بدانیم تا سالم بمانیم

کمبود ویتامین B۱۲ | نشانه های خطرناک کمبود ویتامین

بدانیم تا سالم بمانیم ، علائم کمبود ویتامین در بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چگونه کمبود ویتامین b12 را جبران کنیم

کمبود ویتامین B۱۲ ،عوارض بالا بودن ویتامین b12

 

 

نشانه‌های کمبود ویتامین B۱۲

با بالارفتن سن قابلیت جذب ویتامین به خصوص ویتامین B12 از غذاها نیز کند می شود و از هر ۱۰۰ زن ۴۰ تا ۵۹ ساله ۴ نفر کمبود ویتامین B12 دارند و بیشترشان نیز در مرز روبه روشدن با کمبود ویتامین قرار دارند.

 

اما بالا رفتن سن تنها دلیل قانع کننده برای کمبود این ویتامین در بدن نیست و می تواند دلایل دیگری از قبیل نخوردن گوشت استفاده از داروهای خاص – مانند متفورمین– یا برخی داروهای معمول برای سوزش سردل و حتی کاهش وزن با عمل جراحی باشد.

 

نتیجه کمبود ویتامین، می تواند از خستگی مزمن تا ضعف بینایی را نشان دهد. اگر نشانه هایی که در ادامه گفته می شود برایتان آشنا بود، با پزشک خود صحبت کنید تا یک تست خون از شما بگیرد. اگر مشکل کمبود ویتامین داشته باشید، می توانید با استفاده از مکمل یا تزریق ویتامین در عرض چند هفته مانند قبل سلامتی تان را بدست آورید.

 

لیستی از علائم نشان دهنده کمبود ویتامین B12 در بدن

۱٫ بعد از ظهرها خیلی سخت می توانید بیدار بمانید – حتی اگر شب قبل ۸ ساعت خوابیده باشید

خستگی یکی از اولین نشانه های کمبود ویتامین B12 است. دلیلش هم این است که بدنتان برای ساخت سلول های قرمز خونی وابسته به ویتامین هاست، که اکسیژن را به بخش های دیگر بدن حمل می کنند.

 

بنابراین، نبود اکسیژن کافی در سلول ها باعث احساس خستگی می شود، حتی اگر هم زیاد خوابیده باشید. خستگی می تواند چندین معنا داشته باشد، پس فقط به خاطر خستگی مزمن نمی توانید برای خود ویتامین B12 تجویز کنید.

پزشکان با مشاهده خستگی و چند نشانه ی دیگر کمبود B12 را تشخیص می دهند.

 

۲٫ پاکت خریدتان به نظر ۱۰۰ کیلو می آید

بدون دریافت اکسیژن، عضلات احساس ضعف می کنند. افرادی که چنین نشانه ای دارند، فکر کنند مشکل از خستگی یا نخوردن غذای کافی است.

اما یک آزمایش می تواند نشان دهد که مشکل اصلی کمبود ویتامین B12 است. با دریافت ویتامین B12 این ضعف از بین می رود.

 

۳٫ نقش کمبود ویتامینB12 در بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن

برخی افراد که کمبود B12 دارند می گویند: احساس می کنم یک جریان برق از سر تا پایم در حرکت است. همچنین در بدن احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن دارید.

تمام این احساسات عجیب به دلیل آسیب وارد شدن به سیستم عصبی است، که با کاهش اکسیژن در سلول ها تحریک می شود.

 

۴٫ فراموشی و رابطه آن با کمبود ویتامین B12

فراموش کار یا حواس پرت شده اید، نام دوستتان را به خاطر نمی آورید، شاید نگران شوید که به آلزایمر زودرس مبتلا شده اید، اما گاهی کمبود B12 مقصر اصلی است.

دربرخی بیماران که سنشان بالاست گاهی کمبود B12 را با آلزایمر اشتباه می گیرند. از چنین بیمارانی تست خون گرفته می شود و همین پایین بود ن سطح ویتامین B12 تشخیص داده شد پزشک مکمل ویتامین B12 تجویز می کند تا این نشانه ها از بین بروند.

 

۵٫ احساس گیجی و رابطه آن با کمبود ویتامین B12

داشتن سرگیجه یکی دیگر از علام کمبود B12 است. اما، سرگیجه همیشه نمی تواند علامت کمبود این ویتامین باشد و بهتر است تشخیص را به پزشک واگذار کنید.

 

۶٫ کمبود ویتامین B12 و نقش آن در رنگ پریدگی پوست

اگر متوجه شدید که رنگ پوستتان رو به زردی می رود، ممکن است علتش کمبود B12 باشد. وقتی کمبود این ویتامین را دارید سلول های قرمز به آسانی شکسته می شوند، که باعث زرد شدن رنگ پوست می شود.

 

۷. زبانی صاف و قرمز با کمبود ویتامین B12

نصف کسانی که کمبود شدید ویتامین B12 دارند برآمدگی های ریز روی زبانشان را از دست می دهند، مخصوصا آنهایی که دور لبه ی زبان هستند.

 

همچنین بیماران از سوزش زبان، خصوصا پشت زبان شکایت می کنند. از آنجا که بیشتر این برآمدگی های ریز حاوی غدد چشایی هستند اگر مقدار زیادی از دست بدهید دیگر حتی غذاهای مورد علاقه تان نیز بی مزه می شوند.

در واقع خانم هایی که ویتامین B12 بدنشان پایین است، می توانند راحت تر وزن کم کنند چون غذاها دیگر برایشان طعمی ندارند، اما این اصلا روش عاقلانه ای برای کاهش وزن نیست.

 

۸٫ هر چیز کوچکی باعث گریه یا نگرانی تان می شود

بیشتر از هر وقت دیگری احساس اضطراب و پایین بودن دارید؟ کمبودB12 روی خلق و خو نیز اثر می گذارد و فرد را به سمت افسردگی و اضطراب هدایت می کند.

 

۹٫ چشم تان یک مشکلی دارد

در موارد حاد، کمبود B12 می تواند روی عروق خونی در شبکیه چشم تاثیر بگذارد. در نتیجه، تاری دید، دو بینی، حساسیت به نور و حتی از دست دادن بینایی اتفاق می افتد. در برخی بیماران کمبود B12 به شبکیه چشم آسیب می رساند، کم کم در دید افراد یک سایه مشاهده می شود تا وقتی که سطح B12 بدن را بالا بردند و علائم متوقف شده است.

 

هشدارهایی در رابطه با کمبود ویتامین B12
ویتامین B12 به عنوان ویتامین «انرژی» نیز شناخته می شود. برخی این ویتامین را به عنوان داروی معجزه آسای کاهش وزن در نظر می گیرند و از این رو، در کلینیک های کاهش وزن و اسپاها از محبوبیت قابل توجهی برخوردار شده است.

 

اما ویتامین B12 به خودی خود یک انرژی‌زای واقعی نیست. با این وجود، اگر کم خونی مگالوبلاستیک (احساس خستگی و ضعف در فرد ایجاد می کند) در شما تشخیص داده شود، افزایش ناگهانی مصرف ویتامین B12 می تواند شرایط را به گونه ای دیگر رقم بزند و ظاهری پر انرژی‌تر به شما ببخشد.

 

این حالت به واسطه آن رخ می دهد که ویتامین B12 در شکل گیری گلبول های قرمز خون نقشی کلیدی دارد. اکسیژن توسط گلبول های قرمز به نقاط مختلف بدن حمل می شود و مشخص است که برای افزایش تحمل و قدرت خود به اکسیژن هر چه بیشتر نیازمند هستیم. خون سرشار از اکسیژن زندگی و انرژی را به شما می بخشد.

 

ویتامین B12 برای شما ضروری است

ویتامین B12 عملکردهای مهم و مختلفی در بدن انسان دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ترشح عامل هورمونی آدرنال

گردش خون

 

شکل گیری گلبول های قرمز خون

سیستم اضطراب سالم

 

 

قیمت قرص ویتامین b12

آمپول ویتامین b12

 

 

گوارش درست

جذب آهن

 

سوخت و ساز چربی و کربوهیدارت ها

رشد و توسعه عصبی

 

سیستم تولید مثل سالم در بانوان

گروه های آسیب پذیر نسبت به کمبود ویتامین B12

 

برخی مواد غذایی منبع خوبی برای ویتامین B12 هستند، اما در برخی موارد نمی توانند سطح مطلوب و مورد نیاز بدن را تامین کنند. در ادامه گروه هایی که در معرض بیشترین خطر از کمبود این ویتامین قرار دارند و می توانند مصرف مکمل ها را مد نظر قرار دهند را معرفی می کنیم.

 

افراد ۶۰ ساله یا مسن‌تر که از اسید معده کافی برخوردار نیستند.

بیمارانی که در آنها بیماری های خود ایمنی مانند سلیاک یا بیماری کرون تشخیص داده شده است.

 

وگان ها و گیاهخوارانی که محصولاتی با منشا حیوانی مصرف نمی کنند.

بیمارانی دیابتی که داروی متفورمین مصرف می کنند. این دارو روی جذب ویتامین B12 تاثیرگذار است

 

نشانه های کمبود ویتامین B12

از جمله نشانه های کمبود ویتامین B12 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فرد در باز نگه داشتن چشم ها و حفظ بیداری ناتوان است. این شرایط به دلیل آن رخ می دهد که خون از مقدار اکسیژن کافی برخوردار نیست و انرژی مورد نیاز بدن تامین نمی شود.

فرد احساس بی حسی دارد و حالت سوزن سوزن شدن را تجربه می کند. این شرایط نشان می دهد که فرد با آسیب عصبی که می تواند در نتیجه کمبود ویتامین B12 در بدن رخ دهد، مواجه است.

 

از دست دادن حافظه یکی دیگر از شرایطی است که می تواند به واسطه کمبود ویتامین B12 در بدن رقم بخورد. این مساله به ویژه در افراد جوان که برای ابتلا به زوال عقل همچنان خیلی جوان هستند، باید مورد توجه قرار بگیرد.

فرد احساس لرزش و سرگیجه می کند که بار دیگر از کمبود اکسیژن در خون حکایت دارد.

 

زرد شدن پوست که در نتیجه زوال گلبول های قرمز شکل می گیرد. نابودی گلبول های قرمز به پخش شدن رنگدانه ای زرد از آنها منجر می شود. اگر از ویتامین B12 کافی برخوردار نباشید بدن قادر به تولید سلول هایی قوی نیست.

 

زبان صاف چیزی است که پس از فقدان پرزها و برجستگی های زبان کسب می کنید. این پرزها به شما در تشخیص مزه غذا کمک می کنند. اگر با تشخیص مزه غذاها دچار مشکل شده اید، ممکن است این شرایط در نتیجه کمبود ویتامین B12 شکل گرفته باشد.

 

اگر به طور مداوم احساس اضطراب دارید و زیاد گریه می کنید، ممکن است با کمبود ویتامین B12 مواجه شده باشید. این ویتامین در تولید هورمون های مربوط به شادی در مغز یعنی سروتونین و دوپامین مرتبط است.

 

آسیب عصب بینایی به مشکلات عجیب در بینایی مانند تاری دید و دو بینی منجر می شود. در صورت مواجهه با مشکلات بینایی، سطوح ویتامین بدن خود را آزمایش کنید زیرا ممکن است از ویتامین B12 کافی برخوردار نباشید.

 

دلایل کمبود ویتامین B12

اگرچه ویتامین B12 از اهمیت بسیاری برای بدن برخوردار است، اما یکی از ویتامین هایی است که به شدت نادیده گرفته می شود. کمبود این ویتامین می تواند به واسطه عوامل مختلفی شکل بگیرد که در ادامه به برخی از معمول‌ترین آنها اشاره می کنیم:

 

ضد اسیدها جذب ویتامین B12 را تحت تاثیر قرار می دهند. بدن نیازمند اسید معده کافی برای جذب ویتامین B12 است.

اکسید نیتروژن که به نام گاز خنده نیز شناخته می شود به ویتامین B12 موجود در بدن آسیب می زند.

 

میکروب اچ پیلوری به سلول های معده که تولید پروتئین «فاکتور داخلی» را بر عهده دارند، آسیب می زند. بدن بدون این پروتئین توانایی چندانی در جذب ویتامین B12 ندارد.

عمل بای‌پس معده با هدف کاهش وزن مکانیزم گوارش را تغییر می دهد و این شرایط می تواند بر جذب ویتامین B12 تاثیرگذار باشد.

 

اگر روزی چهار فنجان قهوه می نوشید، ۱۵ درصد ویتامین B12 کمتری نسبت به افرادی دارید که زیاد قهوه نمی نوشند.

 

منابع غذایی ویتامین B12

گیاهان برای فرآیندهای سوخت و ساز خود نیازی به ویتامین B12 ندارند و آن را تولید نمی کنند. از این رو، دریافت این ویتامین از طریق مواد غذایی با منشاء حیوانی و مواد غذایی تقویت شده امکان پذیر است.

 

غذای دریایی – ماهی ساردین، ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی کاد، میگو

گوشت – گوشت گاو، گوشت مرغ، گوشت بره، گوشت بز، گوشت بوقلمون

 

لبنیات – شیر گاو، پنیر نرم و سفت، پنیر خانگی، پنیر خامه ای، ماست

تخم مرغ – زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است

منابع گیاهی – مخمرهای تغذیه ای، شیر نارگیل تقویت شده، تمپه (یکی از فرآورده های سویا)

 

 

علل افزایش ویتامین b12

نشانه های کمبود ویتامین ب

 

کمبود ویتامین B۱۲ | نشانه های خطرناک کمبود ویتامین

 

منبع : عصرایران / سایت دکتر کرمانی / برترین ها

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا