بدانیم تا سالم بمانیم

تقویت لثه و دندان | راه های تقویت دهان و لثه ها

تغذیه سالم ، راه های تقویت لثه ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تقویت لثه برای دندان مصنوعی

برای تقویت لثه ها چکار کنیم ، تقویت لثه و دندان

 

 

تغذیه لثه؛ اگر لثه های سالم تر ی می خواهید، از این غذاها بیشتر بخورید

لثه ها نقش اساسی در دهان ما دارند. آن ها دندان ها را ایمن نگه می دارند، استخوان های دهان را حفظ می کنند و به طور روزانه با باکتری ها مبارزه می کنند. در حالی که مراقب هستیم تا مطمئن شویم که دندان های ما هر روز تمیز می شوند، اغلب فراموش می کنیم که از لثه هایمان هم مراقبت کنیم.

 

این بخش از نکات مهم سلامت دهان و دندان و البته لثه را بخوانید تا بهترین غذاهای مختص لثه را بیابید که به راحتی می توانید در وعده های غذایی خود وارد کنید و یک پیشرفت سلامتی روزانه به آن ها بدهید.

 

پیاز:

ثابت شده است که پیازها غذای فوق العاده ای برای لثه های سالم هستند، چون آن ها باکتری های دهانی را خنثی می کنند. خاصیت میکروبی دارند که شایع ترین نوع باکتری را هدف قرار می دهند ،که باعث بیماری لثه و کرم خوردگی می شود. برای داشتن لثه سالم، سعی کنید در سالاد،ساندویچ، همبرگر، سوپ کلم و خورش از پیاز زیاد استفاده کنید.

 

برگ سبزها:

سبزیجاتی مثل کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی سالم هستند. به طور خاص، آن ها ویتامین C دارند که تولید گلبول های قرمز خون را افزایش می دهد و التهاب را کاهش می دهد.

 

هر دوی اینها مزایایی بر ضد تحریک پذیری و بیماری های لثه است. سبزیجات برگ دار نیاز به جویدن بیشتری دارند، به خاطر محتوای فیبر بالا که برای لثه خوب است، چون عمل جویدن بزاق بیشتری ایجاد می کند.

 

این کار به بیرون ریختن ذرات غذا، باکتری ها و پلاک ها که ممکن است در نزدیکی خط لثه به دندان شما چسبیده باشد، کمک می کند. تهیه سالاد، و اضافه کردن آن ها به عنوان غذای خانگی پخته شده برای وعده های غذایی اصلی، و مصرف آن ها در سوپ و ساندویچ.

 

چای سبز:

تحقیقاتی وجود دارند که نشان می دهد این چای غنی از آنتی اکسیدان، می تواند به دفع التهاب در بدن کمک کند. چای سبز یک آنتی اکسیدان مخصوص به نام کاتچین دارد، که به لثه در مبارزه با التهاب ناشی از یکی از انواع باکتری های دهانی که مسئول بیماری های لثه است، کمک می کند. سعی کنید روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید تا سلامت لثه هایتان را افزایش دهید.

 

فلفل و میوه های مرکبات:

ویتامین C نیز در سبزیجاتی چون فلفل همه رنگ و میوه های اسیدی مانند پرتقال، کیوی، آناناس و توت فرنگی بالا است. آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، تا فواید این ویتامین ضد التهاب را از طریق اسموتی، همره با ماست و در سالاد به دست آورید.

 

کرفس، هویج و سیب:

غذاهایی که ترد هستند، خوردن شان برای از بین بردن پلاک ها بسیار عالی هستند. غذاهایی که سفت و سخت هستند مثل:کرفس، هویج، و سیب بین دندان ها و شکاف های دندان گیر می افتند و می توانند به حفظ تازگی دهان شما بین مسواک زدن هایتان کمک کنند.

 

میوه ها و سبزیجات ترد نیز حاوی فیبر بالایی هستند، که باز هم به این معنی است که بیشتر باید جویده شوند و بزاق بیشتری تولید می کنند و بزاق برای پاک کردن باکتری ها در نزدیکی خط لثه عالی است.

 

شیر، ماست و پنیر:

محصولات لبنی عالی هستند، چون کلسیم و مواد معدنی بالایی دارند که به تقویت استخوان کمک می کند، اما برای لثه ها هم عالی هستند. این به خاطر پروتئینی به نام کاسیین است که در اغلب محصولات لبنی یافت می شود و به خنثی کردن اسیدهای دهانی که توسط باکتری در دهان تولید می شوند، کمک می کند.

 

این اسیدها می توانند برای دندان و بافت لثه مخرب باشند و منجر به سوزش و یا بدتر شدن آن شوند. مقدار زیادی لبنیات را در رژیم غذایی خود جای دهید، مثل نوشیدن یک فنجان شیر به صورت روزانه و یا خوردن تنقلات که شامل لبنی نظیر پنیر یا ماست هستند.

 

گیاهان دارویی برای تقویت لثه و دندان ها

ماده ی اصلی بیشتر محصولات دهان و دندان، فلوراید است. فلوراید از مینای دندان محافظت می کند اما فلوراید زیاد باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان می شود.

استفاده از روش های سنتی مراقبت از دندان، از آسیب های مربوط به فلوراید و دیگر مواد شیمیایی موجود در محصولات مختلف دندان جلوگری می کند.

ثابت شده است که برخی از گیاهان علاوه بر محافظت از دندان ها و لثه، به حفظ سلامت کلی دهان هم کمک می کنند. این گیاهان را بشناسید تا دیگر نگران دندان های خود نباشد.

 

۱- استویا

از این گیاه به عنوان یک شیرین کننده ی طبیعی بدون کالری استفاده می شود که ۳۰۰ برابر شیرین تر از ساکاروز (شکر) است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهند که عصاره ی استویا دارای خواص آنتی باکتریال است و از رشد باکتری های دهانی عامل جرم دندان و در نتیجه، از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

 

 

درمان گیاهی تحلیل رفتگی لثه

درمان شل شدن لثه

 

 

نحوه ی استفاده از آن: چند برگ تازه ی آن را به جای شکر به چای یا نوشیدنی های دیگر خود اضافه کنید. می توان برگ های خشک شده ی آن را پودر کرد و از آن در دسرها، سس ها و سوپ ها استفاده کرد.

 

۲- سبزه ی گندم

مطالعات دانشمندان ژاپنی نشان می دهد که آب سبزه ی گندم به خارج شدن میکروب ها از لثه و در نتیجه، بهبود سلامت کلی لثه کمک می کند. سبزه ی گندم به درمان خونریزی لثه هم کمک می کند.

 

نحوه ی استفاده از آن: هر زمان که خواستید دهان خود را بشویید، آب سبزه ی تازه را با آب ترکیب کنید. یه راه دیگر این است که سبزه ی تازه ی گندم را با آب ترکیب کنید و هر روز صبح، دهان خود را با آن بشویید.

 

۳-میخک

از دیرباز از میخک برای درمان درد دندان استفاده می شود. از میخک برای خوشبو کردن دهان و نفس هم استفاده می شود. خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی میخک به درمان عفونت ناشی از پوسیدگی و خاصیت بی حس کنندگی آن به تسکین دندان درد کمک می کند.

 

نحوه ی استفاده از آن: می توانید آن را به صورت خام بخورید و یا داخل چای خود بریزید. یک میخک را روی دندان موردنظر بگذارید تا درد آن را تسکین دهد. یک راه دیگر این است که مقداری میخک را آسیاب کنید و با استفاده از چند قطره روغن زیتون خمیری درست کنید و آن را به طور مستقیم روی دندان موردنظر بگذارید.

 

۴- شیرین بیان

شیرین بیان حاوی نوعی ترکیب است که دارای خواص قوی ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی می باشد. این گیاه از تولید باکتری های دهانی جلوگیری می کند و از بیماری های لثه و حفره ی دهانی جلوگیری می کند. شیرین بیان خواص ضدالتهابی قابل توجهی دارد و به رفع آفت دهان کمک می کند.

 

نحوه ی استفاده از آن: دندان و لثه خود را به آرامی با پودر شیرین بیان خشک شده در آفتاب ماساژ دهید یا ریشه ی آن را بجوید.

 

۵- پوست بلوط سفید

پوست بلوط سفید برای درمان مشکلات لثه ای بسیار مفید است. پوست بلوط سرشار از تانن ها است که با افزایش قابلیت ارتجاعی بافت لثه، به سفتی لثه و یا دندان لق کمک می کند. پوست بلوط میزان بالایی منیزیم، کلسیم و روی دارد که به تقویت دندان و لثه کمک می کند.

 

نحوه ی استفاده از آن: می توانید از کپسول های پوست بلوط سفید استفاده کنید و پودر داخل آن را به طور مستقیم روی لثه بمالید. یک راه دیگر این است که با استفاده از پودر پوست بلوط، یک دمنوش درست کنید و پس از سرد شدن، از آن برای شستشوی دهان استفاده کنید.

 

۶- ریحان

این گیاه بسیار ارزشمند به دلیل خواص درمانی مختلف خود شناخته شده است. ریحان خواص ضدباکتریایی قوی دارد و از بیماری های لثه، تشکیل جرم و بوی بد دهان جلوگیری می کند.

 

نحوه ی استفاده از آن: دندان خود را با استفاده از پودر ریحان خشک شده مسواک بزنید تا تأثیر آن را ببینید.

از این روش های گیاهی و طبیعی برای حفظ سلامت دهان و دندان خود استفاده کنید و فراموش نکنید که هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

۷- روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص ضدمیکروبی قوی دارد که به رفع عفونت لثه کمک می کند. این روغن به خوشبو کردن دهان نیز کمک می کند.

نحوه ی استفاده از آن: هر روز صبح قبل از مسواک زدن، یک قطره از این روغن را روی خمیر دندان خود بریزید یا چند قطره از آن را به دهان شویه ی خود اضافه کنید و دهان خود را با آن بشویید.

 

قرص تقویت دندان

تقویت دهان و دندان

 

تقویت لثه و دندان | راه های تقویت دهان و لثه ها

 

 

منبع : afarineshdaily.ir / 123dentist / نمناک / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا