بدانیم تا سالم بمانیم

بی اختیاری در زنان | علل و راه های درمانی موثر

سلامت بانوان ، راه های درمان بی اختیاری زنان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان ، بی اختیاری در زنان

 

 

بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادرار یا از دست دادن کنترل مثانه یک مشکل ناامید کننده برای بسیاری از افراد است و امکان پیش بینی آن وجود ندارد می تواند کار و زندگی اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر از مردان است و مطالعات نشان می دهد که نیمی از زنان مسن به بی اختیاری ادرار مبتلا می شوند.

 

بی اختیاری استرسی ادرار

علایم بی اختیاری استرسی ادرار، ادار کردن غیر منتظریه است که انواع مختلفی دارد. اگر در اثر خنده، سرفه، عطسه کردن، هل دادن یا بلند کردن اجسام سنگین، نشت ادار دارید ممکن است دچار بی اختیاری استرسی شده بشید که رایج رین مشکل کنترل مثانه در زنان جوان است.

 

علت بی اختیاری استرسی ادرار

بی اختیاری استرسی زمانی اتفاق می افتد که عضلات و بافت اطراف مثانه ضعیف شده باشند. هنگامی که فشار بیشتری روی مثانه وارد می شود دهانه آن بسته نمانده و منجر به نشت ادرار می شود. فشار ناشی از سرفه یا خنده هم ممکن است منجر به نشت ادرار شود. علت ضعیف شدن عضلات ممکنن است به دلیل فشار بیش از حد ورزش، آسیب ورزشی، بارداری یا زایمان باشد.

 

علایم بی اختیاری ادرار اضطراری

اگر اغلب اوقات مجبور می شوید به سرعت دستشویی بروید ولی قبل از رسیدن مثانه تان خالی می شود ممک است دچار بی اختیاری اضطراری باشید. این اضطرار ممکن است به دلیل شنیدن صدای آب یا نوشیدن باشید یا بی دلیل رخ دهد. در این نوع بی اختیاری حجم زیادی ادرار بی اختیار از شما خارج می شود و حتی ممکن است با وجود خالی بودن تقریبی مثانه هم این اتفاق برایتان بیوفتد.

 

علت بی اختیاری ادرار اضطراری

این مشکل می تواند ناشی از اسپاسم عضلات مثانه باشد که به دلیل آسیب عصبی یا عضلانی ایجاد می شود.در برخی موارد سکته مغزی، عفونت یا التهاب مثانه می تواند علت این مشکل باشد.

 

مثانه بیش فعال

اگر مثانه بیش فعال داشته باشید نیاز به ادرار مکرر و ناگهانی دارید. ولی هر کسی مثانه بیش فعال دارد مبتلا به بی اخیاری نیست. بسیاری از زنان توانایی نگه داشتن خود تا رسیدن به دستشویی را دارند و مشکل اصلی آن ها به جای نشت ادارد، نیاز دائمی به دستشویی رفتن است.

 

داروهایی که بی اختیاری ادرار را بدتر می کند

برخی از داروهای فشار خون می تواند باعث ریلکس شدن عضلات مثانه شده و بی اختیاری استرسی ایجاد کند. برخی از انواع داروهای ضد افسردگی می توانند علایم بی اختیاری را بدتر کند. دیورتیک ها هم مشکل شما را بدتر می کنند.

 

مشکلات احساسی بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار خطرناک نیست ولی می تواند اعتماد به نفس شما را پایین بیاورد. مطالعات نشان داده است زنان مبتلا به بی اختیاری ادرار اعتماد به نفس پایین تری داشته در زندگی جنسی کمتر فعال بوده و بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند. ولی باید بدانید لازم نیست با این مشکل دست و پنجه نرم کنید و بی اختیاری را می توانید مدیریت یا حتی درمان کنید.

 

تشخیص بی اختیاری ادرار

در گام اول باید نوع بی اختیاری ادرارتان را تشخیص دهید. پزشک شما در مورد سوایق بیماری ها از شما سوال پرسیده و برای تشخیص عفونت ادراری برای شما آزمایش ادرار می نویسد. ممکن است از شما بخواد سرفه کنید تا بتواند بی اختیاری استرسی را تشخیص دهد یا شاید بخواهد نوع و میزان نوشیدنی هایی که مصرف می کنید و زمان نشت ادرارتان را برای مدتی در یک دفترچه یادداشت کنید.

 

آزمایشان لازم برای تشخیص بی اختیاری ادرار

سونوگرافی می تواند تغییرات مثانه و مجاری ادراری را هنگام سرفه کردن یا ادرار کردن نشان دهد. آزمایش پد نشان می دهد که میزان ادرار روزانه شما چقدر است. تست استرسی مثانه برای تشخیص بی اختیاری استرسی ادرار بررسی می شود. سیستومتری فشار مثانه را اندازه گیری می کند و در نهایت MRI ( مثل تصویر بالا ) می تواند مشکلاتی که در سایر آزمایش ها دیده نمی شود را مشخص کنید.

 

مدیریت بی اختیاری خفیف ادرار

بسیاری از زنان مبتلا به بی اخیاری خفیف ادرار می توانند با کم کردن نوشیدن، نشت ادار را متوقف کنند. سعی کنید لیوان خود را تا نصفه پر کید و از نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای بپرهیزید. روش دیگر این است که هر ۲ تا ۴ ساعت حتی اگر نیازی به دستشویی رفتن نداشته باشید، مثانه را خالی نید.

 

تمرینات کگل

از آن جا که علت بی اختیاری استرسی ضعف عضلات کف لگن است باید آن ها را تقویت کنید. شما می توانید با تمرینات کگل این کار را انجام دهید. عضلات کف لگن که در دو طرف واژن قرار گرفته را منقبض کرده و ۱۰ ثانیه نگه دارید. هر روز ۳ یا ۴ ست این ورزش را تکرار کنید. با قوی تر شدن عضلات کف لگن بی اختیاری ادرار شما هم کمتر می شود. برای پیدا کردن عضلات یکه باید منقبض کنید یک بار ادرار خود را متوقف کنید تا متوجه محل عضلات بشوید. البته این کار را تکرار نکنید چون منجر به عفونت خواهد شد.

 

بیوفیدبک

بیوفیدبک روشی است که اطلاعات در مورد زمان واقعی فعالیت مثانه و عضلات کف لگن را می دهد و با یادگیری این عملکرد می توانید بهتر آن ها را کنترل کنید. شما می توانید از بیوفیدبک به همراه ورزش کگل استفاده کنید

پساری

زمانی که تغییر شیوه زندگی کمکی به شما نکند پزشک برای بی اختیاری استرسی از وسیله ای به نام پساری pessary کمک می گیرد. این وسیله در واژن قرار گرفته تا جلوی نشت را بگیرد و می توانید از آن به صورت دائم یا در موارد خاص مثل ورزش سنگین استفاده کنید.

 

 

داروهای کنترل بی اختیاری ادرار

غذاهای مفید برای بی اختیاری ادرار

 

تمرین مثانه

شما نموداری از زمان دستشویی رفتن و نشت ادار تهیه می کنید. پس از مطالعه الگوها می توانید قبل از این که نشت اتفاق بیوفتد از آن پیشگیری کنید و بتدریج زمان دستشویی رفتن خود را طولانی تر کنید.

 

داروهای بی اختیاری ادرار

پزشکان اغل از داروهای آنتی کولینرژیک anticholinergic استفاده می کنند. این داروها برخی از اعصاب مثانه را مسدود می کنند. روش دیگر تزریق بوتاکس به عضله مثانه است که باعث می شود مدت بیشتری ادرار را در خود نگه دارد که هر ۸ تا ۹ ماه باید تکرار شود.

 

سایر درمان ها

اگر هنوز هم مشکل داشته باشید پزشک گزینه های دیگری پیشنهاد می کند. برای بی اختیاری ادرار اضطراری وسیله ای وجود دارد که اعصاب نزدیک به مثانه را تحریک می کند و سیگنال های الکتریکی و اسپاسم های مثانه را کنترل می نماید یا می توانید از روش های جراحی کنترل شده برای درمان استفاده نمایید.

 

محصولات بی اختیاری ادرار

محصولات مخصوص بی اختیاری ادرار از قبیل پدهای باریک بهداشتی، پوشک بزرگسالان، لباس زیر پلاستیکی هستند که می توانند کمک کنند احساس بهتری داشته باشید. استفاده از ملافه یا تشک های پلاستیکی هنگام خواب هم برای شما مفید است.

 

جلوگیری از بی اختیاری ادرار

با انجام روزانه تمرینات کگل می توانید خطر بی اختیاری را کاهش دهید. ترک سیگار می تواند سرفه های مزمن و در نتیجه نشت ادرار را کاهش دهد

 

بی اختیاری ادرار در زنان و درمان آن

بی اختیاری در اثر فشار

اگر در هنگام خندیدن، سرفه کردن، عطسه زدن و یا بلند کردن جسم سنگینی، ناگهان یک قطره ادرار از شما بیرون آید، نشان می دهد شما دچار بی اختیاری ادرار در اثر فشار شده اید. این مسئله یکی از شایع‌ترین مشکلات در بین دختران جوان می باشد.

 

بی اختیاری ادرار تحریک پذیر (اصراری)

اگر ناگهان نیاز فوری به دفع ادرار پیدا کنید، اما دسترسی به دستشویی نداشته باشید و در لباستان ادرار کنید، دچار بی اختیاری ادرار تحریک پذیر (اصراری) شده اید.این نوع بی اختیاری در اثر شنیدن صدای آب جاری، نوشیدن یک مایع و یا با هیچ چیز دیگری می تواند رخ دهد.در این نوع بی اختیاری، قبل از رسیدن به دستشویی، مقدار زیادی ادرار از شما خارج می شود.

 

مثانه بیش فعال

نوع دیگر بی اختیاری ادرار، فعالیت زیاد مثانه می باشد. در این نوع نیز ناگهان نیاز فوری به دستشویی رفتن پیدا می کنید.اما همه افراد دارای مثانه بیش فعال، دچار بی اختیاری ادرار نیستند، بلکه بسیاری از زنان می توانند خود را نگه دارند تا به دستشویی برسند.این بیماران باید کارهای خود را کنار بگذارند و به دستشویی بروند.برخی از این بیماران در طول روز و برخی دیگر در شب به این بی اختیاری ادرار دچار می شوند.محققان نشان داده اند که زنان دچار بی اختیاری ادرار از کمبود اعتماد بنفس، کاهش تمایلات جنسی و افسردگی شدید رنج می برند.

 

دلیل بی اختیاری ادرار ناشی از فشار

هنگامی که عضلات و بافت هایی که مثانه را نگه می دارند، ضعیف شوند، این نوع بی اختیاری رخ می دهد.هنگامی که فشار زیادی به مثانه وارد شود و اسفنکتر (دریچه) مثانه هنوز بسته نشده باشد، ریزش ادرار رخ می دهد. فشاری از قبیل سرفه و یا خنده می تواند باعث ریزش ادرار شود.
دلایل متعددی برای از دست دادن قدرت این ماهیچه ها می باشد، از قبیل: افزایش وزن، آسیب ورزشی، بارداری چندقلوزایی و زایمان طبیعی.

 

دلیل بی اختیاری ادرار تحریک پذیر (اصراری)

این نوع بی اختیاری به دلیل اسپاسم و یا گرفتگی عضلات مثانه رخ می دهد. این گرفتگی ممکن است در اثر تخریب عصب و یا عضلات بوجود آمده باشد.در برخی موارد، تخریب عصب و یا عضله باعث ایجاد بیماری های دیگری نیز می شود نظیر: سوزش مثانه در اثر عفونت و یا التهاب مثانه.

 

داروهایی که بی اختیاری را بدتر می کنند

– در زنان داروهای خاص فشار خون، باعث شل شدن عضلات مثانه می شوند و باعث بی اختیاری ادرار ناشی از فشار می گردند.
– برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است بی اختیاری را تسکین دهند، اما برخی دیگر از این داروها، این بیماری را بدتر می کنند.
– دیورتیک ها و یا داروهای ادرارآور می توانند انواع بی اختیاری ها را تشدید کنند.

 

روحیه فرد مبتلا به بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار می تواند خسارات قابل توجهی را از نظر روحی بر جای بگذارد.محققان نشان دادند که زنان دچار بی اختیاری ادرار از کمبود اعتماد بنفس، کاهش تمایلات جنسی و افسردگی شدید رنج می برند.ترس از بی اختیاری، ممکن است فرد را به انزوای اجتماعی بکشاند.بسیاری از زنان دچار بی اختیاری ادرار خفیف می توانند با نوشیدن کم مایعات، بی اختیاری خود را کنترل کنند.

 

تشخیص

ابتدا باید نوع بی اختیاری را تشخیص داد. یکی از راه های نشان دهنده بی اختیاری ادرار ناشی از فشار این است که پزشک از شما می خواهد که بایستید و سرفه کنید.پزشک، داروهای مصرفی شما را می پرسد و برای بررسی عفونت ادرار، نمونه ادرار شما را آزمایش می کند.پزشک از شما می خواهد که در یک دفتر یادداشت کنید که چقدر مایعات می نوشید، چقدر ادرار می کنید و چند بار ناگهان ادرار از بدن شما خارج می شود.

 

آزمایشات تشخیصی عبارتند از:

– سونوگرافی نشاندهنده آن است که در هنگام ادرار کردن، سرفه کردن و یا دیگر فعالیت ها، چگونه مثانه و پیشابراه تغییر وضعیت می دهند.
– آزمایش پد نشان می دهد که چقدر ادرار در طول روز از بدن شما خارج می شود.

 

– آزمایش استرس مثانه کمک به بررسی بی اختیاری ناشی از فشار می کند.
– کیستومتری، فشار مثانه را اندازه گیری می کند و کمک به تشخیص بی اختیاری ادرار تحریک پذیر (اصراری) می کند.

– بررسی مشکلاتی که با روش های تصویربرداری دیگر قابل ممکن نیست، با استفاده از mri امکان پذیر می باشد.

 

کنترل بی اختیاری ادرار خفیف

– بسیاری از زنان دچار بی اختیاری ادرار خفیف می توانند با نوشیدن کم مایعات، بی اختیاری خود را کنترل کنند.
– نصف لیوان‌تان را پر کنید و از نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی های دارای کافئین خودداری کنید. نوشیدنی های دارای کافئین، ادرارآور می باشند.
– به طور مرتب و هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار و یا حتی در صورتی که احساس نمی کنید که باید به دستشویی بروید، مثانه خود را خالی کنید.

 

 

درمان شب ادراری در زنان

علل بی اختیاری زنان

 

بی اختیاری در زنان | علل و راه های درمانی موثر

 

 

 

منبع:pardad.ir / سیمرغ / بیتوته

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا