بیماریها و راه درمان

درمان ورم کلیه | علل و راه های درمان

بیماریها و راه درمان ، راه های درمانی ورم کلیه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

درمان گیاهی بزرگ شدن کلیه

درمان ورم کلیه در بزرگسالان

 

 

علت و علائم بزرگ شدن کلیه و درمان بزرگی کلیه ها

هر کلیه حدود ۱۱ سانتی متر طول و شش سانتی متر ضخامت دارد. به قولی هر کلیه انسان بالغ به اندازه حدود یک دست مشت شده است. متوسط وزن کلیه در مردان نیز ۱۵۰ گرم و در زنان ۱۳۵ گرم است. محور طولی کلیه ها نیز به سمت پایین و به سمت خارج است. پس بنابراین قطب های بالایی کلیه نسبت به قطب های پایینی به خط وسط نزدیک ترند.

 

بزرگ شدن کلیه‌ها بدین معنی است که کلیه بطور غیرعادی بزرگ‌تر از اندازه‌ی معمول می‌باشد. در بیمارانی که بزرگ شدن کلیه را تجربه کرده‌اند، این مشکل بیشتر ناشی از دلایل زمینه‌ای شدید بوده است. بزرگ شدن کلیه‌ها زیاد شایع نمی‌باشد و معمولاً مرتبط با برخی اختلالات خاص است که ناشی از نقائص مادرزادی، ناهنجاری‌های ساختاری، عفونت، بارداری، انسداد مجرا و آسیب‌دیدگی می‌باشد. بزرگی کلیه تنها گاهی اوقات در حین معاینه و هنگامی که بیمار نوزاد، کودک یا یک بزرگسال لاغر است، قابل احساس است. سایر علائم بیماری کلیه معمولاً در ابتدا تشخیص داده می‌شوند.

 

بزرگی کلیه قابل درمان و کوچک شدن است و در این صورت چگونگی انجام آن چیزی است که پزشک پس از تعیین دلیل این مشکل مشخص می‌کند. در بیشتر موارد، تورم از علائم یک مشکل بزرگ‌تر مانند کلیه پلی‌کیستیک یا حتی برخی سرطان‌ها است که مستلزم درمان‌های تهاجمی جهت سالم ماندن بیمار می‌باشد.

 

دلایل بزرگ شدن کلیه ها:

بزرگ شدن کلیه می‌تواند دلایل مختلفی از ابتلا به بیماری کلیه پلی کیستیک گرفته تا عفونت‌ کلیه، برگشت ادرار و سرطان کلیه داشته باشد. بزرگ شدن کلیه ممکن است در زمانی که پزشک در حال درمان بیماری‌های مرتبط با پروستات است یا زمانی که لگن را معاینه می‌کند مشخص شود.

کلیه‌های بزرگ‌شده ممکن است مادرزادی باشند اما این بیماری نادر است. برخی دیگر از دلایل بزرگ شدن کلیه‌ها عبارتند از:

 

هیدرونفروز

معمولاً بزرگ شدن کلیه‌ها به دلیل ابتلا به هیدرونفروز است. هیدرونفروز یک بیماری است که در آن ادرار تولید شده در کلیه‌های سالم به دلیل وجود سنگ‌های کلیوی، تومورها، فشارهای کیستی، چرخش کلیه و… نمی‌توانند از آن خارج شوند.

 

در این حالت تخلیه ادرار به درستی انجام نمی‌شود و بنابراین ادرار در کلیه‌ها محبوس می‌شود. احتباس ادرار باعث افزایش فشار درون کلیه‌ها شده و لگن را بزرگ می‌کند. هر قسمت باریک شده یا مسدود شده در مجرای ادرار می‌تواند باعث ابتلا به هیدرونفروز شود که یکی از علل بزرگ شدن کلیه‌ها است.

 

سنگ کلیه

سنگ کلیه تجمع مواد معدنی و نمک سخت شده درون کلیه‌ها است. ایجاد سنگ کلیه درون کلیه‌ها باعث رشد کلیه‌ها شده و منجر به بزرگ شدن آنها می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری از تکرر ادرار، سوزش ادرار، حالت تهوع، تب و درد کمر، درد شکم و درد پهلوها رنج می‌برند.

 

بیماری کلیه‌ پلی کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک یک اختلال ژنتیکی است که می‌تواند نسل به نسل به افراد خانواده منتقل شود. در این بیماری گروهی از کیست‌ها در یک یا دو کلیه شکل می‌گیرند. این کیسه‌های پر از مایع باعث رشد کلیه‌های شده و در نتیجه کلیه‌ها بزرگ‌تر از اندازه طبیعی خود می‌شوند.

 

برخی دیگر از علائم کلیه پلی کیستیک شامل تورم غیر طبیعی، کمر درد، سر درد، تکرر ادرار و بالا رفتن فشار خون می‌شود. در صورتی که این بیماری درمان نشود، فشار خون بالا می‌تواند خطرات جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و نارسایی کلیه برای بیمار ایجاد کند.

 

گلومرولونفریت

گلومرونفریت نوعی بیماری کلیوی است که باعث التهاب حاد یا مزمن کلیه‌ها می‌شود. گلومرولی واحدهای کوچکی هستند که به عنوان فیلتر و جمع کننده مایع عمل می‌کنند. عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مانند بیماری‌های ایمنی باعث می‌شوند که گلومرولی ها نتوانند عمل فیلتر مواد زائد در کلیه‌ها را انجام دهند. در نتیجه آب در کلیه‌ها محبوس شده و کلیه‌ها بزرگ می‌شوند.

 

نفریت حاد

در نفریت حاد، تورم زمانی که سطح یا داخل کلیه‌ها متورم شده باشد ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث بزرگ شدن کلیه‌ها نیز شود.

 

علائم بزرگ شدن کلیه ها:

۱۰ نشانه ابتلا به بیماری کلیه

بسیاری از افراد به بیماری های مزمن کلیوی مبتلا هستند، ولی از این وضع خود خبر ندارند. نشانه های اولیه بیماری های کلیه، بسیار جزئی و کم اهمیت به نظر می رسند و به همین دلیل ممکن است افراد چندین سال با این نشانه ها زندگی کنند و شکایتی هم نداشته باشند. اما همین مشکلات کوچک می توانند به نارسایی کلیه منجر شوند.
به هر حال بهتر است از نشانه های بیماری های کلیوی آگاه باشید. اگر شما، اعضای خانواده و یا دوستانتان در هر مرحله ای از بیماری و یا سلامتی باشید، آگاهی از این نشانه ها می تواند شما را از خطرات بیشتر در امان دارد.

 

۱- تغییرات ادرار
اغلب اوقات، چنانچه مشکلی در کارکرد کلیه ها صورت پذیرد، اولین نشانه های آن در وضعیت ادرار مشاهده می شود. اگر نشانه های زیر را مشاهده کردید، اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک متخصص است:

 

-دفعات مکرر ادرار در شب
-مشاهده ادرار کف آلود و رنگ پریده

 

-ادرار تیره رنگ
-دفع ادرار به همراه خون
-احساس درد و فشار به هنگام ادرار کردن

 

-تجربه بیماران در این مورد چه بوده است:

– بعد از اینکه ادرار کرده و از دستشویی خارج می شوید، همچنان احساس درد و فشار دارید، اما ادراری برای دفع مجدد وجود ندارد.
– هنگامی که برای دفع ادرار به دستشویی می روید، هیچ ادراری دفع نمی شود و یا با فشار زیاد ادرار را به صورت قطره ای دفع خواهید کرد.
– رنگ ادرار تا حدی به رنگ خون نزدیک است که تصور می کنید در حال دفع خون هستید.

 

۲- ورم

عدم کارکرد صحیح کلیه ها، منجر به جمع شدن مایعات در بدن و بروز ورم می شود. این ورم در نقاطی مانند پاها، مچ دست، شکم و حتی صورت نیز ایجاد شده و با درد همراه است.

 

تجربه بیماران در این مورد چه بوده است:
– مچ دست و پاها تا حدی ورم می کنند که ممکن است حتی فکر کنید کفش هایتان تنگ شده اند.
– ممکن است در کنار علایمی مانند ریزش مو و کاهش وزن بدن، صورت تان تپل تر به نظر برسد. این در واقع ورم صورت است.
– ورم در مچ پاها، احساس درد و خستگی را به حدی می رساند که حتی نمی توانید راه رفتن را تا کوچه بعد ادامه دهید.

 

۳- خستگی

کلیه سالم، هورمونی به نام اریتروپوئیتین تولید می کند عامل حمل اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون است. اگر کلیه از کار بیفتد، تولید این هورمون نیز متوقف خواهد شد. این مساله منجر به کاهش میزان اکسیژن در گلبول های خون و نهایتا سلول های مغز و ماهیچه های بدن می شود.
کمبود اکسیژن در سلول های بدن نیز خستگی آنها و بدن را در پی خواهد داشت.

 

بیماران این خستگی را چطور توصیف کرده اند:

– احساس خستگی به طور مداوم همراه شماست و هیچ نیرویی در بدن خود حس نمی کنید.
– تمایل به خوابیدن، بیشتر و بیشتر می شود. به محض اینکه از محل کار به خانه می رسید، اولین چیزی که احساس می کنید، نیاز شدید به خواب است.
– حتی اگر هیچ کاری انجام ندهید، همیشه احساس خستگی می کنید؛ درست مانند اوقاتی که کار زیادی انجام داده و خستگی امان شما را بریده است.

 

۴- لکه‌ها، جوش های پوستی و خارش پوست

کار کلیه، حذف مواد زائد از خون است. اگر کلیه ها کم کار شده یا از کار بیفتند، این مواد زائد وارد خون می شوند که می تواند بثورات پوستی و حس خارش شدید را ایجاد کند.

 

تجربه بیمارانی که این وضعیت را درک کرده اند:
– این وضعیت، یک خارش عادی در بخشی از پوست نیست. احساس می کنید تمام بخش های سطحی و زیرین پوست، می خارند.
‌- برای رفع خارش، ممکن است حتی از بُرس نیز استفاده کنید و به سبب خاراندن بسیار، به پوست خود صدمه بزنید.

 

۵- حس کردن طعم آهن در دهان و یا نفسی آغشته به بوی آمونیاک

تجمع اوره و سایر مواد زائد در بدن، باعث می شود که طعم مواد غذایی را متفاوت حس کنید. ممکن است این مساله حتی علاقه شما را به خوردن گوشت و سایر مواد غذایی کم کند و وزن تان به شدت کاهش یابد.

 

تجربه بیمارانی که این وضعیت را درک کرده اند:

– احساس می کنید که مشغول لیسیدن یک تکه آهن کثیف هستید.
– هر چقدر هم اشتها داشته باشید، علاقه ای به غذا خوردن ندارید.
‌- قبل از اینکه دیالیز کنم به همین خاطر نزدیک به پنج کیلو وزن از دست دادم.

 

 

خطرات ورم کلیه

ورم کلیه نشانه چیست

 

 

۶– تهوع و استفراغ

مواد زائدی که به خاطر کم کاری یا نارسایی کلیوی در بدن انباشته شده است منجر به بروز حالت تهوع و استفراغ می شود.

 

تجربیات بیماران در این باره:

– علاوه بر خارش شدید، حالت تهوع امان تان را می بُرد. تقریباً تمام مدت بالا می آورید و نمی توانید هیچ چیزی را در معده تان نگه دارید.
– حالت تهوع نمی گذارد شما چیزی بخورید. من حتی قرص های فشار خونم را هم نمی توانستم بخورم.

 

۷- تنگی نفس

تنگی نفس به دو دلیل به مشکلات کلیوی مربوط می شود: اول اینکه تجمع مایعات اضافی در بدن منجر به کاهش عملکرد ریه ها می شود. عامل دوم کاهش میزان اکسیژن در خون است که علاوه بر سایر سلول های بدن، سلول های بافت ریه را نیز با مشکل مواجه می کند.

 

تجربیات بیماران در این باره:

– وقتی تنگی نفس به سراغتان بیاید، وضعیت بسیار بد می شود. به این دلیل که هر لحظه ممکن است دچار تنگی نفس شوید و به زمین بخورید و آسیب ببینید، ترجیح خواهید داد بیشتر بنشینید و کمتر حرکت کنید.

 

‌- خوابیدن مشکل می شود. تنگی نفسی که به سراغتان می آید احساس غرق شدن را به شما القا می کند و به سختی می توانید نفس بکشید.
– اگر بخواهید مسیر طولانی راه بروید یا از چند پله بالا بروید، احتمالاً دچار مشکل خواهید شد و به شدت خسته و بیحال می شوید.

 

۸– احساس سرما

کم خونی ناشی از نارسایی کلیوی باعث افزایش احساس سرما در شما می شود. ممکن است حتی در یک اتاق گرم هم سردتان شود.

 

تجربیات بیماران در این باره:
– گاهی به حد لرز سردتان می شود.
– احساس سرمای زیاد در هر شرایطی ممکن است پیش آید. حتی زمانی که هوا بسیار بسیار گرم است، سرما برایتان غیر قابل تحمل خواهد بود.

 

۹- سرگیجه و عدم تمرکز

کم خونی و کاهش میزان اکسیژن در خون به علت نارسایی کلیه، باعث می شود که مغز شما هم به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکند. این مساله منجر به سرگیجه، توهم و بروز مشکل در سیستم حافظه و تمرکز می شود.

 

تجربیات بیماران در این باره:

– شاید به یاد بیاورید که هفته گذشته چیزی را به همسرتان یادآوری کرده اید، اما نمی دانید در مورد چه چیزی حرف زده اید. حتی گاهی این وضعیت برای دو روز قبل هم پیش می آید. همچنین تمرکز خود را برای کارهایی مانند حل جدول و مطالعه از دست می دهید.

 

– همیشه احساس خستگی و گیجی می کنید.
– اگر دوست داشته باشید در کارها مشارکت کنید، ممکن است به صورت ناگهانی دچار سرگیجه شوید. شاید تصور کنید این مساله به خاطر کاهش میزان قند خون است، اما مشکل جای دیگری‌ است.

 

۱۰- درد پهلو و پاها
برخی از افراد مبتلا به مشکلات کلیوی ممکن است درد شدیدی را در پشت، پهلوها و یا پاهای خود احساس کنند. نارسایی پلی‌کیستیک کلیه، باعث ورم و درد شدید خواهد شد.

 

تجربیات بیماران در این باره:
– اگر دردهایی در پهلوها یا پاهای خود حس می کنید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. شاید علت آنها آغاز بروز بیماری های کلیوی باشد.
– در تمام ساعات شب و روز، احساس درد در پشت، پهلو یا پاها امان تان را می بُرد؛ حتی نمی توانید از جایتان حرکت کنید.
به یاد داشته باشید، برای آگاهی از جزئیات بروز هر نشانه، باید به پزشک مراجعه کنید. در اغلب موارد، آزمایش خون و ادرار نیز توسط پزشک برایتان تجویز می شود.

 

پیشگیری از بزرگ شدن کلیه ها:

با رعایت و انجام این دستورالعمل‌های سلامتی، می‌توانید تا حد زیادی از بروز التهاب کلیه جلوگیری کنید:

– داشتن وزن متعادل

– ترک سیگار

 

– حفظ فشار خون با وجود محدودیت‌های سلامت

– حفظ قند خون در سطح متعادل با توجه به محدودیت‌های سلامت

– ورزش

 

یک رژیم غذایی سالم از سلامت کلیه‌ها محافظت خواهد کرد. به افرادی که مشکلات کلیوی دارند اغلب توصیه می‌شود تا پروتئین کمتری خورده و مصرف نمک را قطع کنند. یکی دیگر از کارهایی که می‌توان انجام داد، مشورت با متخصص غذایی است تا بتوان یک رژیم غذایی متناسب با عملکرد کلیه را پیش گرفت و تا حد امکان از مصرف داروهایی مانند داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی که به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند پرهیز نمود.

 

درمان بزرگ شدن کلیه:

درمان بزرگ شدن کلیه‌ها اغلب شامل تشخیص و درمان علل زمینه‌ای است.

 

آنتی بیوتیک

عفونت منجر به موارد پیلونفریت عفونت کلیه می‌شود که اغلب با آنتی بیوتیک های خاص درمان می‌گردد. آنتی بیوتیک های معمولی که برای درمان این نوع عفونت استفاده می‌شوند شامل‌تری متیوپریم همراه با سولفامتوکسازول (باکتریمی)، سیپروفلوکساسین (سیپرو) یا لووفلوکساسین (لواکین) هستند اما انتخاب آنتی بیوتیک به پیشینه آلرژی و نتایج آزمایشگاهی باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، بستگی دارد. دوره‌های درمان با این آنتی بیوتیک ها معمولاً ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشند. موارد بیماری کلیوی پلی کیستیک به طور کلی به ارث برده می‌شوند و به ندرت منجر به مشکلات جدی کلیه می‌شوند.

 

دیالیز

هدف از دیالیز این است که خون را فیلتر کند (فیلتر کردن خون یکی از وظایف کلیه‌هاست). هنگامی که کلیه‌ها ضعیف عمل می‌کنند، مواد زائد به درستی فیلتر نمی‌شوند. دیالیز می‌تواند با فیلتر کردن به کلیه‌ها کمک کند. خطر متوسطی همراه با دیالیز وجود دارد، اما اگر مزایای دیالیز بیشتر از خطر باشد، این درمان توصیه می‌شود.

 

پیوند کلیه

اگر کلیه شما بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است عمل جراحی پیوند کلیه توصیه شود. تنها بعضی از بیماران متقاضیان خوبی برای پیوند کلیه محسوب می‌شوند. عوامل مؤثر شامل سن شما، سلامت عمومی و در دسترس بودن کلیه‌ای است که بتوان آن را پیوند زد. کلیه عوامل ذکر شده برای پیوند کلیه در نظر گرفته خواهند شد.

 

عمل جراحی

جهت از بین بردن انسداد، برداشتن تومور یا ترمیم برخی مشکلات خاص، ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد. عمل جراحی خطراتی را به دنبال دارد و در طول عمل جراحی و زمان بهبود بیمار نیاز به مراقبت دقیق خواهد داشت.

 

 

چرا کلیه ورم میکند

درمان ورم کلیه ها

 

درمان ورم کلیه | علل و راه های درمان

 

منبع : بیتوته / تبیان

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا