بارداری

علل سقط جنین | عوامل موثر و راه های پیشگیری

زایمان و دوران پس از آن ، علل سقط جنین و راه های پشیگری از آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علائم سقط جنین چیست؟

علت سقط جنین در دو ماهگی ، علل سقط جنین

 

 

علل شایع سقط جنین در بانوان

سقط جنین

همه خانم ها کم و بیش با عمل سقط جنین آشنا هستند اما شاید تعداد کمی از خانم ها علائم سقط را بشناسند و یا درباره شرایط آن بدانند. در صورتی که آگاهی از این عمل برای زنان باردار بسیار لازم است. چون شاید بعضی از آنها شرایط سقط را داشته باشند اما هنوز برای آن اقدام نکرده اند.
عادت هایی که در سبک زندگی خود-تخریبگر وجود دارند، مانند سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر و ترکیبات مضر دیگر، بی نهایت برای دوره بارداری مخرب و زیان بار هستند. امروزه ثابت شده است که این عادت ها می توانند دیر یا زود به سقط جنین منجر شوند.

 

۷ دلیل سقط جنین

۱٫ اختلال های کروموزومی

یکی از شایع ترین علت هایی که درنهایت به سقط جنین منجر می شود، وجود اختلال در کروموزوم تخمک یا اسپرم درحین شکل گیری جنین است. در حالی که بعضی از اختلال های کروموزومی مانند تریزومی ۲۱ (شایع ترین نوع سندرم داون) زندگی جنین را ناممکن نمی کنند، اما بعضی از اختلال های کروموزومی هم به سادگی با ادامه حیات جنین ناسازگار هستند. در این موارد است که رشد و تکامل جنین از نظر ژنتیکی اساسا متوقف می شود و حالت دیگری جز سقط جنین برای آن متصور نیست.

 

۲٫ اختلال های تیروئیدی

اختلال های تیروئیدی، چه از نوع کم کاری تیروئید و چه از نوع پُرکاری تیروئید، می توانند به شکل گیری مشکلات مختلف مانند ناباروری یا سقط جنین چندباره منجر شوند. در مواردی که عملکرد تیروئید زنان کمتر و ضعیف تر از حد عادی است، بدن سعی می کند که از طریق تولید هورمون هایی که تخمک گذاری را سرکوب می کنند، این کمبود را جبران کند. در موارد پُرکار بودن تیروئید زنان نیز تولید بیش از حد هورمون ها می تواند عملکرد استروژن را مختل کند و به دو مشکل منجر شود:نامطلوب شدن محیط رحم برای کاشت چنین یا خون ریزی غیرعادی در رحم.

 

۳٫ بیماری دیابت

در مورد بیماری دیابت باید گفت دیابت کنترل نشده است که باعث سقط جنین می شود. به همین دلیل، بیمارانی که با بیماری دیابت مواجه هستند و قصد باردار شدن دارند، حتما باید در مورد این کار با پزشک خودشان مشورت کنند. پزشکان می توانند از راه های مختلفی برای کنترل قند خون کمک بگیرند یا آزمایش های مختلفی را برای ارزیابی وضعیت و شدت دیابت برای بیمار تجویز کنند.

 

۴٫ سبک زندگی

عادت هایی که در سبک زندگی خود-تخریبگر (Self-destructive) وجود دارند، مانند سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر و ترکیبات مضر دیگر، بی نهایت برای دوره بارداری مخرب و زیان بار هستند. امروزه ثابت شده است که این عادت ها می توانند دیر یا زود به سقط جنین منجر شوند.

 

 

راههای جلوگیری از سقط جنین

علائم سقط جنین در سه ماهه دوم

 

 

۵٫ اختلال های سیستم ایمنی

اختلال های سیستم ایمنی همواره محل بحث های گسترده ای بوده اند و محققان و متخصصان در این زمینه با همدیگر اختلاف نظر دارند، چون هنوز نقش این اختلال ها در سقط جنین به روشنی مشخص نشده است. با این حال، مراجع معتبر بر سر این موضوع توافق دارند که بعضی از اختلال های خودایمنی در سقط جنین و خصوصا سقط جنین تکرارشونده از نقش مهمی برخوردار هستند. اگرچه نقش دقیق عوامل مربوط به سیستم ایمنی در سقط جنین واقعا پیچیده است، اما ساده ترین توضیحی که می توان برایش ارائه داد، چنین است:«بدن، بارداری را قبول نمی کند».

 

۶٫ عارضه های جسمانی

این موارد کمتر شیوع دارند، اما هنوز هم بعضی از سقط جنین ها به علت وجود عارضه های جسمانی در بدن مادر اتفاق می افتند، مانند اختلال های رحمی یا نارسایی در دهانه رحم. با این حال، متخصصان می گویند که در بسیاری از موارد، سقط جنین به علت عارضه های جسمانی معمولا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری اتفاق می افتند.

 

۷٫ اختلال های انعقاد خون

موارد سقط جنینی که به علت مبتلا بودن به اختلال های انعقاد خون اتفاق می افتند، مانند اختلال های جسمانی، به ندرت مشاهده می شوند، اما شانس مواجهه با آن ها نیز صفر نیست.

 

۶ نوع سقط جنین و علت های آن

۱- تهدید به سقط

در این حالت مادر دچار خونریزی شده اما جنین زنده است و دهانه رحم باز نشده است.

 

۲- سقط فراموش شده

جنین مدت زیادی است که مرده اما مادر متوجه نشده و تصور می کند هنوز حامله است. در این حالت مادر هیچ علامتی ندارد. البته در بعضی مادران که قبل از این اتفاق حالت تهوع و استفراغ داشته اند ممکن است این حالت ها از بین برود. در بعضی مادران دیگر نیز حالت تهوع و استفراغ همچنان ادامه پیدا می کند و مادر نمی فهمد که جنینش مرده است. بیشتر خانم هایی که این این سقط برای شان اتفاق افتاده زمانی به پزشک متخصص مراجعه می کنند که دچار اختلالات انعقادی زیادی شده اند.

 

۳- سقط ناقص

در این نوع سقط خونریزی مشاهده می شود و دهانه رحم باز شده اما هنوز جنین در شکم است که باید کورتاژ شود.

 

۴- سقط عفونی

در این حالت جنین مدت زیادی است که مرده و انواع میکروب ها و باکتری ها بر روی آن جمع شده اند و حالتی عفونی پیدا می کند. این سقط جنین بسیار خطرناک است و فورا باید درمان آنتی بیوتیکی برای آنان آغاز شود و یا عمل کورتاژ انجام دهند.

 

۵- سقط عمدی

در این حالت مادر و یا جنین دچار بیماری هستند و یا در سونوگرافی آنومالی، انواع بیماری های ژنتیکی را در جنین تشخیص داده اند که در این موقعیت پزشک قانونی اجازه ختم بارداری را می دهد. در این شرایط جنین اگر به دنیا بیاید باز هم ناقص است. برای سقط جنین در این حالت به طور قانونی مجوز صادر می شود.

 

برای پیشگیری از سقط جنین، انجام غربالگری های مرحله اول و دوم در زمان مناسب بسیار مهم است چون در صورت تشخیص اختلال جنین و یا در صورتی که مادر بیماری های مختلفی داشته باشد، پزشکی قانونی دستور سقط جنین می دهد.

 

۶- سقط جنین از انتهای ۳ ماهه اول تا ۲۰ هفتگی

این نوع سقط، شامل ۳ درصد از سقط ها می شود. سقط جنین در این خانم ها به دلیل نارسایی دهانه رحم (سرویکس)، سن بالا، مشکلات کروموزومی جنین و والدین، عفونت های بارداری، مشکلات جفت مانند کنده شدن جفت به دنبال ضربه به شکم و افتادن از ارتفاع، آبریزش ها

 

راههای جلوگیری و پشگیری از سقط جنین

غذای سالم بخورید:

رژیم غذایی مغذی را که غنی از میوه و سبزیجات باشد و جذب چربی را کاهش دهد را دنبال کنید. غذاهای دارای ویتامین B و اسید فولیک مانند اسفناج سبب جلوگیری از تولد نوزاد ناقص یا سقط جنین می شود و از نقایص عصبی جنین پیشگیری می کند و در سلامت جنین نقش دارد.

 

غذاهای حاوی ب ۱۲غذاهای حیوانی مانند کباب برگ گوشت گوسفند و شتر – جگر- تخم مرغ محلی – کره وروغن محلی و شیر محلی هستند همچنین نخود و خرما و…نیز حاوی ویتامین ب می باشند. سویا حاوی مواد معدنی غنی و ویتامین های D ، B2، A است که مصرف آن برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است. خوردن لوبیا سبب تنظیم عادت ماهیانه می شود و از سقط جنین جلوگیری میکند.

 

آب بنوشید:

به جای مصرف نوشیدنی های شیرین و کافئین دار و الکلی آب بنوشید شما می توانید تحت نظر پزشک چای یا قهوه نیز مصرف کنید اما در نوشیدن آنها زیاده روی نکنید.

 

داروهای خود را به طور دقیق مصرف نمایید:

عدم مصرف داروهای تجویزیسبب به خطر افتادن سلامت جنین می شود.

 

این خوردنی ها را نخورید:

مصرف آویشن،پونه و بابونه و غوره در بارداری مضر است و باعث سقط جنین می ‎ شود .

 

استراحت کافی داشته باشید:

در سه ماهه اول بارداری داشتن خواب شبانه مفید و همچنین چرت عصرگاهی و پرهیز از انجام کارهای سخت از سقط جنین جلوگیری می کند.

 

تذکرات پزشک را جدی بگیرید:

علائم غیر معمول را با پزشکتان در ارتباط بگذارید و استراحت کنید و از کشیدن سیگار خودداری نمایید همچنین آزمایشات خونی و سایر تست های مورد نیاز را به موقع انجام دهید.

 

استرس و نگرانی را از خود دور کنید:

با افزایش روابط اجتماعی و نوشتن احساسات دوران بارداری خود در یک دفترچه آرامش روانیتان دربارداری را بالا ببرید تا یک بارداری ایمن و سالم داشته باشید.

 

در ورزش میانه روی کنید:

تحت نظر پزشک، روزی ۳۰ الی ۴۰ دقیقه در صبح یا عصر پیاده روی کنید . هوای تازه به ویژه صبح هنگام یا عصر برای سلامتی شما موثر است.

 

 

از کجا بفهمیم جنین سقط شده

سقط جنین مکرر

 

علل سقط جنین | عوامل موثر و راه های پیشگیری

 

 

منبع : سلامتیسم / نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا