نگهداری مواد غذایی

شلغم پخته یا خام | مصرف شلغم پخته بهتر است یا خام؟

خواص مواد غذایی ، فواید شلغم خام برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص شلغم و عسل

خواص شلغم پخته برای سرماخوردگی ، شلغم پخته یا خام

 

 

خاصیت شلغم خام بیشتر است یا پخته؟

شلغم یکی از سبزیجات بسیار مفیدی است که نقش قوی ترین آنتی بیوتیک ها را بازی می کند اما متأسفانه چون نسبت به انواع دیگر سبزیجات کاربرد کمتری در وعده های غذایی مان دارد، کمتر از آن استفاده می کنیم. با شروع فصل سرما، سرماخوردگی مهمترین سوغات طبیعت است و شلغم چه بصورت پخته که معمولا بوی آن برایمان غیر قابل تحمل است و چه به شکل خام، نقش مهمی در درمان این بیماری به ظاهر ساده اما همه گیر دارد. در ادامه بیشتر با خواص و موارد مصرف این درمانگر طبیعی آشنا می شویم.

 

شلغم را خام بخوریم یا پخته؟

برای حفظ خواص سبزیجات بهتر است تا آنها را بصورت خام مصرف کنیم. چون شلغم سرشار از ویتامین C هست بهتر است تا برای حفظ این خاصیت، از آن به شکل خام در سالاد یا مثل بوته ی پیاز یا ترب در کنار غذا استفاده شود. برای کسانی که به علت مشکلات معده نمی توانند از شلغم خام استفاده کنند، بخارپز کردن و اضافه کردن شلغم در اواخر زمان پخت غذا باعث حفظ خواص بی شمار آن می شود. بنابراین مصرف شلغم چه بهصورت خام و چه پخته بسیار مفید است فقط برای دریافت بیشتر ویتامین c بهتر است تا آن را خام مصرف کنیم.

 

خواص شگفت انگیز شلغم برای سلامتی

• سرشار از ویتامین C و آنتی بیوتیک قوی در درمان سرماخوردگی

• تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت قوای جنسی و افزایش دهنده ی اسپرم

 

• بهبود سلامت قلب

• ضد التهاب و مؤثر درمان امراض پوستی

 

• ضد سرطان بعلت خاصیت آنتی اکسیدانی

• بهبود سلامت پوست و مو

 

• تقویت چشم و بینایی

• تقویت استخوان ها بعلت داشتن کلسیم و موثر در درمان آرتروز و رماتیسم

 

• سرشار از فیبر و کم کالری درنتیجه موثر در کاهش وزن

• سرشار از آهن و موثر در درمان کم خونی

 

خاصیت شلغم برای سرماخوردگی با ترکیب شلغم و عسل

عسل و شلغم دو آنتی اکسیدان قوی هستند که ترکیب این دو برای درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر است. برای استفاده ی مفید و موثر از شلغم خام بهتر است تا بعد از جدا کردن ریشه و ساقه با ایجاد حفره نسبتا عمیقی مقداری عسل داخل شلغم بریزید و پس از به آب افتادن آن را بنوشید و بوته ی شیرین و خوش طعم آن را با غذا یا به شکل پخته مصرف کنید.

 

بهتر است تا از بوته های کوچکتر شلغم استفاده کنیم

سوپ یا آش شلغم به همراه سایر مخلفاتی که در پخت انواع سوپ ها یا آش استفاده می شود در درمان سرماخوردگی بسیار مفید است همچنین برای باز شدن مجاری تنفسی و پاکسازی سینوس ها بخور شلغم مؤثر و مفید خواهد بود. همچنین اگر با بوی شلغم پخته مشکلی ندارید می توانید از شلغم آب پز شده به همراه مقداری نمک برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید یا به کمک دستگاه آب میوه گیری از شلغم نوشیدنی تهیه کنید و برای درمان سرماخوردگی مصرف کنید همچنین غرغره کردن آب شلغم برای درمان گلودرد هم مفید خواهد بود.

 

چگونه می توان شلغم خوب و با کیفیت انتخاب کرد و خرید؟

بنابراین، بعد از اینکه شما همه مزایا را دانستید، شرط می بندم که می خواهید بلافاصله آن را مصرف کنید. با اینکه به راحتی می توانید شلغم را در بازار پیدا کنید، اما باید بدانید چگونه بهترین شلغم ها را بخرید. این چند نکته در مورد نحوه خرید شلغم خوب در بازار است:

 

اگر متوجه شدید که ریشه های شلغم سبز هستند، بهتر است شلغمی را انتخاب کنید که رنگ سبز تیره در برگ های خود دارند که درست مانند برگ های اسفناج است.

اگر شلغمی را پیدا کردید که رنگ زرد دارد، از آن دوری کنید.

رنگ زرد در شلغم خوراکی نشانه بارز این است که سهام قدیمی هستند و دیگر تازه نیستند.

 

 

شلغم برای چه افرادی مضر است

خواص شلغم هندی

 

 

به شدت توصیه می شود شلغمی را بخرید که اندازه ریشه های متوسطی دارد. شلغم با اندازه بزرگ ریشه ممکن است طعم تلخی در برگ هایش داشته باشد. در همین حال، شلغمی که اندازه متوسطی در ریشه هایش دارد معمولاً برگ های بهتری دارد.

 

نحوه نگه داری صحیح شلغم:

بعد از اینکه شلغم خریدید، باید آن ها را به درستی ذخیره کنید تا سلامتی کامل بماند در نتیجه اینها توصیه هایی در مورد نحوه نگهداری شلغم هستند:

در صورتی که شلغم سبزی را که با ریشه های خود مرتبط هستند خریداری کنید، باید آن را از ریشه جدا کنید.

 

بعد از آن بسیار خوب است که شلغم را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و به اندازه کافی هوایش را بیرون بکشید. بعد از آن باید آن ها را در سردترین بخش یخچال خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید، بیش از ۴ روز نبتید در یخچال نگه دارید. آن ها را فوراً تمیز کنید و از آن ها بهترین استفاده را خواهید کرد.

خوب است که سبزیجات شلغم را تا جایی که ممکن است مصرف کنید، زیرا قسمت های سبز به سرعت مواد مغذی خود را از دست می دهند. بنابراین توصیه نمی شود که آن ها را در مدت زمان طولانی بپزید.

 

عوارض و اثرات جانبی و اقدامات احتیاطی در مورد مصرف شلغم

اگرچه شما قبلاً می دانستید که شلغم می تواند چندین مزایا بدهد، اما آن ها برخی عوارض جانبی را در برخی شرایط خاص خواهند داشت.در اینجا برخی عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی در مورد شلغم وجود دارد که باید توجه کنید:

 

بیمارانی که سنگ صفرا و یا مشکلات کلیوی دارند، نباید شلغم مصرف کنند. به این دلیل است که شلغم یکی از غذاهای مخصوصی است که حاوی مقدار زیاد اگزالات است.

مقدار بالای اگزالات در مایعات بدن متمرکز خواهد شد و سپس شکل می گیرند. این پدیده به افراد مبتلا به کلیه مشکلات کلیوی در آینده آسیب می رساند.

بیماران مبتلا به مشملات تیروییدی نیز نباید شلغم مصرف کنند.

 

این، به خاطر این است که شلغم حاوی ماده ای خاص به نام گویتروگنز است. این مواد عموماً می توانند با عملکرد غده تیرویید تداخل پیدا کنند. در نتیجه آن مواد با مشکلات تیروئیدی به افراد آسیب می رساند.

 

در اغلب موارد، افرادی که نفخ شکمی دارند، ثابت توصیه نمی شود که شلغم مصرف کنند.

علتش این است که شلغم حاوی مقدار زیادی از ترکیبات سولفور است. همانطور که قبلاً می دانید، مقدار زیاد ترکیبات سولفور موجب مشکلات هاضمه و نفخ شکم برای افراد خاص خواهد شد.

 

 

طبع شلغم

فواید شلغم برای بدن

 

شلغم پخته یا خام | مصرف شلغم پخته بهتر است یا خام؟

 

منبع : ۲nafare.com / نمناک / بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا