کودک

آموزش مسائل جنسی کودکان | چگونه مسائل جنسی کودکان را آموزش دهیم؟

نکات تربیتی کودکان ، یادگیری مسائل جنسی برای کودکان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

آموزش اندام خصوصی به کودکان

فیلم آموزش جنسیت به کودکان ، آموزش مسائل جنسی کودکان

 

 

درباره آموزش مسائل جنسی به کودکانتان

آمارها نشان می‌دهد که یک‌سوم قربانیان آزار‌جنسی زیر ۸سال دارند. دیو آزار جنسی آن‌قدر بی‌رحم و خطرناک است که هیچ سن و مرزی نمی‌شناسد.

 

پس باید همه والدین از ۳سالگی تا بلوغ، کودکان خود را تحت آموزش‌های جنسی قرار دهند تا آگاهی کودکان از خطر بزرگی که در کمین آنهاست بیشتر شود. اما در جامعه ما تربیت جنسی کودکان، موضوعی است که اکثر خانواده‌ها گمان می‌کنند نباید به آن بپردازند، درحالی‌که در آموزه‌های دینی تربیت جنسی یکی از ابعاد تربیت انسان معرفی شده است. گاهی خانواده‌ها به اشتباه فکر می‌کنند با صحبت نکردن درباره مسائل جنسی با کودکانشان و بی‌دانش نگه‌داشتن آنها در این‌باره معصومیت آنان را حفظ کرده‌اند.

 

تربیت جنسی فرزندان به‌صورت ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه والدین باید از دوران کودکی تربیت جنسی فرزند خود را آغاز کنند و بدانند که چگونه به تناسب سن فرزند خود به سؤالات جنسی وی پاسخ دهند. بنابراین بهتر است آموزه‌های لازم درباره مسائل جنسی متناسب با سن فرزند و به اندازه ضرورت آن توسط والدین صورت بگیرد. به این نکته توجه کنید اگر آموزش‌های لازم در این‌باره توسط شما به فرزندتان ارائه نشود امکان دارد کودک‌تان از روی کنجکاوی از دیگران و غریبه‌ها سؤالاتی را بپرسد و احتمال اینکه آن افراد صلاحیت لازم را برای پاسخگویی به سؤالات او نداشته باشند و او را گمراه کنند، سؤالات دیگری را در ذهن‌اش ایجاد کنند و… زیاد است.

 

اگر گمان می‌کنید خودتان هم در این زمینه اطلاعات و آگاهی‌های لازم را ندارید و نمی‌دانید مسائل را به چه شکل برایش توضیح دهید و باز کنید می‌توانید از روانشناسان و مشاوران متخصص کمک بگیرید. آنها راهنمایی‌های لازم را در این‌باره به شما ارائه خواهند داد.

 

به جای برخورد خشن و سختگیرانه با حالتی کاملا عادی، به سخنان او گوش دهید.
وجود تفاوت میان دو جنس را کتمان نکنید و برایش توضیح دهید این امری کاملا طبیعی و خدادادی است.

 

نه سؤالاتی که برایش به‌وجود آمده را انکار کنید و نه به آنها دامن بزنید.
با لحنی دوستانه و آرام او را راهنمایی کند و از او بخواهید تا همین اندازه کافی است که بداند و لازم نیست بیشتر از این کنجکاوی کند.

 

اگر توضیحات شما کودک‌تان را قانع نکرد و سؤالات و کنجکاوی‌های بیشتری کرد به او بگویید در سن و موقعیت مناسب برایش حتما توضیح خواهید داد.
این را بدانید که اگر با برنامه‌ریزی درست و بلندمدت، آرام‌آرام و به تناسب سنشان اطلاعاتی درخصوص بلوغ و مسائل جنسی در اختیار فرزندان‌تان قرار دهید از بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اختلالات جنسی در فرزندانتان جلوگیری خواهید کرد.شما به‌عنوان یک والد مسئول، باید به‌گونه‌ای برخورد کنید که اگر در هر مقطعی از زمان فرزندتان با مشکل یا مسئله‌ای روبه‌رو شد، بتواند به راحتی موضوع را با شما مطرح کند و راهنمایی بگیرد.همواره این مسئله را مدنظر داشته باشید که راهنمایی‌های آگاهانه شما به‌مراتب بهتر، بجاتر و مفیدتر از راهنمایی‌هایی است که اطرافیان و دوستان ناآگاه در اختیار او قرار می‌دهند.

 

تفاوت‌های جنسیتی را از همان سنین کودکی به‌تدریج برای فرزندتان جا بیندازید.
نحوه پوشش و آداب و معاشرت دیگران زیر‌ذره‌بین کودکان قرار دارد بنابراین در این زمینه مراقب باشید و حواس‌تان به فرزندتان باشد.

 

استفاده صحیح و مناسب از وسایل ارتباطی نظیر تلویزیون، تلفن، اینترنت و… را به او بیاموزید و از کودکان در برابر فیلم‌ها، تصاویر و مطالب جنسی مراقبت کنید.
در سنین پایین شست‌وشوی کودک یا تعویض لباس او را به دور از نگاه دیگران انجام دهید.

 

اندام‌های خصوصی را برای کودک توضیح دهید و به او بگویید نباید کسی غیر از مادر آنها را ببیند یا به آنها دست بزند.
هنگامی که آنها را برای انجام کاری بیرون از منزل می‌فرستید لباس پوشیده و مناسب به آنها بپوشانید و مراقبشان باشید.
توانایی و مهارت‌های نه گفتن را در برابر خواسته‌های دیگران به آنها بیاموزید.

 

سخت نگیرید؛ چند نکته درباره عکس‌العمل والدین درباره سوالات جنسی کودکان

​​​​​​نحوه عکس‌العمل والدین درباره سؤالات جنسی کودکان اهمیت زیادی دارد. گاهی ممکن است کودکی با همان تصورات دنیای کودکانه خود از سخنان هم‌بازی خود در زمینه‌های جنسی با والدینش صحبت کند. بعضی از والدین بسیار خشک، متعصبانه و خشن با فرزندشان برخورد و آنها را دعوا می‌کنند و به آنها می‌گویند حرف‌هایشان به دور از ادب و نزاکت است و به آنها هشدار می‌دهند که اگر دوباره در این‌باره صحبت کنند تنبیه خواهند شد.

 

از سن پایین شروع کنید

اغلب کودکان به‌ویژه در ۳تا ۵سالگی کنجکاوی‌های بسیاری را در ارتباط با فیزیک و آناتومی بدن خود دارند و همین مسئله باعث می‌شود درباره تفاوت‌هایشان با جنس مخالف از خود کنجکاوی نشان دهند و پرسش‌هایی را مطرح کنند. این رفتارها در کودکان این دوره سنی در حد و اندازه معمول، طبیعی است و جنبه جنسی و بی‌ادبانه ندارد. پس، از این بابت لازم نیست نگران باشید. نکته‌ای که مهم است اینکه این رفتارها و سؤالات فرزندتان تحت نظر شما والدین باشد.اگر فرزندتان در فضایی مناسب و شایسته و با حفظ صیانت تربیت بشود چه در سنین کودکی و چه در بزرگسالی با انحرافات و مشکلات جنسی روبه‌رو نمی‌شود بنابراین در شیوه تربیتی‌تان حتما این مسائل را درنظر بگیرید.

 

 

چگونه به سوالات کودکان پاسخ دهیم

اموزش مسائل بلوغ پسران

 

 

آموزش مسائل جنسی به کودکان سنین مختلف

فرزندان ما در هر سنی تا چه میزان باید با مسائل جنسی آشنا باشند؟در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که درباره‌ی مسائل جنسی، کودکان در هر سنی تا چه میزان باید اطلاعات داشته باشند. به خاطر داشته باشید بهترین آموزگار برای کودکان والدین می‌باشند.

 

بچّه‌ها باید : تا سن ۵ سالگی

۱- نام صحیح اعضای بدن از جمله اعضای تناسلی را بدانند.

۲- درک کنند که نوزادان از رحم مادر متولد می‌شوند.

 

۳- مفهوم فضای خصوصی را هنگام تعویض لباس و رفتن به توالت بدانند. به ویژه ضروری است کودکان ۵ ساله تفاوت خصوصی و سری را بفهمند.

۴- بتواند به راحتی با والدین یا فرد بزرگسال قابل اعتماد دیگری، درباره جنسیت صحبت کنند.

۵- نسبت به هویت مذکر یا مونث خود عزت نفس داشته باشند.

 

بین ۶ تا ۹ سالگی

بچّه‌ها باید:

۱- بتوانند تولید مثل حیوانات و گیاهان را به عنوان بخشی از چرخه حیات درک کنند.

۲- در پاسخ به سوالاتی چون «نوزادان از کجا می‌آیند؟» «چطوری به دنیا می‌آیند» چیزهای شنیده باشند.

 

۳- از تفاوت بین دو جنس آگاه باشند و بتوانند نام صحیح اندام تناسلی خود و جنس مخالف را نام ببرند.

۴- درک کلی از ایدز و عفونت‌های دیگری که از طریق جنسی منتقل می‌شود داشته باشند.

 

۵- نسبت به سلامت کلی و نیازهای ایمنی بدن خود مسئولیت روزافزون پیدا کنند و بهداشت شخصی خود را با مسواک زدن، دوش گرفتن، رعایت تغذیه مناسب و غیره حفظ کنند.

۶- مفاهیم دوستی و عدالت را بفهمند و بتوانند احساسات خود را با والدین یا افراد بزرگسال قابل اعتماد دیگر درمیان بگذارند.

 

بین ۹ تا ۱۳ سالگی

بچّه‌ها باید:

۱- جنسیت را به عنوان بخشی طبیعی از زندگی درک کنند.

۲- با تغییرات طبیعی دختران و پسرها در دوران بلوغ (عادت ماهیانه و احتلام) آشنا شوند.

 

۳- بتوانند با دیگران دوست شوند و دوستی‌هایشان را حفظ کنند. (معمولاً با هم جنس‌های خودشان)

۴- روند تولید مثل و از جمله مفاهیمی چون: آمیزش جنسی، پدر و مادرشدن، سقط جنین و جلوگیری از بارداری را درک کند.

 

۵- بدانند سوء استفاده جنسی چیست؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد و در موقعیت‌های بالقوه خطرناک چگونه باید رفتار کرد.

با توجه به مراحل رشد کودک، به پرسشهای او پاسخ دهید. هر چه سن او کمتر است پاسخ‌ها را عینی‌ تر و با لحن جدی بگویید. جواب آنها را حداکثر در دو تا سه جمله بدهید. بچه‌های ده- دوازده ساله به اطلاعات بیشتری نیاز دارند که می‌توان از طریق کتاب‌ها، جزوه‌ها و کلاس‌های آموزی به آنها دست یافت.

 

 

آموزش حریم خصوصی به کودکان

یادگیری مسائل جنسی

 

آموزش مسائل جنسی کودکان | چگونه مسائل جنسی کودکان را آموزش دهیم؟

 

منبع : تبیان /برترین ها / بیتوته / روزنامه همشهری

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا