بیماریها و راه درمان

درمان رماتیسم مفصلی | علل و راه های درمانی موثر

بیماری ها ، علل و راه های درمانی رماتیسم مفصلی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی

علت روماتیسم ، درمان رماتیسم مفصلی

 

 

مهم ترین سوالات مربوط به روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی نوعی بیماری خود ایمنی مزمن است که تحت شرایط مختلف علائم آن نیز متفاوت خواهد شد. در ادامه به چند سوال مهم درباره این بیماری مزمن پاسخ داده می شود.

 

آیا هوای سرد در ایجاد روماتیسم نقش دارد؟

آب و هوا نقشی درایجاد روماتیسم ندارد . آب و هوای سرد و مرطوب درشدت آسیب مفصلی بیماران مبتلا به روماتیسم تاثیری ندارد اما دردهای مفصلی بیماران درهوای سرد تشدید می شود. در بیمارانی که پدیده رینود دارند، احتمال ایجاد حملات در هوای سرد افزایش می یابد . به طور کلی دردهای عضلانی-اسکلتی ممکن است در هوای سرد تشدید شود.

 

آیا فشارهای عصبی در ایجاد رماتیسم دخیل است؟

بله. چون استرس روی عملکرد سیستم ایمنی تاثیر دارد و بیماری های روماتیسمی بیماری های خودایمنی هستند لذا استرس در ایجاد و تشدید بیماری های روماتیسمی نقش دارد . در کسی که زمینه مساعد برای ابتلا به روماتیسم داشته باشد، فشارهای عصبی می تواند باعث شروع بیماری های روماتیسمی شود.

 

آیا رژیم غذایی در ایجاد و درمان روماتیسم نقش دارد؟

از قدیم به نقش رژیم غذایی در ایجاد و درمان بیماری ها (از جمله بیماری های روماتیسمی) توجه می شده است. واقعیت این است که درایجاد و درمان بیشتر بیماری های روماتیسمی، رژیم غذایی تاثیر زیادی ندارد.

 

رژیم غذایی حاوی مقدار مناسبی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و ویتامین ها، برای سالم بودن و سالم ماندن لازم است.کسانی که دچار بیماری های مفصلی در اندام های تحتانی (مفاصل ران، زانو و پا ) هستند، با توجه به این که نمی توانند فعالیت مناسب و کافی داشته باشند، مستعد چاقی و اضافه وزن هستند. از طرف دیگر، افزایش وزن باعث افزایش آسیب مفصلی در دراز مدت (به خصوص در کسانی که بیماری مفصلی دارند)، می شود.

 

لذا در صورتی که شخص مبتلا به روماتیسم اضافه وزن داشته باشد، بهتر است با رژیم غذایی وزن خود را به میزان ایده آل برساند. کاهش وزن باعث کاهش تخریب مفاصل در مبتلایان به آرتروز می شود.

 

مصرف ماهی با توجه به این که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است، می تواند باعث کاهش درد مفصلی در بیماران مبتلا شود. البته در نقرس مصرف زیاد ماهی توصیه نمی شود. مصرف زیاد غذاهای حیوانی و چربی های اشباع شده می تواند باعث تشدید علایم در بیماری های مفصلی شود.

 

بیماران روماتیسمی از این ۶ اشتباه رایج دوری کنند

بیماری های روماتیسمی بیماری های مزمنی هستند که در اکثر مواقع بصورت طولانی مدت ادامه پیدا می نمایند.در صورتی که بیماران آموزش ببینند که چطور با بیماری خود کنار بیایند قطعا می توانند عوارض ناشی از بیماری خود را تا حد بسیار زیادی کنترل نمایند.در این مقاله ۶ اشتباه رایجی که برخی بیماران روماتیسمی مرتکب می شوند مورد بررسی قرار می گیرد.

 

اکثر افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت می توانند زندگی همراه با فعالیت و سرزندگی داشته باشند. اما برای این منظور لازم است بیماری خود را مدیریت کرده و از کمک های مورد نیاز نیز بهره گیرند. به شما توصیه می کنیم از این ۶ اشتباه رایج که بیماران روماتوئیدی معمولا انجام می دهند، پرهیز کنید.

 

اشتباه اول: عدم مراجعه به یک پزشک متخصص

اگر شما هم مانند بسیاری از افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت اولین پزشکی که برای علائم مفصلی خود دیده اید پزشک عمومی بوده است، هم اکنون وقت آن رسیده که به یک پزشک متخصص و با تجربه روماتولوژیست مراجعه کنید.

 

در حدود ۲۰ سال پیش روماتوئید آرتریت فقط با تجویز داروهایی جهت کاهش و از بین بردن درد درمان می شد بدون اینکه فکری برای جلوگیری از پیشرفت بیماری کنند. اما امروزه درمان های موثر، جدید و بسیار پیچیده ای وجود دارد که هر دو کار را انجام می دهند؛ کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری. بسیار مهم و ضروری است که به یک روماتولوژیست مراجعه کنید که دارای تخصص و تجربه کافی برای تجویز و نظارت بر داروها و سیر درمان شما می باشد.

چنانچه هنوز به پزشک روماتولوژیست مراجعه نکرده اید می توانید با مشورت پزشک عمومی خود و معرفی وی به یکی از آنها ارجاع شوید.

 

اشتباه دوم: عدم تحرک

وقتی فردی به درد مفاصل و خستگی مبتلاست بلند شدن و حرکت کردن برایش سخت است. اما انجام حرکات ورزشی یکی از بهترین کارهایی است که شما می توانید برای کمک به سلامتی خود انجام دهید. در حالیکه در مدیریت بیماری استراحت کردن نیز مهم است، عدم فعالیت بیش از اندازه نیز باعث درد، خستگی و افزایش خشکی بدن می شود.

 

حتی در زمانی که بیماری شما شعله ور شده است نیز می توانید و –باید- حرکات افزایش دامنه حرکتی را به صورت نرم انجام دهید. تمرینات افزایش دامنه حرکتی با پوشش دادن گستره وسیعی از حرکات به حفظ حرکت مفاصل و انعطاف آنها کمک می کند. در این تمرینات نباید از وزنه استفاده کرد.همچنین می توانید در زمان شعله ور بودن بیماری نیز تمرینات آرام ورزشی را در آب انجام دهید.

 

زمانی که شدت بیماری فروکش کرد باید میزان فعالیت های خود را بیشتر کنید. تمرینات ورزشی خود را افزایش دهید و به افزایش قدرت عضلات و استحکام مفاصل و بهبود هوازی خود کمک کنید. با روماتولوژیست یا درمانگر طب فیزیکی خود مشورت کنید تا بهترین و ایمن ترین تمرینات ورزشی را به شما پیشنهاد کند. پیاده روی برای مبتلایان به روماتوئید آرتریت، ورزشی بسیار مفید و سودمند است، و نیازی به باشگاه نیز ندارد! ورزش ایروبیک در آب گرم نیز گزینه مناسب دیگری می تواند باشد، آب گرم مفاصل دردناک را حمایت بیشتری می کند.

 

اشتباه سوم: عدم ارتباط مداوم و منظم با پزشک معالج
اگرچه ممکن است فکر کنید تا زمانی که بیماری شما شعله ور نشده است نیازی به مراجعه به پزشک خود ندارید، اما داشتن ارتباط مستمر با پزشکتان امری ضروری است.
در جریان دیدارهایتان با پزشک وی ممکن است:

 

 

درمان قطعی روماتیسم مفصلی

درمان گیاهی روماتیسم مفصلی

 

 

-سیر بیماری را در شما دنبال کند
-بررسی اینکه آیا داروها در درمان بیماری شما مفید واقع شده است

 

-اثرات جانبی داروها را بررسی کند
-در صورت لزوم داروهای شما را تنظیم کند
علاوه بر مراجعه به پزشک ممکن است نیاز به انجام آزمایشات دوره ای یا عکس برداری با اشعه ایکس لازم باشد که انجام به موقع و منظم این آزمایشات نیز ضروری است.

 

اشتباه چهارم: مصرف نکردن داروهای تجویز شده

مسکن ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID باعث بهبود شرایط مفاصل بیمار می شود. اما این داروها برای جلوگیری از تخریب مفاصل کاری انجام نمی دهند. برای این هدف به داروهای قوی تر ضد روماتیسمی و اصلاح کننده بیماری (DMARD) و یا داروهای بیولوژیک اصلاح کننده و یا هر دو نیاز است.

 

سالها پیش پزشکان درمان روماتوئید آرتریت را با آسپرین و دیگر داروهای مسکن آغاز کردند. اگر بیماری شدید می شد آنها DMARD را تجویز می کردند. امروزه پزشکان DMARD یا داروهای بیولوژیک و یا هر دو را تجویز می کنند به ویژه در آغاز و برای روماتوئید آرتریت مهاجم.

در واقع دستورالعمل ACR پیشنهاد می کند که به همه افراد مبتلا به روماتوئید آرتریت DMARD داده شود، بدون در نظر گرفتن اینکه روماتوئید آرتریت آنها چقدر فعال است و یا شدت آن چقدر است. مطالعات نشان داده است که درمان زودتر بیمار با داروهای قوی ممکن است در کاهش یا جلوگیری از آسیب مفاصل موثر تر باشد.

 

اگر پزشکتان برای شما DMARD یا داروی بیلوژیک تجویز کرد و شما آن را مصرف نکردید، به احتمال زیاد در خطر آسیب جدی به مفاصل هستید، آسیبی که جبران پذیر نیست. چنانچه به روماتوئید آرتریت فعال مبتلا هستید و پزشک شما یکی از این داروها را تجویز نکرده در صورت نیاز از او بپرسید.

 

اشتباه پنجم: رها کردن درمان وقتی احساس می کنید خوب هستید

ممکن است در روزهایی که احساس می کنید بهتر شده اید وسوسه شوید داروها را قطع کنید. قطع داروها باعث درد و حتی بدتر شدن بیماری شما خواهد شد.
اگر شما دارو را جهت کاهش درد و تورم مصرف می کنید باید آن را به طور مداوم استفاده کنید. از دست دادن یک دوز دارو می تواند باعث بازگشت مجدد درد شود و از بین بردن این درد ممکن است سخت تر باشد. در ارتباط با تورم مفاصل نیز وضع به همین منوال است. بهتر است بیماری را در کنترل خود داشته و به طور منظم داروها را مصرف کنید به جای اینکه با قطع دارو بیماری را شعله ور کرده و سپس در تلاشی دوباره سعی کنید دوباره آن را تحت کنترل خود در آورید.

 

جهت کنترل بیماری روماتوئید آرتریت بعضی داروها نیاز دارند که در خون در سطح غلظت مشخصی باشند. چنانچه دوزی از دارو را فراموش کردید بلافاصله با یادآوری آن را مصرف کنید (مقدار دارو را ۲ برابر نکنید). اگر دوزی از دارو را فراموش کردید –حتی اگر در آن زمان احساس خوبی نیز داشته باشید- سطوح خونی دارو ممکن است افت پیدا کرده و بیماری شما را شعله ور کند.

 

اشتباه ششم: افسردگی

زندگی با روماتوئید آرتریت آسان نیست. این بیماری همراه با درد است و البته غیر قابل پیش بینی، و نمی گذارد شما کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید. کاملا قابل درک است که این شرایط باعث رنجش و ناراحتی شما خواهد شد، اما نباید شما را دچار افسردگی کند.

 

برای کنار آمدن با بیماری و شرایط خاص خود می توانید به روانشناسانی مراجعه کنید که در مشاوره دادن به بیماران دارای بیماری های مزمن تجربه کافی دارند. نیز می توانید با بیماران دیگری که شرایط شما را دارند ارتباط برقرار کرده و از تجربیات هم استفاده کنید.با وجود این اگر همچنان احساس افسردگی می کنید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، ممکن است او برای شما داروی ضد افسردگی تجویز کند. پذیرش افسردگی لذت بردن از زندگی را از شما سلب کرده و مقابله با بیماری را برایتان سخت تر می کند.

 

 

چه میوه ای برای روماتیسم خوبه

درمان روماتیسم

 

درمان رماتیسم مفصلی | علل و راه های درمانی موثر

 

منبع : omedclinic.com / بیتوته / سیمرغ / خراسان نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا