فناوری اطلاعات

نشانه های هک شدن | علائم هک شدن کامپیوتر

نکته ها و ترفندهای اینترنتی ، نشانه های هک شدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

آموزش تصویری هک کامپیوتر

هک کامپیوتر از طریق اینترنت ، نشانه های هک شدن

 

 

نشانه‌هایی که حکایت از هک شدن کامپیوتر شما دارد

همیشه آسوده نیست بتوانید بفهمید چه زمانی کامپیوتر شما هک شده است و خیلی سخت می‌توان این اتفاق را تشخیص داد. اما در اینجا نشانه‌هایی وجود دارد که می‌تواند دسترسی داشتن شخصی به کامپیوتر شما را افشا کند. بنابراین به موارد زیر توجه کنید و اگر هر یک از آن‌ها برای شما نیز اتفاق افتاده است، احتمال هک شدن کامپیوتر شما بیشتر از سایر موارد است.

 

ناگهان سرعت عملکرد کم می‌شود

اگر اخیرا سرعت کامپیوتر شما و یا اتصال به اینترنت آن کندتر از گذشته شده است، این امکان دارد شخصی از قدرت کامپیوتر و یا پهنای باند اینترنتتان استفاده می‌کند. بسیاری از هکرها با نصب و اجرای یک اپلیکیشن در پس زمینه کامپیوتر قربانیان، منابع را در اختیار می‌گیرند و باعث کاهش سرعت همه چیز می‌شوند.

 

البته در اینجا به جز هک شدن کامپیوتر شما، دلایل دیگری نیز می‌تواند برای این کاهش سرعت وجود داشته باشد. کامپیوترها بعضا به خاطر قدیمی بودن نیز با کاهش سرعت مواجه می‌شوند؛ به همین دلیل ما تنها افت ناگهانی را می‌توانیم ملاک هک شدن کامپیوتر قرار دهیم. اگر در طول روز این اتفاق برای شما افتاد، بدان معناست که چیزی مشکوک در جریان است. همین قضیه در مورد سرعت اتصال به اینترنت نیز صدق می‌کند. اگر بیش از حد معمول و بدون استفاده از آن، سرعت اینترنت شما کم شد، این بدان معناست که پهنای باندتان در حال ربوده شدن است.

 

ظاهر شدن برنامه های جدید

هکرها می‌توانند بر روی کامپیوتر شما به نصب برنامه بپردازند؛ بنابراین می‌توانند به راحتی کارهای خطرناکی انجام دهند. کارهایی نظیر راه اندازی بات نت ها که می‌توانند اطلاعات بانکی و کارت‌های اعتباریتان را بدزدند، کامپیوترتان را خاموش کنند و تمامی اطلاعاتی که به دردشان می‌خورد را استخراج کنند. در مواقعی که شما باید شک کنید، نوار ابزار جدیدی به چشم می‌خورد، هشدارهای آنتی ویروس ناآشنایی دیده می‌شود، پاپ آپ های عجیب و غریبی نمایان می‌شوند و همچنین مرورگرهای جدیدی با انواع هشدارها پدیدار می‌شوند.

 

این می‌تواند وسوسه انگیز باشد که شما برنامه‌هایی که همیشه می‌خواستید را اتفاقی در کامپیوتر خود پیدا کنید؛ به خصوص اگر آن‌ها تازه، جدید و یا گران قیمت باشند. بنابراین به خاطر داشته باشید که برنامه‌هایی را بر روی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید و مواظب هر چیز مشکوکی که می‌بینید باشید.

 

غیرفعال کردن آنتی ویروس

برنامه آنتی ویروس شما باید در همه زمان فعال و در حال اجرا باشد. شما می‌توانید آیکون آن را در تسک بار کامپیوترتان نیز ببینید. اگر آن متوقف شد و یا قادر به اجرای آن نیستید، این احتمال وجود دارد که یک هکر آن را غیر فعال کرده و کنترلش می‌کند. از آنجایی که آنتی ویروس می‌تواند نشانه خوبی باشد تا شما را متوجه یک حمله کند، فکر خوبیست که شما روزانه و یا هفتگی کامپیوترتان را با آنتی ویروس اسکن کنید و البته از یک نسخه کامل آنتی ویروس قدرتمند با آپدیت‌های روزانه و هفتگی بر روی دستگاهتان استفاده کنید.

 

عدم توانایی در ورود

شما ممکن است هزاران بار وارد کامپیوتر خود شده باشید ولی حالا پسوردتان کار نمی‌کند. در وهله نخست، احتمال دارد شما یک کلمه را اشتباه زده باشید، پس این بار با دقت بیشتری تلاش کنید تا شاید مشکل شما حل شود. اما اگر باز هم موفق به ورود نشدید، احتمال هک شدن کامپیوتر شما زیاد است.

اگر درب ورود کامپیوترتان بر روی شما قفل شده، این بدان معناست که شخصی به آن نفوذ کرده و برای اینکه آزادی عمل بیشتری را در اختیار داشته باشد، جلوی دسترسی شما را گرفته است.

 

فعالیت‌های حجیم

زمانی که با کامپیوتر فعالیت می‌کنید، عواملی در حال فعالیت در پس زمینه سیستم عامل آن هستند که این امری طبیعیست. اما اگر شما کامپیوترتان را روشن کردید و دیدید چیزی بیشتر از حد معمول در حال فعالیت است، ممکن است چیزی مشکوک وجود داشته باشد.

 

اگر نشانگر ماوس شما، زمانی که آن را لمس نمی‌کنید حرکت می‌کند و یا اگر در هیستوری مرورگر شما آدرس‌هایی یافت می‌شود که هرگز به آنجا سر نزده‌اید، یا اینکه وقتی یک کار ساده همانند چک کردن ایمیل را انجام می‌دهید و هارد دیسک شما به شدت در حال انجام کار است، تمامی این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از هک شدن کامپیوتر شما باشد.

 

البته که در این بین استثنا نیز وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است تکان خوردن ماوس به خاطر در حال اتمام بودن باتری آن باشد. یا اینکه فرزندان شما بدون اطلاع شما دست به کامپیوتر زده‌اند و از مرورگر اینترنت استفاده کرده‌اند. تسک منیجر ویندوز و یا اکتیویتی مانیتور مک را چک کنید، چرا که به شما کمک می‌کند برنامه های پر مصرف را شناسایی کنید.

 

ناتوانی در خاموش کردن

اگر شخصی کامپیوتر شما را کنترل کند، قصد دارد که همچنان کنترل را در دست داشته باشد و این بدان معناست که کامپیوتر شما نیز بایستی روشن بماند. اگر نمی‌توانید طبق روال عادی و همیشگی کامپیوترتان را خاموش کنید، این امکان وجود دارد که کسی جلوی این کار را می‌گیرد.

همچنین طول کشیدن مدت زمان بسیار زیاد برای خاموش شدن نیز می‌تواند نشانه‌ی خطرناکی باشد، چرا که هکر می‌خواهد کمی زمان بخرد تا بتواند کارهای خود را برای انجام در زمانی دیگر ذخیره کند.

 

دوستان شما فعالیت‌های زیادی را گزارش می‌دهند

آیا دوستانتان اخیرا به شما گفته‌اند که ایمیل‌ها و پیام‌های متنی عجیب و غریب زیادی را برای آن‌ها می‌فرستید؟ این می‌تواند یک نتیجه داشته باشد و آن هم هک شدن کامپیوتر شماست. ارسال لینک‌های مسموم، یکی از بدیهی‌ترین چیزهایی است که هکرها از این راه می‌کوشند تا اشخاص آشنا با شما را نیز هک کنند. در واقع هکرها لینک‌های خطرناکی را به ایمیل‌های شما اضافه می‌کنند.

 

گاهی اوقات شاید حتی ایمیل ارسالی را ببینید که هیچگاه آن را نفرستاده‌اید، اما از کامپیوتر شما فرستاده شده است. بنابراین هر کسی که به شما در این خصوص گزارش داد، فورا همه چیز را بررسی کنید.

 

درخواست‌های دسترسی

بسته به تنظیمات امنیتی شما، برنامه‌ها ممکن است نیازمند درخواست مجوز دسترسی باشند. گاهی اوقات این اجازه دسترسی از طریق فایروال شما ارسال می‌شود. گاهی اوقات آن‌ها اجازه می‌خواهند تا به اجرا درآیند و یا شاید آن‌ها نیاز داشته باشند تا از اطلاعات دیگر برنامه‌ها نیز استفاده کنند. هر چیزی که اجازه دسترسی بخواهد و برای شما نا آشنا باشد، یک علامت هشدار دهنده است.

 

این سخت نیست که شما دست رد به سینه این درخواست‌ها بزنید، بنابراین چند ثانیه وقت صرف خواندن آن پیام کردن ارزشش را دارد. مواظب برنامه‌هایی باشید که هیچگاه حتی اسم آن‌ها را نیز نشنیده‌اید.

 

معاملات مالی جعلی

این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر متوجه تحرکات مالی (هرچند کم) در حساب‌های بانکی خود شدید، این می‌تواند نشانه‌ای برای دزدیده شدن اطلاعات بانکی شما باشد.

 

اگر این نشانه‌ها را دیدیم باید چه کار کنیم؟

این موارد همگی هشداری هستند تا همه چیز را بیشتر از گذشته جدی‌تر بگیرید. این ۹ مورد می‌توانند بسیار خطرناک باشند، اما به طبع همگی دارای راه حلی هستند.

اگر کامپیوتر و یا ارتباط اینترنتی شما سنگین و کند بود، حتما باید تمامی موارد مورد نیاز را چک کنید. تسک منیجر کامپیوترتان را چک کنید و همچنین از نسخه کامل یک آنتی ویروس استفاده کنید. و در انتها تمامی داده‌های ورودی و خروجی شبکه‌های ارتباطی را نیز بررسی کنید.

 

چگونه بفهمیم هک شده ایم؟

آیا در کامپیوتر خود مشکلات عجیبی مشاهده میکنید؟ ایمیل های غیر معمول دریافت میکنید؟چیزی روی کامپیوترتان مشاهده میکنید که درست نیست؟ حس میکنید که هک شده اید و اطلاعات شما در حال سرقت است؟

این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا متوجه شوید که واقعا هک شده اید یا اشتباه کرده اید و اگر هک شده اید چه کاری باید انجام دهید.

 

 

آموزش هک کامپیوتر با cmd

نشانه های هک شدن تلگرام

 

 

پیغام های غیر معمول از طرف آنتی ویروس

همیشه سعی کنید محیط آنتی ویروس خود را به خوبی از نظر گرافیکی بشناسید تا در صورتی که پیامی از طرف آنتی ویروس منتشر شد با اولین نگاه به محیط برنامه، بفهمید که آنتی ویروس خودتان است که این پیغام را فرستاده.

 

در صورتی که آنتی ویروس شما این پیغام را نفرستاده است روی هیچ چیز کلیک نکنید و با ورود به Task Manager در بخش Processes بد افزار مشکوک را پیدا کنید و آن را ببندید. برای پیدا کردن این بد افزار ها کافیست به میزان مصرف Memory توجه کنید. این بد افزار ها حجم زیادی از مموری را اشغال میکنند.

سپس ویندوز خود را ریستارت کنید و با کلیک روی دکمه F8 وارد Safe Mode شوید و با کمک آنتی ویروس های مطمئن سیستم خود را اسکن کنید و با پیدا کردن بدافزار مورد نظر آن را حذف کنید.

 

تغییرات عجیب در مرورگر اینترنتی یا دسکتاپ

وارد مرورگر خود میشود و متوجه باز شدن یک سایت ناشناس در صفحه نخست میشوید. یا در بالای صفحه یک Toolbar جدید و نا آشنا میبینید. یا روی صفحه دسکتاپ خود نرم افزاری میبینید که شما آن را نصب نکرده اید.

 

در این موارد بهترین روش پاک کردن این نشانه ها است. ابتدا صفحه Home Page مرورگر خود را در بخش تنظیمات به حالت اول بازگردانید.

حال در Control Panel و در بخش مخصوص پاک کردن نرم افزار ها، بد افزار های جدید که خودتان نصب نکرده اید را حذف کنید.

سپس با کمک یک نرم افزار مدیریت استارت آپ ویندوز، برنامه هایی که ممکن است نصب شده باشند اما قابل رویت نیستند و در شروع به کار ویندوز اجرا میشوند را حذف کنید.

 

حرکت های عجیب موس

اگر در حال کار کردن با کامپیوتر متوجه حرکت غیر منتظره نشانگر موس شده اید متاسفانه توسط یک هکر حرفه ای هک شده اید. (به شرط اینکه از سالم بودن ماوس اطمینان داشته باشید)

 

برای جلوگیری از ادامه کار هکر، ابتدا ارتباط خود را با اینترنت به صورت کامل قطع کنید. سپس با کمک یک سیستم غیر آلوده مانند تلفن همراه تمامی پسورد های خود را تغییر دهید. پسورد هایی از قبیل رمز های بانک و رمز عبور های خود.

سپس دستگاه خود را ریستارت کرده و با فشار روی دکمه F8 وارد Safe Mode شوید و با استفاده از یک آنتی ویروس مطمئن سیستم خود را اسکن کنید.

 

چراغ وب کم روشن و خاموش میشود

چراغ وب کم شما خود به خود روشن و خاموش میشود. اگر چنین اتفاقی برای شما رخ دهد متاسفانه دچار یکی از انواع رایج هک شده اید و یک نفر تصویر شما را بدون اجازه مشاهده میکند.

برای جلوگیری از ادامه این روند ابتدا دوربین وب کم خود را بپوشانید. سپس روی My Camputer خود کلیک راست کرده و Properties بگیرید. حال از منوی سمت چپ گزینه Remote Setting را انتخاب کرده و تیک جلوی Allow Remote Assistance Connections to this Computer را بردارید.

 

پس از آن با کمک یک آنتی ویروس مطمئن سیستم خود را اسکن کنید.

توجه داشته باشید که همیشه در صورتی که به هک شدن سیستم خود مشکوک شده اید مراحل زیر را دنبال کنید تا جلوی پیشرفت بیشتر هکر ها را بگیرید:

 

۱٫ فورا اتصال به اینترنت را قطع کنید.

۲٫ بررسی کنید که اگر برنامه جدیدی بدون اجازه شما نصب شده است آن را حذف کنید.

 

۳٫ کامپیوتر خود را با یک آنتی ویروس معتبر اسکن کنید.

با انجام روش های بالا، به احتمال زیاد از دست هکر یا برنامه های مخرب خلاص خواهید شد. اما اگر هنوز هم نشانه هایی از هک شدن را در سیستم خود میبینید، به گام چهارم بروید

 

۴٫ از فایلهای مهم خود بر روی CD یا DVD یا حافظه USB پشتیبان تهیه کنید.

اگر قبلا از وضعیت مطمئن ویندوز خود بکاپ گرفته اید، آن را با امکان System Restore ویندوز بازگردانی کنید تا سیستم شما به حالت قابل اطمینان قبلی برگردد.

 

در غیر این صورت، اقدام به نصب مجدد ویندوز کنید.

(جدیدترین نسخه های قابل اطمینان از ویندوز را نیز میتوانید از بخش دانلود ویندوز دریافت کنید)

 

چند توصیه:

– توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابر این آنتی ویروس و نرم افزار های امنیتی خود را همواره آپدیت کنید.

– از فایلهای مهم خود (مثل عکسهای خانوادگی، اسناد کاری و اداری) در یک درایو رمزنگاری شده USB پشتیبان تهیه کرده و به خوبی از آنها نگهداری کنید.

 

(از نرم افزار های امنیتی نیز می توانید برای رمزگذاری اطلاعات مهم مثل حسابهای بانکی و پسورد ها و … استفاده نمایید.)

– برای آنکه در هنگام هک شدن، مجبور به تعویض یا نصب دوباره ویندوز نشوید، از نرم افزار هایی که امکان تهیه پشتیبان و بازیابی ویندوز را دارند استفاده کنید.

– به هر سایت دانلودی اطمینان نکنید. سایت های دانلود غیر معتبر ممکن است خواسته یا ناخواسته حاوی فایل های مخرب و آلوده باشند.

 

هشدار:

– اگر سیستم خود را به طور مرتب کنترل نکرده و متوجه هک شدن آن نشوید، ممکن است کار به جایی برسد که اطلاعات مهمی را از دست بدهید که خسارت های مادی یا معنوی برای شما داشته باشد.

این مطلب مربوط به موضوع نشانه های هک شدن کامپیوتر چیست میباشد.

 

 

هک شدن یعنی چه

نشانه های هک چیست

 

نشانه های هک شدن | علائم هک شدن کامپیوتر

 

منبع : سرزمین دانلود / گجت نیوز / برترین ها

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا