بیماریها و راه درمان

پیشگیری از آنفولانزا | راه های درمان و پیشگیری

بیماریها ، راه های پیشگیری و درمان آنفولانزا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

برای پیشگیری از انفولانزا چه باید کرد

چگونه از انفولانزا جلوگیری کنیم ، پیشگیری از آنفولانزا

 

 

توصیه پزشکان برای پیشگیری از آنفولانزا در زمستان

از اوایل پاییز تا نیمه های فصل بهار همیشه شاهد کسانی هستیم که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده اند. شنیدن صدای سرفه‌ها، عطسه‌ها و دیدن ماسک ها روی صورت کسانی که مریض شده اند، یادمان می آورد که ویروس ها و خطرات ابتلا به این بیماری همیشه در کمین هستند و باید همه مراتب احتیاط را رعایت کنیم.

 

برای این منظور، پزشکان همیشه راهکارهایی دارند که از جمله می توان به واکسن آنفولانزا اشاره کرد. به گفته کارشناسان، تزریق این واکسن در هیچ زمانی از سال دیر نیست. هر فردی باید در طول سال، ۴ بار این واکسن را بزند. یک بار تزریق آن فقط ۱۰ درصد اثر دارد اما سه دوره بعدی، بیش از ۷۰ درصد موثر واقع خواهند شد.

 

اگر به آنفولانزا مبتلا شده باشید و سپس واکسن بزنید، این روش درمانی مسیر بیماری را تغییر داده و مشکلات ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

از دیگر دلایل اصلی برای تزریق واکسن آنفولانزا این است که بسیاری از مردم، همانند مبتلایان به سرطان یا کسانی که پیوند اعضا داشته اند، همیشه در خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند. ممکن است شما آنها را نشناسید، اما با واکسن زدن علاوه بر خود، به دیگران هم کمک می کنید تا از خطر این ویروس در امان بمانند.

 

وقتی به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا می شوید، این طور فکر کنید که بقیه مردم در خطر ابتلا قرار دارند. بنابراین، در خانه بمانید. حتما مصرف نوشیدنی ها را افزایش دهید تا آب و رطوبت بدنتان حفظ شود. در رختخواب استراحت کنید. از ژل یا دستمال های ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. موقع عطسه کردن جلوی دهان خود دستمال بگیرید تا از مریض شدن اطرافیانتان پیشگیری شود.

 

توصیه های کارشناسان

پس از مریض شدن، ایبوپروفن را به عنوان مسکن مصرف کنید. این قرص ۸۰۰ میلی‌گرمی است و هر ۸ ساعت یک بار آن را بخورید. اگر زخم معده دارید، سعی کنید این قرص را حتما به همراه غذا، شیر یا مواد غیراسیدی مصرف کنید.

 

اگر حالت تهوع دارید، داروی ضدتهوع مصرف کنید. قرص های ضد سرماخوردگی یا دارویی همچون Tamiflu فقط می توانند نشانه های بیماری را به مدت ۱٫۵ روز از بین ببرند و پس از این دوره، اثرشان از بین خواهد رفت.

 

وقتی به پزشک مراجعه می کنید خیلی اصرار نداشته باشید که قرص آنتی‌بیوتیک برایتان تجویز کند. برخلاف تصور عموم، مصرف آنتی‌بیوتیک اسهال ایجاد می کند.

اشخاصی که به بیماری های ریوی همچون COPD یا آمفیزم مبتلا هستند باید حتما عکسبرداری با اشعه ایکس انجام داده و آنتی بیوتیک مصرف کنند زیرا در خطر ابتلا به سینه پهلو قرار دارند.

 

درمان خانگی آنفولانزا

برای درمان آنفولانزا در خانه می توانید از درمان های خانگی زیر بهره بگیرید:

 

مایعات زیادی بنوشید: آنفولانزا موجب کم آبی بدن می شود، در نتیجه برای تامین آب از دست رفته باید آب و مایعات زیادی مصرف کنید. به ویژه کسانی که اسهال و استفراغ دارند، آب میوه و آب زیاد بنوشند و از قهوه و نوشیدنی های کافئین دار پرهیز کنند.

سوپ بخورید: همه ما وقتی مریض می شویم، اولین کاری که می کنیم، خوردن سوپ است. با اینکه این غذا به تنهایی تاثیر خاصی در روند درمان آنفولانزا ندارد، اما مصرف آن به دلیل اینکه یک غذای آبکی است و به دلیل وجود مرغ، مقوی هم هست، به عنوان یک درمان خانگی برای سرماخوردگی توصیه می شود.
حتما استراحت کنید: کارهای ساده روزانه، تحرک زیاد و ورزش کردن می توانند نشانه های آنفولانزا را تشدید کنند. به همین خاطر توصیه می شود دست‌کم یک یا دو روز را در خانه استراحت کنید.

 

 

درمان آنفولانزا

درمان سریع آنفولانزا

 

 

سیر خام بخورید: یکی از بهترین روش های درمان آنفولانزا مصرف یک حبه سیر در هر روز است. یا آن را رنده کرده و درون آب بریزید و بخورید. یا یک حبه را با عسل بخورید که طعم تند آن اذیتتان نکند.

 

بخور سر و صورت: در گذشته قابلمه شلغم پخته را برای مریض می آورند، پتو روی سرش می کشیدند. در قابلمه را می برداشتند تا بخار آب شغلم پخته به صورت بیمار بخورد و در هوای آن تنفس کند. این کار برای باز شدن راه های بینی و درمان گلو درد موثر بود. امروزه هم می توان از این روش استفاده کرد. همچنین می توانید از بخور آویشن هم بهره بگیرید. به این صورت که، ۲ پیمانه آب را درون قابلمه بریزید و بگذارید بجوشد. سپس از روی حرارت بردارید، ۲ قاشق چایخوری رزماری، آویشن و اورگانو درون آن بریزید. در قابلمه را ۵ دقیقه ببندید و سپس زیر پتو آن را باز کرده و با بخارش نفس بکشید.

 

لیموترش و زنجبیل: درون یک لیوان آب جوش، مقداری آب لیموترش و زنجبیل رنده شده بریزید و بنوشید.
رطوبت خانه را زیاد کنید: نفس کشیدن در هوای مرطوب برای گلو درد و بینیِ گرفته بسیار مفید است.

 

نشانه های آنفولانزا

تب
بدن درد

سردرد
گلوی خشک و دردناک
مشکلات تنفسی

 

منابع سرشار از ماده معدنی روی، برای پیشگیری از آنفلوآنزا

گزینه های غذایی سرشار از زینک (روی)، منجر به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

ماده معدنی زینک برای رشد و ترمیم بافت ها ضروری است و در بسیاری از مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید، یافت می شود:

 

جوی دو سر: یک دوم فنجان از بلغور جو حاوی ۱٫۶ میلی گرم از روی است و منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و سایر مواد معدنی محسوب می شود.

شکلات تلخ: شکلات هر چه تلخ تر باشد، زینک بیشتری دارد. حدود ۶۰ تا ۶۹ درصد از انواع کاکائوها، حاوی ۰٫۹ میلی گرم زینک است. ممکن است شکلات تلخ به محبوب ‌ترین منبع تامین زینک برای شما بدل شود، اما باید به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ نمی‌ تواند به تنهایی نیاز بدن را تامین کند، بعلاوه اینکه باید میزان قند و کالری آن را دقیقا محاسبه کنید و روزانه فقط یک تکه شکلات میل نمائید.

 

مرغ: گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تامین زینک نیز به حساب می ‌آید. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن، از مرغ بدون پوست استفاده کنید. فقط ۹۰ گرم مرغ بدون پوست کباب ‌پز شده می‌ تواند زینک روزانه‌‌ افراد را تامین نماید.

 

آجیل و دانه ها: مغزها و دانه های یکی دیگر از منابع بزرگ زینک هستند. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، ۱۵ درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می کند. یک قاشق از دانه های چیا نیز حاوی ۰٫۵ میلی گرم زینک است.

گوشت گاو : هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۸٫۶ روی است. برای همین هم می ‌توان گفت که گوشت گاو منبع طبیعی زینک محسوب می‌ شود. در حالت کلی با داشتن یک برنامه‌ غذایی سالم و متعادل مشکلی برای جذب نیاز روزانه به این ماده‌ معدنی پیش نمی ‌آید.

 

ماست: محصولات لبنی ضمن این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان دارند به طوری که یک فنجان شیر کم‌ چرب یا بدون چربی ۱ میلی گرم زینک دارد و ۱۷ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم‌ چرب یا بدون چربی ۲٫۲ میلی گرم زینک دارد و ۲۰ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند.

 

لوبیا: یک دوم فنجان لوبیای قرمز تیره حاوی ۰٫۹ میلی گرم روی است و ۶ درصد میزان نیاز به این ماده معدنی را تامین می کند. لوبیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها و آهن است.

غلات غنی شده صبحانه: به طور کلی یک وعده از آنها ۳٫۸ میلی گرم زینک دارد و ۲۵ درصد نیاز روزانه به زینک را تامین می کند. برچسب پشت محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید غلات محبوب صبحانه‌ شما حاوی چه میزان مواد مغذی است. برای حصول نتیجه‌ بهتر، غلات صبحانه ‌ای را انتخاب کنید که حداقل حاوی ۵ گرم فیبر باشد.

 

 

شیر و آنفولانزا

درمان های خانگی آنفولانزا

 

پیشگیری از آنفولانزا | راه های درمان و پیشگیری

 

منبع: iec.behdasht.gov.ir / بیتوته / روزیاتو

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا