بدانیم تا سالم بمانیم

علل کاهش اشتها | مواد غذایی کاهنده اشتها

تغذیه سالم ، خوراکی هایی که اشتها را کم میکنند ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

داروی کاهش اشتها

شربت کاهش اشتها ، علل کاهش اشتها

 

 

با این گیاه اشتهای خود را سرکوب کنید

افزایش مصرف فیبر یکی از ساده‌ترین روش ها برای کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری محسوب می شود. اما این اقدام ممکن است برای کنترل اشتها کافی نباشد. و بر همین اساس است که به استفاده از گیاهان دارویی نیاز خواهید داشت. برخی گیاهان دارویی هورمون های گرسنگی را متعادل می سازند و احساس سیری را تقویت می کنند. برخلاف قرص های لاغری، گیاهان دارویی دارای مواد تشکیل دهنده مصنوعی نبوده و در بیشتر موارد اثرات جانبی خاصی ندارند.

 

چای یربا ماته

چای یربا ماته به صورت گسترده در آمریکای جنوبی مصرف می شود. این نوشیدنی حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که عملکرد ذهنی، گوارش، و سطوح انرژی را بهبود می بخشند و اشتها را کنترل می کنند. نتایج یک مطالعه که روی حیوانات صورت گرفت نشان داد که چای ماته احساس پری را تقویت می کند، که در نتیجه آن مصرف غذا کاهش می یابد. مطالعه ای دیگر نیز نشان داد، شرکت کنندگانی که عصاره یربا ماته مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل که دارونما دریافت کرده بودند، غذای کمتری مصرف کردند.

 

عصاره چای سبز

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی های جهان است و شواهدی وجود دارند که نشان می دهند می تواند اشتها را نیز سرکوب کند. مطالعه ای که طی یک بازه زمانی ۱۲ هفته ای انجام شد، نشان داد که مصرف ۸۵۷ میلی گرم عصاره چای سبز در روز می تواند سطوح گرلین (هورمون گرسنگی) را کاهش دهد. همچنین، شرکت کنندگان کاهش هرچه بیشتر وزن خود و بهبود سطوح کلسترول را تجربه کردند. باید به این نکته اشاره داشت که مصرف بیش از اندازه چای سبز می تواند موجب سردرد، یبوست، و دیگر اثرات منفی شود. اما اگر روزانه چهار تا شش فنجان چای سبز می نوشید، جای نگرانی وجود ندارد.

 

زعفران
زعفران یک ادویه نارنجی رنگ است که از گلی به نام Crocus Sativus تهیه می شود. زعفران از گذشته های دور برای مقاصد پزشکی و آشپزی مورد استفاده قرار می گرفته است.

 

پژوهش ها نشان داده اند که عصاره زعفران می تواند مصرف تنقلات و میان وعده ها را کاهش دهد و خلق و خو را بهبود ببخشد. همچنین، این مساله ثابت شده است که زعفران توانایی مبارزه با افسردگی و غذا خوردن های احساسی را دارد.
شما می توانید با افزودن این ادویه به غذای خود یا مصرف عصاره زعفران از فواید آن بهره‌مند شوید.

 

روغن اساسی گریپ فروت

آیا می دانستید که گریپ فروت یک ماده غذایی چربی سوز محسوب می شود؟ گریپ فروت حاوی ترکیباتی است که سوخت و ساز را بهبود می بخشند و اشتها را تنظیم می کنند.
پژوهش ها نشان داده اند که روغن اساسی گریپ فروت می تواند به سرکوب اشتها و کاهش وزن کمک کند. رایحه روغن اساسی گریپ فروت می تواند هوس های غذایی را کاهش دهد و احساس پری را تقویت کند. شما می توانید به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در هفته خود را در معرض این رایحه قرار دهید.

 

کپسایسین

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل های چیلی یافت می شود. این ترکیب به واسطه ویژگی های تسکین دهنده درد خود شناخته شده است. اما کپسایسین می تواند به کاهش وزن و مدیریت دیابت نیز کمک کند.

 

نتایج مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که ترکیب کپسایسین و چای سبز می تواند گرسنگی را سرکوب کند و احساس سیری را افزایش دهد. در پایان، باید به این نکته اشاره داشت که برخی از این گیاهان دارویی می توانند دارای اثرات جانبی منفی، به ویژه برای زنان باردار و مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، باشند. بر همین اساس، پیش از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

 

۸ ماده خوراکی برای کم کردن اشتها

سفیده‌ی تخم مرغ، ماهی، آگار آگار، روغن دانه‌ی کاج، گیاه کنجاک، سیب، سیب‌زمینی و جلبک فوکوس، هشت ماده ی غذایی سیرکننده هستند.
اگر از اشتهای زیادتان گله‌مند هستید یا قصد دارید لاغر شوید و دنبال راهی برای کاهش اشتهای خود می‌گردید با ما همراه شوید. باور کنید برای این کار نیازی به قرص‌ها و داروهای شیمیایی نیست. دور و بر ما مواد غذایی زیادی وجود دارد که باعث سیری می‌شود یعنی به طور طبیعی جلوی اشتها را می‌گیرد و شما را به وزن ایده‌آل‌تان نزدیک می‌کند. در این مقاله شما را با ۸ ماده‌ی غذایی سیرکننده آشنا می‌کنیم.

 

سفیده‌ی تخم مرغ

تخم مرغ به طور طبیعی جلوی اشتها را می‌گیرد زیرا حاوی پروتئین و ریزمغذی‌هایی است که دیر هضم هستند و به این ترتیب باعث سیری می‌شوند. محققان دریافته‌اند خوردن تخم مرغ باعث تحریک سنتز گلوکز (قند) در روده می‌شود و این امر طول مدت سیری را بیشتر می‌کند.

 

اگر می‌خواهید لاغر شوید :

قبل از این که در جمع دوستان و خانواده‌ی خود شام مفصلی میل کنید و کالری پشت کالری دریافت نمایید، یک عدد تخم مرغ را آب پز کرده و سفیده‌اش را میل کنید. این کار جلوی اشتهای شما را می‌گیرید و نمی‌گذارد به هوای بقیه، شام یا ناهار مفصلی بخورید. توجه داشته باشید فقط سفیده‌ی تخم مرغ را توصیه کردیم نه زرده‌ی آن‌را. زرده‌ی تخم مرغ سرشار از چربی و حاوی حدود ۷۰ کالری است.

 

ماهی

تمام انواع ماهی‌ها خاصیت سیر کنندگی دارند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که ماهی‌ها سرشار از پروتئین‌های کامل و دیر هضم هستند. علاوه بر این پروتئین‌ها با فرستادن پیام سیری، مستقیماً روی بخشی از مغز تأثیر می‌گذارند که مسئول فرستادن علائم گرسنگی است.

 

اگر می‌خواهید لاغر شوید :

یک تکه ماهی را به صورت کبابی یا آبپز میل نمایید. برخلاف تصور عموم امگا ۳ ها در حین پخت از بین نمی‌روند.

 

آگار آگار

آگار آگار یک نوع جلبک دریایی ژاپنی است که همیار لاغری محسوب می‌شود.
دلیل اول : این جلبک دریایی در معده حجیم می‌شود و ژلی درست می‌کند که چربی‌ها و قندها را جذب می‌کند.

 

 

نوشیدنی کاهش اشتها

روشهای کاهش اشتها در طب سنتی

 

دلیل دوم : آگار آگار هضم نمی‌شود و با تمام «ذخایرش» دفع می‌شود.
دلیل سوم : این جلبک دریایی سرشار از فیبر است و سرعت عبور مواد از روده‌ها را بیشتر می‌کند. نتیجه این که آگار آگار یک ماده‌ی غذایی سیرکننده است که کالری‌های مصرفی را کاهش می‌دهد.

 

اگر می‌خواهید لاغر شوید :

به فنجان چای یا قهوه‌تان یک قاشق چای‌خوری، حدود ۱ گرم آگار آگار اضافه کرده و ۱۵ دقیقه قبل از رفتن سر میز غذا، میل کنید. این جلبک دریایی بی طعم و بو است و می‌توانید آن‌را به غذاهای‌تان نیز اضافه کنید.

 

روغن دانه‌ی کاج

مصرف روغن دانه‌ی کاج، عملکرد هورمون‌هایی که مسئول مخابره‌ی پیام «سیری» به مغز هستند را تحریک می‌کند. به این ترتیب این روغن اشتها را کور می‌کند. این یافته نتیجه پژوهش محققان آمریکایی است که روی ۱۸ زن چاق مطالعه کردند. بعد از نیم ساعت از مصرف روغن دانه‌ی کاج، یک سوم اشتها از بین می‌رود.

 

اگر می‌خواهید لاغر شوید :

می‌توانید از این روغن برای از بین بردن اشتهای‌تان استفاده کنید اما توجه داشته باشید که دچار افراط نشوید زیرا ۱۰۰ گرم از این روغن حاوی ۶۷۳ کالری است.

 

گیاه کنجاک

کنجاک یک گیاه ژاپنی است و سیرکننده ی طبیعی موثری نیز محسوب می‌شود. این گیاه در معده یک ژل گیاهی تشکیل می‌دهد که معده را پر و احساس سیری ایجاد می‌کند. لزجی و چسبندگی این گیاه باعث عدم جذب چربی‌ها و قندها می‌شود. از این گذشته گیاه کنجاک سرشار از فیبر است. این فیبرها با تحریک سرعت دفع، به حذف چربی‌ها و قندها کمک می‌کنند.

 

اگر می‌خواهید لاغر شوید :

می‌توانید از کنجاک در تهیه‌ی سس، آش، سوپ و … استفاده کنید.

 

سیب

سیب با داشتن تنها ۵۰ کالری، سرشار از فیبر بسیار خاصی به نام پکتین است. این فیبرهای خاص میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارند که باعث کنترل اشتها می‌شود. اما خواص سیب به همین جا ختم نمی‌شود. پکتین ها همچنین در طول هضم غذا ژلی در معده می‌سازند که چربی‌های دریافتی از غذاهای دیگری را به تله می‌اندازد.

 

اگر می‌خواهید لاغر شوید :

سیب را با پوستش میل کنید. پوست سیب سرشار از فیبر است. ۱۰۰ گرم سیب پوست نکنده حاوی ۳٫۷ گرم فیبر است در حالی که سیب پوست کنده فقط ۲٫۱ گرم فیبر دارد.

 

سیب‌زمینی

سیب‌زمینی هم‌زمان دارای قندهای دیرجذب و فیبر است. قندهای دیر جذب که دیر هضم می‌شوند کاملاً سیر کننده‌اند. این قندها به کندی هضم می‌شوند و می‌توانند تا ۴ ساعت احساس سیری ایجاد کنند. در خصوص فیبرهای موجود در سیب‌زمینی هم باید بگوییم که این فیبرها در معده حجیم می‌شوند و جای زیادی می‌گیرند و این امر میل به خوردن و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

 

اگر می‌خواهید لاغر شوید :

سیب زمینی را آب پز یا بخار پز کرده و میل کنید. سیب زمینی پخته شده نسبت به سیب‌زمینی سرخ شده کالری کم‌تری دارد (در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته شده ۸۵ کالری وجود دارد و همین میزان سیب زمینی سرخ شده حاوی ۴۰۵ کالری می‌باشد).

 

جلبک فوکوس

فوکوس‌ها جلبکی‌هایی سرشار از فیبرها هستند که در تماس با آب، حجیم شده، معده را پر و اشتها را کور می‌کنند. این جلبک‌ها همچنین مواد مغذی را در روده حبس می‌کنند و همین امر مانع از ورود این مواد به خون و جذب آن‌ها می‌شود.

 

اگر می‌خواهید لاغر شوید :

با مشورت پزشک یک قاشق چای‌خوری فوکوس را به فنجان چای یا قهوه‌تان اضافه کنید و روزانه ۳ مرتبه قبل از غذا میل کنید. توجه داشته باشید این دوره را بیش از ۳ هفته طول ندهید و بدون نظر پزشک عمل نکنید. زیرا خطر به هم ریختگی هورمونی وجود دارد.

 

 

علت کاهش اشتها

علل کاهش اشتها

 

علل کاهش اشتها | مواد غذایی کاهنده اشتها

 

منبع: behdasht.news / تبیان / بیتوته

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا