بدانیم تا سالم بمانیم

عادات خوب سلامتی | عادت های خوبی که سلامتی را تضمین میکند

تندرستی ، عادات خوب زندگی سالم ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کتاب عادتهای خوب

لیست عادت های خوب ، عادات خوب سلامتی

 

 

عاداتی که شما را هیچوقت بیمار نمی‌کند

هیچکس از بیماری خوشش نمی آید، اما چگونه می توان از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد. داشتن یک سبک زندگی سالم، بدن ما را در مقابل برخی از بیماری ها مقاوم می کند. افرادی که زندگی سالمی دارند، بی شک سبک زندگی خاصی را دنبال می کنند. اگر شما هم دوست دارید بدانید که افراد سالم برای جلوگیری از بیماری چه کارهایی می کنند، با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

به اندازه کافی آب می نوشند

نوشیدن آب فواید زیادی دارد. به عنوان مثال میکروب هایی که در اندام ما قرار دارند و ممکن است در نهایت به بیماری منجر شوند توسط آب به بیرون از بدن ما روانه می شوند.

 

بدن ما به شیوه‌های مختلفی آب خود را از دست می دهد؛ عرق کردن، ادرار کردن و دیگر اتفاقات طبیعی بدن، باعث از دست رفتن بخشی از آبی می ‌شود که ما باید با رژیم غذایی مناسب‌ آن‌ را جبران کنیم. علاوه بر آن، با نوشیدن آب کافی، میکروب هایی که در بدن ما منجر به بیماری می شوند را نیز دفع می کنیم. اما بدن ما به چه میزان آبی نیاز دارد؟ پزشکان توصیه می‌کنند به‌طور متوسط، ۸ تا ۹ فنجان آب در هر روز بنوشید. یکی دیگر از روش ها این است که وزن تان را به پوند حساب کنید، سپس آن را تقیبم بر ۲ کنید. به عنوان مثال اگر شما ۱۵۰ پوند وزن دارید، نسف آن یعنی ۷۵ اونس، میزان آبی ست که باید روزانه مصرف کنید.

 

وسایل شان را ضد عفونی می کنند

تلفن همراه شما کثیف تر از آنچه فکرش را بکنید است، از این رو که هر کجا قرارش دهید، جرم های را به سمت خود جذب می کند. حتی دست کثیف تان هم می تواند عامل دیگری باشد. نه تنها گوشی، بلکه سویچ ماشین، کنترل تلویزیون و کلید خانه تان هم از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که وقتی بیماری در خانه دارید، دستگیره های در را ضد عفونی می کنید، بهتر است که هر چند وقت یک بار، با الکل وسایلی که زیاد با آنها در ارتباط هستید را نیز ضد عفونی کنید.

 

مدیتیشن می کنند

یکی از عواملی که روی سیستم ایمنی بدن ما تاثیر منفی می گذارد، استرس است. اگر دقت کنید، افرادی که استرس زیادی ندارد کمتر بیمار می شوند. از آنجا که استرس غیر قابل اجتناب است، بهتر است که از روش هایی چون مدیتیشن و یوگا برای کاهش استرس در طول روز استفاده کنید.

 

زینک مصرف می کنند

تحقیقات نشان داده افرادی که زینک مصرف می کنند، دوران و شدت سرما خوردگی شان کوتاه تر است. برای مصرف زینک، بهتر است که نوع شربت آن را مصرف کنید که در گلویتان بماند و با ویروسی مانند سرماخوردگی بهتر مقابله کند.

 

به بیرون از خانه می روند

افراد سالم وقت زیادی را در بیرون از خانه می گذرانند. آنها به پیاده روی می روند، در فعالیت های گروهی بیرون از خانه شرکت می کنند و… که نه تنها بر تغییر روحیه شان موثر است بلکه استرس آنها را نیز کاهش می دهد. علاوه بر آن، آنها ویتامین دی حاصل از نور خورشید را نیز جذب می کنند. بنابراین اگر وقت زیادی را در داخل خانه می گذارنید، بهتر است که در برنامه تان جدید نظر کنید.

 

آب جوش می نوشند

از فواید نوشیدن آب شنیده اید اما در مورد آب جوش چه می دانید؟ نوشیدن آب جوش شما را در مقابل بیماری هایی چون سینوزیت ایمن می کند. آب گرم را با کمی عسل و آب لیمو یا به همراه دارچین مصرف کنید و از فوایدی که برای سلامتی تان دارد استفاده کنید.

 

از روغن های طبیعی مصرف می کنند

افراد سالم اهمیت روغن های طبیعی را از یاد نمی برند. به عنوان مثال مرزنگوش از روغن هایی ست که مانند آنتی بیوتیک عمل کرده و از شدت بیماری ها می کاهد. بنابراین این بار که مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا شدید، بد نیست که سری به روغن های طبیعی بزنید.

 

ورزش می کنند

حتما شما به فواید ورزش کردن آگاهید اما آیا می دانید که ورزش مدام می تواند حتی بدن شما را در مقابل عفونت ها ایمن نگه دارد؟ به عنوان مثال دونده ها به ندرت بیمار می شوند زیرا ورزش مداوم سیستم ایمنی بدن آنها را بهبود می بخشد که به تبع از بیماری ها نیز جلوگیری می کند.

 

حوله دست شان را هر روز تعویض می کنند

شما هر چند وقت یک بار حوله دست هایتان را تعویض می کنید؟ هفته ای یک بار، ۳ روز یک بار؟ از آنجا که حوله دست در معرض رطوبت و میکروب هاست و چند نفر به طور همزمان از آن استفاده می کنند، بهتر است که هر روز تعویض شود.

 

اگر می خواهید که زندگی سالمی داشته باشید، با سبزجات را در رژیم غذایی تان بگنجانید. مصرف این ماده غذایی سیسم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد. سبزیجاتی مانند اسفناج که رنگ سبز تیره دارند سرشار از ویتامین سی هستند که خود مانعی برای سرماخوردگی ست.

 

چای سبز می نوشند

یکی از فواید فوق العاده چای سبز این است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. آنتی اکسیدان موجود در این ماده مانع عفونت شده، ویروس های موجود در بدن را تضعیف می کند و از دوران بیماری هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا می کاهد.

 

۱۰ عادت سلامتی

بهداشت سرمایه است و  سالم نگه داشتن بدن وظیفه شماست . با سالم ماندن،  می توانید از سلامت بهتر روان، شکل بدن  و انرژی بیشتر لذت ببرید.  همچنین اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکنید و بیمار نمی شوید.با سبک زندگی پر مشغله امروز، تناسب اندام  و سلامتی یک اولویت است. این یکی از دلایلی است که مردم از استرس دور می شوند
در این بخش ده عادت سلامتی را بیان میکنیم:

 

ورزش منظم

ورزش منظم  منافع دراز مدت و کوتاه مدت دارد. مطالعات متعدد نشان میدهد که ورزش  خلق و خوی  را بهتر،  استرس را کاهش میدهد،  قدرت ذهنی را افزایش میدهد، حفظ تناسب اندام، ساخت توده عضلانی، تقویت استخوان ها و جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، پیشگیری از چاقی و دیابت از فواید ورزش است.

 

ورزش روزانه -حتی اگر فقط ۱۵ دقیقه باشد  –  بدن  را قوی تر، جوان تر، سالم تر میکند

-راه رفتن در اطراف محله و یا یک پارک برای  ۳۰ دقیقه در روز  لازم است.
–سعی کنید  هر روز ورزش یوگا مانند SURYA Namaskar انجام دهید

–ورزش کششی در صبح و در شب.
–استفاده از پله

–رقص.
–دوچرخه سواری، پیاده روی در پارک های اطراف
–شنا.

 

۲٫ خوردن صبحانه

خوردن  صبحانه سالم روزانه  برای کاهش وزن بسیار خوب است، میزان سوخت و ساز بدن را بالا می برد، مواد مغذی مورد نیاز ا فراهم می کند ، به بدن انرژی بیشتر میدهد، باعث بالا بردن هوش و بهبود حافظه و تمرکز می شود

 

از سوی دیگر، مصرف  نکردن صبحانه به معنای انرژی کمتر و  احتمال بالاتر  رفتن چاقی و کمبودهای تغذیه ای است

صبحانه سالم  شامل کربوهیدرات ها، پروتئین، فیبر، مواد معدنی ضروری و کمی از چربی های سالم است. به عنوان مثال:

 

نان تست گندم کامل با کره بادام زمینی
یک فنجان ماست با آجیل و میوه .

یک لیوان آبمیوه انتخابی
یک لیوان شیر با  نان تست و یا یک ساندویچ سبزیجات

املت یا تخم مرغ سفت.

همچنین سعی کنید  صبحانه را با اعضای خانواده خود  هر روز صبح دور هم بخورید.

 

 

عادت های خوب و بد

عادت های خوب روزانه

 

 

۳٫ خواب کافی

با توجه به شیوه زندگی امروزی و مشغله های آن، بسیاری از مردم  قربانی خواب می شوند. این چیزی است که خوب نخوابیدن باعث صدمه رسانی به سلامت انسان می شود.

 

خواب یکی از مهم ترین مواردی است که بدن  برای تنظیم  سوخت و ساز باید استفاده  کند. اغلب بزرگسالان  به ۷ تا ۸ ساعت خواب در هر شب برای سلامتی خود نیاز دارند.خواب مناسب  قلب  را سالم نگه می دارد،  از سرطان پیشگیری کرده ،  استرس،  التهاب را کاهش داده، انسان را سرحال نگه داشته، حافظه را بهبود بخشده،  به کاهش وزن کمک میکند. ،  خطر ابتلا به افسردگی  را کاهش میدهد این تغییرات کوچک باعث می شود خوب بخوابید:

 

– از نوشیدنی ها و غذاهای حاوی کافئین در اواخر روز بپرهزیزد.
– در طول روز بیشتر از ۲۰ دقیقه چرت نزنید

–الکل ننوشید و یا به حداقل برسانید.
-وعده غذایی باید از زمان خواب فاصله داشته باشد

–ترک سیگار.
–ایجاد یک محیط برای خواب خوب
–تنظیم یک برنامه زمان خواب

 

۴٫ نفس عمیق

تنفس به ما کمک میکند اکسیژن را استنشاق و  دی اکسید کربن  را بیرون بدهیم.  حداکثر مصرف اکسیژن  به مدیریت استرس و اضطراب کمک میکند. حتی می توانید خطر ابتلا به  بیماری های تنفسی، بیماری انسدادی مزمن ریوی و حتی بیماری های قلبی را کاهش دهد.

 

تنفس عمیق به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در روز، یک گام مهم در جهت یک زندگی سالم است. برای اینکه  موثر تر باشد،   در یک فضای باز در صبح زودهوای تازه  تنفس کنید و به بدن  ویتامین D لازم را از خورشید دریافت کنید.

۵٫ بهداشت دهان و دندان

مراقبت خوب از دهان ، دندان ها و لثه باکتری ها  را از بین برده و  سلامتی را کنترل می کند. بهداشت دهان و دندان اعتماد به نفس را افزایش می دهد. از مشکلات  دهان و دندان پیشگیری کرده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عفونت و التهاب در بدن را کاهش داده و همچنین  قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کنترل میکند

 

رعایت بهداشت دهان و دندان :

مسواک زدن دندان ها دو بار در روز با خمیر دندان فلوراید.
تمیز کردن بین دندان ها  یک بار در روز با نخ دندان.

هر سه یا ۴ ماه مسواک را عوض کنیم
زمانبندی منظم برای چکاب دندان توسط دندانپزشک

 

۶٫ خوردنی های سالم
آنچه می خورید ارتباط مستقیمی با  سلامتی  دارد. اگر می خواهید عمر طولانی داشته باشید  نیاز به غذا خوردن سالم دارید.تغذیه سالم قلب و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند حافظه را بهبود داده و انسان را سالم نگه میدارد.تغذیه سالم  سخت نیست. با تغییرات کوچک در رژیم غذایی ، شما می توانید سلامتی خود را بهبود بخشید. این نکات کلیدی کمک زیادی به شما میکند:میوه طبیعی و سبزیجات، غذاهای سبوس دار و پروتئین بدون چربی مصرف کنید.

 

از روغن های سالم مانند روغن زیتون، روغن نارگیل برای پخت و پز استفاده کنید.
به برچسب غذاها برای انتخاب غذای سالم نگاه کنید

 

استفاده از آجیل و دانه ها.
محدود  کردن سدیم و مصرف قند.

 

پرهیز از خوردن گوشت قرمز
به جای غذا خوردن در بیرون ، در خانه بپزید.

 

به جای ۲ وعده های غذایی بزرگ،  ۵ یا ۶ وعده غذای کوچک بخورید.

همیشه مواد غذایی  را به طور کامل بجوید

 

۷٫  هیدراته کردنآب آشامیدنیآب  بیش از نیمی از وزن بدن  را تشکیل میدهد.

بدون آب، بیش از چند روز نمی توان زنده ماند.هر سلول، بافت و اندام بدن به آب نیاز دارد  تا به درستی کار کند. آب بدن را  هیدراته کرده،به افزایش هوشیاری  کمک کرده، اشتها را کنترل می کند، و  فعالیت ورزشی را افزایش میدهد. علاوه بر این،از خستگی، سردرد و خشکی پوست جلوگیری می کند. برای  هیدراته نگه داشتن بدن ، روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. با این حال، افراد مختلف ممکن است اندازه های مختلفی برای هیدراته کردن بدن داشته باشندسعی کنید هر زمان که بیرون می روید برای جلوگیری از تشنه شدن بجای نوشابه ناسالم آب همراه خود ببرید.  همچنین می توانید میوه ها و سبزیجات با محتوای آب بالا، مانند هندوانه، گوجه فرنگی، خیار بدن را هیدراته کنید. آب نارگیل، بیش از حد، برای هیدراته کردن بدن خوب است

 

۸٫ سیگار کشیدن را متوقف کنید

سیگار و محصولات مرتبط با توتون و تنباکو را کنار بگذارید.در حال حاضر نیکوتین موجود در تنباکو یک نوع سم  ایجاد میکند که  آسیب بسیار زیادی به بدن میزند . این امر باعث بیماری های قلبی، سکته مغزی، بیماری های ریوی مانند برونشیت مزمن و آمفیزم، پوکی استخوان، آب مروارید و انواع مختلف سرطان را بوجود می آورد. به علاوه، سیگار کشیدن  ۵ تا ۱۰ سال از عمر  را کم میکند.  ترک سیگار  بر حالت فیزیکی و روانی شما تاثیر می گذارد. بنابراین، توصیه می شودبا اراده قوی این کار را انجام دهید

 

۹-شست وشوی دستهایکی از بهترین راه برای حفظ سلامتی حفظ بهداشت شخصی است.

بهداشت شخصی به معنی مراقبت منظم از مو، پوست، صورت، دندان ها، گوش ها، ناخن ها و پا است. برای افزایش سلامت کلی ، به دنبال این عادات اولیه بهداشت شخصی باشید:حمام روزانه و شستن موها۲ یا ۳ بار در هفته.

 

قبل از رفتن به رختخواب،آرایش را پاک کرده و  صورت خود را به طور کامل بشویید.
اصلاح ناخن و مرتب نگه داشتن آنها

 

دست های خود را چند بار در روز برای جلوگیری از گسترش باکتری ها و ویروس بشویید.
ملافه و زیرپوشها را تمیز نگه دارید.

 

هر روز پاهای خود را شسته بخصوص انگشتان پا و آنها را به طور کامل خشک کنید
مسواک روزانه برای تمیز نگه داشتن آن

· رعایت بهداشت دهان و دندان همانطور که قبلا توضیح داده شد.

 

۱۰٫  بهداشت روزانه یکی از بهترین راه برای تشخیص مسائل مربوط به سلامت قبل از بوجود مشکل است

تست سالانه فیزیکی، فشار خون به طور منظم و  کلسترول، معاینات دندانپزشکی، کولونوسکوپی، ماموگرافی، و پروستات و سرطان پوست است. تشخیص مسائل مربوط به سلامت مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، انواع مختلف سرطان، مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان، و غیره کمک خواهد کرد

 

 

عادت های خوب در زندگی

عادتهای سالم سلامتی

 

عادات خوب سلامتی | عادت های خوبی که سلامتی را تضمین میکند

 

 

منبع : دکترسلام / برترین ها

۱/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا