گل و گیاه

پرورش گیاه سانسوریا | روش های تکثیر و نگهداری

گل و گیاه ، روش های نگهداری از این گیاه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

فیلم تکثیر سانسوریا

سانسوریا مهتابی ، پرورش گیاه سانسوریا

 

 

پرورش سانسوریا رنگی و نکاتی که باید برای مراقبت از این گیاه زینتی بدانید

سانسوریای رنگی گیاهی است دارای ریزوم از خانواده لاله ، گیاهی برگ زینتی است و تنوع زیادی در اندازه برگ و رنگ برگ در این گیاه وجود دارد.

 

شرایط رشد سانسوریا رنگی :

نور: گیاهان آپارتمانی نور کم و فیلتر دار را ترجیح می دهند، اما گیاهان بسیار مقاومی هستند. گیاهان بیرونی و سانسوریا در سایه رشد می کنند.

آب: این گیاه می تواند از دوره های طولانی خشکسالی جان سالم به در ببرد. در زمستان آبدهی کم یا حتی ماهانه است، و در تابستان هفتگی یا یک هفته در میان است.

 

دما: دمای بالای ۵۰ درجه فارنهایت بهتر است، اما می تواند در درجه سردتر هم زنده بماند. به طور کلی، دماهای بالاتر از ۵۰ و کم تر از ۸۵ درجه فارنهایت برایشان بهترین دما است.

خاک: ترکیب خاک کاکتوسی سریع ترجیح داده می شود ؛ برای این گیاه زیبا خاک سبک با زهکش مناسب با ترکیبی از ماسه و پیت ماس و کوکوپیت مناسب است .

 

کود و کوددهی : در فصل رشد می توان از کودهای npk ازت پایین هر ماه یک بار استفاده کرد . در طول زمستان به آن کود ندهید.

 

تکثیر و رشد سانسوریا رنگی:

تکثیر از طریق برگ، بذر و پاجوش می باشد .سنسوریا با ساقه های زیرینش رشد می کنند. جوانه آفریقایی را می توان به دو دسته تقسیم کرد. کل گیاهان را می توان با برش ساقه زمینی نزدیک به برگ های گیاه تکثیر داد، اجازه دهید که زخم ها به مدت چند روز التیام یابند، سپس گیاه را در یک کاکتوس مخلوط، یا خاک گلدان مشابه بکارید. با خاک گیاه ره فقط تا تاجش بپوشانید؛ نه تا برگ هایش.

 

تعویض گلدان سانسوریا:

هر سال یا هر یک سال درمیان در بهار باید گلدانش را تعویض کنید. آن ها با بستن ریشه هایشان زنده خواهند ماند. چون سنسوریا از طریق ساقه های زیرین رشد می کند، به راحتی می تواند یک ظرف را در داخل خانه پر کند. سنسوریا به طور معمول ظروف سفالی را می شکند.

 

انواع سانسوریا رنگی :

گونه های اصلی سنسوریا کلیندریکا است، اگرچه چند گونه در دسترس وجود دارد، و برخی از پرورش دهندگان این گیاه اولیه را پوشش داده یا شکل می دهند. شکل نیزه ای – مانند سنسوریا ممکن است به سبک هماهنگ یا تک رنگ باشد، و از سایز ۱۲ تا ۲۴ اینچ می باشد. همه گونه ها به همان اندازه مقاوم هستند.

 

نکاتی از زبان پرورش دهندگان سانسوریا رنگی:

اینها تقریبا گیاهان محکم و محافظت شده ای هستند. آن ها می توانند از دوره های طولانی خشکسالی، تغذیه تصادفی، و بسته بودن ریشه هایشان، جان سالم به در ببرند. به طور مشابه، آن ها می توانند به سایه یا نور روشن عادت کنند. در حقیقت، آن ها زیاد نادیده می گیرند. گلدان باید خوب آبکشی شود. ریشه های آن ها نمیتوانند زیاد در آب بمانند.

 

با دانستن این موضوع، پرورش دهندگان معمولا دچار اشتباه و یا آبیاری بیش از حد کم و یا آبیاری از زیر گلدان می شوند. در نتیجه، آبیاری کم تر از حد و نمیه آب دادن این است که ریشه ها در نزدیکی کف گلدان می میرند و ریشه های کوتاه بالای آن باقی می مانند. بهترین روش این است که گلدان را به طور کامل آب دهید و بگذارید قبل از آبیاری بعدی خشک شود. سنسوریا برای افرادی که به چیزی غیر از بامبو برای روی میزشان نیاز دارند، مناسب است. این گیاهان همچنین می توانند جوانه های کوچکی که از پایه شان می زند را تحمل کنند.

 

بیماری های مربوط به سانسوریای رنگی :

سانسوریا رنگی بسیار مساعد پوسیدگی ریشه است و برای همین در آبیاری آن باید بسیار دقت کنید. کف گلدان حتماً سوراخ هایی برای خروج آب داشته باشد تا از گندیدگی جلوگیری شود . همچنین بیماری های قارچی این گیاه را مورد حمله قرار می دهند که می توان از قارچ کش های مانکوزب و کاربندازیم استفاده کرد ؛ علامت بیماری های قارچی زرد شدن ساقه ها و برگ ها پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه است.

 

 

پاجوش سانسوریا رنگی

زرد شدن سانسوریا رنگی

 

 

نحوه نگهداری گل سانسوریا

از گیاهان مورد استفاده زیاد در خانه ها می باشد . از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه و بومی افریقاست ، برگها بلند و کشیده و خاردار با حاشیه زرد و به شکل سرنیزه ، ارتفاع برگها به یک متر می رسد و تکثیر آن از طریق برگ و یا ساقه های زیرزمینی است ، بسیار کم توقع و مقاوم در برابر خشکی و سایه ولی در این واریته به علت ابلق بودن برگها به نور بیشتری احتیاج دارد .

 

نیازها :

نور : نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است ، تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند .

دما :در زمستان تا درجه حرارت ۱۰ درجه سانتیگراد قدرت تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل ۱۶ است، در تابستان در درجه حرارت مطلوب برای انسان ۲۴ درجه . نسبت به سرما حساس است و سرمای بیش از حد تاب نمی آورد و دچار یخ زدگی می گردد.

 

آبیاری: در زمستان هر ۳ هفته یکبار و در تابستان یکبار در هفته آبیاری کافی است به دلیل ساقه گوشتی گیاه که سرشار از آب است از آبیاری زیاد از اندازه پرهیز نمایید چون باعث پوسیدگی گیاه می گردد . در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود.

 

خاک : بهترین خاک ، خاک لوم است ( مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده یا کود دامی به مقدار کم ) ) است . استفاده بیش از حد از مواد آلی باعث پوسیدگی ساقه گیاه و از بین رفتن آن می گردد .

 

تکثیر : تکثیر این گیاه ساده است یا از گیاه مادری از ریشه به چند قسمت تقسیم می شود که هر قسمت دارای ریشه و برگ جداگانه است و در گلدان جدید کاشت می گردد . یا از طریق قلمه : ساقه گیاه به قطعات کوچک حدود ۸ سانتیمتر تقسیم کرده و در ماسه کشت می نمایند دقت شود قطعات وارونه کاشت نشود برای ریشه دهی سریعتر می تواند خزانه را با پلاستیک پوشاند تا رطوبت حفظ شود . پس از ظهور ۲ تا ۳ برگ قلمه ها را به گلدان اصلی انتقال دهید .

 

نکته مهم

گیاه کم توقعی است فقط از آبیاری بیش از اندازه پرهیز نمایید که باعث پوسیدگی ساقه می گردد که اکثر موارد از بین رفتن این گیاه در آپارتمان به همین دلیل است .

 

خواص «سانسوریا»

– یکی از خواص این گیاه که آن را برای استفاده در منازل مناسب کرده است توانایی این گیاهان در پاک سازی هوا است. بنا بر تحقیقات انجام شده این گیاه می تواند سموم و گازهای آلوده موجود در هوا مانند “تولوئن ” یا ” فرمالدئید ” را تصفیه کند. از این رو کارشناسان توصیه می کنند که از این گیاه در اتاق خواب استفاده شود تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحت تر شود.

 

– “سانسواریا” به مانند سایر اعضای خانواده کاکتوس ها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار است و می تواند در درون ساقه و برگ های خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگاه دارد. در زمان های قدیم از این گیاه برای تهیه فیبر و گاهی از برگ های آن برای بانداژ زخم ها استفاده می شده است. امروزه بیشتر از این گیاهان برای زیبا سازی محیط های خانگی مخصوصا آپارتمان ها استفاده می شود. این گیاه دارای رشد بسیار آرامی است و برای سالهای طولانی سبز و شاداب باقی می ماند.

 

– این گیاه همچنین دارای گلی است که به رنگ ترکیبی سبز و سفید در بخش میانی گیاه می روید البته گل آن جذابیت خاصی ندارد اما معطر است.

 

پس همانطور که دیدید ان زبان مادر شوهر همچنان هم بی فایده نیست.

 

 

طرز قلمه زدن سانسوریا پاکوتاه

پرورش گیاه

 

پرورش گیاه سانسوریا | روش های تکثیر و نگهداری

 

 

منبع : بیتوته / نمناک

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا