بارداری

گرسنگی در بارداری | علل و راه های مقابله با احساس گرسنگی در حاملگی

نشانه های حاملگی ، علل احساس گرسنگی در بارداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تحمل گرسنگی در بارداری

گرسنگی در هفته اول بارداری ، گرسنگی در بارداری

 

 

علل گرسنگی و ضعف دوران بارداری و چگونه از گرسنگی شدید در دوران بارداری رها شویم؟

شناسایی علت ضعف و گرسنگی مداوم در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است زیرا عدم درمان این مشکل باعث می شود دچار مشکلات فیزیکی یا روانی شوید.

 

چه چیزی باعث گرسنگی در طول دوران بارداری می شود؛ مخصوصا در سه ماهه دوم؟

آیا شما هم یکی از این افراد بدشانسی هستید که در طول سه ماهه اول، دچار بیماری خفیف صبحگاهی می شوید که به سه ماهه دوم منتقل می شود. با این حال، حدود هفته ۱۷ ام متوجه خواهید شد که بیماری صبحگاهی شما تمام شده است و این گرسنگی شروع شده.

 

دلیل این کار چیست؟ خوب، این واقعا نشانه سلامتی است که نوزادتان در حال رشد است و بدنتان برای تغذیه بیشتر طلب می کند. دلیل دیگر این گرسنگی مزمن این است که ممکن در سه ماهه اول شما مقداری از وزن خود را از دست داده باشید که مستقیما با حالت تهوع مرتبط است.

 

چنانچه در این بخش از نکات مربوط به دوران بارداری در نمناک خواهید خواند به همین دلیل بدن شما در حال تلاش برای گرفتن آن است، که در نهایت شما را قادر می سازد مقدار کالری بیشتری از کالری را در روز دریافت کنید.

 

اکنون در حالی که این ممکن است برای برخی عالی به نظر برسد، اما اغلب زنان در اینجا اشتباه می کنند و خیلی می خورند. این راهی اشتباه است، نه فقط برای این موضوع، بلکه برای هر چیزی در زندگی، بنابراین باید مدیریت خوبی برای آن انجام داد.

 

راه درست چیست؟ این اساسا حول محور تصمیم گیری هوشمندانه درباره چیزی است که برای خوردن انتخاب می کنید تا بتوانید در طول این ۹ ماه سالم بمانید.

 

غذا و خوراکی ها را به اندازه کافی نمی جوید

بهتر است بدانید که نه تنها در دوران بارداری بلکه در همه حالت در صورتی که غذا را نجویده قورت دهید، معده پر می شود؛ ولی مغز زمان کافی برای ثبت حس سیری نداشته است. به همین دلیل دوباره اشتها خواهید داشت و حس گرسنگی به سراغ تان خواهد آمد.

 

دچار کمبود آب شده اید

یکی از دلایل احساس ضعف و گرسنگی در بدن کمبود آب است، در واقع کمبود آب در بدن حتی در سطح خفیف به عنوان نشانه گرسنگی ظاهر می شود.

 

به اندازه کافی چربی نمی خورید

به گفته متخصصین، ۲۰ الی ۳۰ درصد کالری موردنیاز روزانه بایستی از طریق چربی تأمین شود ، دقت داشته باشید که چربی های اشباع نشده نیز همانند پروتئین باعث احساس سیری می شوند.

 

مصرف کربوهیدرات شما بالاست

کربوهیدرات های ساده مانند مواد غذایی حاصل از آرد و شکر، سطح شکر خون را به شدت افزایش و به سرعت کاهش می دهند و همین کاهش ناگهانی شکر خون موجب تحریک احساس گرسنگی می شود.

 

خواب شما به خصوص در شب کیفیت ندارد

ترشح دو هورمون مرتبط با اشتها با کمبود خواب افزایش می یابد به طوریکه کمبود خواب موجب بالارفتن هورمون Gherlin که محرک اشتها است و کاهش هورمون Leptin که محرک احساس سیری است، می شود. سعی کنید شب ها ۷ الی ۸ ساعت بخوابید تا هورمون های اشتها دوباره تنظیم شوند .

 

زیاد از حد استرس دارید

با افزایش استرس و بالا رفتن فشار روحی در شما بدن هورمون های استرس یعنی آدرنالین و کورتیزول بیشتری ترشح می کند. افزایش این هورمون ها باعث می شود بدن احساس کند موردحمله قرار گرفته و به انرژی نیاز دارد. در نتیجه اشتهای شما افزایش می یابد و شما احساس گرسنگی می کنید.

 

به پروتئین بیشتری نیاز دارید

یکی از دلایل رایج و اصلی احساس گرسنگی دائمی کمبود پروتئین در بدن است پس بدانید که در صورتی که در وعده های غذایی خود از پروتئین و چربی سالم استفاده کنید، مدت بیشتری احساس سیری خواهید داشت. پروتئین احساس گرسنگی را سرکوب می کند و مدت بیشتری در معده باقی میماند.

 

وعده های غذایی را به طور منظم نمی خورید

اگر صبحانه یا ناهار نخورید، مطمئنا بیشتر گرسنه می شوید. وقتی که معده برای مدتی طولانی خالی می ماند، هورمون گرسنگی Gherlin را بیشتر تولید می کند و اشتهای شما بیشتر می شود.

 

طبق آنچه در این بخش از نمناک خواهیم گفت اولین قدم و شاید دشوارترین مرحله برای برخی از شما اجتناب از غذاهای ناسالم است. این توصیه در حال حاضر به نوعی بسیار مشکل است، اما انجامش خیلی مهم می باشد.

 

واقعیت این است که این غذاهای ناسالم به هیچ وجه سود مغذی ندارند و فقط چیزهایی را برای شما پیچیده می کند. این نوع غذاهای حاوی شکر بالا به سرعت هضم می شود و تنها در طول و لحظه گرسنگی روز تقویتتان می کند. در عوض ابتکار، موارد زیر را امتحان کنید:

 

سوپ و سالاد:

سوپ و سالاد، موادی مغذی هستند و حاوی چربی های اشباع شده و شکر خیلی کمی می باشند. بهترین نوع سوپ، نوع خانگی اش است و بهترین نوع سالاد، نوع میوه و سبزیجات با حداقل مقدار سس است. اگر عاشق سس هستید، روغن زیتون و سرکه سیب را به عنوان یک جایگزین سالم انتخاب کنید.

 

نوشیدن مقدار زیادی آب و چای:

این ها مشخصا در دوران بارداری برای ما بسیار مهم است. با این حال، یک چیز عالی که می تواند گرسنگی شما را مهار کند و باعث شود که در طول روز احساس سیری بیشتری کنید، نوشیدن این موارد است.

 

غذاهایی را انتخاب کنید که برایتان مفید هستند:

۱. گریپ فروت و پرتقال غنی از فیبر هستند و به شما احساس سیری می دهند.

۲. نان سبوس دار نه تنها سالم است، بلکه شما را سیرتر از نان سفید می کند.

 

روز خود را با پروتئین آغاز کنید:

تخم مرغ آب پز انتخاب خوبی برای صبحانه است. آن ها غنی از پروتیین و کم کالری هستند. برای گیاهخواران، بلغور جو دو سر با دانه کتان یک انتخاب قوی و خوب است.

 

تنقلات سالمی باخود همراه داشته باشید:

برای مقابله با گرسنگی وقتی که در خانه نیستید، بهتر است خود را با میان وعده های سالمی مثل بادام و تمشک سیر کنید تا از خوردن و خرید غذاهای کم ارزش خودداری کنید.

 

از خوردن چربی ها پرهیز نکنید:

این یک تصور غلط رایج است، اما چربی ها در واقع بخش مهمی از رژیم غذایی شما هستند. شما فقط باید موارد درست را انتخاب کنید. وقتی چربی مصرف می کنیم، مقدار هورمونی به نام لپتین افزایش می یابد.

 

عدم وجود یا کمبود این هورمون باعث احساس گرسنگی می شود. از چربی های اشباع شده و هیدروژنه که در غذاهای آماده یافت می شوند، اجتناب کنید، مثلا چیپس ها. چربی های اشباع نشده حاوی موادی مانند اسیدهای امگا ۳ هستند. این انتخاب های چربی سالم عبارتند از:آووکادو، زیتون، ماهی آب های سرد (سالمون، ساردین، و ماهی) و هر چیزی با سویا، آفتابگردان، و روغن دانه کتان است.

 

قطعا روش ها و ترفندهایی وجود دارند که می توانید برای اجتناب از پرخوری و دریافت مقدار کافی مواد غذایی با کم خوردن از آن ها استفاده کنید:

 

زیاد بجوید و آرام بخورید:

مغز حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا نشانه های سیری را دریافت کند. این دلیل اصلی این است که چرا افرادی که پرخوری می کنند، خیلییی سیر می شوند و پس از آن بیمار می شوند. در عوض، غذا را به آرامی بخورید و یا خوراکی هایی را انتخاب کنید که نیاز به جویدن زیادی دارند، مثل کاهو و کلم.

 

 

 گرسنگی زیاد در جنسیت

گرسنگی نیمه شب در بارداری

 

 

بشقاب را به نصف کاهش دهید:

چند وعده غذایی مختصر در روز به جای ۳ غذای بزرگ بخورید. به علاوه، گوچک کردن بشقاب به عنوان یک ترفند ذهنی عمل می کند. ظاهر یک بشقاب پر باعث می شود که مغز شما فکر کند شما بیشتر از آنچه واقعا گرسنه هستید، گرسنه اید، بنابراین به جای آن از یک بشقاب کوچک استفاده کنید.

 

گرسنگی کم از طریق بهبود خواب:

خواب در دوران بارداری حیاتی است. اگر گرسنگی شما را بیدار می کند در حالی که در خواب هستید، غذاهای غنی از تریپتوفان بخورید. این سطح سروتونین و ملاتونین را در بدن افزایش می دهد؛ آن هایی که مسئول منظم کردن خواب هستند. بوقلمون، مرغ، موز، انبه، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و بادام زمینی غذایی هستند که سرشار از تریپتوفان می باشند.

 

خودتان را با سرگرمی هایی مشغول کنید:

ذهن شما به جای فکر کردن در مورد غذا، در تمام مدت اشغال خواهد شد. چیزی برای کودک آینده خود درست کنید، یک دفتر خاطرات دوران بارداری تهیه کنید، یا شروع به ساختن چند معما کنید. این سرگرمی های آرامش بخش شما را آرام می کنند و مغز شما را رها می کنند و از خوردن غذا اجتناب می کنید.

 

به پیاده روی بروید:

ثابت شده است که برای کمک به برخی از زنان برای رفع نیاز شدید به غذا، این کار کمک می کند. گاهی اوقات تنها چیزی که نیاز دارید هوای تازه است که ذهن شما را از غذا دور کند!

 

فقط این که باردار هستید به این معنا نیست که شما باید به اندازه دو نفر غذا بخورید.
زنان باردار باید کمی بیش از مقدار عادی روزانه در حدود ۲۲۰۰ تا ۲۹۰۰ کالری در روز مصرف کنند.
بعضی زنان نزدیک به ۴۰۰۰ کالری در دوران بارداری می خورند ؛ به خاطر داشته باشید که اشتهای زیاد خودتان را کاهش دهید تا بتوانید یک بارداری بسیار سالم تر و آرام تر و همچنین بعد از زایمان خوبی داشته باشید.

 

گرسنگی بیش از حد در بارداری

به در یخچال قفل بزنید؛ به‌نظر می‌رسد که نمی‌توانید گرسنگی نامتناهی خود را کنترل کنید؟ یاد بگیرید چگونه با این میل مداوم کنار بی‌آیید. سه ماهه‌ی دوم بارداری معمولا با پایان تهوع‌های صبحگاهی و شروع نوعی گرسنگی بی‌پایان همراه است. دلیل این موضوع چیست؟ به‌طور کلی، این گرسنگی بیش از حد که معمولا در حدود هفته‌ی هفدهم آغاز می‌شود به‌دلیل رشد بچه و نیاز بیشتر او به مواد غذایی است؛ او از این طریق پیام خود به وضوح برای مادر ارسال می‌کند.

 

مسائلی که باید دراین‌باره بدانیم

در مورد رفع گرسنگی و اشتهای بالا در دوران بارداری، به بچه و بدن خود به‌خوبی دقت کنید. اگر در سه ماهه‌ی اول بارداری، افزایش وزن قابل توجهی نداشته‌اید (یا حتی به‌دلیل تهوع، کاهش وزن هم داشته‌اید) و ویار یا اشتهای زیاد نشانه‌ای از نیاز بدن شما به مواد غذایی است. بنابراین، خوب و زیاد اما با دقت بخورید. بله، شما باید به اندازه‌ی دو نفر غذا بخورید اما توجه داشته باشید که نفر دوم از شما بسیار کوچک‌تر است. بنابراین اگر نسبت غذایی خود را به‌طور کامل دو برابر کرده‌اید بهتر است بیشتر حواس‌تان را جمع کنید. و از مقدار کالری لازم در دوران بارداری به‌خوبی آگاهی کسب کنید؛ در سه ماهه‌ی دوم، بیشتر مادران تنها به حدود ۳۵۰ کالری بیشتر در روز نیاز دارند و در روزهای پایانی بارداری نیز به حدود ۵۰۰ کالری بیشتر نیاز دارند.

 

در این‌باره چه می‌توان کرد

برنامه‌ی غذایی سالم و استاندارد دوران بارداری را رعایت کنید تا بتوانید این اشتهای زیاد را کنترل کنید:
آب بنوشید: در بسیاری از مواقع، کم‌آبی بدن با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود و از آن جایی‌که بدن شما به‌شدت درگیر رشد بچه است بیشتر از هر زمان دیگری به آب و مایعات نیاز دارید. روزانه حداقل هشت فنجان آب بنوشید و اگر هوا گرم است یا زیاد عرق می‌کنید بیشتر از هشت لیوان آب و مایعات مصرف کنید.

 

غذای غنی بخورید: اطمینان حاصل کنید که وعده‌های غذایی، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید ارزش غذایی زیادی دارند و فقط معده‌ی شما را پر نمی‌کنند. غذاهایی را انتخاب کنید که مواد لازم را به بدن شما می‌رسانند. برای مثال یک کیک مافین غلات و یک تکه پنیر بیشتر از دو عدد دونات برای شما مفید است. به‌سمت غذاهایی بروید که نیازمند تلاش بیشتری برای خوردن هستند؛ برای مثال خوردن یک ظرف سالاد در مقایسه با سیب زمینی سرخ شده به جویدن بیشتری نیاز دارد.

 

ذخیره کنید: اگر قرار است تمام موجودی یخچال را ببلعید، اطمینان حاصل کنید که محتویات داخل آن سالم و مغذی هستند. اگر یک طالبی کامل را بخورید، تمام ویتامین آ و ث مورد نیاز برای یک روز را مصرف کرده‌اید؛ اما این موضوع در مورد یک سینی کیک شکلاتی صدق نمی‌کند. بنابراین غذای سالم ذخیره کنید.

 

به‌طور مکرر غذا بخورید: وعده‌های غذایی خود را به چند بخش تقسیم کنید و بدین ترتیب، بدون افزایش وزن و پرخوری می‌توانید به‌جای سه وعده، شش وعده در روز غذا بخورید. اگر در هر بار مقدار زیادی غذا بخورید، با رشد بچه جای زیادی در شکم شما باقی نخواهد ماند. این مسئله منجر به افزایش نفخ و گازهای شکمی در هنگام بارداری، سوزش سر معده و عدم استراحت دستگاه گوارش خواهد شد.

 

برای خود زمان تعیین کنید: هر چند وقت یک‌بار، یکی از غذاهای مورد علاقه را به خودتان هدیه دهید؛ با خود بگویید: خب حالا می‌توانی این غذا را بخوری! این‌کار می‌تواند نه گفتن به غذاهای دیگر را برای شما آسان کند.

 

با خود میان وعده ببرید: اگر قرار است به‌مدت زیادی خارج از خانه باشید، از فست‌فودهایی که ارزش غذایی ندارند دوری کنید. یک کیسه آجیل و کشمش یا ویفر غلات با خود ببرید و بدین ترتیب، در هنگام حمله‌ی گرسنگی به شما می‌توانید مواد غذایی سالم بخورید.

 

افزایش وزن خود را در دوران بارداری بررسی کنید: این فرمول ساده را به‌خاطر داشته باشید: اگر به‌سرعت در حال چاق شدن هستید، یعنی در حال مصرف کالری زیادی هستید. اگر خیلی کم و خیلی آرام در حال افزایش وزن هستید، یعنی مقدار غذایی که می‌خورید کم است.

 

سعی کنید وسوسه نشوید: بسیار عاقلانه است که وسوسه برانگیزترین غذایی که چندان هم برای سلامتی شما خوب نیست، از فهرست خرید خود و خانه‌تان دور نگه دارید. چرا که اگر دسترسی به این نوع مواد غذایی آسان باشد، نمی‌تواند در مقابل آن مقاومت کرد!

 

 

علت زود گرسنه شدن چیست

احساس سیری در بارداری

 

 

گرسنگی در بارداری | علل و راه های مقابله با احساس گرسنگی در حاملگی

 

 

منبع: پارسه گرد / نی نی بان / نمناک

 
باید بدانید که بی بی چک را چگونه بخوانید و تفسر کنید و همچنین می توانید با دانستن ریزترین علائم بارداری به خودتان کمک کنید تست بارداری با وایتکس هم جالب و دقیق است اگر جنین پسر باشد اگر برای بارداری قرص مصرف میکنید عوارض قرص لتروزول برای بدن را بدانید با ایران بانو همراه باشید

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا