درمان

جوش در گوش | علل و راهکارهای درمان و پیشگیری

درمان جوش های دردناک گوش در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

جوش زدن تو گوش

علت جوش زدن در داخل گوش ، جوش در گوش

 

 

جوش در ناحیه گوش و دلایل ایجاد آن

یکی از مشکلاتی که امکان دارد برای بیشتر افراد ایجاد شود وجود جوش در ناحیه گوش بوده که می‌تواند دردناک و ناراحت‌کننده باشد. جوش‌ها معمولا به طور خودکار برطرف می‌شوند اما انجام برخی از درمان‌ها می‌توانند روند بهبود را سریع‌تر نمایند. جوش ممکن است بر روی گوش، پشت گوش و یا داخل کانال گوش رخ دهد.

 

جوش در ناحیه گوش و بررسی آن

عوامل ایجادکننده جوش در ناحیه گوش، چگونه برطرف کردن آن و همچنین نحوه جلوگیری از بازگشت آن‌ها شاید سوالات بسیاری از شما عزیزان و همراهان آسان طب باشد، در این مقاله به طور کامل موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهیم داد.

 

عوامل ایجاد جوش در ناحیه گوش

جوش هایی به نام whiteheads، zits یا blackheads در صورت و پشت بسیار شایع می‌باشند، اما می‌توانند در هر جایی از بدن رخ دهند. نواحی بیرونی گوش و کانال خارجی آن دارای سلول‌های پوستی، سلول‌های مویی و غدد تولید کننده چربی هستند، بنابراین مکان خوبی برای ایجاد جوش به نظر می‌رسند.

 

هنگامی که منافذ با سلول‌های مرده پوست و چربی پوست را حفظ کرده و مرطوب نگه می‌دارند، جوش‌ها ظاهر می‌شوند. باکتری‌ها نیز می‌توانند موجب ایجاد جوش شوند، بنابراین هر چیزی که موجب ایجاد باکتری یا چرک در گوش می‌شود، ممکن است جوش را ایجاد کند.

 

برخی از عوامل ایجاد جوش عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض یک محیط آلوده یا پر از گرد و خاک

تولید چربی بیش از اندازه غدد گوش

 

استفاده مشترک از هدفون یا هدست با دیگران

استفاده از هدفون‌های آلوده

 

فرو بردن اجسام یا انگشت آلوده در گوش

تماس یا شنا کردن در آب‌های آلوده

 

افزایش سطح استرس

عدم تعادل هورمونی، مانند دوران بلوغ

 

سوراخ کردن گوش به روشی کثیف و آلوده

استفاده از کلاه یا کلاه ایمنی به مدت زمان طولانی

 

بروز واکنش‌های آلرژیک به محصولات مو و زیبایی که به کانال گوش وارد می‌شوند.

برخی از شرایط می‌توانند علائم شبیه یک جوش را در ناحیه گوش ایجاد کنند، بنابراین مشکل باید به درستی تشخیص داده شده و درمان مناسب برای آن مورد استفاده قرار گیرد. یک متخصص پوست می‌تواند به تشخیص و درمان چنین مسائلی کمک کند.

 

آیا باید جوش‌های مورد نظر را ترکاند؟

بهترین راه این است که شما از انجام این کار خودداری به عمل آورده و هیچ موقع جوش‌های ناحیه گوش خود را نترکانید خصوصا آن‌هایی که در کانال گوش پدیدار می‌شوند، زیرا این کار باعث نفوذ باکتری‌ها به داخل حفره‌های عمیق گوش شده و می‌توانند التهاب یا عفونت را ایجاد کنند.

 

گوش یک ناحیه حساس در بدن بوده و درصورت بروز جوش‌های آلوده در آن باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای شده و همچنین به پوست آسیب می‌رسانند. برای جلوگیری از عوارض ناهنجار مختلف در این زمینه جوش‌ها می‌توانند توسط یک پزشک برداشته شوند.

 

روش‌های درمان این نوع از جوش

درمان‌های متعددی برای برطرف‌سازی جوش وجود دارند اما این کار باید به دقت انجام گیرد زیرا جوش‌های ناحیه گوش به شدت حساس می‌باشند.

 

استفاده از یک کمپرس آب گرم می‌تواند التهاب و تحریکات را کاهش داده و جوش را نرم نماید. اگر یک جوش به این ترتیب تخلیه شود، فرد باید ترشحات را تمیز کرده و به آرامی منطقه را با یک صابون ملایم بشوید. پاک کننده‌هایی مانند نارون کوهی یا الکل ممکن است از بروز عفونت جلوگیری کنند.

 

برخی از درمان‌های بدون نسخه عبارتند از:

آب اکسیژنه

مالیدن الکل بر روی ناحیه مورد نظر

 

کرم‌های حاوی آنتی بیوتیک، از جمله Neosporin یا Polysporin

محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

 

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve)

برای جوش‌های شدید، پزشک معمولا داروهای موضعی یا سیستمیک ساخته شده از ویتامین A را توصیه می‌کند. کرم ترتینوئین یکی از رایج‌ترین آن‌هاست. ایزوترتینوئین نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، اما معمولا برای موارد بسیار شدید تجویز می‌شود.

 

تجویز برخی از آنتی بیوتیک‌ها

پزشکان همچنین ممکن است آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین یا مینوسیکلین را برای از بین بردن باکتری‌ها توصیه کنند. با این حال، این نوع درمان کمتر رواج دارد. برخی شواهد نیز حاکی از آن است که روغن درخت چای می‌تواند شدت آکنه را کاهش دهد.

 

متخصصین پوست همچنین ممکن است کرم‌های مخصوص ضدآکنه یا پاک کننده‌های صورت را بر اساس درجه آکنه به یک فرد توصیه کنند.

 

شیوه‌های جلوگیری از ایجاد مشکل مربوطه

با انجام موارد زیر و رعایت نکات بهداشتی می‌توانید جوش‌ ناحیه گوش خود را از بین ببرید:

شستشو و تمیز کردن گوش به طور منظم برای کاهش سلول‌های مرده پوست

 

قرار ندادن اشیای خارجی در گوش

اجتناب از شنا کردن در آب‌های آلوده

 

استفاده نکردن از کلاه یا کلاه ایمنی

 

استفاده از روش‌های پیشگیرانه

هنگامی که جوش‌ها به درمان پاسخ دلخواه را نمی‌دهند، متخصص پوست می‌تواند برخی از روش‌های پیشگیری را به فرد توصیه کند. آن‌ها می‌توانند تعیین کنند که فرد به کدام درجه از آکنه دچار شده و مطابق آن داروها و درمان‌های خانگی را توصیه می‌کنند.

 

افراد باید هنگام شروع یک روش پیشگیری جدید صبور باشند، زیرا دستیابی به نتایج مناسب زمان‌بر خواهد بود.

نکته قابل توجه این است از آنجا که ما نمی‌توانیم گوش خودمان را ببینیم، ممکن است عوامل دیگر را به دلیل شباهت، با جوش اشتباه بگیریم.

 

برخی از این عوامل و آسیب‌ها که به جوش شباهت بسیاری دارند به شرح ذیل می‌باشند:

 

مورد اول، کیست‌های چربی‌دار:

این‌ها برجستگی‌های کوچک زیر پوست هستند که ظاهرا رشد نکرده و یا به آرامی رشد می‌کنند.

 

 

درمان جوش سر سیاه داخل گوش

فیلم جوش داخل گوش

 

 

مورد دوم، ایجاد زخم کلوئید:

وجود زخم‌های کوچک در اطراف گوش می‌توانند سبب ظهور سلول‌های کلوئید شوند. این مناطق از بافت زخم برداشته شده و رنگ آن بسیار تیره بوده، همچنین می‌تواند بسیار بزرگتر از زخم اصلی باشد.

 

مورد سوم، کراتوز کبدی:

این مورد یکی از رایج‌ترین و بی‌ضرر‌ترین مشکلات پوستی است که برخی از مناطق پوست را به رنگ قهوه‌ای درمی‌آورد.

 

مورد چهارم، Acanthoma fissuratum:

یک بیماری پوستی ناخوشایند است که قسمت‌های حساس پوست را به رنگ قرمز درآورده و معمولا در اثر عینک به وجود می‌آید.

 

مورد پنجم، جوش‌های تیره:

این نوع از جوش‌ها بسیار عمیق‌تر بوده و درد و التهاب بیشتری را ایجاد می‌کنند.

 

مورد ششم، سرطان سلول پایه‌ای:

این عارضه اگر چه نادر است، اما ممکن است بر روی گوش‌ها رشد خفیفی داشته باشد.

فردی که دچار بروز جوش در ناحیه گوش شد، باید برای تشخیص و درمان دقیق به یک پزشک مراجعه کند.

 

مفاهیم کلی مقاله در یک نگاه

جوش در ناحیه گوش اغلب جدی نبوده و معمولا سریع درمان می‌شوند، اما افراد مبتلا به جوش‌های پایدار، چه در گوش و چه در هر جای دیگر از بدن، باید به یک پزشک یا متخصص پوست برای تشخیص مراجعه کنند. در نظر داشته باشید که گاهی عوامل دیگر پوستی در گوش با جوش به دلیل شباهت زیاد اشتباه گرفته می‌شوند، به همین خاطر فرد باید به پزشک مراجعه نماید تا پزشک یا متخصص به ارزیابی شدت یا درجه آکنه پرداخته و دارو مناسب را برای فرد تجویز کند.

 

آیا تاکنون شما مشکل جوش در ناحیه گوش را تجربه کرده‌اید؟

 

چطور از جوش دردناک توی گوش خلاص شویم؟

بدتر از اینکه یک جوش تازه بزنید چیست؟ تلاش برای خلاص شدن از شرش. جوش‌ها معمولاً بدترین جا‌ها را برای ظاهر شدن انتخاب می‌کنند: روی صورت، روی کمر و البته بعضی وقت‌های داخل گوش.

 

به گزارش فرادید به نقل از Prevention، اگرچه جوش در گوش ممکن است در وهلۀ اول موضوع بزرگی به نظر نرسد، اما این لامصب‌ها می‌توانند خیلی دردناک باشند. اما آیا آکنۀ گوش دقیقاً چه دلیلی دارد؟ و مهمتر از آن، چطور در اسرع وقت می‌شود از شر آن خلاص شد؟

 

اول، چه چیز باعث جوش داخل گوش می‌شود؟

جوش‌های گوش اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند. ممکن است جوش سرسیاه، سرسفید یا تورم قرمز و نرم باشد. در هر صورت، زیاد مضطرب نشوید. جوش داخل گوش معمولاً نشانۀ رعایت نکردن بهداشت یا مسئلۀ خطرناکی نیست.

 

جوش داخل گوش، معمولاً از گرفتی یک روزنۀ پوستی شروع می‌شود و اینکه داخل کاسۀ گوش، جوش بزند، غیرمعمول نیست. کاسۀ گوش، همان قسمت مدور و گودی است که به کانال گوش شما منتهی می‌شود.

 

چیز ساده‌ای مثل پوست چرب می‌تواند باعث ایجاد جوش در گوش شما شود. اما اگر مشکلات پوستی نظیر شوره داشته باشید که علاوه بر سر، پشت کاسۀ گوش نیز اتفاق می‌افتد، ممکن است باعث پوسته شدن و منجر شدن به گرفتی روزنه‌های پوستی شود.

 

چرا جوش‌های داخل گوش اینقدر دردناک هستند؟

اگر تا به حال گوشتان جوش زده باشد، حتماً می‌دانید که چقدر آزاردهنده هستند؛ اگرچه اگر اجازه دهید به صورت مناسب درمان شوند، به ندرت خطرناک هستند. احتمال اینکه جوش باعث عفونت گوش شود یا مایع جوش یواش یواش وارد گوشتان شود، بسیار کم است.

جوش‌های گوش به اینخاطر خیلی دردناک هستند که پوست آن سفت است و مهمتر اینکه غضروف آنجا هست. هر گاه اطراف غضروف التهاب ایجاد شوید، نظیر اطراف بینی یا گوش، همواره با درد زیاد همراه است

.

چطور از شر جوش داخل گوشتان خلاص شوید؟

بهترین کاری که می‌توانید بکنید، این است که کاری نکنید. آن را به حال خود رها کنید.

 

با این حال از هر ده نفر، ۹ نفر از این توصیه پیروی نمی‌کنند؛ بنابراین اگر جوشتان واقعاً دردناک است و سر آن دیگر کاملاً معلوم است (یعنی وسط آن کاملاً سفید است)، می‌توانید با رعایت بهداشت با گوش پاک کن آن را بترکانید. فقط نواحی‌ای را هدف قرار دهید که می‌توانید ببینید، هر چیزی که در عمق گوشتان قرار دارد، فقط مختص متخصص پوست است و خودتان سراغش نروید.

 

اگر می‌توانید از دستتان استفاده نکنید. وقتی افراد از انگشتهایشان استفاده می‌کنند، فشار بیشتری اعمال می‌کنند. ضمن اینکه ناخن شما می‌تواند باعث آسیب به گوش شده و در صورتی که دستتان تمیز نباشد، باکتری را وارد عمق پوستتان بکند. این امر می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

 

اگر جوشتان هنوز سردار نشده است، و شما با این حال اصرار دارید که زودتر از دردش خلاص شوید، استفاده از کمپرس گرم یا دارو‌های ضدجوش حاوی بنزویل پروکساید استفاده کنید، چرا که این دارو‌ها با باکتری عامل جوش مبارزه می‌‍کنند. محصولات بر پایۀ ریتنویید نیز می‌توانند سرعت فرآیند درمان را بالا ببرند. اگر جوش صورت دارید و در خانه داروی سالیسیلیک اسید دارید، می‌توانید از آن نیز استفاده کنید، هر چند که به کارآمدی دارو‌های بالا نیست.

 

 

 

در اوردن جوش داخل گوش

درمان جوش

 

 

جوش در گوش | علل و راهکارهای درمان و پیشگیری

 

 

منبع : برترین ها / آسان طب / فرادید

 

۱/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا