بدانیم تا سالم بمانیم

عوارض مصرف نوشابه | عوارض جبران ناپذیر مصرف نوشابه گازدار

تغذیه سالم ، مصرف نوشابه و عوارض آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مضرات نوشابه برای کودکان

فیلم مضرات نوشابه ، عوارض مصرف نوشابه

 

 

بررسی عوارض ، ضررها و اثرات منفی نوشابه روی سلامت بدن

مطالعات متعددی تاثیرات منفی نوشابه را روی وزن ، دندان نشان داده اند. با این حال نوشیدن نوشابه خطرات زیادی دارد. طبق گفته ارومانیتور ، میانگین افراد در ایالات متحده بیش از ۱۲۶ گرم شکر روزانه مصرف می کنند. این برابر با ۲۵٫۲ قاشق سوپ خوری، یا معادل نوشیدن کمی بیش از ۱۲ اونس نوشابه است

 

متاسفانه مصرف نوشابه های گازدار بطور فزاینده در میان مـردم دنیا بخصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند رواج پیدا کرده است. ولی آیـا افرادی که با علاقه این نوشیدنی سمی را مصرف می کنند از عوارض و خطرات آن خبرند؟ باید بدانید یک واقع تلخ در مورد نوشابه ها این است که به آنها عمدا کافئین افزوده میگردد تا ایجاد اعتیاد و وابستگی در مصرف کنندگان خود کنند و این کافئین موجود در نوشابه های گازدار نسبت به دیگر نوشیدنیهای حاوی کافئین مانند قهوه و چای سریع تر جذب بدن می شود.

 

حال بپردازیم به عوارض و مضرات نوشابه

۱٫ نوشابه می تواند منجر به کاهش عملکرد کلیه شود:
در یک مطالعه ۱۱ ساله دانشکده پزشکی هاروارد، بین ۳،۳۱۸ زن، محققان دریافتند نوشابه خطر عملکرد کلیه ها را بالا می برد.

 

۲٫نوشابه ریسک ابتلا به دیابت را بالا می برد :
میزان بالای شکر در نوشابه باعث فشار پانکراس می شود و به طور بالقوه آن را ترک می کند و نمی تواند نیاز بدن به انسولین را حفظ کند. نوشیدن یک یا دو نوشیدنی قندی روزانه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۵ % افزایش می دهد.

 

۳٫قوطی های نوشابه با بی پی ای پوشیده می شود :
قوطی نوشابه حاوی (بی پی ای)است، که از بیماری های قلبی گرفته تا چاقی و مشکلات تولید مثل، ارتباط دارد.

 

۴٫ نوشابه باعث خشکی بدن می شود :
کافئین ادرار اور است و تولید ادرار را بیشترمی کند و باعث می شود بیشتر ادرار کنید. وقتی سلول های بدن خشک می شوند، به سختی مواد مغذی را جذب می کنند و همچنین برای بدن دشوار می شود تا مواد زائد را از بین ببرند.

 

۵٫ نوشابه سرطان زاست ، به همین سادگی
رنگ کاراملی نوشابه با سرطان ها مرتبط است ؛ رنگ قهوه ای مصنوعی در نوشابه فرآیندی شیمیایی است که از شکر سوخته درست نشده است. بوسیله واکنش قند با آمونیاک و سولفیت زیر فشار بالا و دما درست شده است. این واکنش های شیمیایی منجر به شکل گیری ۲ – (۲ – MI)و ۴ (۴ – MI)می شوند که در مطالعات انجام شده توسط دولت نشان داد منجر به سرطان ریه، کبد، یا سرطان خون ، تیروئید در موش های آزمایشگاهی می شود.

 

۶٫ رنگ کاراملی در نوشابه به مسائل عروقی مرتبط است :
رئیس قلب ،التهاب در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید ارتباطی بین مشکلات عروقی و محصولات حاوی شکر سوخته وجود دارد.

 

۷٫نوشابه کالری زیادی دارد :
یک بطری ۲۰ اونس نوشابه حاوی ۱۷ قاشق چای خوری شکر و ۲۴۰ کالری و عاری از هر ارزش غذایی است.متوسط حدود یک ساعت پیاده روی برای سوزاندن ۲۴۰ کالری در نوشابه ۲۰ اونسی لازم است.

 

۸٫نوشابه خطر ابتلا به چاقی را افزایش می دهد:
هر نوشابه یا نوشیدنی های قندی که روزانه مصرف می شود احتمال چاقی را بیش از ۶۰ % را افزایش می دهد. نوشیدنی های دیگر به مشکلات سلامتی کودکان نیز مرتبط هستند.

 

۹٫نوشابه خطر بیماری های قلبی در مردان را افزایش می دهد :
هر نوشابه که روزانه مصرف می شود، خطر بیماری قلبی را تا ۲۰ % در مردان افزایش می دهد.

 

۱۰٫اسید در نوشابه مینای دندان را از بین می برد :
آزمون آزمایشگاه در مورد اسیدیته نوشابه نشان می دهد مقدار اسید در نوشابه مینای دندان را از بین می برد. سطح پ هاش در نوشابه می تواند ۲٫۵ باشد

 

۱۱٫نوشابه حاوی مقدار زیادی شکر است :
میانگین ۲۰ اونس نوشابه معادل با ۱۷ قاشق چای خوری شکر است، اما نوشابه برای دندان و سلامت کلی بدن خوب نیست.

 

 

فواید نوشابه برای بدن

عوارض مصرف نوشابه پپسی

 

 

۱۲٫نوشابه حاوی قندهای مصنوعی است :
در حالی که بسیاری از مردم شکر مصنوعی را برای مصرف کالری پایین انتخاب می کنند. قند مصنوعی به بیماری های متعدد از جمله سرطان مرتبط هستند.

 

۱۳٫نوشابه سطح کلسیم را کاهش می دهد :

نوشابه ها حاوی فسفریک اسید هستند مقادیر زیادی از کلسیم استخوان را کاهش می دهد. پس از مطالعه چندین هزار مرد و زن، محققان در دانشگاه تافتس، دریافتند زنانی که روزانه ۳ یا بیشتر نوشابه می نوشند، تقریبا ۴ درصد از تراکم مواد معدنی استخوان را در باسن خود دارند، هر چند که محققان کلسیم و جذب ویتامین د را کنترل می کنند.

 

۱۴٫نوشیدن نوشابه متابولیسم را تغییر می دهد و مانع از کاهش وزن می شود:

دکتر هانس -، مدیر گروه ورزش و توان بخشی در دانشگاه بنگور، انگلستان، دریافته است که نوشیدن نوشابه به طور منظم می تواند متابولیسم بدن انسان را تغییر دهد. شرکت کنندگان روزانه ۱۴۰ گرم شکر مصرف می کنند (که کم تر از دو قوطی نوشابه است). نتایج:متابولیسم آن ها بعد از چهار هفته تغییر کرد و برای آن ها سخت شد که چربی را بسوزانند و وزن کم کنند.

 

۱۵٫نوشیدن بیشتر از یک نوشابه روزانه خطر بیماری قلب ،سندروم متابولیک را افزایش می دهد :
دکتر راوی ، نویسنده کتاب مطالعه و مربی پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید:”اگر بیشتر از یک یا چند نوشیدنی را روزانه می نوشید، ممکن است ریسک توسعه عوامل خطر متابولیک برای بیماری های قلبی را افزایش دهید

 

۱۶٫ نوشابه رژیم کاهش وزن شما را مختل می کند :
مطالعه در مرکز علوم درمانی دانشگاه تگزاس نشان داد هر چه رژیم غذایی بیشتر شامل نوشابه باشد ریسک اضافه وزن بیشتر می شود.

 

۱۷٫ خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد:
نوشابه ها و هر نوشیدنی شیرین دیگر به بیماری کبد چرب مرتبط است.

 

۱۸٫نوشابه ها حاوی مهار کننده های قارچی هستند:
آن ها بنزوات سدیم یا بنزوات پتاسیم دارند و در تمام نوشابه ها ی مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد شیمیایی توانایی آسیب شدید به دی ان ای در میتوکندری را دارند تا به طور کامل آن را غیر فعال کنند

 

۱۹٫نوشابه ها باعث آسم می شود
نتیجه ی تحقیقات ثابت کرده است مصرف نوشابه باعث آسیب به ریه و افزایش ریسک ابتلا به آسم می شود.

 

۲۰٫ نوشابه با سردرد ارتباط دارد:
سردرد هم یکی دیگر از عوارض نوشیدن نوشابه است.

 

۲۱ . فشار خون بالا از عوارض جدی دیگر نوشابه است :
از آنجا که یکی از عوارض جانبی رژیم غذایی، افزایش وزن است، فشار خون بالا می تواند از عواقب آن باشد. همچنین شامل مقدار زیادی سدیم است، که می تواند سطح فشار خون را افزایش دهد. تنها در یک قوطی، ۵۷ میلی گرم سدیم وجود دارد.

 

عوارض مصرف نوشابه گازدار

نوشابه گازدار یکی از پرطرف دارترین نوشیدنی هایی است که امروز مردم مصرف می کنند.این نوشیدنی که در قوطی های زیبا به بازار عرضه می شود، جای خود را در بین نوشیدنی ها پیدا کرده است.در این مطلب درباره خطرات مصرف این نوشیدنی می پردازیم.

 

▪ تاثیر مصرف آنی کوکاکولا:

۱۰ دقیقه بعد از مصرف؛ ۱۰ قاشق مرباخوری شکر وارد سیستم بدن می شود. اما به علت اسید فسفریک موجود در آن که طعم شیرینی آن کاهش می یابد.

۲۰ دقیقه بعد: میزان قند بالا می رود و باعث افزایش انسولین می شود. کبد واکنش نشان می دهد.

 

۴۰ دقیقه بعد: جذب شدن کافئین توسط بدن به پایان می رسد.مردمک چشم گشاد می شود، فشار خون بالا می رود و در نتیجه کبد قند بیشتری وارد جریان خون می کند. در این زمان گیرنده های آدنوزین موجود در مغز مسدود می شود و مانع خواب آلودگی فرد می شود.

 

۴۵ دقیقه بعد: بدن با تولید بیشتر دوپامین، مرکز مغز را تحریک می کند.

۶۰ دقیقه بعد: اسید فسفریک، کلسیم،منیزیم و روی را در روده به هم می چسباند تا سوخت و ساز را افزایش دهد. در این حالت دفع کلسیم از طریق ادرار افزایش می یابد.

 

۶۰ دقیقه بعد: فرد با افت قند مواجه می شود و این افت باعث بی قراری و بی حالی وی می شود. در این زمان علاوه بر دفع تمامی آب موجود در نوشابه، مواد مغذی با ارزش بدن نیز از بدن خارج می شود.

 

▪ تاثیر درازمدت مصرف روزی یک قوطی کوکاکولا:

با افزایش وزن مواجه می شوید.بررسی ۸ ساله روی ۹۰ هزار زن که روزی یک قوطی نوشابه مصرف می کردند، نشان داد طی ۴ سال با ۵ کیلوگرم افزایش وزن رو به رو شدند.

 

به احتمال زیاد دچار دیابت خواهید شد:نتایج تحقیقات نشان می دهد افرادی که روزی یک یا بیش از یک وعده نوشیدنی گازدار یا آب میوه مصرف می کنند نسبت به افرادی که به ندرت این نوع نوشیدنی مصرف می کنند، دچار دیابت نوع ۲ می شوند.

 

احتمالا دچار بیماری قلبی می شوید:طبق بررسی که در مجله موسسه قلب آمریکا چاپ شد، افرادی که به مدت ۴ سال هر روز یک قوطی نوشابه مصرف می کردند با ۲۵ درصد خطر افزایش میزان قند خون مفید رو به رو بودند. هم چنین افرادی که روزی ۲ نوشیدنی با شیرینی مصنوعی مصرف می کردند نسبت به افرادی که به ندرت نوشیدنی شیرین مصرف می کردند ۴۰ درصد بیشتردر معرض حمله قلبی و مرگ بر اثر بیماری قلبی قرار داشتند.

 

 

مضرات نوشابه برای کبد

مضرات نوشابه

 

عوارض مصرف نوشابه | عوارض جبران ناپذیر مصرف نوشابه گازدار

 

روزنامه خراسان / بیتوته / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا