ازدواج و همسرداری

زمان مناسب خواستگاری | موقعیت مناسب برای خواستگاری چه زمانی است؟

دانستنهای قبل از ازدواج ، زمان مناسب برای خواستگاری کردن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

متن خواستگاری از دختر

آداب خواستگاری رفتن، زمان مناسب خواستگاری

 

 

بهترین زمان برای خواستگاری رفتن و اقدام برای ازدواج

یکی از رسومات ما ایرانی ها قبل از ازدواج رسم خواستگاری است که از گذشته تا به امروز انجام می شود و دارای آداب مخصوصی می باشد . یکی از این آداب تعیین وقت قبلی برای خواستگاری رفتن است به این معنا که خانواده پسر وقتی را برای دیدار با خانواده دختر معین می کنند تا آنها بتوانند شرایط خواستگاری و خانه را برای حضور خواستگاران مهیا کنند.

 

چه زمانی برای خواستگاری رفتن مناسب است

بهترین وقت برای خواستگاری رفتن در پایان هفته و میانه های ماه است زیرا پژهشگران دریافتند خانم ها در اواسط ماه آرامش بیشتری نسبت به اوایل و اواخر ماه دارند. در اوایل ماه اغلب افراد درگیری های ذهنی زیادتری برای ترقی وضعیت مالی خود دارند و میزان استرس و تنش های عصبی آنان بیشتر است بنابراین همه خانواده در اواسط ماه به ویژه آخر هفته از آرامش بیشتری برخوردارند .

 

رفتار مناسب خواستگاری

یکی دیگر از مسائلی که در خواستگاری بسیار مهم است رفتار شما در اولین جلسه آشنایی است . بنابراین اگر می خواهیدبه خواستگاری بروید دقت کنید در اولین جلسه خواستگاری بهترین نوع رفتار را داشته باشید و این مراسم راهمراه با خانواده خود انجام دهید و به صورت رسمی و سنگین انجام دهید و زمانی برای خواستگاری اقدام کنید که در شرایط روحی خوبی قرار داشته باشید.

 

وقت جلسه اول خواستگاری محدود است. از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت. معمولا کمتر و بیشتر از آن نتیجه بخش نیست. همواره صحبت های مهم در فرصت نه خیلی کوتاه و نه زیاد ارائه می شود.

 

زمان خواستگاری رفتن از قبل تعیین شود

قبل از رفتن به خواستگاری خانواده پسر باید نزد خانواده دختر تماس بگیرند و زمان و ساعت خواستگاری را با خانواده دختر هماهنگ کنند. این هماهنگی بسیار ضروری است زیرا اگر هماهنگی صورت نگیرد ممکن است خانواده پسر پشت در معطل شوند و برایشان سوء تفاهم ایجاد گردد و یا آن ها بپندارند خانواده دختر برایشان احترام قائل نیستند .

 

پس لازم است این هماهنگی برای اینکه خانواده دختر بتوانند شرایط خواستگاری و خانه را برای حضور خواستگاران مهیا کنند انجام گیرد تا مراسم خواستگاری به بهترین نحو ممکن صورت پذیرد.

 

بهتر است خواستگاری در ساعت ۷-۴ بعد از ظهر و یا ساعات اولیه شب برگزار گردد زیرا در این وقت روز همه اعضا خانواده دختر و پسر در خانه هستند و می توانند در خواستگاری شرکت کنند.

 

زمان و مکان مناسب خواستگاری

امروزه بسیاری از جوانان به دلایل متفاوتی چون آشنایی بیشتر، کمتر شدن دردسر رفت و آمد خانواده ها و… مجالس خواستگاری رسمی را به تاخیر می اندازند و سعی شان بر این است تا جلسات اولیه خواستگاری را بدون حضور والدین و به تنهایی برگزار کنند. مثلاً برخی از دانشجویان ترجیح می‌دهند خواستگاری در محل دانشگاه انجام گیرد و علت آن را دردسر مسافرت خانواده ها مطرح می کنند.

 

برخی دیگر از جوانان نیز علاقه دارند در دفاتر مشاوره جلسه خواستگاری را انجام دهند و از این طریق با مشکلات و دردسرهای رفت ‌و آمد به خانه طرفین روبرو نباشند و برای این نظر خود استدلال های گوناگونی چون اگر خواستگاری در منزل باشد و با موفقیت انجام نگیرد، بازتاب خوبی در محل ندارد، کوچک بودن خانه یا بودن آن در محله های پایین شهر و… می آورند.

 

برخی از خانواده ها نیز این مراسم را درخانه دیگر اقوامشان مانند عمو، عمه و … برگزار می کنند و دلایلی مانند کوچکی خانه و بزرگی فامیل، نزدیکی خانه اقوام به منزل پسر و… را می آورند که این امر هم چندان مطلوب نیست، مگر اینکه دلیل خاصی از جمله تعمیر منزل و … وجود داشته باشد.
دکوراسیون خانه، آراستگی و تزئینات و تابلوهای روی دیوار، کتابهای موجود در کتابخانه و حتی گفتار کودکانی که در حیاط منزل مشغول بازی هستند، همه و همه می‌توانند ما را در شناخت بهتر و کاملتر فرد مقابل و خانواده اش یاری رسانند.

 

 

مراحل خواستگاری

در مراسم خواستگاری چه بگوییم

 

 

این دلایل، دلایل پسندیده ای برای حذف این سنت مبارک نیست. خواستگاری به دلایل متعددی باید در محل زندگی فرد انجام پذیرد. زیرا محیط خانه فرد مقابل، ما را با فرهنگ، حالات و نظریات او و خانواده اش آشنا می کند. دکوراسیون خانه، آراستگی و تزئینات و تابلوهای روی دیوار، کتابهای موجود در کتابخانه و حتی گفتار کودکانی که در حیاط منزل مشغول بازی هستند، همه و همه می‌توانند ما را در شناخت بهتر و کاملتر فرد مقابل و خانواده اش یاری رسانند. به عبارت دیگر محیط خانه شناخت خوبی از وضعیت فرد مقابل در اختیار ما می‌گذارد. اگر دختر خانم اتاقی اختصاصی در منزل دارد، بهتر است صحبتهای دو نفری در آن اتاق انجام شود،

 

این امر به آقا پسر کمک می کند تا به وسیله تصاویری که بر دیوار اتاق وی نصب شده و کتابهایی که در قفسه کتابخانه اش وجود دارد حتی به وسیله نحوه چیدمان اتاقش بهتر او را بشناسد. زیرا همه این امور بیانگر حالات روحی دختر خانم می باشند.

 

پس از گذشت یکی دو جلسه از گفتگوها که در منزل پدری دختر خانم انجام شد، خانواده دختر نیز می‌توانند پیشنهاد دهند که جلسه سوم یا چهارم در منزل پسر به منظور بازدید انجام شود و از این طریق دختر نیز با دیدن فضای خانه پسر بسیاری از اطلاعات را به دست آورد. بارها دیده شده وقتی دختر خانمی پس از عقد به منزل پسر رفته شگفت زده شده‌ است، زیرا محیط منزل آنها را کاملا” با آنچه در ذهن ترسیم کرده بود متفاوت می بیند. باید این بازدید زودتر از انتخاب انجام شود. (مطلع مهر، امیر حسین بانکی پور فرد،صفحه ۱۴۶)

 

زمان خواستگاری:

قرار خواستگاری باید زمانی مناسب گذاشته شود که افراد آرامش داشته باشند. بنابراین بهتر است در زمان مناسبی از شب که همه از کار روزانه فارغ شده اند و یا در روز تعطیل و در هوایی مناسب، برگزار شود.

 

امام باقر( علیه السلام) خواستگاری در هوای گرم را نهی فرموده (سید ابوالحسن حسینی تهرانی، سرمشق زندگی، ص۴۰) وامام علی ( علیه السلام) روز جمعه را پیشنهاد داده اند (شیخ صدوق، خصال، ص ۳۸۴) که هم روز تعطیلی کارهای روزمره و هم روز مبارکی است.

 

نکته قابل توجه این است که زمان جلسه اول خواستگاری نباید طولانی شود. حدود یک ساعت (۱۵ دقیقه برای احوالپرسی و تعارفات و ۴۵ دقیقه برای گفت و گوی اولیه دختر و پسر) کافی است. زمانی که دختر و پسر با جداگانه صحبت می کنند، خانواده ها هم می توانند درباره مسائل مورد علاقه خود گفتگو کنند. (گلبرگ زندگی، حسین دهنوی، صفحه۱۱۴)

 

 

در جلسه خواستگاری چه بپرسیم

موقعیت مناسب برای خواستگاری

 

زمان مناسب خواستگاری | موقعیت مناسب برای خواستگاری چه زمانی است؟

 

 

منبع : تبیان / نمناک

۲/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا