بدانیم تا سالم بمانیم

عوارض مصرف ترشیجات | در مصرف ترشیجات چه نکاتی باید رعایت شود؟

تغذیه سالم ، نکاتی درباره مصرف ترشیجات در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

مضرات ترشی طب سنتی

مضرات ترشی سیر ، عوارض مصرف ترشیجات

 

 

آنچه در مصرف شور و ترشی و روش‌های نگهداری آنها باید بدانیم

ترشی یک چاشنی در سبد غذایی بعضی از خانوارهای ایرانی است و در خوردن غذاهای سنتی خوشمزه ایرانی، جایگاه ویژه داشته اما ارزش غذایی خاصی ندارد. حتی برخی از دندان پزشکان، نسبت به فساد دندان با مصرف زیاد ترشی هشدار می دهند. ترشی از جمله چاشنی هایی است که مصرف آن، کمکی به هضم غذا یا افزایش قوای بدنی ندارد. لذا عدم مصرف آن، مشکلی ایجاد نمی کند. به جای مصرف ترشی، بهتر است فرهنگ مصرف زیتون را تقویت کنیم و کودکان و نوجوانان را به خودرن آن ترغیب کنیم.

 

بعضی ها عادت دارند ترشی مورد نیاز خود را در خانه تهیه کنند یا گاها از کارگاه‌های خانگی که تولید ترشی می کنند، نسبت به خرید آن اقدام کنند که در این جا باید ظروف نگهداری ترشی و شیوه تولید آن مد نظر باشد. تولید ترشی و نگهداری و فروش آن در میوه فروشی ها که مدتی است مرسوم شده ، جرم محسوب می شود و این موارد را در صورت مشاهده به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کنید. توجه داشته باشید که روند تولید و ترکیبات افزوده شده به ترشی‌های صنعتی با انواع خانگی تفاوت چندانی ندارد. ترشی‌ها بیشتر به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده غذا و نوعی اشتهاآور مورد استفاده قرار می‌گیرند و ارزش تغذیه‌ای پررنگ و چشمگیری ندارند.

 

استفاده بیش از حد از ترشی به دلیل مواد اسیدی و سرکه موجب آسیب به سیستم گوارشی و ایجاد التهاب معده و روده می‌شود. شوری و ترشی، خوشمزه های کم خاصیت هستند. پول و وقت خود را صرف آن ها نکنید. مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان در بین همدانی ها، مصرف زیاد ترشی است.

 

ترشی ها را در چه ظروفی نگهداری کنیم؟

اغلب ترشی‌های کارخانه‌ای و خانگی را در بشکه‌ها و دبه‌های پلاستیکی تهیه می‌کنند و پرسش اغلب خانواده‌ها این است که با توجه به اسیدی بودن سرکه احتمال ناسالم شدن ترشی در تماس با این ظروف وجود دارد؟ برای تهیه، عرضه و نگهداری ترشی‌ها بهترین و ایمن ترین ظروف شیشه‌ای هستند.

 

البته با توجه به این‌که ظروف ایمن در دسترس نیست بهتر است از انواع ظروف پلاستیکی که بافت آن همگن، شفاف و فاقد رنگ و بو باشد و در کارخانجات نیز از بشکه‌های پلاستیکی مخصوص نگهداری مواد غذایی استفاده شود.
نگهداری ترشی در ظروف فلزی توصیه نمی‌شود.

 

ظروف استیل مرغوب که در برخی مراکز عرضه ترشی‌های کیلویی استفاده می‌شود ناسالم نیست.
اغلب فروشندگان ترشی‌های فله‌ای را در ظروف پلاستیکی به‌دست مشتری می‌دهند باید پس از خریداری هر چه سریع‌تر محصول به ظروف شیشه‌ای انتقال داده شود.
استفاده از شیشه برای بسته‌بندی ترشی‌های صنعتی از برتری‌های این محصول نسبت به انواع کیلویی و خانگی آن است.

 

آیا ترشی های صنعتی، نگهدارنده دارد؟

برخلاف باور نادرستی که وجود دارد در ترشی‌های کارخانه از مواد نگهدارنده یا افزودنی خاصی استفاده نمی‌شود.
اسید استیک (سرکه) خود نوعی نگهدارنده ترکیبات ترشی است.
اسید استیک سرکه می‌تواند با کاهش pH مدت زمان ماندگاری این محصول را افزایش دهد.

 

هیچ نوع میکروب بیماری‌زا یا عامل فسادی نمی‌تواند در محیط اسیدی رشد کند.
از خرید محصولاتی که برچسب سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت را ندارد خودداری کنید.
سرکه مورد استفاده در ترشی‌های کارخانه از میوه تهیه می‌شود و شایعاتی که در خصوص استفاده از سرکه‌های تهیه شده از اسیدهای سنتزی و شیمیایی بدون دخالت میوه در ترشیجات کارخانه‌ای وجود دارد نادرست است و هیچ خطری برای سلامت ندارند.

 

علت اینکه نمک به ترشی اضافه می شود چیست؟

علت افزودن نمک به ترشی تخمیر مطلوب‌تر و مزه‌دار شدن ترکیبات آن است .
با حذف نمک تغییر چندانی در محصول ایجاد نمی‌شود.

 

بهتر است در شیوه خانگی، ترشی‌هایی بدون افزودن نمک تهیه شود
به کارخانجات توصیه شده تا علاوه بر کاهش استفاده از نمک مصرفی، انواعی از ترشیجات را به صورت رژیمی و بدون استفاده از نمک تهیه کنند.

 

آیا ترشی، فساد پذیر است؟

برخلاف شورها، احتمال فساد و کپک زدن ترشی‌ها تقریبا در حد صفر است
علاوه بر خاصیت نگهدارنده بودن سرکه آن، اغلب ترشی‌های کارخانه پاستوریزه می‌شوند و در این فرآیند حرارتی آلودگی‌های احتمالی از بین می‌رود. ا
در صورت ورود قاشق آلوده به ظرف ترشی یا باز ماندن در آن احتمال کپک زدن وجود دارد.

 

بهتر است موادغذایی کپک‌زده را کاملا دور بریزید.
از مصرف ترشی کپ زده خودداری کنید.
برای نگهداری ترشی نیازی به یخچال نیست و قرار دادن آن در محیط دور از نور و حرارت اکتفا می‌کند.

 

سیرترشی‌های حرارت دیده بهتر است یا حرارت ندیده؟

در کارخانجات برخی از انواع ترشی‌ها بخصوص سیر ترشی را به دو صورت حرارت دیده و حرارت ندیده تهیه می‌کنند.
با توجه به این‌که کارخانجات فرصت چندانی برای نگه‌داشتن سیر برای تبدیل آن به سیرترشی‌های به اصطلاح جاافتاده ندارند سیرها را در سرکه حرارت می‌دهند تا بافت نرم‌تری پیدا کند.

 

حرارت دادن سیر باعث می شود که به دلیل تخمیر کوتاه‌تر عطر و بوی چندانی نداشته باشد.
سیر ترشی‌هایی که حرارت داده نمی‌شوند کمی سفت‌تر و خام‌تر از سیرترشی‌های حرارت دیده بوده اما به سبب تخمیر کامل‌تر عطر و طعم دلپذیرتری دارند.
دلیل رنگ سفید یا قهوه‌ای سیر ترشی‌ها به نوع سرکه سفید یا قرمز مورد استفاده در آن بستگی دارد.
در انواع سیر ترشی‌های حرارت‌دیده در سرکه‌های رنگی، سیر قهوه‌ای‌تر می‌شود و ربطی به زمان نگهداری آن ندارد.

 

 

 مضرات ترشی برای کودکان

ترشی و اعصاب

 

 

سیرترشی‌های چندساله سرطان‌زا !

گفته می‌شود ماندگاری زیاد برخی از انواع ترشی‌جات باعث ایجاد ماده‌ای مضر به نام نیترات در آن می‌شود که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. ترشی‌ها در صورتی آلودگی نیتراتی دارند که سبزیجات مورد استفاده در آن همچون خیار، کلم، پیاز یا هویج مصرفی ابتدا حاوی نیترات باشد. در غیر این‌صورت یافته‌های علمی و مستندی که اثبات کند ماندگاری طولانی‌مدت سبب تولید نیترات در ترشی می‌شود، وجود ندارد. ترشی، چربی سود نیست. در مصرف آن دقت کنیم

 

نکاتی درباره مصرف ترشیجات

آب کرفس ضمن اینکه مناسب ترشی انداختن است و‌‌ همان کار سرکه را انجام می‌دهد، خالی از ضرر و اتفاقا مفید است.

ترشی خوردن همراه غذا یک عادت و سنت دیرینه‌ ایرانی است که هرگز ترک نمی‌شود. تنوع غذایی همیشه باعث تحریک اشت‌ها می‌شود؛ یعنی هر چه تعداد خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که در معرض دید قرار می‌گیرند، بیشتر باشد، رغبت بیشتری به خوردن از همه‌ آن‌ها ایجاد می‌شود. تصور کنید یک نوع چلوخورش برایتان آماده کرده باشند. تا میزان معینی می‌توانید از آن بخورید. چون بعد از مدت کوتاهی سیر و دلزده می‌شوید. اما وقتی دو نوع پلو و خورش، سه نوع غذای بدون برنج همراه با چند نوع نوشابه و دوغ مقابل شما بگذارند، طبیعی است دلزده نمی‌شوید و از هر کدام قدری می‌خورید.

 

همین حجم‌های کوچک غذا وقتی کنار هم جمع شوند مطمئنا بیش از مقدار عادی و نرمال خواهند شد. ترشی دقیقا همین کار را با ذائقه می‌کند. تنوع مواد به کار رفته در ترشی طعم‌های مختلف می‌سازد؛ کلم، هویج، شلغم، فلفل، سیر، سیب زمینی و بسیاری میوه‌ها و سبزی‌های دیگر. فرد ناخودآگاه برای چشیدن دوباره‌ این طعم‌ها ناچار است غذای بیشتری بخورد. از طرفی خود ترشی هم تنوع زیادی دارد. انواع و اقسام ترشی‌ها با ترکیب مواد مختلف ساخته می‌شوند که همگی غذا خوردن را دلپذیر‌تر از آنچه هست می‌کنند.

 

افزایش اشت‌ها باعث بروز پدیده‌ چاقی می‌شود. وقتی حجم زیادی از غذا که ممکن است حاوی نشاسته، قند، چربی و… باشد وارد بدن شود، ذخیره خواهد شد. چاقی راه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هموار می‌کند. سنگینی بعداز پرخوری و ناراحتی‌های معدوی که متعاقبا ایجاد می‌شود، اگر ادامه دار باشد، در طولانی مدت ممکن است مزمن شود.

 

تجمع فیبر‌ها

از آنجا که در تهیه‌ ترشی از میوه‌ها و سبزیجات مختلف استفاده می‌شود، نمی‌توان آن را به طور کل بد و مضر دانست. می‌دانیم که میوه و سبزی علاوه بر خواص فوق العاده‌ای که دارند، حاوی فیبر هستند. فیبر‌ها منابع غذایی بسیار ارزشمندی به شمار می‌روند که عمل سوخت و ساز را در بدن بهبود می‌بخشند و از قبل آن منافع زیادی متوجه سلامتی می‌شود.

از جمله کلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. اما به شرطی که در مراحل تهیه‌ آن از سرکه، فلفل و ادویه جات تند و نمک استفاده نشود. به جای این مواد که مصرف ترشی را مضر می‌سازند، می‌توان از آب کرفس استفاده کرد.

 

آب کرفس ضمن اینکه مناسب ترشی انداختن است و‌‌ همان کار سرکه را انجام می‌دهد، خالی از ضرر و اتفاقا مفید است. خانم‌های خانه دار با اطلاعات زیادی که از آشپزی دارند، قطعا می‌توانند راه‌های دیگری را که در عین خلاقانه بودن، سلامت هم باشد، پیدا کنند و با مشورت با کار‌شناس تغذیه آن را جایگزین نمک و سرکه و ادویه قرار بدهند.

 

نکته‌ دیگری که در مراحل اولیه‌ تهیه‌ ترشی بسیار مهم است و باید لحاظ شود، مساله‌ شست‌وشوی سبزیجات است. همه‌ میوه‌ها و سبزیجاتی که خریداری می‌شوند، باید به دقت و با مواد ضد عفونی کننده شسته شوند. سبزیجاتی مثل کلم که حالت لایه لایه دارند باید با احتیاط بیشتری تمیز شوند.

 

مراقب باشید

برای بالا بردن ایمنی و بهداشت ترشی توصیه می‌شود آن را در ظروف تمیز شیشه‌ای نگهداری کنند و قاشق‌های تمیز را برای برداشتن ترشی به کار ببرند. آنچه معمول است، خانم‌های خانه دار اغلب ترشی‌ها را در دبه‌های پلاستیکی درست می‌کنند که پیشنهاد می‌کنیم جای آن را با ظروف شفاف عوض کنند. پلاستیک از موادی تشکیل شده است که در معرض حرارت تجزیه می‌شوند. بنابراین نباید ظروف پلاستیکی را در معرض نور خورشید قرار داد. مضاف بر اینکه سرکه‌ موجود در ظرف، خود به تنهایی مضر تلقی می‌شود و ترکیب آن با حرارت، ترکیبات شیمیایی‌ای می‌سازند که سلامت را به مخاطره می‌اندازد.

 

بعضی افراد مشکلات گوارشی دارند. ممکن است دچار التهاب معده یا روده باشند. این گروه، اگر چه ترشی دوست دارند اما بعد از خوردن آن دچار ناراحتی می‌شوند و ناچارند تحمل کنند. این گروه باید دقت بیشتری در انتخاب مواد خوراکی به ویژه ترشی به عمل بیاورند. حتی با رعایت همه‌ شرایط صحیح که برای ساخت ترشی ذکر شد، راه بهتری برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات وجود دارد؛ آن هم مصرف سبزیجات تازه است.

 

 

خاصیت ترشی سیر

عوارض مصرف ترشی

 

عوارض مصرف ترشیجات | در مصرف ترشیجات چه نکاتی باید رعایت شود؟

 

منبع: مجله آشپزی مثبت / عصرایران / روزیاتو

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا