بیماریها و راه درمان

علائم اولیه آلزایمر | نشانه های بارز آلزایمر چیست؟

بیماریها ، علائم بارز آلزایمر در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علائم آلزایمر شدید

علایم اولیه آلزایمر

 

 

نشانه‌های اولیه آلزایمر

زمانی که درباره بیماری آلزایمر فکر می‌کنیم، بیشتر مواردی مانند فراموش کردن این که کلیدهای خود را کجا گذاشته‌ایم، این که قرار بوده چه چیزهایی را خریداری کنیم یا روشن گذاشتن گاز زمانی که خانه را ترک کرده‌ایم، به نظرمان می‌رسد.

 

به نقل از «ایزی هلث آپشنز» نوشت: «با پیشرفت بیماری آلزایمر شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که حافظه خود را از دست داده و رویدادهای گذشته و حتی نام نزدیک‌ترین افراد به خود، مانند دوستان و اعضای خانواده را فراموش می‌کنیم. اما از دست دادن حافظه و فراموشی نخستین نشانه از بیماری آلزایمر نیست و این شرایط در واقع زمانی شکل می گیرد که پیش از آن آسیب به مغز وارد شده است.

 

پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو طی همکاری با بانک زیستی برزیل برای مطالعات پیری در دانشگاه سائوپائولو پنج نشانه هشداردهنده اولیه را کشف کرده‌اند که می توانند به بیماری آلزایمر اشاره داشته باشند و البته هیچ ارتباطی نیز با از دست دادن حافظه ندارند.

 

هشدار اولیه، نتایج بهتر

علم سال هاست که برای یافتن روش هایی برای تشخیص زودهنگام و دقیق‌تر بیماری آلزایمر در تلاش است. این زوال عقل هر چه زودتر تشخیص داده شود، دسترسی سریع‌تر به درمان می تواند کمک به بهبود عملکرد شناختی و کیفیت زندگی بیمار را در پی داشته باشد.

 

تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر همچنان به صورت یک چالش بزرگ باقی مانده است زیرا آزمایشی قطعی برای این بیماری و به طور کلی تشخیص زمان آغاز آن با حذف احتمالات دیگر وجود ندارد.

 

بر همین اساس، دکتر لی گرینبرگ و تیم پژوهشی وی در دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو یافتن نشانه ها و علائمی که می توان از آنها برای تشخیص اولیه بیماری پیش از این که زوال حافظه حالتی جدی به خود بگیرد را مد نظر قرار داده اند.

 

پژوهشگران بافت مغز ۱,۰۹۲ فرد بزرگسال را که طی یک دهه گذشته در سائوپائولو فوت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

سپس، پژوهشگران عوامل دخیل در انحطاط مغز مرتبط با بیماری آلزایمر، مانند گوریده‌های تائو و پلاک‌های بتاآمیلوئید و سوابق پزشکی بیماران را ارزیابی کردند.

 

علائم اولیه مرتبط با بیماری آلزایمر که آنها کشف کردند شامل موارد زیر می شود:

اضطراب

– بی‌قراری

 

– افسردگی

– اختلال خواب

– تغییرات اشتها

 

با پیشرفت بیماری آلزایمر، احتمال تداوم بی قراری و تحریک‌پذیری افزایش داشت. در نهایت، تغییراتی در توانایی شناختی و مشکلات حافظه وجود داشت.

به گفته دگتر گرینبرگ، این نشان می دهد که افراد مبتلا به این علائم روانی و عصبی در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار ندارند، بلکه به آن مبتلا هستند.

 

اقدام در راستای نجات مغز

اگر با این علائم روانی و عصبی مواجه هستید که به عنوان منادیانی برای بیماری آلزایمر شناخته می شوند، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق تر شرایط پیش از آغاز روند زوال حافظه در آینده بهترین گزینه است.

همچنین باید اقداماتی را در راستای محافظت و حفظ سلامت مغز خود مد نظر قرار دهید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

تست تشخیص آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر

 

 

ورزش

فعالیت جسمانی نه تنها خطر بیماری آلزایمر را کاهش می دهد، بلکه روند زوال شناختی را نیز کند می سازد، حتی اگر به بیماری مبتلا باشید. حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی روزانه را فراموش نکنید، حتی اگر در حد پیاده‌روی باشد.

 

رژیم غذایی سالم

قندها و چربی های ترانس می توانند با ایجاد التهاب و افزایش رادیکال های آزاد در بدن به مغز آسیب برسانند. به جای آنها می توانید یک برنامه غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کرده و بر مصرف میوه ها و سبزی های تازه، ماهی و روغن زیتون متمرکز شوید.

 

مصرف روغن ماهی و ویتامین D

مطالعه ای که در نشریه Journal of Alzheimer’s disease منتشر شد، نشان داد که مکمل های امگا۳ به همراه ویتامین D ممکن است به پاکسازی پلاک‌های بتاآمیلوئید و کاهش التهاب مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر کمک کنند. در مورد مکمل‌های ویتامین D، نمونه های همراه با MK7 (نوعی از ویتامین K2) را برای افزایش جذب انتخاب کنید.

 

استراحت کافی

مطالعات ارتباطی بین کمبود خواب یا کیفیت پایین خواب و سطوح بالاتر پلاک بتاآمیلوئید را نشان داده‌اند، از این رو، استراحت کافی برای پیشگیری از این شرایط را فراموش نکنید.

بیماری آلزایمر نه با روند زوال حافظه بلکه به نظر می رسد با نشانه ها و علائمی ظریف‌تر که به راحتی نادیده گرفته می شوند یا با بیماری ها و شرایط دیگر اشتباه گرفته می شوند، آغاز می شود. در صورت مواجهه با پنج علامتی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط را فراموش نکنید.»

 

ده علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر عامل اصلی دمانس یا زوال عقل است. علائم آن شامل از دست دادن حافظه، قضاوت و استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار می باشد.
گاهی افراد به این علائم توجهی نمی کنند و تشخیص نمی دهند که چنین اختلالی وجود دارد. از آنجا که علائم بتدریج ظاهر می شود ممکن است که مدت طولانی جلب توجه ننماید و اشتباهاً تصور شود این رفتارها بخشی از روند پیری است .

 

بسیار حائز اهمیت است که اگر شاهد چنین علائمی بودید به یک پزشک متخصص مغز واعصاب مراجعه نمائید ، شاید این علائم مربوط به وضعیت قابل درمان دیگری باشد . چنانچه تشخیص طبی بیماری آلزایمر باشد با انجمن آلزایمر ایران تماس بگیرید .
جهت آگاهی شما انجمن آلزایمر ایران فهرستی از علایم شایع را تهیه کرده است ( بعضی از آنها ممکن است مربوط به انواع دیگر دمانس باشد .) به این فهرست توجه کنید . چنانچه بعضی از علایم در فردی وجود داشته باشد بهتر است به یک پزشک متخصص بیماری های اعصاب مراجعه کند تا مورد بررسی کامل قرار گیرد .

 

ده علامت هشدار دهنده:

۱ـ اختلال حافظه

اختلال حافظه، در حدی که در کارهای روزانه ایجاد مشکل میکند.طبیعی است که افراد قرارهای ملاقات، اسامی همکاران و یاشماره تلفن دوستی را فراموش کنند ولی بعداً بخاطر می آورند، بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است اغلب مسائل را فراموش بنماید و بعداً هم بخاطر نیاورد ، بالاخص مسائلی را که جدیداً اتفاق افتاده باشند فراموش می نمایند.

 

۲ـ مشکلات در انجام کارهای عادی

افراد پر مشغله ممکن است گهگاهی حواسشان پرت شود.مثلاً هویجی را که برای پای غذا پخته اند را بر روی اجاق گاز جا بگذارند . و تا پایان نهار هم بخاطر نیاورند. فردی با بیماری آلزایمر توانایی درست کردن حتی قسمتی از پخت غذا را ندارد . ممکن است فراموش کند که غذا خورده است .

 

۳ـ ضعف بیان

برای همه افراد گهگاهی پیش می آید که در پیدا کردن لغات مناسب دچار مشکل بشوند ، ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است گاهی کلمات ساده را از یاد ببرد و لغات نامناسب جایگزین نماید ، درنتیجه جملات او نامفهوم می شوند .

 

۴ـ گم کردن زمان ومکان

بطور طبیعی ممکن است افراد گاهی روز ، هفته و یا مقصدشان را فراموش کنند ولی دوباره با تمرکز بیاد بیاورند. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است در خیابان راه خود را گم کند و نداند که چگونه به آنجا رفته است و یا نتواند از آنجا راه خانه خود را دوباره پیدا نماید .

 

۵ـ ضعف یا کاهش قضاوت

ممکن است فرد مبتلا به بیماری عفونی مراجعه به پزشک را به تعویق بیاندازند ولی بالاخره این کار را انجام میدهد. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر نه مشکلاتش را درک می کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می داند . بدلیل اشکال در تصمیم گیریهای ساده مثلاً ممکن است لباسهای زمستانی را در گرمای تابستان بپوشد .

 

۶ـ مشکلات در تفکر ذهنی

گاه و بی گاه ممکن است افراد رسیدگی به حساب هایشان را مشکل بدانند. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ارقام را کاملاً‌فراموش می کند و نمی داند با آنها چکار بکند.خیلی ها جشن تولد را برگزار نمی کنند ولی فرد مبتلا شاید دیگر نداند که جشن تولد چه معنایی دارد؟

 

۷ـ جابجا گذاشتن اجسام

هر کسی ممکن است که موقتاً کلید یا کیف پولی را سر جایش نگذارد . فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است اجسام را در جاهای نامربوط بگذارد، مثلاً اطو را در فریزر و یا ساعت مچی را در قندان بگذارد.

 

۸ـ تغییرات در حالات و رفتار

همه میتوانند گهگاهی غمگین و یا بد خلق باشند ، حالات فرد مبتلا به بیماری آلزایمر میتواند سریعاً‌تغییر کند و بی هیچ دلیل ، آرامش به اشک و خشم تبدیل شود .

 

۹ـ تغییرات در شخصیت

شخصیت افراد با سن قابل تغییر می باشد،‌ولی شخصیت فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می تواند دچار دگرگونی گردد . ممکن است کاملاً‌سر در گم ، بدبین و یا منزوی شود .این تغییرات شامل بی تفاوتی ، ترس و یا رفتارهای نا مناسب نیز هست .

 

۱۰ـ از دست دادن انگیزه

بطور طبیعی افراد گاهی از کار خانه ، فعالیتهای تجاری و یا وظایف اجتماعی خسته می شوند ولی در نهایت دوباره انگیزه های خود را پیدا می کنند، فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است نسبت به وقایع و رویدادهای محیط زندگی و خانواده اش کاملاً‌بی تفاوت بنظر بیاید.

 

 

آلزایمر کشنده

پیشگیری از آلزایمر

 

 

علائم اولیه آلزایمر | نشانه های بارز آلزایمر چیست؟

 

 

منبع: asriran.com / سلامت نیوز/ بیتوته

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا