نگهداری مواد غذایی

خواص به لیمو | فواید و عوارض به لیمو برای سلامتی

خواص مواد غذایی ، فواید و عوارض مصرف به لیمو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص به لیمو و بهارنارنج

خواص به لیمو برای لاغری

 

 

خواص به لیمو را بشناسید

درد نوروپاتیک مزمن یا درد عصبی، اغلب به دنبال آسیب دیدگی سیستم عصبی به وجود می‌آید. علت‌های مختلفی برای بروز این درد وجود دارد. درد نوروپاتیک با حس ناخوشایند گزگز و سوزش همراه است. ازنشانه‌های مهم درد عصبی آلودینیا و هایپرآلژزیا هستند.

 

آلودینیا، احساس درد درپاسخ به محرک‌هایی است که درحالت طبیعی دردی ایجاد نمی‌کند مانند لمس وهایپرآلژزیا احساس درد زیاد در برابر محرک‌هایی است که درد کمی ایجاد می‌کند. از آن‌جا که درمان‌های فعلی اثربخشی کمی دارد و میزان زیادی درد را کاهش نمی‌دهند، تحقیقات بیشتر برای یافتن مسکن‌های جدید با آثار جانبی کمتر مورد نیاز است.

 

گیاه به‌لیمو یا Lippia citriodora بومی آمریکای جنوبی است. از برگ این گیاه به علت رایحه لیمو مانند، در انواع مختلف غذاها و چای استفاده می‌شود. در گذشته از به‌لیمو به طور گسترده برای درمان بیماری‌های مختلف مانند تب، سردرد، عفونت‌های پوستی و مشکلات گوارشی و همچنین به دلیل آثار ضد اسپاسمی استفاده می شد.

 

مشکلات خواب: دم کرده به لیمو یک دمنوش مطبوع و لذت بخش است که اثر ملایمی دارد و می توان از آن پس از شام یا آخر شب استفاده کرد تا یک خواب آرام و راحت داشت. این گیاه در تقویت اعصاب موثر است و با افسردگی نیز مقابله می کند.

 

کمک به دستگاه گوارش: دم کرده به لیمو که عطری شبیه لیمو دارد، هضم غذا را بهبود می بخشد و ناراحتی های معده مثل نفخ و گاز معده را از بین می برد.

 

خواص دارویی

تقویت حافظه، ایجاد آرامش و درمان بی خوابی، دارای خواص ضد میکروبی قوی، مسکن، مقوی معده، رفع کننده دردهای عصبی، ضد تشنج،پایین آورنده تب و درمان کننده سرماخوردگی و آسم، کمک به هضم غذا، ضد اسپاسم، ضد خستگی بدن، آرام بخش و آرام کننده اعصاب، رفع درد شکم ودل پیچه و کاهش نفخ موثر ، موثر در درمان سوء هاضمه.

 

مقدار و نحوه مصرف

برای تهیه جوشانده به لیمو، ۳ تا ۱۰ گرم از برگ این گیاه را در نیم لیتر آب جوش دم و روزانه چند استکان از آن را مصرف کنید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری از برگ خشک آن را در نیم لیتر آب جوش دم کنید و مانند چای بنوشید.زنان در دوران آبستنی و شیردهی و بیماران دارای نارسایی کلیوی باید از مصرف زیاد به لیمو اجتناب کنند.

 

خواص دیگر به لیمو و کاربردهای آن

برگ ها، بخش دارویی این گیاه هستند و بویی شبیه لیمو دارند. برگ ها را در اواخر تابستان جمع آوری می کنند. پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم تند و کمی تلخ است. از به لیمو در درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علایم سرماخوردگی استفاده می شود به علاوه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است. همچنین به عنوان ادویه در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد.

 

اسانس به لیمو دارای خواص باکتری کش و حشره کش است و همچنین در صنعت عطرسازی نیز از آن استفاده می شود.استفاده موضعی به لیمو ممکن است باعث حساسیت پوستی شود. برگ و اسانس به لیمو را باید دور از نور، در جای خنک و دربسته نگهداری کرد. از فراورده های موجود در بازار آن، می توان به چای ورون اشاره کرد

 

 

خواص شربت به لیمو

مضرات به لیمو

 

 

اگر شما از مشکلات سوزش سر دل، کلیه یا صفرا رنج می برید، باید قبل از استفاده از به لیمو بادکتر خود مشورت کنید و برای محافظت از مینای دندان های خود ، حداقل نیم ساعت صبر کنید بعد مسواک بزنید

 

ترمیم مفاصل آسیب‌دیده با به لیمو

اگرچه به‌ لیمو گیاه بومی آمریکای جنوبی است، اما به علت خواص دارویی قدرتمندی که دارد امروزه در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود. در این مطلب مهم‌ترین خواص گیاه به‌لیمو را بیان می‌کنیم.

 

کاهش وزن

دمنوش به‌لیمو با کاهش دادن ریزه‌خواری افراد به کاهش وزن آن‌ها کمک شایانی می‌کند همچنین این دمنوش خاصیت چربی‌سوزی نیز دارد.

 

تقویت عضلات

تقویت عضلات یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد به‌لیمو است؛ این گیاه به علت خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی که دارد، بدون اینکه مانع رشد جسمانی، عضلانی و افزایش استقامت بدن شود، آسیب به ماهیچه‌ها در طول تمرین را نیز کاهش می‌دهد.
به‌لیمو به تسکین درد مفاصل کمک شایانی می‌کند؛ مصرف این گیاه همچنین بازسازی سریع‌تر مفاصل آسیب‌دیده را نیز به همراه دارد.

 

کاهش استرس

به‌لیمو نقش موثری در کاهش استرس و بهبود سلامت عمومی بدن دارد.

 

بهبود هضم غذا

دمنوش به‌لیمو همچنین مشکلات معده و سوء هاضمه را نیز رفع می‌کند؛ این گیاه همچنین به تنظیم اشتها نیز کمک می‌کند.

 

کاهش تب

از خاصیت‌های دیگر به‌لیمو می‌توان به افزایش تعریق و کاهش تب اشاره کرد.

 

خلط آوری

به‌لیمو خاصیت خلط آوری نیز دارد. مصرف دمنوش باعث رفع گرفتگی‌های دستگاه تنفسی می‌شود.

 

طرز تهیه دمنوش به‌لیمو

برای تهیه دمنوش به‌لیمو یک قاشق غذاخوری از برگ این گیاه را در ظرفی بریزید و به آن آب با دمای هشتاد درجه سانتی‌گراد را بیفزایید. بیست دقیقه صبر کنید تا دمنوش به خوبی دَم بکشد سپس به آن نبات یا عسل اضافه و میل کنید.

 

عوارض جانبی به‌لیمو

مصرف به لیمو در برخی از افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی خفیف هستند ایجاد مشکل می‌کند همچنین مبتلایان به اختلالات کلیوی باید از استفاده از این گیاه خودداری کنند؛ در مورد تاثیرات به‌لیمو در دوران بارداری و شیردهی نیز تحقیقات کافی صورت نگرفته است بنابراین زنان باردار و شیرده باید از مصرف آن پرهیز کنند.

 

 

خواص به لیمو نیوشا

عوارض مصرف دمنوش به لیمو

 

خواص به لیمو | فواید و عوارض به لیمو برای سلامتی

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان / برترین ها / روزنامه خراسان

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا