بدانیم تا سالم بمانیم

علل تغییر رنگ زبان | نکاتی مهمی درباره رنگ زبان

سلامت عمومی ، علل تغییر رنگ در زبان و درمان آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

درمان زبان سبز رنگ

درمان سبز شدن زبان ، علل تغییر رنگ زبان

 

 

تغییر رنگ زبان نشانه چیست؟

زبان را اغلب قوی‌ترین عضله بدن می‌نامند، اما زبان از گروه عضلاتی تشکیل شده که به ما امکان چشیدن غذا، بلعیدن و حرف زدن می‌دهد. یک زبان سالم به رنگ صورتی است و با ساختارهای زائده‌ای کوچکی به نام پرز یا پاپیلای زبانی پوشیده شده است.

 

از آنجایی شما به‌طور مداوم از زبانتان استفاده می‌کنید، مشکلات زبانی مانند تغییر رنگ و دردناک شدن زبان می‌تواند باعث ناراحتی و آزار مداومتان شود. علل گوناگونی برای علائم رایج زبانی وجود دارد. خوشبختانه بیشتر مشکلات زبانی آنقدر وخیم نیستند و اغلبشان به سرعت بهبود پیدا می‌کنند.

 

در برخی موارد تغییر رنگ یا دردناکی زبان ممکن است بیانگر عوارضی وخیم‌تر از کمبود ویتامین گرفته تا ایدز و سرطان دهان باشد. به همین دلیل اگر دچار علائم زبانی مداوم شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

زبان سفید

برخی عوامل می‌توانند باعث ایجاد پوشش سفید یا لکه‌های سفید روی زبان شوند، ازجمله:

 

لوکوپلاکیا

این عارضه باعث می‌شود سلول‌ها در دهان به‌طور مفرطی رشد کنند. این رشد مفرط باعث تشکیل لکه‌های سفید درون دهان ازجمله روی زبان می‌شود. گرچه این لکه‌ها به خودی‌خود خطرناک نیستند، لوکوپلاکیا می‌تواند مقدمه سرطان دهان باشد بنابراین باید به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید تا علت ایجاد لکه‌های سفید روی زبانتان معلوم شود. لوکوپلاکیا می‌تواند به علت تحریک زبان ایجاد شود و اغلب در افرادی که از فراورده‌های دهانی توتون استفاده می‌کنند، دیده می‌شود.

 

برفک دهانی

برفک دهانی یا کاندیدیاز دهانی عفونت قارچی است که درون دهان ایجاد می‌شود. این عارضه اغلب باعث ایجاد لکه‌ای سفیدی با قوام پنیری می‌شود که روی سطوح دهان و زبان را می‌پوشاند. برفک دهانی بیش از همه در نوزادان و سالمندان به‌خصوص سالمندانی که دندان مصنوعی دارند و نیز در افراد دچار ضعف دستگاه ایمنی بدن بروز می‌کند. برفک دهانی با احتمال بیشتر پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که ممکن است باکتری‌های مفید دهان را از بین ببرند، ایجاد می‌شود. خوردن ماست ساده دارای کشت زنده و فعال باکتریایی (پروبیوتیک) ممکن است به بازگشت باکتری‌های سودمند دهانی کمک کند. همچنین ممکن است لازم باشد داروهایی برای مقابله با این عفونت قارچی تجویز شود.

 

لیکن پلان دهانی

در این عارضه شبکه‌ای از خطوط سفید برآمده روی زبان تشکیل می‌شود و زبان ظاهری توری‌مانند پیدا می‌کند. اغلب علت این عارضه پیدا نمی‌شود، اما این عارضه معمولا به خودی‌خود بهبود پیدا می‌کند. اقداماتی مانند رعایت بهداشت دهان و دندان، پرهیز از فراورده‌های دهانی توتون و کم کردن مصرف غذاهایی که دهان را تحریک می‌کنند، ممکن است به بهبود این عارضه کمک کند.

 

زبان قرمز یا زبان توت‌فرنگی

عوامل متعددی وجود دارند که ممکن است باعث شوند رنگ طبیعی صورتی زبان به رنگ قرمز دربیاید. زبان در برخی موارد ممکن است ظاهری مانند توت‌فرنگی پیدا کند؛ یعنی پرزهای چشایی بزرگ و قرمز به صورت دانه‌دانه در سطح زبان دیده شوند.علل احتمالی این عارضه عبارتند از:

 

کمبود ویتامین

کمبود اسیدفولیک و ویتامین B12 ممکن است باعث شود زبان شما ظاهری قرمزرنگ پیدا کند.

 

زبان جغرافیایی

در این عارضه سطح زبان را نقاط قرمزرنگی با الگوی نقشه‌مانند می‌پوشاند. این لکه‌ها گاهی لبه‌های سفیدی دورشان دارند و محلشان روی زبان ممکن است در طول زمان تغییر کند. گرچه این عارضه معمولا زیان ندارد، اما اگر لکه‌های قرمز بیش از ۲ هفته ادامه پیدا کردند، باید برای معاینه نزد دندان‌پزشکتان بروید. هنگامی که دندان‌پزشک تشخیص داد علت قرمزی عارضه زبان جغرافیایی است، درمان بیشتری لازم نیست. اگر این عارضه باعث دردناک شدن یا ناراحتی زبان شما شوند، ممکن است داروهای موضعی برای تسکین تجویز شوند.

 

مخملک

افرادی که دچار این عارضه عفونی می‌شوند ممکن است زبان توت‌فرنگی پیدا کنند. در صورتی که زبان قرمز و تب بالا داشتید، فورا نزد پزشک بروید. اگر دچار مخملک شده باشید، درمان آنتی‌بیوتیکی لازم است.

 

نشانگان کاواساکی

این بیماری معمولا در کودکان زیر ۵ سال دیده می‌شود و رگ‌های خونی بدن را مبتلا می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد زبان توت‌فرنگی شود. کودکان در مرحله شدید این بیماری اغلب دچار تب شدید می‌شوند. همچنین ممکن است قرمزی و تورم دست‌ها و پاها را هم تجربه کنند.

 

زبان سیاه مودار

زبان سیاه پرزدار گرچه ظاهری ناراحت‌کننده دارد، معمولا عارضه‌ای وخیم نیست. برآمدگی کوچک سطح زبان یا پرزهای زبان در تمام طول زندگی رشد می‌کنند. در برخی افراد این پرزها بیش‌ازحد دراز می‌شوند. این پرزهای درازشده با احتمال بیشتری حامل باکتری می‌شوند. رشد این باکتری‌ها باعث ظاهر تیره یا سیاه این پرزها می‌شود و ظاهری مومانند به آنها می‌دهد.

 

این عارضه چندان شایع نیست و با احتمال بیشتری ممکن است در افرادی که بهداشت دهان و دندانشان را رعایت نمی‌کنند، رخ دهد. افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، شیمی‌درمانی می‌شوند و افرادی که دیابت دارند با احتمال بیشتری ممکن است دچار این عارضه شوند.

 

دردناک و متورم شدن زبان

علل متفاوتی ممکن است باعث شوند زبان شما دردناک شود یا برآمدگی دردناکی در آن به وجود بیاید:

 

ضربات

گاز گرفتن تصادفی زبان یا سوزاندن آن با مواد غذایی داغ ممکن است باعث دردناک شدن زبان شود. ساییدن دندان‌ها روی هم یا دندان قروچه نیز ممکن است باعث تحریک طرفین زبان و دردناک شدن آن شود.

 

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن زیاد ممکن است باعث تحریک و دردناک شدن زبان شود.

 

آفت‌های دهانی

بسیاری از افراد دچار آفت دهان و زخم‌های تاول‌مانندی می‌شوند که ممکن است روی زبان هم ظاهر شوند. علت این عارضه نامعلوم است، اما در طول عادت ماهانه و افزایش استرس بیشتر بروز می‌کند.

 

نشانگان زبان سوزان

برخی خانم‌ها در دوران پس از یائسگی دچار این نشانگان می‌شوند. افراد در این نشانگان احساس سوزش در زبان دارند، گویی که زبان سوخته باشد.

 

پرزهای بزرگ‌شده

اگر یکی یا تعداد بیشتری از پرزهای زبانی تحریک یا ملتهب شوند، ممکن است متورم شوند و برآمدگی دردناکی روی زبان تشکیل دهند.

 

برخی بیماری‌ها

بیماری‌هایی مانند دیابت و کم‌خونی ممکن است باعث دردناک شدن زبان شوند.

 

سرطان دهان

گرچه اغلب مواد دردناک شدن زبان مایه نگرانی چندانی نیست، اگر توده یا زخمی روی زبانتان ایجاد شده باشد که در طول چند هفته برطرف نشده، باید نزد پزشکتان بروید. بسیاری از سرطان‌های دهان در مراحل اولیه دردی ندارند، بنابراین وجود نداشتن درد به معنای خوش‌خیم بودن عارضه نیست.

 

زخم‌های دهانی

التهاب و زخم‌های دهانی یا به‌اصطلاح پزشکی استوماتیت می‌توانند باعث ناتوانی فرد در خوردن، صحبت کردن و خوابیدن شوند. زخم‌های دهانی ممکن است در هر جایی از دهان ازجمله داخل گونه‌ها، لثه‌ها، زبان، لب‌ها و کام ایجاد شوند.

 

انواع زخم‌های دهانی:

آفت‌های دهانی

آفت‌های دهانی به شکل یک زخم رنگ‌پریده یا زردرنگ با یک حلقه خارجی قرمزرنگ یا مجموعه‌ای از زخم‌ها در دهان معمولا درون گونه‌ها، روی زبان یا درون لب‌ها بروز می‌کنند. علت دقیق ایجاد آفت‌های دهانی معلوم نیست، اما بسیاری از عوامل ممکن است در ایجاد آن دخالت داشته باشند، ازجمله مصرف برخی داروها، ضربات، تغذیه بد، استرس، باکتری‌ها یا ویروس‌ها، کم‌خوابی، کاهش ناگهانی وزن و برخی غذاها مانند سیب‌زمینی، مرکبات، قهوه، شکلات، پنیر و مغزهای خوراکی.

 

آفت‌های دهانی همچنین ممکن است مربوط به ضعف گذرای دستگاه ایمنی به علت سرماخوردگی، آنفلوانزا، تغییرات هورمونی، کمبود ویتامین B12 یا اسیدفولیک باشند. حتی گاز گرفتن درون گونه یا جویدن شیء یا ماده‌ای لبه‌دار ممکن است باعث ایجاد آفت شود. آفت‌های دهانی ممکن است به زمینه ژنتیکی فرد هم مربوط باشند و به‌طورکلی بیماری‌های خودایمنی شمرده می‌شوند. البته آفت‌ها واگیردار نیستند.

 

تبخال

تبخال‌ها به صورت زخم‌های تاولی هستند که در اطراف لب‌ها ایجاد می‌شوند و به‌ندرت ممکن است روی لثه‌ها یا روی سقف دهان هم ایجاد شود. تبخال‌ها پس از ترکیدن تاول‌هایشان کبره می‌بندند. معمولا پیش از بروز تبخال، فرد احساس سوزش، درد یا سوزن شدن در محل دارد. تبخال ناشی از ویروسی به نام «هرپس سیمپلکس نوع ۱» است.

 

تبخال برخلاف آفت از زمانی که تاول‌های آن می‌ترکد تا زمانی که کاملا برطرف شود، واگیردار است. عفونت اولیه با این ویروس معمولا قبلا از دوران بزرگسالی رخ می‌دهد و ممکن است با سرماخوردگی و آنفلوانزا اشتباه شود. هنگامی که فرد به این ویروس آلوده می‌شود، ویروس در بدن باقی ماند.

 

ویروس در حالت نهفته وجود دارد و در شرایطی مانند استرس، تب، ضربات، تغییرات هورمونی مانند عادت ماهانه یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید دوباره بروز می‌کند. معمولا تبخال در قسمتی مشابه از بدن عود می‌کند. البته ممکن است به سایر نقاط بدن شخص مانند چشم یا دستگاه تناسلی هم منتشر شود.

 

تحریک دهان

تحریک دهان ممکن است به علل متفاوتی رخ دهد، ازجمله:

گاز گرفتن گونه، زبان یا لب
داشتن بریس یا سایر دستگاه‌های دندانی درون دهان
جویدن توتون

 

سوختن دهان درنتیجه غذا یا نوشیدنی داغ
بیماری لثه (ژنژیویت) یا سایر انواع عفونت دهانی
حساسیت بیش‌ازحد به برخی غذاها یا داروها

 

بیماری‌های خودایمنی که پوشش مخاطی دهان را مبتلا می‌کنند، مانند لوپوس، بیماری کرون و بیماری بهجت
مصرف برخی داروها مانند داروهای شیمی‌درمانی، آنتی‌بیوتیک، داروهای مورداستفاده در آرتریت روماتوئید و صرع
پرتودرمانی برای سرطان

 

آیا رنگ زبان شما طبیعی است؟

چرا پزشکان و دندان پزشکان همیشه به هنگام معاینات خود، زبانتان را نیز مورد بررسی قرار می دهند. پاسخ سریعی برای این سوال وجود دارد، زبان انسان سلامت کلی بدن را به شیوه ای نشان می دهد که ممکن است شما متوجه آن نشوید. رنگ زبان و نشانه هایی که روی آن است از برخی بیماری ها خبر می دهد.
رنگ زبان سالم :

 

این بخش از بدن دریچه ای به سمت کمبودهایی است که ممکن است وجود داشته باشد و از لحاظ جسمی، نشانه‌ی بیماری های متعددی را آشکار سازد. پس از لثه، زبان رایج ترین موقعیت برای پناه دادن به بیماری های مختلف است.

 

با وجود تمامی این مواردی که ذکر کردیم، هنوز هم این عضو از بدن بیشتر از سایر اندام ها نادیده گرفته می شود. تمیز کردن روزانه آن یکی از وظایفی است که بیشتر افراد آن را پشت گوش می اندازند. با اینکه زبان یک اندام داخلی است اما می توان گاه به گاه آن را از دهان خارج کرد و همانند سایر اندام های خارجی، در آینه آن را مورد بررسی قرار داد.

 

 

رابطه رنگ زبان با بیماری

رنگ زبان در کم خونی

 

 

اگر بدانید در زبان خود به دنبال چه چیزهایی باید باشید، از دیدن مواردی که آشکار می سازد، متعجب و شگفت زده خواهید شد. تشخیص به موقع نشانه ها، اولین قدم در درمان بیماری های متعدد و حفظ سلامت کلی است.

 

۱.رنگ قرمز روشن زبان نشانه چیست :

زبان یک فرد سالم معمولا رنگ صورتی دارد. زمانی که رنگ زبان، به قرمز روشن تغییر پیدا می کند، ممکن است نشان دهنده شرایط مختلفی همچون کم خونی، بیماری کاوازاکی و مخملک باشد. همچنین زبانی که به قرمز روشن تغییر رنگ می دهد، می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B12 در بدن باشد.

 

همانطور که می دانید بدن برای تولید گلبول های قرمز به ویتامین B12 نیاز دارد. کمبود این ویتامین می تواند باعث ایجاد خستگی و کم خونی در فرد شود. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله Canadian Dental Association منتشر شد، زبانی با رنگ قرمز روشن، که در ابتدا به شکل لکه یا تکه های قرمز رنگ دیده می شود، به عنوان یکی از نشانه های فیزیکی کلیدی در افرادی به کار می رود که مبتلا به کم خونی هستند.

 

بیماری کاوازاکی، رگ های خونی را در کودکان ملتهب می کند و بیشتر در افراد کمتر از ۵ سال رایج است. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در مجله National Medical Journal of India منتشر شد، زبانی که به رنگ قرمز توت فرنگی در آمده است، یکی از نشانه های رایج بیماری کاوازاکی است.

 

این نوع زبان همچنین نشانه رایج مخملک نیز هست. مخملک نوعی بیماری باکتریایی است که همه افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد، اما در میان کودکان ۵ و ۱۲ سال رایج تر است. از میان ۴۵ بیماری که به مخملک مبتلا بودند، ۳۰ نفرشان زبان قرمز توت فرنگی را به عنوان نشانه رایج خود گزارش کرده اند.

 

۲. لایه یا تکه های کرمی رنگ و سفید زبان نشانه چیست :

رنگ سفید( پوشش پنیر مانند بر روی زبان)، معمولا به صورت تکه ای دیده می شود و ممکن است همراه ضایعاتی ظاهر شود، که یکی از علائم رایج کاندیدیازیس دهانی( نوعی عفونت قارچی دهان) است. این نوع بیماری در افراد مسن، نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند رخ می دهد.

 

عفونتی که نتیجه رشد باکتری بر روی زبان است معمولا به خاطر مصرف داروهای خاص( همچون داروهای ضد بارداری و آنتی بیوتیک ها)، چاقی یا شرایط پزشکی همچون سیستم ایمنی ضعیف، پسوریازیس و دیابت ایجاد می شود.

 

کاندیدیازیس دهانی اگر به درستی درمان شود، دوام زیادی نخواهد داشت و خیلی سریع بهبود پیدا می کند. با اینحال، چنین شرایطی ممکن است برای سال ها ادامه داشته باشد. کاندیدیازیس دهانی مزمن، می تواند نشان دهنده بیماری های سیستم ایمنی زمینه ای و جدی همچون HIV یا لوسمی باشد.

 

۳. صافی غیر طبیعی زبان نشانه چیست :

زبان طبیعی دارای ساختارهای ریز مو مانندی بر روی سطح آن است، که باعث می شود زبان حالت خشن و زمختی داشته باشد. زبان صاف، عاری از چنین زبری و زمختی غیرطبیعی است. این شرایط با عنوان گلوسیت آتروفیک شناخته می شود.

 

زبان صاف در چنین شرایطی ممکن است با درد،حساسیت به لمس و حس سوزش همراه گردد. گلوسیت آتروفیک معمولا با نوعی کمبود تغذیه در ارتباط است. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد ۱۷۶ نفر بیمار مبتلا گلوسیت آتروفیک مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، ۳۸ نفر خطر بالای ابتلا به بیماری رگ های خونی، ۴۷ نفر کمبود آهن، ۱۳ نفر کمبود ویتامین B12 و ۳ نفر کمبود اسید فولیک داشتند. این مطالعه در مجله Oral Pathology and Medicine منتشر شد.

 

۴.پوشش ضخیم و زرد رنگ زبان نشانه چیست :

پوشش ضخیم و زرد رنگ بر روی زبان، می تواند نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن یا وجود باکتری های زیاد باشد. بر اساس طب سنتی چینی، پوشش زرد رنگ بر روی زبان قرمز رنگ نشان دهنده حرارت بیش از حد بدن است. بر اساس آموزه های طب غربی نیز، وجود پوشش ضخیم و زرد رنگ بر روی زبان می تواند فعالیت بیش از حد باکتری ها را نشان دهد.

 

بهداشت نامناسب دهان، تنفس بیش ازحد از طریق دهان و تب، علل شایع وجود باکتری بیش از حد در پاپیلای زبان است. با اینکه پوشش ضخیم و زرد رنگی که بر روی زبان دیده می شود، معمولا بی خطر است و می توان آن را با بهداشت مناسب دهان و دندان درمان کرد، اما وجود چنین پوششی می تواند نشانه یک مشکل بزرگ تر باشد.

 

در برخی از بیماران قلبی، چنین پوششی، اغلب برای پیش بینی سکته مورد استفاده قرار می گیرد. در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۱ که نتایج آن در مجله Integrated Traditional and Western Medicine منتشر شد، بیش از ۳۷۸ بیمار مبتلا به سکته مورد بررسی قرار گرفت. پوشش ضخیم زرد رنگ و چرب، یکی از نشانه های رایج در ۲۱۴ نفر از این افراد بود. ارزیابی بالینی زبان می تواند یک روش تشخیصی موثر در بیماران قلبی باشد.

 

۵. بر آمدگی های بدون درد روی زبان نشانه چیست :

برآمدگی های بدون دردی که در اطراف زبان دیده می شوند و در عرض دو هفته یا کمتر از بین می روند، نشانه هشدار دهنده ای نیست. با اینحال اگر چنین برآمدگی هایی بیشتر از چند هفته به طول انجامید، می تواند نشانه اولیه سرطان دهان باشد. این برآمدگی ها به احتمال زیاد کوچک و به رنگ سفید یا قرمز خواهند بود.

 

وجود این موارد مانع از به کار بردن زبان یا بلع آسان مواد غذایی می شود. Erithoplakia( تکه ها یا برآمدگی های قرمز رنگ)، نشانه سرطان دهان است که می تواند بر روی سطح زبان ایجاد شود. در چنین شرایطی امکان بروز برآمدگی های سفید نیز وجود خواهد داشت.

 

البته بروز این برآمدگی های سفید حتمی نیست. اگر به طور منظم سیگار می کشید، باید توجه ویژه ای به نشانه های به ظاهر بی خطر داشته باشید. اگرچه برآمدگی های قرمز رنگ، کمتر از برآمدگی های سفید رنگ رخ می دهد، اما بر اساس مطالعات موسسه ملی دندانپزشکی و پژوهش سر و صورت، برآمدگی های قرمز رنگ خطر تبدیل شدن به سرطان را دارند.

 

۶. زخم های زبان نشانه چیست :

زخم های کوچک و دردناک بر روی زبان یا دهان، معمولا بر روی سطوح داخلی گونه ایجاد می شوند؛ اما ممکن است در برخی از موارد بر روی سطح پایینی زبان نیز دیده شوند. عموما زخم نتیجه مصرف مواد غذایی درشت و تیز یا گاز گرفتن تصادفی زبان است. با اینحال زخمی که توسط این رویدادها ایجاد نمی شود و بیشتر از چند هفته به طول می کشد، ممکن است نشان دهنده استرس، اضطراب یا عدم تعادل هورمونی باشد.

 

۷. شکاف زبان نشانه چیست :

شکاف را می توان به عنوان شیار یا ترک خوردگی هایی تعریف کرد که بر روی سطح زبان ایجاد می شود. این گونه موارد معمولا ناراحت کننده تر از آن چیزی هستند که شما فکرش را می کنید. معمولا چنین شیارهایی بدون درد هستند؛ اما در برخی از موارد حس سوزش را در فرد ایجاد می کنند.

 

این بیماری شایع در افراد مسن رخ می دهد و ممکن است با افزایش سن تشدید گردد. شکاف های دهانی اغلب نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است. چنین شکاف هایی، یک نشانه رایج در ۶ الی ۲۰ درصد بیمارانی است که به بیماری پسوریازیس( اختلال خود ایمنی پوستی)، مبتلا هستند. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، شکاف یا شیارهای موجود در زبان نشانه دهانی رایج، در میان افرادی است که به پسوریازیس مبتلا هستند.

 

۸. حس سوزش زبان نشانه چیست :

اگر در دهان خود( به خصوص بر روی زبان) حس سوزش دائمی دارید و هیچ سوختگی واقعی رخ نداده است؛ ممکن است به نوعی بیماری مبتلا شده باشید که با عنوان سندرم سوزش دهان شناخته شده است. سایر علائم رایج در برگیرنده سوزن سوزن شدن، خشکی دهان و تغییر کلی در حس چشایی است.

 

معمولا چنین شرایطی هیچ علامت ظاهری و قابل مشاهده در دهان ایجاد نمی کند. سوزش دهان اغلب نشانه یک شرایط زمینه ای است. بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ که نتایج آن در مجله Preventive Medicine منتشر شد، سندرم سوزش دهان یکی از رایج ترین و ناراحت کننده ترین علامت دهانی یائسگی است.

 

اگر اخیرا وارد مرحله یائسگی شده اید، بررسی عدم تعادل هورمونی می تواند در تشخیص و درمان شرایط به شما کمک کند. چنین حس سوزشی ممکن است دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد. شما ممکن است با خوردن برخی از غذاها دچار حساسیت شوید. همچنین احتمال دارد از خشکی دهان یا اختلال التهاب دهان رنج ببرید. اغلب نوع خمیر دندانی که برای شستشوی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد مسئول واکنش شدید در زبان است.

 

۹.زبان سیاه و مودار نشانه چیست :

زبان سیاه و مودار ممکن است یک نشانه هشدار دهنده باشد؛ اما مطمئن باشید که این یک بیماری بی خطر است. با اینحال باید بدانید که زبان سیاه و مودار می تواند اطلاعات زیادی در مورد بهداشت دهان و دندان، سبک زندگی و نیز رژیم غذایی در اختیار شما قرار دهد. افراط در سیگار کشیدن و بهداشت دهان و دندان ضعیف می تواند چنین شرایطی را ایجاد کند.

 

۱۰. زبان بنفش نشانه چیست :

زبان بنفش رنگ، شبیه چیزی است که بعد از مکیدن بی وقفه آب نبات یا شیرینی در دهان رخ می دهد. با اینحال، رنگ بنفش زبان ممکن است اطلاعات زیادی در مورد سلامت بدن در اختیارتان قرار دهد. این نوع رنگ،نشان دهنده گردش خون ضعیف یا مختل شده در زبان است.

 

زمانی که جریان خون در زبان بنفش رنگ با گردش خون در زبان معمولی مقایسه شد، افرادی با زبان بنفش رنگ، گردش خون کاهش یافته و ضعیف تری داشتند. چنین شرایطی ممکن است نشان دهنده گردش خون ضعیف در بدن، افزایش وزن، بیماری عروقی، لخته های خونی و دیابت باشد.

 

 

علت قرمزی زبان در سالمندان

رنگ طبیعی زبان

 

علل تغییر رنگ زبان | نکاتی مهمی درباره رنگ زبان

 

 

منبع : سایت چی نیاز داری؟ / برترین ها / هفته نامه سلامت

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا