درمان

ارتباط آلرژی با افسردگی | تاثیرات مخرب آلرژی فصلی با افسردگی چیست؟

روان ، تاثیرات مخرب آلرژی با افسردگی فصلی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مضرات آلرژی

آلرژیک چیست ، ارتباط آلرژی با افسردگی

 

 

ارتباط عجیب آلرژی و افسردگی

علائم آلرژی شامل عطسه، سرفه، آبریزش بینی، گلو درد و سر درد می‌شود. این علائم از خفیف تا شدید می‌توانند باشند. برخی از افرادی که آلرژی دارند به زندگی عادی روزمره خود ادامه می‌دهند و جز ناراحتی جزئی که گهگاه سراغ‌شان می‌آید مشکل دیگری ندارند، اما عده‌ای دیگر ممکن است احساس بیماری کنند.

 

جالب است بدانید رینیت آلرژیک با افسردگی و رفتارهای خودکشی گرایانه ارتباط دارد. البته معنی‌اش این نیست که هر کسی که آلرژی دارد حتما افسردگی یا اضطراب دارد یا برعکس. اگر فردی آلرژی داشته باشد، در معرض افسردگی نیز هست.

 

هر کسی که دچار آلرژی مزمن و مداوم است احتمالا بیشتر روزهای هفته یا ماه را با احساسی بد طی می‌کند. یکی دو روز احساس بد حالی کردن، حس و حال عمومی‌تان را بد نمی‌کند. اما اگر بیشتر روزهای‌تان با بدحالی سپری شوند در نهایت بر نگرش شما نسبت به زندگی اثر منفی می‌گذارند.

 

وقتی شما با آلرژی‌تان درگیرید زندگی متوقف نمی‌شود و شما مجبورید حتی اگر حال‌تان خوب نیست فعالیت‌های روزمره‌ی خود را داشته باشید. آلرژی می‌تواند بر عملکرد شما در محل کار و دانشگاه و … اثر بگذارد و بسته به شدت علائمی که دارید، فعالیت‌ها و مسئولیت‌های‌تان لطمه ببینند.

 

خیلی از افراد آلرژی خود را با افسردگی مرتبط نمی‌دانند اما بین سلامت جسمی و حس و حالی که دارید، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. مثلا تشخیص سرطان یا بیماری عروق کرونری می‌تواند فرد را مستعد افسردگی کند.

البته آلرژی مانند بعضی از بیماریها خطرناک نیست اما هر روز حال بد داشتن به روحیه‌تان آسیب می‌زند و فرقی هم نمی‌کند علائم‌تان شدید باشند یا خفیف.

 

اختلالات خلقی بدون آلرژی هم می‌توانند روی بدهند

افسردگی و اضطراب خفیف معمولا خود به خود برطرف می‌شود اما اگر چنین نشد، به پزشک مراجعه کنید. راهکارهای درمانی که موثرند شامل: مدیتیشن، تنفس عمیق، ورزش و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل می‌شوند.

 

درمان آلرژی می‌تواند افسردگی و اضطراب را نیز برطرف کند

رینیت آلرژیک، سیتوکین ترشح می‌کند که نوعی پروتئین التهابی است. این باور وجود دارد که این پروتئین می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد مغز بگذارد و موجب افسردگی و اندوه شود. علاوه بر مصرف داروهای ضد آلرژی می‌توانید از طریق رژیم غذایی نیز با التهاب مبارزه کنید. بیشتر سبزیجات برگدار و آجیل و انواع بری‌ها را بخورید. همچنین زنجبیل و چای سبز نیز می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند. خوب بخوابید، ماساژ درمانی را امتحان کنید و مرتبا ورزش کنید.

 

اگر با بروز علائم آلرژی‌تان، دچار اضطراب یا افسردگی می‌شوید، کنترل علائم آلرژی می‌تواند کمک‌تان کند از نظر جسمی به احساس بهتری برسید و متعاقبا حال‌تان نیز بهتر شود. از عواملی که آلرژی‌تان را برانگیخته می‌کنند اجتناب کنید و از داروهای ضد آلرژی موجود روی پیشخوان داروخانه‌ها برای کنترل علائم استفاده کنید.

 

آیا ممکن است درمان آلرژی، احساس‌تان را بدتر کند؟

از عوارض جانبی داروهای ضد آلرژی که مصرف می‌کنید آگاه باشید. این داروها موثرند اما اغلب موجب سرگیجه، ناراحتی معده و یا یبوست نیز می‌شوند. عوارض جانبی این داروها معمولا موقتی‌اند اما می‌توانند با احساس بدی که ایجاد می‌کنند، افسردگی و اضطراب را تشدید کنند.

 

حرف آخر

بسیاری از افراد با آلرژی‌های فصلی یا همیشگی دست و پنجه نرم می‌کنند، که اگر نتوانند علائم خود را کنترل کنند، آلرژی می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی‌شان شود. در مورد تسکین علائم‌تان حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا دچار اختلالات خلقی نشوید. با درمان مناسب و تغییر در سبک زندگی می‌توانید این علائم را از خو دور کرده و از حال بد و ناخوشایندی که احاطه‌تان کرده خلاص شوید.

 

راهکار برای حساسیت

پیشگیری از حساسیت

 

 

تاثیر آلرژی فصلی بر افسردگی

آلرژی فصلی که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، علاوه بر علائم جسمی آزاردهنده‌ بر خلق و خوی فرد نیز تاثیر مهم دارد.

مطالعات نشان می‌دهد احتمال افسردگی در افرادی که آلرژی فصلی دارند در حدود ۵۰ درصد بیشتر از دیگر افراد است. همچنین اگر شدت این آلرژی به حدی باشد که مجبور به مراجعه به یک متخصص شوید، این احتمال سه برابر خواهد شد.

 

اگرچه مطالعات علمی وجود این ارتباط را نشان می‌دهند اما با این حال آلرژی به طور مستقیم باعث افسردگی بالینی نمی‌شود بلکه در عمل آلرژی منجر به تغییرات خلقی می‌شود که معمولا علائم افسردگی خفیف، مانند احساس اندوه، رخوت و خستگی را به همراه دارد. در برخی افراد نیز آلرژی باعث گریه‌های بیشتر در طول فصل می‌شود. همچنین کارشناسان می‌گویند که آلرژی در یک فرد مبتلا به افسردگی بالینی باعث تشدید علائم افسردگی می‌شود.

 

اگرچه آلرژی در همه افراد به افسردگی منجر نمی‌شود ولی تجربه واکنش‌های آلرژیک، زنگ خطری برای بروز افسردگی، نه لزوما از جنبه عاطفی بلکه از جنبه‌های فیزیولوژیکی مانند کاهش سطح انرژی بدن است.

 

واکنش‌های آلرژیک در واقع پاسخ ایمنی به آزاد شدن سیتوکین‌ها، مولکول‌های پروتئینی که در برقراری ارتباط بین سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، هستند. هنگامی که سیتوکین‌ها به مغز سیگنال می‌دهند، احساس بیماری یا «تحلیل قوای ذهنی» را ایجاد می‌کند که اغلب با آنفلوآنزا همراه است.

 

در مطالعه دیگر متخصصان دریافتند که گرده افشانی برخی از گیاهان باعث خستگی مفرط و تغییرات خلقی در برخی از افراد می‌شود که چنین واکنش‌های آلرژیکی می‌تواند موجب کاهش سرعت پردازش فکری نیز شود.

 

همچنین تحقیقی دیگر از دانشگاه مریلند به بررسی رابطه بین شاخص‌های خودکشی و آلرژی پرداخته است. متخصصان این مطالعه با اشاره به افزایش نرخ خودکشی در ماه‌های آوریل تا ژوئن (فصل بهار) که تغییرات محیطی قابل توجهی در گرده افشانی درختان به وقوع می‌پیوندد ارتباط بین میزان افسردگی و علائم آلرژی مربوط به گرده افشانی گیاهان را خاطرنشان کردند. همچنین این تحقیق نشان داد که با توجه به میزان بالاتر آلرژی و افسردگی در زنان، ارتباط بین آلرژی، افسردگی و خودکشی در آنها به نسبت مردان بیشتر است.

 

علاوه بر این‌ها مشکلاتی که آلرژی برای زندگی شخصی افراد پیش آورده و روند زندگی آنها را مختل می‌کند در کنار عوارض جانبی آنتی‌هیستامین‌ها از جمله اختلالات خواب و کاهش هوشیاری به افسردگی افراد دامن می‌زند.

 

یک روانشناس بالینی نیز اظهار داشت که کودکان به علت حساسیت بیشتر بدن‌هایشان، بیشتر در معرض نوسانات رفتاری مرتبط با آلرژی بوده و به هنگام آلرژی تندخویی، کج خلقی و اختلالات خواب بیشتری را تجربه می‌کنند.

 

به گزارش سی‌ان‌ان، برخی روان‌پزشکان معتقدند گاهی اوقات واکنش‌های آلرژیک در افراد تا حد زیادی بر اختلالات خلقی و اضطراب و افسردگی افراد تاثیر گذاشته و در صورت عدم درمان می‌تواند اثرات مخربی بر زندگی افراد داشته باشد.

 

 

خارش آلرژیک

تاثیرات مخرب آلرژی

 

ارتباط آلرژی با افسردگی | تاثیرات مخرب آلرژی فصلی با افسردگی چیست؟

 

 

منبع : ایسنا / برترین ها

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا