بدانیم تا سالم بمانیم

علائم ذهن خسته | علل و راه های درمان

سلامت عمومی ، راهکارهای درمان خستگی ذهنی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خستگی ذهن در مطالعه

چگونه خستگی ذهن را برطرف کنیم ، علائم ذهن خسته

 

 

۵ نشانه که می‌گوید ذهنتان خسته است
یک متخصص اعصاب گفت: احساس درونی که طی آن فرد نمی‌تواند بهره وری کامل از ذهن خود داشته باشد، یکی از عارضه‌هایی است که مردم را درگیر خود کرده است.

شرفی پور متخصص مغز و اعصاب درباره خستگی ذهنی و راه‌های مقابله با آن اظهار کرد: این تعریف خستگی ذهنی یک احساس درونی است که در آن فرد حس می‌کند نمی‌تواند به بهره وری کامل از ذهن خود داشته باشد یا حس می‌کند که در حالت بیداری کامل قرار ندارد.

 

وی با اشاره به وجود نشانه‌های تعریف شده برای خستگی ذهنی ادامه داد: وقتی فرد در محیط پر محرک قرار بگیرند مثل وقتی که صدای موسیقی یا هر صدای بلند دیگری فضا را در بر گرفته باشد، بوی ناخوشایندی محیط را پر کرده باشد یا در فضایی که رفت و آمد زیاد است، احساس می‌کند که تمرکز خود را از دست داده است؛ در این گونه موارد فرد باید محرک‌ها را کم کند؛ عامل ایجاد بو را از محل دور کند یا اگر توانایی آن را ندارند از آن فاصله بگیرد یا صداهای اضافی را کم کند مثلاً اگر در ماشین قرار دارد ، ضبط را خاموش کند.

 

این متخصص اعصاب ادامه داد: گاهی اوقات فرد احساس می‌کند که افکار زیادی در ذهن او در حال چرخش است مثلا یک حرف، تایپ نامه‌ای در محل کار و غیره که در ذهن وی می‌چرخد و تکرار می‌شود؛ بهترین راه مقابله با این مشکل این است که افکار اضافی و کم اهمیت را کم و به ترتیب اهمیت، آنها را دسته بندی کنید؛ می‌توان برای این کار از نوشتن آنها روی کاغذ کمک گرفت. گاهی این اختلال به صورت بلوک فکری است یعنی تحت تأثیر عوامل مختلف ذهن تخلیه شده توانایی تصمیم گیری را از دست می‌دهد؛ بهترین راه در این مواقع داشتن استراحت کوتاه مثل یک خواب کوتاه است تا بتوان فرصتی برای آرام گرفتن و مرتب شدن ذهن ایجاد کرد.

 

شرفی پور افزود: از نشانه‌های بعدی بروز خستگی ذهنی داشتن رفتار تحریک پذیر است؛ یعنی فرد خیلی زود تحریک می‌شود و واکنش نشان می‌دهد که معمولاً با کاهش تعداد فعالیت‌های روزانه و داشتن استراحتی کوتاه مشکل حل می‌شود؛ نشانی بعدی فراموشی چیزهای کوچک مثل جای کلید و تماس گرفتن است؛که نشانه زوال عقلی نیست بلکه از علائم مهم و خستگی ذهنی محسوب می‌شود، همچنین عدم توانایی در مواجهه با سوالات دیگران و فرار از سوال‌های چالشی از دیگر نشانه‌های خستگی ذهنی است که معمولاً با دوری از فشار زیاد و کمک گرفتن از دیگران حل می‌شود.

 

وی بیان کرد: از دیگر علائم مهم خستگی ذهنی فرو رفتن شخص در خود است البته لازم است یادآوری کنیم این حالت می‌تواند از علائم بیماری تشنج هم باشد اما در افراد سالم نشانه داشتن خستگی ذهنی است و با داشتن یک برنامه ریزی درست حل می شود همچنین ممکن است خستگی ذهنی منجر به کاهش یادگیری یا ایجاد اختلال توجه در این افراد شود.

 

خستگی ذهنی ارتباطی با کمبود‌های تغذیه‌ای ندارد

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: توجه داشته باشید که خستگی ذهنی هیچ رابطه‌ای با کمبود برخی ویتامین‌ها ندارد و یک اختلال گذرا است که به راحتی رفع می‌شود اما اگر فرد متوجه همین عوامل زودگذر نشود ممکن است منجر به ایجاد اختلالات ذهنی خلقی و رفتاری شود؛ گاهی این علائم انقدر تکرار می‌شوند که فرد را دچار عوارض جسمانی می‌کند؛ سردرد، مشکلات گوارشی مثل معده درد، یبوست و بی اشتهایی و پرخوری، بی خوابی و پرخوابی از جمله مهمترین نشانه‌های خستگی ذهنی هستند؛ اگر از این مشکلات رنج می‌برید بهتر است به جای مصرف خودسرانه دارو برای رفع بی خوابی یا بی اشتهایی به فکر پیدا کردن راهی برای رفع خستگی ذهنی خود باشید.

 

وی درباره تاثیر خستگی ذهنی در زندگی بیان کرد: کاهش کیفیت زندگی و گرفتن تصمیمات نادرست بزرگترین تاثیر خستگی ذهنی است که می‌تواند عواقب مخرب و طولانی‌ مدت به همراه داشته باشد و حتی منجر به اخراج شدن از کار، کاهش سطح کیفی روابط خانوادگی و ایجاد خطرات رانندگی شود؛ همچنین ثابت شده کسانی که به طور مداوم دچار خستگی ذهنی می‌شوند احتمال بروز پیری زودرس و فشار خون در آنها بالاتر است.

 

شرفی پور تصریح کرد: بهترین راه فرار از خستگی‌های ذهنی داشتن یک بازخوانی ذهنی در انتهای روز و نگاه کردن به مواردی است که ذهن فرد را به خود درگیر کرده است، همچنین باید در هفته زمانی برای ورزش و تفریح یا وقت آزادی در نظر گرفت که در آن ذهن درگیر نباشد؛ باید برای فکر کردن برنامه‌ریزی داشته باشیم، موارد آزاردهنده را از ذهن‌ها پاک و سعی کنیم با تقسیم وظایف و در حد توانایی خود کارها را به عهده بگیریم.

 

وی یادآوری تاکید کرد: توجه داشته باشید که اگر این علائم به صورت مکرر مشاهده شد می‌تواند ناشی از وجود بیماری‌های مثل افسردگی، گواتر یا همان مشکل تیروئید یا حتی مشکلات کلیه و کبد باشد پس اگر احساس کردید که این موارد طولانی مدت و به صورت مکرر تکرار می‌شود بهتر است از یک مشاور برای درمان آن کمک بگیرید.

 

خستگی ذهن و ۳ روش‌ خوشحال کردن ذهن خسته

خستگی ذهن مشکلی است که اکثر افراد با آن رو‌به‌رو هستند.

هنگامی که ذهنمان خسته است احساس می‌کنیم که توانایی انجام هیچ کاری را نداریم و نمی‌توانیم تصمیمات خوبی بگیریم.

 

واقعیت این است که احساس ما صحیح است و یک ذهن خسته نمی‌تواند به‌درستی فکر کند.

خستگی ذهن علت‌های متفاوتی دارد.

از فکر کردن بیش از حد گرفته تا افکار مزاحم، نداشتن تمرکز، عدم مهارت کافی در تصمیم‌گیری و حتی خستگی جسمی نیز می‌تواند سبب خستگی ذهنی نیز شود.

 

علت خستگی ذهنی

خستگی ذهنی در هر شرایطی ممکن است برای ما به‌وجود بیاید. هنگامی که در طول روز کارهای زیادی داریم، کارهایی را باید انجام دهیم که به آن علاقه کافی نداریم و یا زمان کافی برای انجام کارمان نداریم.

 

در برخی از کلاس‌هایم با افرادی آشنا می‌شوم که در طول روز گرفتاری‌های زیادی دارند. کارهای زیادی باید انجام دهند و هیچ گاه زمان کافی برای اتمام برنامه‌هایشان ندارند.

شکایت اصلی چنین افرادی این است که در پایان شب ذهنشان بسیار خسته است.

 

وقتی که در طول روز کارهای زیادی داریم، تصمیم‌های متفاوتی باید گرفته شود، مرتب تمرکزمان به هم می‌خورد، عوامل حواس‌پرتی متفاوتی در محل کار و یا زندگی‌مان وجود دارد و یا دچار وسواس فکری هستیم و برای یک تصمیم کوچک مدت زمان زیادی را صرف می‌کنیم، تمام این عوامل سبب خسگی ذهن ما خواهد شد.

خستگی ذهن یک بیماری نیست بلکه نیاز به مدیریت و تامین انرژی مورد نیاز مغزمان دارد.

 

ذهن خسته و علائم آن

یکی از علائم خستگی ذهن ناتوانی در تصمیم‌گیری و انتخاب کردن است. وقتی ذهن شما خسته است، تمرکز شما به‌شدت کاهش می‌یابد و افکار مزاحم به ذهن شما هجوم می‌آورند.

در چنین مواقعی حتی توانایی کنترل افکار مزاحم ذهنتان را نیز ندارید.

 

 

رفع خستگی روحی

مقاله خستگی ذهنی

 

 

تصور کنید در یک مهمانی هستید و همه در حال گفت‌و‌گو و شادی کردن هستند. شما به شدت خسته هستید. اگر با فردی صحبت کنید احتمال کمتری دارد که بتوانید به‌دقت به صحبت‌های او گوش دهید. مغز شما نیاز به استراحت دارد.

 

مهم‌ترین علائم یک ذهن خسته عبارت است از:

خستگی جسمانی

وقتی که جسمتان خسته هست بهتر است به جای انجام کارهای فکری استراحت کنید و یا سعی کنید به خود آرامش دهید تا خستگی ذهنتان نیز برطرف شود.

 

عدم تمرکز کافی

تمام کردن کارتان به سختی انجام می‌شود. تمرکز کافی برای تصمیم‌گیری ندارید و نمی‌توانید وظایف خود را به خوبی انجام دهید.

 

بی‌قراری و تحریک پذیری سریع

شما به سرعت عصبانی و یا ناراحت می‌شوید و در برخورد با دیگران رفتار مناسبی نخواهید داشت.

 

چگونه به ذهن خود استراحت دهیم؟

لحظاتی را به تغذیه ذهن خود اختصاص دهید.

 

وقتی مدام در حال کار کردن هستید، زمانی را به ایجاد آرامش برای خود اختصاص دهید. سعی کنید چند لحظه‌ای را استراحت کنید، چشمان خود را ببندید و به هیچ موضوعی فکر نکنید. تنفس عمیق و یا تمرین‌های افزایش تمرکز در چنین مواقعی به شما کمک خواهد کرد.

 

همچنین باید بدانید که استراحت کردن اصولی دارد و برای اینکه ذهن خود را تغذیه کنید و به آن استراحت دهید باید به درستی استراحت کنید. میتوانید مقاله چگونه استراحت کنیم تا انرژی ذهنی خود را تقویت کنیم را مطالعه کنید.

 

تصمیم‌های کمتری بگیرید.

برخی افراد روزانه تصمیم‌های زیادی می‌گیرند. از صبح که از خواب بیدار می‌شوند مدت زمانی را صرف تصمیم ‌گیری برای انتخاب لباس مناسب می‌کنند.

برخی افراد ترجیح می‌دهند یک کار روتین را با شیوه‌های متفاوت انجام دهند و بنابراین هر روز زمان و انرژی زیادی به این کار اختصاص می‌دهند.

 

برخی افراد ابتدای صبح مدت زمان زیادی را به کارهایی که باید در طول روز انجام شود فکر می‌کنند.

 

تمام این کارها انرژی زیادی از شما خواهدگرفت. با انجام ندادن کارهای کم‌الویت و یا واگذاری تصمیم‌های روتین به دیگر افراد، سعی کنید انرژی ذهنی خود را هدر ندهید. اولوبت بندی کردن به شما کمک می کند از قبل بدانید چه کارهایی باید انجام دهید و وقت و انرژی ذهنی را خود صرف تصمیمات بیشمار نکنید.

 

شب‌ها بهتر بخوابید.

خواب شب مناسب و کافی منبع انرژی ذهنی به شما می‌رود. افرادی که خواب نامناسبی دارند سریع‌تر از بقیه افراد دچار خستگی ذهنی می‌شوند. شب‌ها بهتر بخوابید تا بهتر فکر کنید.

 

خستگی ذهن در مطالعه

یکی از عوامل شایع در ایجاد خستگی ذهن، مطالعه کردن و یا درس خواندن است. هنگامی که مدت زمانی را صرف کتاب خواندن می‌کنید و تمام تمرکز خود را بر آن قرار می‌دهید، ذهن شما پس از مدتی خسته خواهد شد.

 

این خستگی با علائمی همچون خواب‌آلودگی هنگام درس خواندن و یا مطالعه خود را نشان می‌دهد. در این مواقع گفته می‌شود که مغز در حال خمیازه کشیدن است.

برخی افراد می‌گویند که پس از مدت مشخصی مطالعه خسته می‌شوند و ذهن آنها کشش کافی نخواهد داشت.

 

رفع خستگی ناشی از مطالعه

یکی از عوامل مهم خستگی ذهن در درس خواندن و یا مطالعه، عادت نداشتن به مطالعه است.

شما خود را مجبور می‌کنید که مدت زمانی را در یک مکان بنشینید و کتاب بخوانید. مغز شما به این کار عادت ندارد.

 

مغز شما مجبور است انرژی زیادی صرف کند تا متمرکز بماند.

از این‌رو پس از مدتی با علائمی همچون خمیازه، افکار مزاحم و یا تشنگی به شما هشدار می‌دهد که خسته است.

 

اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه بوده‌اید موارد گفته شده در زیر به شما کمک خواهد کرد:

۱- تمرکز خود را افزایش دهید تا هنگام مطالعه با تمرکز بیشتری و خستگی کمتری مطالعه کنید.

 

۲- مدت زمان مطالعه خود را به زمان‌های کمتر تقسیم کنید. استفاده از تکنیک پومودارو به شما کمک خواهد کرد.

۳- مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید. مکانی که به شما آرامش دهد و نور مناسبی داشته باشد.

 

۴- هنگامی مطالعه کنید که انرژی جسمی بیشتری دارید. پیشنهاد میشود اوایل روز مطالعه کنید.

۵- برای خود برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی یک مهارت است و به شما کمک می کند تا ذهن آرام تری داشته باشید.

 

 

خستگی مغز انسان

علل خستگی ذهنی

 

علائم ذهن خسته | علل و راه های درمان

 

 

منبع: شریان نیوز / بیتوته / وب سایت سارا حمیدی

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا