بدانیم تا سالم بمانیم

عوارض خواب زیاد | خواب زیاد و مشکلاتی که برای سلامتی می آورد

سلامت عمومی ، تاثیرات منفی خواب زیاد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

افسردگی و خواب زیاد

عوارض زیاد دراز کشیدن ، عوارض خواب زیاد

 

 

اگر زیاد بخوابید چه اتفاق‌هایی در بدن‌تان می‌افتد؟

مطالب و توصیه‌های زیادی مبنی بر داشتن خواب کافی و با کیفیت وجود دارد اما خواب زیاد چطور؟ آن روی سکه‌ی کم خوابی، زیاد خوابیدن است که برای سلامتی خوب نیست. در این مطالب برای‌تان می گوییم چرا زیاد خوابیدن به ضررتان است و چگونه باید تعادل را رعایت کنید.

 

بیشتر در معرض حمله قلبی و سکته مغزی قرار می‌گیرید

موسسه ملی خواب توصیه می‌کند یک بزرگسال معمولی باید ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشد. اما اگر بدن‌تان نیاز به خواب بیشتر داشته باشد چطور؟ آیا می‌توانید بیشتر بخوابید؟ تحقیقات زیادی نشان داده‌اند بیش از اندازه خوابیدن پیامدهای منفی دارد. زیاد خوابیدن به خودی خود مضر نیست، اما می‌تواند علامت این باشد که خوب و موثر نمی‌خوابید که نیاز به ساعات بیشتر برای خوابیدن دارید، یا اینکه مشکلی وجود دارد که نیازتان را به خواب افزایش می‌دهد.

 

اما افراد نرمالی نیز هستند که خیلی می‌خوابند و عملکردشان تنها زمانی خوب است که شب ۹ تا ۱۰ ساعت بخوابند و گرنه احساس خواب آلودگی خواهند داشت. اما باید سایر احتمالات را هم بررسی کرد. یکی از نگرانی‌هایی که در ارتباط با خوابیدن‌های طولانی مدت وجود دارد، بیماری قلبی است.پژوهشگرها دریافته‌اند افرادی که هر شب بیش از ۸ ساعت می‌خوابند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که دچار آنژین باشند و احتمال داشتن ِ بیماری عروق کرونری در آنها ۱۰ درصد بیشتر است. مطالعه‌ای نشان داده ریسک بیماری قلبی در افرادی که ساعات طولانی می‌خوابند ۳۸ درصد بیشتر است. تحقیقی دیگر در انگلیس نیز دریافته آنهایی که زیاد می‌خوابند ۴۶ درصد بیشتر ممکن است دچار سکته مغزی شوند.

 

شاید خوب نمی‌خوابید

یکی از تئوریها این است که خواب‌تان عمیق و پیوسته نیست، بنابراین خوب استراحت نمی‌کنید. افرادی که آپنه خواب دارند معمولا تمایل دارند بیشتر بخوابند و می‌دانیم که آپنه خواب در صورت تشخیص داده نشدن و درمان نشدن منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی خواهد شد. مشکلات دیگری مانند ناراحتی معده یا گُرگرفتگی نیز می‌توانند کیفیت خواب را پایین بیاورند، یا ممکن است محیط خواب به اندازه کافی تاریک و ساکت نباشد. حتی دندان قروچه می‌تواند باعث شود خوب نخوابید. اگر احساس می‌کنید با وجود اینکه مدت طولانی در رختخواب بوده‌اید هنوز خواب آلوده و کسل هستید، با پزشک مشورت کنید.

 

چاق هستید یا چاق خواهید شد

افزایش وزن نیز عامل مرغ و تخم مرغ دیگری است که با مقدار خواب ارتباط دارد، یعنی ممکن است علت هم زیاد خوابیدن می‌تواند باعث افزایش وزن‌تان شود و هم علت زیاد خوابیدن‌تان ممکن است اضافه وزن‌تان باشد! یکی از پیچیدگی‌های ارتباط خواب و چاقی این است که چیزهایی مانند اختلال تنفس در خواب، افسردگی و یا عوارض جانبی دارو می‌توانند مدت خواب را بیشتر کنند و ضمنا با سایر ریسک فاکتورها مانند افزایش وزن مرتبط اند.

 

اما در این مورد، خواب می‌تواند هم علت باشد و هم معلول! چیزی که به یقین می‌دانیم این است که هر چه شما چاق‌تر باشید، احتمالا بیشتر می‌خوابید، و اگر اهل زیاد خوابیدن هستید، بیشتر ممکن است چاق شوید. اگر زمان بیشتری را در رختخواب بگذرانید، یعنی تحرک ندارید و ورزش نمی‌کنید، بنابراین کالری کمتری می‌سوزانید. آزمایشات نشان داده افرادی که زیاد می‌خوابند، ۲۵ درصد بیشتر ممکن است طی ۵ یا ۶ سال، ۵ کیلوگرم وزن اضافه کنند و ۲۱ درصد بیشتر مستعد چاقی هستند.

 

دیابت می‌گیرید

با توجه به ارتباط بی‌چون و چرای زیاد خوابیدن و اضافه وزن، عجیب نیست که دیابت نیز با زیاد خوابیدن مرتبط باشد. اما محققان کانادایی دریافته‌اند آنهایی که زیاد می‌خوابند دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به دیابت‌اند. سایر مطالعات نشان می‌دهند زیاد خوابیدن (یا کم خوابیدن) هر وزنی که داشته باشید و هر چقدر هم که فعالیت داشته باشید، می‌تواند بر میزان گلوکز خون اثر بگذارد. علت این ارتباط هنوز دقیقا معلوم نیست و در مورد مکانیسم‌های راههای ارتباطی زیاد خوابیدن و عواقبش بر سلامتی، دانش اندکی داریم.

 

سر درد می‌گیرید

حتما می‌دانید و تجربه کرده‌اید با سر درد و کسالت از خواب بیدار شدن چگونه است. هر چند سر درد می‌تواند به دلیل بدخوابی باشد اما می‌تواند یکی از عوارض زیاد خوابیدن هم باشد. مکانیسم این ارتباط نیز هنوز کاملا مشخص نیست، اما یکی از فرضیه‌ها این است که نوسانات در فرارسان‌های عصبی طی خواب می‌تواند عامل سر درد باشد. احتمال دیگر این است که وقتی دیرتر از خواب بیدار می‌شوید ممکن است زمان معمول صبحانه یا چای و قهوه‌تان را از دست بدهید و سر دردتان می‌تواند به دلیل دورماندن از کافئین، افت قند خون و یا کم آبی بدن باشد. بهترین الگوی خواب برای اجتناب از سر درد این است که هر شب به مقدار کافی بخوابید و هر شب سر ساعت همیشگی بخوابید و صبح‌ هم سر ساعت مقرر بیدار شوید.

 

افسرده می‌شوید

یکی از علائم افسردگی، زیاد خوابیدن است. داشتن ِ مشکل روحی درمان نشده می‌تواند باعث شود نتوانید به راحتی از خواب بیدار شوید. مطالعات نشان داده‌اند خواب زیاد به میزان چشمگیری با افسردگی‌ها مکرر روحی ارتباط دارد. مطالعه‌ای که روی دوقلوها انجام شد دریافت ساعات طولانی خواب، ژن‌های مرتبط با علائم افسردگی را فعال می‌کند. یکی از تئوریها این است که زیاد خوابیدن معادل کم تحرکی است. فعالیت بدنی با افزایش دوپامین و سروتونین و اندورفین، ریسک افسردگی را پایین می‌آورد و حواس فرد را از محرک‌های استرس برانگیز پرت می‌کند، در نتیجه اعتماد بنفس بیشتر خواهد شد. از سویی دیگر افرادی که افسرده‌اند معمولا به عنوان راهی برای فرار یا مقابله و دفاع، می‌خوابند و مدت بیشتری در رختخواب می‌مانند.

 

دردهای‌تان بیشتر خواهند شد

کاهش تحرک بدنی باعث می‌شود دردهای بدنی‌تان (مثلا کمر درد) تشدید شوند. ساعات طولانی در وضعیت درازکشیده باقی ماندن یا تشک و بالش نامناسب عاملی برای بدن درد هستند. ضمنا ممکن است به دلیل دردی که دارید نتوانید خوب بخوابید که باز هم باعث می‌شود دوست داشته باشید بیشتر در رختخواب بمانید و بخوابید. اما تسلیم نشوید؛ تحرک بیشتر (تحت نظر پزشک) می‌تواند دردتان را تسکین بدهد و کیفیت خواب‌تان را بالا ببرد.

 

مغزتان خوب کار نخواهد کرد

اگر زیاد بخوابید علاوه بر سر درد ممکن است دچار مه مغزی هم بشوید. مطالعه‌ای نشان داده زنان سالمندی که بیش از ۹ ساعت می‌خوابیدند، مشکلات ادراکی شدیدتری داشتند. مطالعات دیگر نیز نشان داده میان ساعات طولانی خوابیدن و زوال عقل در سالهای بعدی زندگی ارتباط وجود دارد. ضمنا خواب خواب ِ مختل شده که خیلی از افرادی که زیاد می‌خوابند این مشکل را دارند می‌تواند موجب کاش عملکرد مغز شود. بیش از اندازه خوابیدن می‌تواند شاخصی از اختلال در چرخه خواب یا مشکلی در سلامت باشد که منجر به تغییرات ساختاری در مغز و ضعف عملکرد ادراکی می‌شود.

 

انگار دچار جت لگ شده‌اید

زیاد خوابیدن می‌تواند ساعت درونی‌تان را بهم بزند، درست مثل اینکه یک پرواز طولانی را پشت سرگذاشته‌اید. ما یک ساعت درونی داریم که نسبت به سیگنال‌های نور و تاریکی واکنش نشان می‌دهد. وقتی نور به چشم‌مان می‌رسد، به ساعت درونی‌مان سیگنال می‌دهد که زمان بیدار شدن است که سایر پروسه‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت مثلا کنترل هورمون‌ها و دمای بدن که در دادن حس هوشیاری به ما نقش مهمی دارند و به ما اجازه می‌دهند در طول روز بهترین عملکرد را داشته باشیم.

 

 

عوارض پرخوابی

تاثیر خواب زیاد بر پوست

 

 

بیش از حد خوابیدن و سایر اختلالات در ریتم شبانه روزی مانند کار شیفتی یا جت لگ، این کلیدهای نور و تاریکی را تغییر داده و ریتم نرمال روزمره را دشوار می‌کنند. این اختلا‌ل‌ها می‌توانند بر سایر عملکردهای فیزیولوژیکی نیز اثر بگذارند. مطالعه‌ای که روی زنان کره‌ای تحت IVF صورت گرفت نشان داد آنهایی که زیاد می‌خوابیدند، احتمال بارداری‌شان کمتر بوده است. دست کم دو ساعت قبل از زمان خواب از اسکرین‌ها استفاده نکنید، اتاق خواب‌تان را خنک و ساکت و تاریک نگه دارید (اما به نور صبح اجازه دهید به درون بتابد) و برنامه‌ی منظمی برای خواب و بیدار‌ی‌تان داشته باشید.

 

۷ بلایی که خواب زیاد بر بدنتان می‌آورد

آیا شما چیزی بهتر از فرا رسیدن وقت خواب سراغ دارید؟ اینکه خواب شبانه برای سلامتی بدن مفید است؛ یک مسئله اثبات شده علمی است، ولی باید این را هم در نظر بگیریم که اگر خواب از میزان استانداردش فراتر برود، به عنوان عاملی برای افزایش احتمال ابتلا به دیابت و سکته‌های قلبی عنوان می‌گردد و حتی می‌تواند خطر مرگ را در افراد افزایش دهد.

 

خواب نرمال چند ساعت است؟

پس از مطالعات دقیق محققان به این نتیجه رسیده‌اند که پرخوابی عامل مرتبط با افزایش افسردگی و وضعیت نامطلوب اقتصادی افراد نیز می‌تواند باشد. این دو مورد ممکن است از دلایل منفی رعایت نکردن نکات بهداشتی این موضوع باشد. برای مثال، آن دسته از مردمی که در شرایط اقتصادی ضعیف‌تری هستند، کمتر به رعایت موارد بهداشتی اهمیت می‌دهند و بنابراین برای ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی مستعد می‌شوند که این به نوبه خود ممکن است از جمله موارد خطرناک خوابیدن بیش از حد باشد.

 

مقدار خواب نرمال روزانه در روزها و شرایط مختلف زندگی متفاوت است که غالباً این به سن و میزان فعالیت روزانه و حتی سبک زندگی شما بستگی دارد. برای مثال آن زمان که شما بیمار هستید و یا به هر دلیلی دچار استرس شده‌اید، به استراحت بیشتری نیاز دارید. ولی با اینکه این میزان متفاوت است، بنا به گفته متخصصان خواب نرمال چیزی بین هفت تا نه ساعت در طول شبانه‌روز است.

 

چرا مردم زیاد می‌خوابند؟

برای افرادی که از پرخوابی رنج می‌برند، باید خاطرنشان کرد که این یک مسئله و اختلال پزشکی است. این اختلال سبب می‌شود تا فرد در طول روز مدام احساس خواب‌آلودگی کند که با چرت زدن هم رفع نمی‌شود. یا حتی در استراحت شبانه هم روند خواب آنها نامتعارف خواهد بود. منشأ این اختلال که نتییجه مواردی همچون اضطراب، انرژی کم و مشکلات حافظه است، تقریباً ثابت شده است.

 

حبس نفسی که در خواب برای برخی افراد اتفاق می‌افتد، یک اختلال پزشکی محسوب می‌شود که افراد برای پایان دادن به آن، مجبور می‌شوند مدام از خواب بیدار بشوند و در نهایت خواب ناکافی نخواهند داشت و چرخه طبیعی خواب مختل می‌گردد و عموماً در طول روز احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارند. دیگر عوامل پرخوابی عبارتند از: تجویز برخی از داروها و افسردگی. البته در این میان افرادی نیز هستند که به طور معمول خواب روزانه‌شان زیاد است.

 

عوارض پرخوابی

دیابت: تحقیقات نشان می‌دهد خواب زیاد در طول شبانه‌روز و یا کمبود خواب در طی شب می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

چاقی: خواب زیاد و خواب کم امکان افزایش وزن شما را تا حدودی بالا می‌برد. برای مثال مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که بین ۹ تا ۱۰ ساعت خواب شبانه دارند، حدود ۲۱ درصد بیشتر از افرادی که بین ۶ تا ۷ ساعت می‌خوابند، در طول شش سال احتمال چاق شدن بیشتری دارند. این ارتباط میان چاقی و خواب زیاد در واقع به موازات با ارتباطی است که بین مصرف غذای زیاد و ورزش وجود دارد.

 

سردرد: افراد مستعد سردرد اگر در تعطیلات آخر هفته بیشتر از حد معمول بخوابند، زمینه را برای ایجاد سردرد فراهم می‌کنند. محققان بر این باورند که پرخوابی بر روی انتقال‌دهنده‌های عصبی خاصی به نام سروتونین تأثیر مستقیم دارد. افرادی که در طول روز زیاد می‌خوابند، هم در خواب شبانه دچار اختلال می‌شوند و هم در صبحگاه دچار سردرد می شوند.

 

کمر درد: شاید تا به حال شنیده باشید که پزشکان به افرادی که به کمردرد مبتلا می‌شوند، توصیه می‌‌کنند که روی تختخواب به صورت مستقیم بخوابند.اما این روش دیگر قدیمی شده است. اگر شما کمر درد دارید، شاید دیگر نیاز نداشته باشید تا برنامه‌های ورزشی خود را به صورت منظم دنبال کنید. می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. امروزه پزشکان متوجه شده‌اند که برای داشتن یک سلامتی نسبی باید یک سری از فعالیت‌ها را به طور مداوم انجام داد و در صورت امکان بیمار را از خوابیدن زیاد نهی می‌کنند.

 

افسردگی: اگرچه تا به حال غالباً شنیده‌اید که از عواقب افسردگی کمبود خواب است، اما حدود ۱۵ درصد از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، از خواب زیاد رنج می‌برند. خواب زیاد به نوبه خود می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. داشتن برنامه منظم خواب باعث می‌شود تا فعالیت‌های بدنی نیز نظم پیدا کند و به بهبود شرایط بیمار کمک کند.

 

مشکلات قلبی: در مطالعه‌ای برای سلامت پرستاران شامل حدود ۷۲۰۰۰ زن مشخص شد کسانی که بین ۹ تا ۱۱ ساعت در شب می‌خوابند، نزدیک به ۳۸ درصد بیشتر از کسانی که خواب معمول ۸ ساعته دارند، مستعد ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند. محققین هنوز دلایل کافی برای اثبات این رابطه پیدا نکرده‌اند.

 

مرگ: مطالعات زیادی نشان داده است که مرگ و میر در افرادی که بین ۹ تا ۱۱ ساعت در شب می‌خوابند، به مراتب بیشتر از افرادی است که بین ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابند. هنوز علت مشخصی برای این اتفاق وجود ندارد، ولی با این حال محققین بین افسردگی و وضعیت نامطلوب اقتصادی افراد ارتباطی را مشاهده کرده‌اند.

 

یک برنامه خواب مناسب

اگر شما هر شب به طور میانگین بیش از ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابید، بهتر است برای چکاب به پزشک مراجعه کنید. پزشک، به شما در دریافت علت پرخوابی‌تان کمک خواهد کرد. اگر پرخوابی شما ناشی از مصرف داروهایی است که برای شما تجویز شده، بهتر است مصرف آنها را قطع کنید. اما یادتان باشد هرگز دارویی که برای شما تجویز شده، بدون مشورت پزشک معالج متوقف نکنید. اگر هم این پرخوابی به خاطر ابتلا به یک بیماری خاصی است، با بهبود پیدا کردن شما روند خواب شبانه شما نیز به حالت اولیه و ایده‌آل خواهد رسید.

 

صرف نظر از علل پر خوابی، تمرین کردن به داشتن بهداشت به سلامت شخصی شما مؤثر واقع خواهد شد که یکی از مزایای آن، خواب ۷ یا ۸ ساعت شبانه شما خواهد بود. کارشناسان توصیه می‌کنند که وضعیت خواب را در طول زمان ثابت نگه دارید. یعنی در یک ساعت مقرر از خواب بیدار شوید و به رختخواب بروید. قبل از رسیدن وقت خواب از مصرف الکل و کافئین پرهیز کنید و داشتن یک برنامه منظم ورزشی و داشتن یک اتاق خواب شخصی به خوابیدن ایده‌آل شما کمک خواهند کرد.

 

 

جلوگیری،از خواب زیاد

پرخوابی و عوارض آن

 

عوارض خواب زیاد | خواب زیاد و مشکلاتی که برای سلامتی می آورد

 

منبع : برترین ها / فردا نیوز

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا