بیماریها و راه درمان

درمان سوزش معده | علل و راه های درمانی موثر

بیماریها و راه درمان ، علل و راه های درمان سوزش معده در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان سوزش معده در دوران بارداری

زنجبیل برای سوزش معده ، درمان سوزش معده

 

 

علل سوزش معده؛ لطفا جدی بگیرید!

همه‌ی ما گاهی دچار سوزش معده می‌شویم و تجربه‌اش را داریم. ۶۰ میلیون آمریکایی یک بار در ماه دچار سوزش معده می‌شوند، اما علل سوزش معده می‌تواند گیج کننده یا گول زننده هم باشد که باید کاملا جدی گرفته شوند.

 

سوزش معده بینهایت شایع‌ شده و تعداد افرادی که آن را تجربه می‌کنند هر روز بیشتر هم می‌شود. یکی از علت‌های اولیه‌ی سوزش معده، چاقی است که باعث بیشتر شدن فشار معده می‌شود، بنابراین محتویات معده به سمت مری برمی‌گردد.

 

عبارت سوزش معده خود به خود علائم را نشان می‌دهد و حتما می‌دانید که احساسی سوزش مانند در بالای معده یا خط میانی قفسه سینه است که ممکن است همراه با ریفلاکس اسید معده به مری نیز باشد. به گفته‌ی کارشناسان، سوزش معده، ریفلاکس معده و ریفلاکس مری (GERD) یکی نیستند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

سوزش معده هرچند معمول است اما چیزی نیست که بتوانید از آن غافل شوید. اگر داروهای بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک را مصرف کردید و بهتر نشدید، پس مشکل چیز دیگری است و باید به پزشک مراجعه کنید. استفراغ و کاهش وزن بی‌دلیل نیز تا حدودی نگران کننده‌اند.

اگر سوزش معده‌تان شدید شد و نسبت به حمله قلبی مشکوک شدید، سریع‌تر خود را به اورژانس برسانید.

 

چرا باید سوزش معده را جدی بگیرید

بله، راحت و بی‌درد سر است که داروی سوزش معده مصرف کنید یا نکنید و منتظر بمانید تا احساس بهتری پیدا کنید. برخ از افراد انگار عادت کرده‌اند که با درد زندگی کنند و این طور تصور کنند که این دردی است که بعد از خوردن غذا سراغ‌شان می‌آید و مشکل خاصی هم نیست.

 

این اصلا عاقلانه نیست؛ به مرور زمان، ریفلاکس اسید موجب آسیب به مخاط مری شده و می‌تواند منجر ب بیماری مری بارت (Barrett’s esophagus) شود، بیماری که در آن سلول‌های دیواره‌ی مری دچار رشد ناهنجار می‌شوند.

 

مری بارت می‌تواند منجر به سرطان مری شود. هر چند خیلی از بیماران، سرطان مری نمی‌گیرند اما باید آن را جدی گرفت و درمان به موقع را شروع کرد.

 

علت‌های سوزش معده

جویدن آدامس نعنایی

هر چند برخی شواهد نشان می‌دهند که جویدن آدامس بدون قند به مدت نیم ساعت بعد از غذا می‌تواند ریفلاکس را کاهش بدهد، اما نعنا، اثری معکوس دارد! به طور کلی نعنا فلفلی برای عده‌ای از افراد محرک است زیرا دریچه‌ی مری را شُل می‌کند و اجازه می‌دهد مایعات معده به مری برگردند. اگر می‌خواهید آدامس بجوید، نعنایی یا نعنا فلفلی را انتخاب نکنید.

 

غذاهای پُر فیبر

حتما می‌گویید خیلی خوب و سالم است که برای ناهار یک کاسه برنج قهوه‌ای همراه با بروکلی و لوبیا سیاه بخورید، پس چرا بعد از آن احساس بدی دارید؟ غذاهای پُر فیبر معده را خیلی دیرتر ترک می‌کنند و یکی از علت‌های شایع سوزش معده این است که غذا برای مدت طولانی‌تری در سیستم گوارش باقی می‌ماند.

 

سس کچاپ

حتما شنیده‌اید که غذاهای اسیدی مانند سس گوجه فرنگی و گوجه فرنگی خام می‌توانند از علت‌های سوزش معده در برخی از افراد باشند. اما شاید ندانید که سس کچاپ نیز می‌تواند چنین اثری بگذارد. حتی مقدار کمی سس کچاپ که معمولا همراه با غذای‌تان می‌خورید می‌تواند مشکل ساز باشد.

 

جاذبه زمین

یا بهتر بگوییم از دست دادن جاذبه زمین! وقتی که بعد از خوردن غذا دراز می‌کشید، کاهش جاذبه‌ی زمین باعث سوزش معده‌تان می‌تواند بشود. اما در حالت نشسته، غذا و مایعات گوارشی در جهت درست خود حرکت خواهند کرد. دراز کشیدن باعث می‌شود محتویات معده به سمت بالا حرکت کنند و دچار سوزش معده شوید. بعد از خودرن غذا، دو تا سه ساعت صبر کنید و سپس به رختخواب بروید.

 

شب هنگام

شب از سه جهت باعث سوزش معده می‌شود! شام برای بسیاری از افراد بزرگ‌ترین وعده‌ی غذایی روزشان است و غذاهای سنگین و دیرهضم می‌خورند (عامل اول). سپس دراز می‌کشیم که بخوابیم (عامل دوم)، و بیشتر آدمها شبها نسبت به درد، حساس‌ترند (عامل سوم). شبها معمولا محیط ساکت‌تر است و ما نسبت به درد، آگاه‌تر و حساس‌تر می‌شویم. پس بهتر است برای شام وعده‌های سبک‌تر بخورید و دو سه ساعت قبل از خواب، شام‌تان را خورده باشید، زیر سرتان بالشی بگذارید که سرتان بالا باشد تا جاذبه زمین بتواند وقتی که شما در خواب هستید، کارش را به درستی انجام بدهد!

 

فتق هیاتال

چاقی یکی از عواملی است که شما را مستعد بیماری به نام فتق هیاتال می‌کند. در این بیماری بخشی از معده به سمت بالا و درون دیافراگم گیر می‌افتد. درمان سوزش معده در بیماران دچار فتق هیاتال تفاوتی ندارد، مگر اینکه علائمی مانند خونریزی یا زخم معده دیده شود.

 

کمربند بسیار تنگ

هر پوشش تنگی می‌تواند به معده فشار وارد کند، مثلا سوتین یا گن‌های خیلی تنگ و چسبان. این فشار باعث می‌شود اسید معده به سمت بالا جریان پیدا کند. اگر دیدید با پوشیدن لباس تنگ، علائم‌تان تشدید می‌شود پس باید پوشش آزادتری را انتخاب کنید.

 

 

قرص ضد سوزش معده

سوزش معده شبانه

 

 

شلوارهای قدیمی

افزایش وزن علاوه بر اینکه فشار وارد بر معده را زیاد می‌کند می‌تواند باعث شود شلوارهای قلبی برای‌تان تنگ شوند و همانطور که گفتیم فشار وارد بر معده‌تان مضاعف شود.

 

بهترین درمان برای سوزش معده

آگاهی داشتن در مورد بهترین درمان برای سوزش معده ( سوزش سردل) از اهمیت بسیاری برخوردار است. به جای آنکه علائم آن را پنهان کنید ، آن را درمان کنید. زیرا بسیاری از داروهای رایج وجود دارند که به خوبی اثر می کنند.

 

علائم آن حس سوزش در قسمت پایین سینه است که درد ناخوشایندی است و بر اثر بازگشت اسید معده به سمت بالا و وارد شدن به مری این حس سوزش بوجود می آید که منجر به دردهای شدید می شود.

 

چه گزینه هایی برای یافتن بهترین درمان سوزش دل دارید؟

بهترین درمان به شما کمک می کند که این مشکل را از بین ببرید. متاسفانه به دلیل محدود بودن اطلاعات این مقاله من فقط چند علاج کلی برای ترشی معده را ذکر می کنم.

 

بهترین درمان سوزش معده

صنعت دارو از فروش داروها برای این بیماری میلیون ها دلار بدست می آورد که البته این دارو ها فقط عوارض این بیماری را درمان می کنند نه علت اصلی سوزش دل را ، بنابراین با پیشگیری ساده از بروز این عوامل می توانید از وقوع این بیماری جلوگیری کنید.وقتی علت اصلی را پیدا کنید ،بهترین درمان را به راحتی پیدا خواهید کرد و اطمینان حاصل می کنید که بیماری شما باز نخواهد گشت. بهترین درمان نه تنها مبارزه کردن با علائم بیماری است بلکه مبارزه با علت اصلی آن است. بدون معالجه علت ریشه ای بیماری ، تقریبا خلاص شدن از این بیماری غیرممکن است.

 

در مرحله نخست برای پیدا کردن بهترین درمان باید چیزی که عامل بروز این مشکل است را شناسایی کنید . برخی کارهایی که هر روز انجام می دهیم می تواند عامل سوزش دل باشد .فقط یکبار وقتی علت اصلی این مشکل را فهمیدید به سادگی بهترین درمان را خواهید یافت و مطمئن می شوید که این بیماری برنمی گردد.

 

عوامل اصلی که منجر به سوزش دل می شوند چیست؟

۱- کافئین: اگردرحال فکرکردن هستید “خوب من قهوه نمی نوشم بنابراین ،نمی تواند عامل سوزش دل باشد” میتوانید مرتکب اشتباه بزرگ شوید،اتفاقا هنوز در حال مصرف مقدار زیادی کافئین در رژیم غذایی خود هستید! مثل نوشیدن ملایم کولا ، خوردن شکلات ها و حتی چای عادی. کافئین باعث می شود ماهیچه های حلقوی مری شل شوند. بنابراین مواد شیمیایی اسیدی از معده بالا وبه سمت گلو می رود . دراین مورد بهترین درمان برای سوزش دل کاهش مصرف کافتین تا جائیکه امکان دارد است.

 

۲- غذاهای چرب وروغنی: غذاهای چرب ۳ الی ۵ برابربیشتراز غذاهای سالم زمان برای هضم شدن نیاز دارد . مشکلی که غذاهای دیرهضم ایجاد میکند این است که غذاها درداخل معده شروع به مخلوط شدن میکنند وبا عث افزایش فشار به ماهیچه های حلقوی مری میشوند که دربازگشت باعث میشود مواد شیمیایی آنزیمی غذا به گلوی شما برگردد ومری شمارا بسوزاند . بهترین درمان برای سوزش دل دراین مورد حذف غذاهای ناسالم از رژیم غذایی خود تا حد ممکن است . اگر رژیم غذایی علت سوزش دل شماست ، رژیم غذایی خاصی وجود دارد که به طور قطعی این سوزش را کاهش میدهد . تغییرات دررژیم غذایی بهترین درمان برای بیمار است،

 

۳- سیر: سیروگوجه فرنگی محصولات اساسی اند که موجب بازگشت اسید میشوند. این نوع غذاها همچنین ماهیچه های حلقوی مری را شل میکنند.

۴- سیگار کشیدن: مواد شیمیایی خطرناکی که از دود سیگار بوجود می آید موجب ضعیف شدن ماهیچه حلقوی پایین مری میشود. این مسئله خود باعث بروز عوارض سوزش دل خواهد شد. اگرنمیتوانید سیگاررا ترک کنید نگران نباشید .نکات دیگری در کتاب پیان سوزش معده وجود دارد که سایر درمانها راتوضیح خواهد داد.

 

۵- مصرف زیاد الکل باعث شل شدن ماهیچه های حلقوی مری میشود بنابراین با دریافت بهترین درمان هنوز میتوانید مقدار متوسطی الکل بدون حس سوزش درمعده خود مصرف کنید.

 

رهایی از سوزش معده

آخرین نکته مهم این است که فقط چندین حرکات فیزیکی هستند که عامل بروز عوارض سوزش معده می شوند وعوامل دیگری مثل خستگی روحی یا حتی استرس میتواند بربروز این مشکل مؤثرباشد. بهترین درمان آن است که ریشه درد را درمان کند حال عامل جسمی ، روحی حتی آمیزه ای از هردوی آنها میتواند باشد که دربیشتر موارد هردو عامل ایجاد این مشکل رامیکند. تازمانیکه این مشکل از بین نرفته درمان را کنارنگذارید. پیدا کردن عامل بیماری به منظور بررسی مجدد بهترین درمان درشرایط خاص شما انجام میشود.

 

در برخی از بدترین موارد سوزش معده ، این درد همراه با استفراغ است که شدید میباشد . اگر دراستفراغ خود خون مشاهده کردید هرچه زودتر باید باپزشک تماس بگیرید . یکی دیگر از خطراتی که بسیار معمولی به نظر میرسد استفاده از برخی داروها است .

 

خوردن داروهایی مثل آنتی هیستامین ، ایبوبروفن ، ناپروکسن ، آسپرین و برخی از داروهای ضد التهاب همگی میتوانند ایجاد سوزش معده کنند.

گاهی درموارد خیلی شدیدتر درقسمت شکم در امتداد قفسه سینه حس درد شدیدی می کنید که انگار قفسه سینه را فشار میدهند. این علائم می تواند علائم حمله قلبی باشد. پس توصیه می شود هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

 

– برای خلاص شدن ازاین مشکل بهترین روش درمان را انتخاب کنید.

– سعی کنید وعده های غذای شما مختصرباشد . از خوردن غذاهای سرپایی درآخر شب صرف نظر کنید .

 

– بعد از خوردرن غذا درحدود ۲ الی ۳ دقیقه دراز نکشید.

– ازخوردن غذاهای تند و ادویه دار خودداری نمایید.

 

– سیگاررا ترک کنید.

– سالاد زیاد بخورید.

 

– خوردن غذاهایی مثل شکلات ، غذاهای چرب ، سرخ کردنی ، قهوه ، نوشیدنی های کافئین دار ، الکل دار و گازدار را کاهش دهید.

– کمربند شل ببندید یا شلوارهایی بپوشید که کمر محکمی داشته باشد.(نیاز به بستن کمر بند نداشته باشید)

 

– اگر بخاطر بیماری دیگری دارو مصرف می کنید بدانید که این داروها می توانند باعث سوزش معده شوند.

دارو زیاد مصرف نکنید اما اطمینان داشته باشید که قبل از خوردن دارو برای سوزش معده ، درمان خانگی را استفاده کرده اید . بی توجهی نشان دادن به این مشکل کارعاقلانه ای نیست زیرا بیماری شما بدترمی شود.

 

درمان علت اصلی عاقلانه ترین درمان است که توصیه می شود. درنهایت ، هرکسی می داند پیداکردن بهترین روش ، معالجه طبیعی است زیرا عوارض جانبی کمتری میتواند داشته باشد. اگر رژیم خودرا شروع کردید وباور دارید که بهترین روش درمان برای سوزش معده را پیدا کرده اید برای شما مناسب ترین کار است . اگرعلائم به نظرنمی آید که فروکش کرده باشند، بنابراین تماس گرفتن با پزشک برای یافتن بهترین نحوه درمان کار عاقلانه ای است.

 

 

بهترین میوه برای سوزش معده

سوزش سر دل

 

درمان سوزش معده | علل و راه های درمانی موثر

 

 

منبع: مجله پزشکی مادر / عصرایران / برترین ها

 

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا