عفونت زخم بستر، استفاده از پانسمان استریل و مناسب می باشد. پانسمان ها با فراهم کردن محیط مرطوب برای زخم، علاوه بر تسریع روند بهبودی، از پیشرفت عفونت نیز پیشگیری می کنند.

 

هنگام استفاده از پانسمان، بایستی مراقب آلوده نشدن زخم باشید، به همین خاطر، دست ها حتما باید تمیز شسته شوند و از دستکش استفاده شود.

یکی دیگر از نکات مربوط به پانسمان، تعویض مرتب و به موقع آن می باشد.

از دیگر اقدامات درمانی می توان به دبرید و برداشتن مواد زائد و مرده از روی زخم اشاره کرد.

 

دلایل پیدایش زخم بستر

زخم بستر دلایل زیادی می تواند داشته باشد، اما فشار ناشی از وزن بدن باعث کاهش گردش خون در بدن می شود. هنگامی که بافت های بدن توانایی تحمل فشار وارد شده برای مدت زیاد را نداشته باشد، فشار باعث می شود که در مویرگ زخم هایی ایجاد شود. کمبود تحرک عامل اصلی ایجاد کننده زخم بستر است، همچنین اشخاصی که تحت تاثیر مواد بیهوش کننده هستند و معلولان و ناتوانان ذهنی نیز از جمله اشخاصی هستند که در معرض ابتلا به زخم بستر می باشند. زیرا این اشخاص هنگام حرکت دادن عضلات و بدن خود، آزادی کامل را ندارند. همچنین در معلولین نیز به دلیل عدم توانایی حرکت عضلات و بافت های خود، بافت های سفت و سختی زیر پوست تشکیل شده می شود که در بعدا تبدیل به زخم بستر خواهد شد.

 

بیماری کمبود خون، زخم بستر را تشدید می کند. زیرا باعث می شود که بافت ها بسیار ضعیف باشد و زخم ایجاد شده به کندی التیام یابد. کمبود خون باعث می شود که اکسیژن کافی به رگ های خونی انتقال نیابد که این امر باعث از بین رفتن زود هنگام سلول های آن ناحیه شود. سوء تغذیه و تغذیه نامناسب و بی اختیاری ادرار و مدفوع باعث می شود که زخم در معرض عفونت قرار گیرد یا به کندی بهبود یابد.

 

پیشگیری از زخم بستر

زخم بستر زمانی ایجاد می شود که برای مدت زمان طولانی، فشار به یک قسمت خاصی از بدن وارد می شود. زخم های فشاری و یا زخم های پوستی، دیگر اصطلاحاتی هستند که گاهی به جای زخم بستر استفاده می شوند. زخم بستر عمدتا در قسمت های استخوانی که خون کمتری جریان دارد، دیده می شود. مانند، مفصل ران، زانو، و یا پشت سر.
در بیماران بستری و یا کسانی که از ویلچر استفاده می کنند، پیشگیری از ایجاد زخم بستر کمی سخت می شود. اما با رعایت یک سری نکات می توان عوارض بعدی را کم کرد. افراد باید هر دو ساعت یک بار پوزیشن خود را تغییر بدهند. فیزوتراپی برای افرادی که تحرک کمتری دارند، توصیه می شود، زیرا فیزیوتراپی جریان خون را افزایش می دهد و در نتیجه، انجام یک سری حرکات برای بیمار آسان تر می شود.

 

یکی دیگر از راه های پیشگیری از زخم بستر، کنترل و بررسی پوست بیمار است. تشخیص اولیه و سریع علائم زخم بستر، به درمان آن کمک می کند. بدن بیمار باید همواره تمیز باشد، ونقاطی که بیشتر در معرض تشکیل زخم بستر هستند نیز باید مرتبا تمیز و شسته شوند.

 

مراقبت های پوستی:

به هنگام شستن زخم های بستر، موارد زیر باید رعایت شود:
– استفاده از پنبه و یا دستمال نرم. زخم به هیچ عنوان نباید خراشیده شود.
– استفاده از کرم های مرطوب کننده.

 

– عدم استفاده از پودر و صابون های قوی.
– نیازی به استحمام مرتب و روزانه نیست.

 

در افراد ویلچری:

اندازه ویلچر باید برای آن ها مناسب باشد، و هر گونه افزایش وزن باید به پزشک اطلاع داده شود. فردی که از ویلچر استفاده می کند، باید هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یکبار پوزیشن نشستن خود را تغییر دهد، به عنوان مثال، به کمک بازوها خود را کمی از روی صندلی بلند کند. اگر انجام این کار برای شما سخت است، از یک نفر کمک بگیرید.

 

در افراد بستری:

استفاده از بالشت در قسمت هایی از بدن که تحت فشار هستند، توصیه می شود. به عنوان مثال، بهتر است هنگام دراز کشیدن به پهلو، بالشتی میان مچ پا و زانو قرار داده شود. اما از قراردادن بالشت زیر زانو خودداری کنید.
پوزیشن بیمار باید هر ۱۵ دقیقه یک بار تغییر کند تا فشاری به محل زخم وارد نشود.

زاویه سر نیز نباید بیشتر از ۳۰ درجه باشد.

 

راه های پیشگیری از ابتلا به زخم بستر

تغذیه مناسب در پیشگیری از زخم بسیار حائز اهمیت است. عدم تغذیه مناسب، روند ترمیم بافت های آسیب دیده را مختل می کند. حتما در رژیم غذایی خود، ویتامین و مواد معدنی از جمله، منیزیم، پتاسیم و زینک را قرار دهید. علاوه بر این، مصرف میزان مناسبی از مواد پروتئینی نیز همواره توصیه می شود.

 

یکی دیگر از راه های پیشگیری از زخم بستر، کم کردن فشار از روی زخم و یا جراحت است. تغییر وضعیت بدن به هنگام نشستن و یا خوابیدن، باعث تنظیم جریان خون، پیشگیری از قطع جریان خون و در نهایت پیشگیری از زخم بستر می شود.

 

افراد فلج و ناتوان، بایستی برای تغییر وضعیت بدنی خود از فردی کمک بگیرند. فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب برای این افراد استفاده از تشک مواج را توصیه می کنند ،با کمک این تشک دیگر برای تغییر وضعیت بدنی نیاز به فرد دیگری نیست، تشک مواج با کاهش فشار ناشی از سمت تشک به بدن از زخم بستر جلوگیری می کند.

 

برای پیشگیری از ابتلا به زخم بستر پیشنهاد می شود موارد زیر رعایت شود:
• با توجه به اینکه اصلی ترین و مهمترین عامل ابتلا به زخم بستر عدم تحرک بیمار است لذا بدن بیمار باید هر یک ساعت یا حداکثر هر دو ساعت تغییر وضعیت یابد.

 

• بدن بیمار باید بصورت منظم بررسی شود تا در صورت وجود هر زخم یا عفونت درمان فوری انجام گیرد.
• قرمزی پوست اولین نشانه ایجاد زخم بستر است. هرگونه قرمزی پوست می تواند خطرناک باشد.

 

• داخل ویلچر حتما از پنبه استفاده شود تا فشار وارد بر پوست کم شود.
• همیشه بهداشت فردی رعایت شده و هیچگاه پوست بیمار نباید مرطوب بماند.

 

• سعی شود از بالش و تشک های بادی استفاده شود، زیرا بالش های بادی فشار ناشی از بدن را بطور یکنواخت در همه نقاط بدن توزیع کرده و مانع تمرکز فشار بر یک نقطه از بدن می شود.
• هیچگاه بیمار روی زخم ایجاد شده نخوابد.

• هنگامی که بیمار به سمت پهلو خوابیده است، یک بالشی را میان دو پای وی قرار داده تا فشار ناشی از وزن بدن کاهش یابد و قسمت پایین کمر کمتر آسیب ببیند.

 

چگونه به ترمیم زخم بستر کمک کنیم؟

اگر شما از شخص بیمار مراقبت می کنید حتماً مراقب زخم بستر و عوارض ناشی از آن باشید. در صورت مشاهده هر گونه زخم بستر فورا اقدامات اولیه را انجام دهید و در صورت نیاز به مرکز درمان ،بیمار را انتقال دهید. زیرا درمان زخم بستر در مراحل اولیه به مراتب، آسانتر از درمان آن در مراحل پیشرفته خواهد بود. در اینجا به ذکر برخی موارد که در بهبودی زخم بستر کمک می کند، می پردازیم:

 

• تغییر وضعیت خواب بیمار: تغییر وضعیت خواب بیمار باعث می شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود. لذا هر چند وقت باید وضعیت خواب بیمار تغییر داده شود. این راه، اولین و اصلی ترین اقدام برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر به شمار می رود.
• استفاده از بالش های هوایی:استفاده از بالش های هوایی باعث می شود که فشار وارد بر زخم کاسته شود و خون بیشتری در سلول ها جهت تسریع بهبودی زخم جریان داشته باشد.

 

• تغذیه: وضعیت تغذیه می تواند تاثیر فراوانی بر بهبودی زخم بستر داشته باشد. استفاده از پروتئین و سبزیجات و میوه جات تازه (مخصوصا میوه های حاوی ویتامین ث ) و زینک نقش بزرگی در بهبودی زخم دارند. همچنین یک برنامه غذایی منظم باعث می شود که بدن توانایی ساخت سلول های جدید را بدست آورده و زخم سریع تر بهبود یابد.
• زخم ایجاد شده باید زیر نظر پزشک و با استفاده از محلول های ضدعفونی کننده ،تمیز گردد.

 

• لایه پوستی مرده (بافت از بین رفته زخم) زیر نظر پزشک برداشته شود.
• بیمار باید از آنتی بیوتیک های مناسب استفاده نموده تا از ایجاد عفونت در زخم جلوگیری شود، یا عفونت ایجاد شده در زخم بهبود یابد.

• زخم ایجاد شده را با گاز استریل بپوشانید تا زخم ایجاد شده هیچ تماسی با بستر و یا صندلی و… نداشته باشد. سعی شود زخم در معرض هوا قرار گیرد. از گاز های استریل و پماد های مخصوص زخم بستر که می توانند در بهبودی و یا پیشگیری از زخم بستر کمک کنند استفاده کنید

 

• اگر در زخم چرک ایجاد شده باشد می توانید زخم را با پماد های مخصوص شستشو دهید. دقت شود که شستشوی زیاد زخم باعث می شود که دوران بهبودی زخم بستر بسیار طولانی شود لذا از شستشوی زیاد زخم جدا خودداری نمایید.
• به هیچ وجه بیمار نباید روی زخم ایجاد شده بخوابد.

• تا حد ممکن بیمار نباید وزن خود را هنگام نشستن یا خوابیدن روی باسن بیندازد.
• هنگامی که بیمار روی تخت می خوابد باید از بالش میان دو زانو خود استفاده نماید تا فشار وارد بر کمر و پا کاسته شود.
در فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب تمام محصولاتی که می تواند در کاهش و درمان زخم کمک کند عرضه می گردد .

 

درمان زخم بستر

رفع مواد زائد و اضافی، برداشتن سلول های مرده و آسیب دیده از روی زخم، بهترین گزینه درمان زخم بستر است. بافت های مرده مانع بهبودی زخم می شوند، برداشتن آن ها از روی زخم باعث تسریع روند بهبودی خواهد شد. این کار با استفاده از چاقوی کوچک جراحی انجام می شود.

 

وکیوم تراپی یا استفاده از فشار منفی، در درمان زخم بستر و یا سایر زخم ها بسیار موثر می باشد. در این روش، لوله ای عاری از هوا به زخم متصل می شود، این محیط خلاء، رطوبت زخم را می گیرد و در نهایت باعث تسریع روند بهبودی می شود، و هم چنین احتمال بروز عفونت نیز به حداقل خواهد رسید.

 

برای درمان زخم بستر نیاز به مراقبت های ویژه ای می باشد. تغذیه مناسب، جلوگیری از عفونت، استفاده از لگن مناسب و تغییر پوزیشن بیمار به مدت طولانی می تواند به روند درمان بیمار بسیار کمک کند.

 

در بیماران مبتلا به زخم بستر به هیچ وجه از تشک های سفت که سبب تشدید زخم بستر می شوند استفاده نکنید.

با پیشرفت تکنولوژی و محصولات درمانی نوین می توان روند درمان زخم بستر را بهبود بخشیم. فروشگاه تجهیزات پزشکی بازار طب برای درمان زخم محصولات بسیاری را ارائه می دهد.

 

از جمله این محصولات می توان موارد زیر را نام برد

کفش طبی دیابتی برای افراد دیابتی به منظور درمان دیابت

تشک مواج

پانسمان آلژینات سدیم کلسیم

 

ژل هیدرو اکتیو دودرم کانواتک

پانسمان آکواسل نقره دار جراحی

پانسمان آکواسل نواری ساده با الیاف مقاوم

 

پانسمان آکواسل فوق جاذب

پانسمان آکواسل سوختگی نقره

پانسمان آکواسل ساده

 

نوار دستگاه گلوکوکارد

هارتمن ominipor چسب ضد حساسیت

همچنین تشک های مواج در روند پیشگیری از زخم بستر کمک کننده می باشند .

 

 

مرگ بر اثر زخم بستر

علل زخم بستر

 

 

علل زخم بستر | درمان های خانگی و ساده

 

 

منبع : بیتوته / بازار طب

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا