بیماریها و راه درمان

عفونت خطرناک دندان | علل و راه های پیشگیری و درمان

بیماریها ، راه های درمانی عفونت دهان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علائم عفونت دندان

عفونت دندان کشیده شده ، عفونت خطرناک دندان

 

 

عفونتی خطرناک که در دندان هایتان نهفته است

پوسیدگی دندان مشکلی است که بسیاری افراد را درگیر کرده و مشکلات زیادی را برای آنها به بار می‌‌آورد؛ بیماری پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی مزمن است که برخلاف سایر بیماری‌های عفونی با مصرف آنتی بیوتیک متوقف نشده و در طولانی مدت سایر دندان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

 

با توجه به پیشرفت‌ علم دندانپزشکی و امکانات پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان، در حال حاضر امکان حفظ دندان‌ها برای تمام مدت عمر عملی شده است و باوری که دوره بی‌دندانی را قسمتی از عمر طبیعی بشر می‌دانست، تغییر یافته است؛ با این حال متاسفانه هنوز تعداد کسانی که دچار بی‌دندانی می‌شوند بسیار بالاست و علت این مسئله را باید در دسترسی نداشتن این افراد به درمان‌های پیشرفته دندانپزشکی به علت محدودیت‌های مالی یا فرهنگی جستجو کرد.

 

بیماری‌های دهان و دندان از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی انسان است؛ در کشور ما قریب به اتفاق آحاد جامعه، حداقل از یکی از این ۲ بیماری مهم دهان و دندان رنج می‌برند؛ تغییر عادات و رژیم غذایی مردم جامعه، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، بی‌توجهی نسبت به اهمیت و سلامت دندان‌ها در کودکان، از مهمترین علل وخامت رو به تزاید شاخص‌های بهداشتی دهان و دندان در جامعه است.

 

پوسیدگی دندان، نوعی بیماری است که در آن، بافت سخت دندان بر اثر ترشح اسید از باکتری‌های پوسیدگی زا، مواد معدنی کلسیم و فسفر را از دست داده و به تدریج از بین می‌روند؛ پوسیدگی دندان مرحله غیر قابل برگشت در فرایند حل شدن مواد معدنی مینا توسط اسید محسوب می‌شود و درمان آن تنها از راه جایگزینی بافت سخت از دست رفته دندان با مواد ترمیمی دندانپزشکی امکان‌پذیر است.

 

بیماری دهان و دندان

اگر پوسیدگی تاج دندان به موقع متوقف و جایگزین نشده و پوسیدگی به ریشه دندان برسد، نیاز به درمان اتفاق می‌افتد و در موارد شدیدتر ممکن است حتی نیاز به خارج کردن یا اصطلاحا کشیدن دندان باشد.

 

تغییر رنگ مینای دندان؛ یکی از علائم بروز پوسیدگی دندان

علائم بروز پوسیدگی دندان شامل تغییر رنگ مینای دندان، سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام خوردن غذا‌های سرد، گرم، ترش و شیرین، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام فشردن آن‌ها، بوی بد دهان، گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و پاره شدن نخ دندان است.

 

میکروب؛ عامل اصلی پوسیدگی دندان

بطور کلی پوسیدگی دندان به ۴ عامل اصلی تقسیم می‌شود که شامل میکروب‌ها، پلاک میکروبی، مواد قندی و مقاومت شخص و دندان است؛ وقتی دندان تمیز نشود، میکروب‌ها بر روی دندان، لایه‌ای را تشکیل می‌دهند که پلاک میکروبی نام دارد، این لایه نرم و غلیظ است که از مقدار زیادی باکتری‌های مختلف و سلول‌های موجود در دهان تشکیل می‌شود و چنان بر سطح دندان می‌چسبد که به آسانی با آب شسته نمی‌شود، هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، انواع مختلفی از میکروب‌ها وارد پلاک میکروبی می‌شوند و بیماریزایی آن را بیشتر می‌کنند.

 

میکروب‌های موجود در پلاک میکروبی، از قند موجود در غذا‌ها استفاده کرده و آنرا به اسید تبدیل می‌کنند؛ این اسید، مینای دندان را حل کرده و پوسیدگی آغاز می‌شود، در این بین مجموعه‌ای از عوامل دفاعی در دهان هر شخص وجود دارد که در برابر ایجاد پوسیدگی مقاومت می‌کند، وضعیت بزاق دهان و سلول‌های موجود در آن، شکل و فرم دندان، طرز قرارگیری دندان‌ها، جنس و نظیر این‌ها تا حدودی در میزان پوسیدگی تأثیر دارند.

مدت زمانی لازم است تا مینا حل شده و بافت نرم مینا از بین برود و سپس شاهد پوسیدگی دندان خواهیم بود.

 

علت افزایش پوسیدگی دندان چیست؟

عوامل ژنتیکی شامل جنس دندان‌ها و ترکیبات مینا و عاج دندان، محل قرار گیری دندان‌ها، ترکیبات و میزان ترشحات بزاق و جنس بزاق، وجود شیار‌ها و حفرات در تاج دندان یکی از علل افزایش خطر بروز پوسیدگی دندان است، همچنین رژیم غذایی و روش زندگی، رعایت بهداشت دهان و دندان خطر بروز پوسیدگی را کاهش می‌دهد.

 

مسواک کردن دندان‌ها با مسواک مناسب و روش صحیح در مدت زمان مناسب برای حذف پلاک میکروبی بسیار در پیشگیری پوسیدگی مفید است؛ همچنین استفاده از نخ دندان و دهان شویه‌های تجویزی پزشک، محدود کردن میزان مصرف مواد قندی در برنامه غذایی، عدم استفاده از دخانیات، استفاده از فلوراید با روش‌های مختلف و تحت نظر پزشک در پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید هستند.

 

 

خواص نشاسته برای عفونت دندان

آزیترومایسین برای عفونت دندان

 

 

پوشاندن شیار‌های سطح دندان برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی، پر کردن پوسیدگی‌های مختصر به منظور جلوگیری از پیشرفت آن، مراجعه منظم به دندانپزشک برای مراقبت از وضعیت دهان و دندان نیز از دیگر راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

 

علائم عفونت دندان

عفونت های دندانی،شایع‌ترین عفونت‌ها در میان عفونت‌های سر و گردن است.خوشبختانه بیشترآنها را می‌توان به راحتی درمان کرد،اما بعضی از آنها،به خصوص اگربه موقع درمان نشوند،می‌توانند شرایط خطرناکی را برای فرد به وجود بیاورند ودر مواردی‌حتی باعث مرگ وی شوند.

 

به گزارش روزنامه آرمان، عفونت های دندانی، شایع‌ترین عفونت‌ها در میان عفونت‌های سر و گردن است. خوشبختانه بیشتر آنها را می‌توان به راحتی درمان کرد، اما بعضی از آنها، به خصوص اگر به موقع درمان نشوند، می‌توانند شرایط خطرناکی را برای فرد به وجود بیاورند و در مواردی حتی باعث مرگ وی شوند. مساله مهم در درمان عفونت‌های دندان، یافتن علت آنهاست.

 

در بسیاری موارد، یک دندان پوسیده که مدت‌ها درمان نشده می‌تواند علت عفونت باشد. گاهی هم یک دندان عقل نهفته در لثه و یا گاهی نیز ضربه به دندان که باعث ترک آن شده، می‌تواند عامل ایجاد عفونت باشد. عفونت‌های دندانی در بسیاری موارد در نوک ریشه دندان متمرکز می‌مانند، اما در بعضی موارد به بافت‌های اطراف پخش می‌شوند. این مساله که عفونت متمرکز می‌ماند یا پخش می‌شود، تا حد زیادی بستگی به مقاومت بدن فرد و قدرت باکتری دارد. در مواردی که مقاومت بدن شخص کم شده است (به طور مثال شرایط دیابت کنترل نشده) باکتری‌ها به سرعت انتشار پیدا می‌کنند و به نسوج اطراف پخش می‌شوند.

 

انواع عفونت دندان

اگر عفونت دندان در استخوان نگهدارنده دور دندان (آلوئول) محدود بماند، التهاب استخوان رخ می‌دهد. در چنین حالتی دندان به ضربه حساس می‌شود و فرد حس می‌کند دندان کمی از حفره خود بیرون آمده است. حال اگر عفونت‌ از استخوان خارج شود و وارد نسج نرم شود، تورم در آن رخ خواهد داد. در این حالت، عفونت در یک ناحیه متمرکز نیست و چرکی هم وجود ندارد. به چنین حالتی سلولیت، گفته می‌شود. اما اگر عفونت در یک محل متمرکز بماند و چرک هم ایجاد شود، آبسه تشکیل خواهد شد. آبسه ممکن است به عضلات فشار وارد کند و بیمار نتواند دهانش را به راحتی باز کند.

 

علائم عفونت دندان

علائم موضعی عفونت دندان شامل: درد هنگام جویدن غذا، التهاب، قرمزی، حساسیت دندان به گرما و سرما و سخت باز شدن دهان است. علائم عمومی عفونت دندان شامل: تب، میزان نبض و تنفس بالا و التهاب غدد لنفاوی موضعی است. البته بسته به میزان پیشرفت عفونت، بعضی علامت‌ها بیشتر و بعضی علامت‌ها کمتر دیده می‌شوند. عفونت هر دندان می‌تواند مناطق گوناگونی از سر و گردن را درگیر کند که بعضی از آنها خطرناک خواهند بود: عفونت دندان‌های قدامی فک پایین: می‌تواند فضای زیر چانه را درگیر کند.

 

عفونت دندان‌های آسیای فک پایین: می‌تواند فضای زیر زبان یا زیر فکی را درگیر کند. در این حالت بلع، دشوار خواهد شد و بیمار نمی‌تواند دهان خود را به راحتی باز کند.

عفونت دندان‌های قدامی فک بالا (به خصوص اگر ریشه عمیق داشته باشند): می‌تواند باعث انتشار عفونت به حفره بینی شود.

 

عفونت دندان‌های نیش فک بالا (به خصوص اگر ریشه بلند داشته باشند): می‌تواند فضای زیر چشم یا سینوس را درگیر کند.

عفونت دندان‌های آسیای فک بالا: می‌تواند باعث انتشار عفونت در فضای کام یا گونه شود.

 

از آنجا که بسیاری از فضاهای سر و گردن با هم مرتبط هستند، انتشار عفونت می‌تواند از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر صورت بگیرد. به‌طور مثال، در مواردی در پی عفونت‌های دندانی، فضاهای گیجگاهی، حلقی یا بناگوشی هم می‌توانند دچار عفونت شوند. این عفونت‌ها گاهی چنان به مناطق اطراف گسترش پیدا می‌کنند که خطر بسته شدن راه‌های هوایی فرد بیمار به وجود می‌آید.

 

در این صورت بیمار باید در بیمارستان در قسمت آی‌سی‌یو بستری شود تا از باز ماندن راه‌های هوایی فرد و جلوگیری از خفگی او اطمینان حاصل شود. بهداشت خوب دهان و ترمیم سریع پوسیدگی‌ها، تا حد زیادی خطر ابتلا به عفونت‌های دندانی را کم می‌کندگسترش عفونت‌های با منشا دندانی، در موارد نادری حتی سبب ایجاد آبسه‌های مغزی و گاه مننژیت نیز می‌شود. پس مهم است که جدی گرفته شود.

 

درمان عفونت دندان

هدف اصلی از درمان، خارج کردن منبع عفونت است. در اغلب موارد با کشیدن دندان عفونی، عامل مولد از بین خواهد رفت. اگر آبسه تشکیل شده باشد، برش محل آبسه و تخلیه چرک، ضروری خواهد بود. تخلیه چرک آبسه گاهی هم به کمک عصب‌کشی دندان انجام می‌گیرد و عوامل عفونی از اتاقک عصب خارج خواهند شد.

 

قسمت بعدی درمان، بالا بردن قدرت دفاعی بیمار است. آنتی‌بیوتیک مناسب، استراحت کافی، رساندن مایعات به بیمار، داروهای ضددرد و دهانشویه‌های مناسب می‌توانند دفاع شخص را بالا ببرند. در نهایت باید گفت که بهداشت خوب دهان و ترمیم سریع پوسیدگی‌ها، تا حد زیادی خطر ابتلا به عفونت‌های دندانی را کم می‌کند. پس، مساله بهداشت و درمان مشکلات حفره دهان را جدی بگیریم.

 

 

سیر برای آبسه دندان

درمان آبسه دندان ها

 

عفونت خطرناک دندان | علل و راه های پیشگیری و درمان

 

منبع:yjc.ir / عصرایران / بیتوته

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا