موفقیت

روش افزایش اعتماد به نفس | راهکارهایی برای بالابردن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس ، راه های بالا بردن اعتماد به نفس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

برای بالا بردن اعتماد به نفس خودت چند راه حل پیشنهاد کن

کلاسهای بالا بردن اعتماد به نفس ، روش افزایش اعتماد به نفس

 

 

راهکار‌های افزایش اعتماد به نفس

عزت نفس و اعتماد به نفس دو مفهوم بسیار مشابه هستند که می‌توان آن‌ها را به کمک راهکار‌هایی مانند دوستیابی صحیح، مثبت اندیشی، روزش، برنامه غذایی متعادل و … افزایش داد و از این رو، برای کسانی که از کمبود عزت نفس رنج می‌برند جای نگرانی نیست.

 

عزت نفس پایین می‌تواند ریشه‌های عمیقی بر اساس تجربیات دردناک دوران کودکی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به دوری طولانی وقت از پدر و مادر، بی توجهی و یا سوء استفاده‌های عاطفی، فیزیکی و جنسی اشاره کرد. در سنین بالاتر عزت نفس می‌تواند به وسیله بیماری، اتفاقات بد در زندگی مانند از دست داد شغل، طلاق، کمبود روابط عاطفی یا روابط عاطفی نامطلوب و عدم توانایی خویشتن‌داری به خطر بیوفتد. این مشکل خویشتن‌داری به خصوص در کسانی که قربانی سوء استفاده‌های عاطفی، فیزیکی و یا جنسی قرار می‌گیرند و نیز کسانی که قربانی جرایم در زمینه‌های فرهنگی، نژادپرستی، سکس و گرایش‌های جنسی هستند بیشتر دیده می‌شود.

 

عزت نفس و اعتماد به نفس پایین چه دلایلی دارد؟

رابطه بین عزت نفس پایین با اختلالات ذهنی بسیار پیچیده است. افرادی که دارای اعتماد به نفس پایین هستند دوست دارند دنیا را یک فضای متخاصم تصور کرده و خودشان را قربانیان این فضا ببینند. نتیجه این موضوع این است که آن‌ها نسبت به دفاع و ابراز کردن خودشان بی میل می‌شوند و تجربیات و فرصت‌ها را از دست می‌دهند و احساس می‌کنند نمی‌توانند شرایط را تغییر دهند. همه این‌ها باعث می‌شود تا این عزت نفس این افراد کاهش یابد و در منجلاب عجیبی گرفتار شوند.

اگر احساس می‌کنید عزت نفستان پایین است باید بدانید راهکار‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن عزت نفستان را بهبود بخشید و از آن منجلاب نجات یابید.

 

راهکار‌های افزایش اعتماد به نفس

۱. دو لیست ایجاد کنید که شامل نقاط قوت و دستاورد‌هایتان است.

با توجه به این که افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند چهارچوب منطقی ذهنی ندارند، سعی کنید دوستان و یا اطرافیانی پیدا کنید که حامی شما باشند و به شما در پر کردن این لیست کمک کنند. این لیست‌ها را در جای امن نگه دارید و هر روز صبح بخوانید.

 

۲. نسبت به خودتان مثبت اندیش باشید

به خودتان یادآوری کنید که با وجود مشکلاتی که دارید یک فرد بی نظیر، خاص و ارزشمند اید و لیاقت داشتن حس خوب نسبت به خودتان را دارا هستید. جدای از این‌ها شما دارای معجزه آگاهی هستید! آگاهی از جهان هستی. هرگونه ذهنیت منفی را از خود دور کنید. به خودتان نگویید من باخته ام! من هیچ وقت یک کار را درست انجام نمی‌دهم و یا هیچ کس مرا دوست ندارد! در یک جمله مثبت اندیش باشید.

 

۳. به بهداشت شخصیتان توجه خاصی داشته باشید

دوش بگیرید، موهایتان را شانه کنید، ناخن‌هایتان را مرتب کنید و …

 

۴. لباس‌های تمیزی بپوشید که به شما حس خوبی می‌دهد

لباسهایتان باید متناسب باشد. ترجیحا یک پیراهن اتو شده بپوشید و نه یک تی‌شرت چروک و چماله و …

 

۵. تغذیه مناسب داشته باشید و برنامه غذایی متعادلی برای خودتان ایجاد نمایید

زمانی را برای غذاپختن صرف کنید حتی اگر تنها هستید. تلویزیون را خاموش نمایید، میز را آماده کنید، چراغی روشن کنید و لحظه‌ها را برای خودتان جذاب نمایید.

 

۶. به طور منظم ورزش کنید

پیاده روی سریع حتی در روز‌های بارانی و یا سرد را فراموش نکنید. همچنین ورزش‌های سنگین‌تر را نیز سه بار در هفته از یاد نبرید (ورزش‌هایی که باعث می‌شود عرق کنید).

 

۷. خواب کافی را فراموش نکنید

حتما باید خواب کافی را در روز داشته باشید و این موضوع در عین سادگی تأثیر عجیبی بر میزان اعتماد به نفس شما دارد.

 

۸. استرستان را کاهش دهید

شما باید بتوانید میزان استرستان را کاهش دهید به عنوان مثال می‌توانید از ماساژ‌های منظم استفاده کنید. همچنین راهکار‌های کارآمد غلبه بر استرس را بدانید!

 

۹. زمان بیشتری را با کسانی بگذرانید که به شما نزدیک و عزیز هستند

پیشنهاد می‌شود دایره اجتماعی خود را با دوستیابی صحیح افزایش دهید. دانستن مراحل دوستیابی صحیح میتواند برای شما راهگشا باشد.

 

۱۰. مکان زندگی خود را تمیز، آرام و جذاب نگه دارید

به عنوان مثال هر زمانی که پنجره را تمیز می‌کنم و یا گیاهانم را آبیاری می‌کنم احساس بسیار بهتری دارم.

 

۱۱. کار‌هایی را انجام دهید که دوست دارید

روزانه حداقل یک کار را انجام دهید که از آن لذت می‌برید

 

۱۲. هنری باشید

فعالیت‌هایی مانند نقاشی، موسیقی، شعر و رقص باعث می‌شود شما بتوانید بهتر خودتان را نشان دهید، با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید و میزان اضطرابتان را کاهش دهید.

 

۱۳. چالشی را ایجاد کنید که می‌توانید واقع‌بینانه از پس آن بر بیایید

به عنوان مثال، به کلاس یوگا بروید، آواز را یاد بگیرید و یا یک مهمانی کوچک برای ناهار با دوستانتان برقرار نمایید.

 

۱۴. کار‌هایی را که برای مدت زمانی رها کرده بودید ادامه دهید

از جمله آن‌ها می‌توان به پر کردن یک کار، نقاشی مجددا آشپزخانه و یا تمیز کردن باغچه و … اشاره کرد.

 

 

راه های افزایش اعتماد به نفس در جوانان

اعتماد به نفس چیست

 

 

۱۵. با دیگران مهربان باشید و کار‌های خوب برایشان انجام دهید

به عنوان مثال با پستچی و یا مغازه داری که از آن خریدمی‌کنید مکالمه کنید، از همسایه‌تان برای صرف یکچایی دعوت کنید، به عیادت دوستتان که بیمار است بروید و یا در یک خیریه محلی شرکت کنید. لبخند زدن به افراد کلیدی است که باعث می‌شود دیگران نیز به شما لبخند هدیه دهندبه دوستان و خانواده خود بگویید که می‌خواهید وارد چه روندی در زندگی شخصی و کاریتان شوید و از آن‌ها کمک بگیرید. احتمالا آن‌ها نیز در بسیاری از مشکلات مانند شما هستند و شما می‌توانید به کمک یکدیگر موضوع مورد نظر را دنبال و حل و فصل نمایید. خجالت و یا کم حرفی را کنار بگذارید. بیشتر افراد به کمک نیاز دارند.

 

۱۶. از همنشینی با افرادی که با شما بد برخورد می‌کنند و یا حال شما را بد می‌کنند پرهیز کنید

این بدان معناست که باید اعتماد به نفس بیشتر داشته باشید. اگر در داشتن اعتماد به نفس مشکل دارید به یک متخصص برای درمان مراجعه کنیددر نهایت جمله معروف لائوتسه یادتان نرود که می‌گفت: سلامتی یک دارایی بزرگ است. قناعت یک گنج بزرگ است و اعتماد به نفس یک دوست بزرگ است.

 

۸ روش برای بالا بردن اعتماد به نفس

۱- ارزیابی منصفانه ای از خودتان داشته باشید

جانی یونایتس فوتبالیست معروف آمریکایی می گوید «بین غرور و اعتماد به نفس تفاوت وجود دارد؛ غرور زمانی است که شما در مورد خودتان دست به بزرگنمایی بزنید. در حالیکه اعتماد به نفس، به معنای باور داشتن به توانایی خود در انجام کارهاست. به عبارت دیگر اعتماد به نفس از طریق تلاش فراوان به دست می آید و آنهایی که این ویژگی را دارند، افرادی خودآگاهند. به یاد داشته باشید هنگامی که اعتماد به نفس شما از توانایی تان فراتر رود، دچار خود بزرگ بینی خواهید شد؛ بنابراین بین این دو تفاوت قائل شوید.

 

شالوده ی اعتماد به نفس حقیقی بر پایه ی واقعیت ها بنا شده است. برای اینکه بتوانید اعتماد به نفستان را بالا ببرید، باید ارزیابی دقیق و صادقانه ای از خود و توانایی هایتان داشته باشید. اگر هنوز نقاط ضعفی در شما وجود دارد، برای بهبود آنها برنامه ریزی و راهی پیدا کنید تا اثرات منفی شان را به حداقل برسانید. به خاطر داشته باشید بی توجهی نسبت به نقاط ضعف و یا نقطه ی قوت نشان دادن آنها، هیچ کمکی به از بین بردنشان نخواهد کرد. به همین ترتیب، داشتن درک درست از توانایی ها می تواند انتقادات یا بازخورد های منفی را کاهش و به شما اعتماد به نفس بیشتری بدهد.

 

۲- “نه” بگویید

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که هر چقدر نه گفتن برایتان دشوارتر باشد، احتمال اینکه به اضطراب، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی دچار شوید، بیشتر می شود و همه ی این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس در شما خواهند شد. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی می دانند که “نه” گفتن، به نفع آنهاست. این افراد چنان عزت نفسی دارند که مخالفت خود را به وضوح بیان می کنند. وقتی زمان نه گفتن فرا می رسد، آنها از جملاتی مانند “فکر نمی کنم بتوانم انجام دهم” یا “شک دارم” استفاده نمی کنند. این افراد با اعتماد به نفس “نه” می گویند زیرا می دانند نه گفتن به یک تعهد جدید، احترام به تعهدات فعلی شان است و به آنها فرصت می دهد تا با خیال راحت، وظایف قبلی شان را انجام دهند.

 

۳- با رئیس خود ارتباط خوبی برقرار کنید

یک ارتباط پرتنش با کارفرما می تواند اعتماد به نفس افراد باهوش را نیز تخریب کند. البته با وجود انتقاد رئیستان از عملکرد شما یا تضعیف روحیه ی مشارکتتان در تیم، حفظ اعتماد به نفس دشوار است اما باز هم تلاش کنید آن را از دست ندهید. همواره سعی کنید تا نقاطی که باعث سوتفاهم شده و ارتباط شما را با رئیستان خراب کرده بیابید و در جهت رفع آن تلاش کنید. اگر به هیچ وجه نتوانستید این ارتباط را درست کنید، وقتش فرا رسیده است که به دنبال شغل دیگری باشید.

 

۴- به دنبال پیروزی های کوچک باشید

افرادی که اعتماد به نفس دارند همواره خود را به چالش می کشند و در برابر دیگران روحیه ای رقابتی دارند؛ هرچند تلاش شان به موفقیت های کوچک ختم شود. گفتنی است پیروزی های کوچک می توانند سبب ایجاد گیرنده های آندروژنی جدیدی در مغز شوند که باعث به وجود آمدن روحیه ی قدردانی و افزایش انگیزه خواهد شد. این افزایش تعداد گیرنده های آندروژنی باعث اثربخشی بیشتر هورمون تستوسترون شده و در نتیجه اعتماد به نفس و اشتیاقتان برای مواجه با چالش های پیش رو بیشتر خواهد شد. بخاطر داشته باشید وقتی موفقیت های کوچکی را پشت سر هم طی کرده باشید، این افزایش اعتماد به نفس برای مدتی طولانی با شما خواهد بود.

 

۵- یک راهنما برای خودتان پیدا کنید

هیچ کس به اندازه ی شخص باتجربه و باهوشی که راه صحیح را نشانتان دهد و شما را تشویق کند، نمی تواند باعث افزایش اعتماد به نفس در شما شود. در واقع، یک حامی خوب مانند آیینه عمل می کند و دیدگاهی به شما می دهد که باید برای باور به خود آن را مد نظر داشته باشید.

 

فراموش نکنید آگاهی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. دانستن اینکه در هر لحظه در چه جایگاهی قرار دارید، باعث افزایش تمرکز و اثربخشی انرژی شما در انجام امور خواهد شد. به علاوه، یک مشاور خوب می تواند بعضی نکات مربوط به فرهنگ درونی شرکت ها را با توجه به روحیه ای که دارید، به شما آموزش دهد. دانستن قوانین نانوشته برای انجام کارها در محل کار، یکی از روش های عالی برای افزایش اعتماد به نفس است.

 

۶- به طور منظم ورزش کنید

مطالعات انجام شده در مؤسسه ی تحقیقاتی اونتاریو نشان می دهد افرادی به مدت ۱۰ هفته و هقته ای ۲ بار ورزش می کنند، به مراتب از نظر اجتماعی، هوشی و جسمانی توانمندی بیشتری دارند. ورزش کردن علاوه بر اینکه تناسب اندام شما را حفظ می کند، اعتماد به نفستان را نیز بالا می برد. تمرینات بدنی سبب آزاد سازی اندورفین در بدن نیز می شوند و روحیه ی شما را مثبت و پر نشاط خواهند کرد. بنابراین همواره برای تمرینات ورزشی خود برنامه ریزی کنید؛ خواهید دید که اعتماد به نفستان بالا خواهد رفت.

 

۷- شیک لباس بپوشید

چه بخواهید چه نخواهید، طرز لباس پوشیدنتان تأثیر بسزایی در نگرش مردم نسبت شما دارد. رنگ، برش و نوع لباس و حتی اکسسوری هایی که استفاده می کنید نیز بیانگر نوع ارتباطی است که می خواهید با دیگران برقرار کنید. از طرف دیگر، نحوه ی لباس پوشیدن هر فرد نشانگر دیدگاهی است که نسبت به خودش دارد. مطالعات نشان داده اند افراد، زمانی که رسمی لباس می پوشند در مقایسه با زمانی که لباس های معمولی خود را به تن می کنند، لحن و طرز حرف زدنشان فرق می کند.

 

برای افزایش اعتماد به نفس، شیک لباس بپوشید. خوش پوش بودن یکی از راه های ساده برای افزایش اعتماد به نفس است. لباسی را انتخاب کنید که نشان دهنده ی شخصیت شماست، حتی اگر مجبور باشید زمان بیشتری را برای انتخاب لباس در مراکز خرید صرف کنید یا صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید.

 

۸- قاطعانه صحبت کنید، نه تهاجمی

داشتن روحیه ی پرخاشگری نشان دهنده ی اعتماد به نفس نیست؛ بلکه زورگویی شما را نشان می دهد. هنگامی که خودتان را باور نداشته باشید، به راحتی و بدون اینکه بخواهید، قلدری و دیگران را تهدید می کنید. سعی کنید در اظهار نظر های خود، بدون اینکه تهاجمی عمل کنید و شخصیت دیگران را زیر سوال ببرید قاطعانه سخن گفتن را تمرین کنید. بخاطر داشته باشید هیچگاه نمی توانید بدون اینکه روی خودتان کنترل داشته باشید، اعتماد به نفستان را افزایش دهید. همواره با صدا و لحن مناسب حرف بزنید و نسبت به طرز ایستادن خود حساس باشید. حالت بازوها، دست ها و استفاده ی بجا از آنها در هنگام حرف زدن، می تواند اعتماد به نفس را در ظاهر شما نمایان کند.

 

با همه این تفاسیر، اعتماد به نفس صفتی است که خود شما آن را یا تقویت می کنید، یا از بین می برید. به یاد داشته باشید اعتماد به نفس ریشه در واقعیات دارد. این ویژگی مانند دانشی است که به مرور زمان بیشتر می شود. مطمئن باشید اگر با قدرت اعتماد به نفس، رو به جلو حرکت کنید، از عهده ی هر کاری برخواهید آمد.

 

 

راه های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

اعتماد به نفس

 

روش افزایش اعتماد به نفس | راهکارهایی برای بالابردن اعتماد به نفس

 

منبع: parsine.com / دیجیاتو / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا