درمان

درمان عفونت سینوزیت | علل و راه های درمان خانگی

درمان عفونت سینوس ها ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

درمان سریع سینوزیت

سینوزیت درمان گیاهی ، درمان عفونت سینوزیت

 

 

چگونه عفونت سینوس را درمان کنیم؟

سینوس‌ها حفره‌های کوچکی در پیشانی هستند که وظایف متعددی را بر عهده دارند، از جمله مرطوب کردن هوایی که تنفس می‌کنیم. بعضی وقت‌ها سینوس‌ها نمی‌توانند به خوبی با پاتوژن‌ها بجنگند که در نتیجه نشانه‌های عفونت سینوسی در بدن نمایان می‌شود.

 

از نشانه‌های این نوع عفونت ورم سینوس‌ها، افزایش خلط، سردرد، سرفه، گرفتگی و گاهی اوقات تب است بستگی به نوع عفونت‌تان راه‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. سینوزیت معمولا خودش تمیز می‌شود، اما می‌تواند با راه حل‌‌های خاصی به تمیز شدن آن کمک کرد و روند آن بهبود را تسریع بخشید.

 

۱. تشخیص علائم اولیه

سردرد
فشار در اطراف چشم‌ها
گرفتگی بینی
آبریزش بینی
گلو درد
سرفه
تنفس سخت
تب

معمولا سینوزیت با همین علائم بروز پیدا می‌کند و اگر از نوع مزمن باشند ممکن است بعد از ۵تا ۷ روز بدتر شوند.

 

۲. چند روز است که این علائم را دارید؟

سینوزیت ممکن است عادی باشد و قبل از ۴ هفته خوب شوید، و یا ممکن است مزمن باشد تا ۱۲ هفته طول بکشد. اگر بیشتر از این مدت طول بکشد نشان دهنده‌ی بدتر بودن سینوزیت‌تان نیست.

 

سینوزیت‌های عادی ممکن است به دلایل زیادی رخ دهند که رایج‌ترین آن‌ها ویروس است. شما ممکن است بعد از سرماخوردگی دچار سینوزیت شوید. این دست سینوزیت معمولا بعد از ۷-۱۴ روز بهتر خواهند شد.

 

آلرژی از جمله دلایل سینوزیت‌های مزمن است. اگر آسم یا پولیپ بینی دارید و یا سیگار می‌کشید، احتمال ابتلای شما به سینوزیت مزمن بیشتر است.

 

۳. دمای بدن‌تان را چک کنید

سینوزیت‌هایی که بر پایه‌ی آلرژی هستند معمولا با تب همراه نیستند. سینوزیت‌هایی که به دلیل عفونت به وجود آمده‌اند، مثل سرما خوردگی، ممکن است با تب همراه باشند. تب بالا معمولا نشانه‌ی عفوت باکتریایی سینوزیت است.

 

۴. خلط زرد تیره با سبز دارید

خلط زرد تیره یا سبز با بوی بد یا مزه‌ی بد می‌تواند نشانه‌ی عفوت باکتریایی باشد. اگر فکر می‌کنید دچار چنین عفونتی شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان معمولا سعی می‌کنند قبل از اینکه به شما‌آنتی‌بیوتیک بدهند با راه‌های دیگری سینوزیت‌تان را درمان کنند، چراکه مصرف بیش اندازه‌ی آنتی‌بیوتیک می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را افزایش دهد. در ضمن آنتی بیوتیک فقط می‌تواند عفونت‌های باکتریایی سینوزیت را برطرف کند.

 

۵. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

علاوه‌بر علائم بالا، علائم دیگری هم هستند که اگر آن‌ها را مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید. از جمله:

 

علائم‌تان بیش از ۱۰ روز ادامه داشت.
علائمی همچون سردرد که با مسکن هم آرام نمی‌شوند.

 

سرفه‌هایی با خلط خونی، سبز یا زرد تیره همراه است.
تنگی نفس یا سنگین بودن قفسه سینه.

 

درد شدید در گردن
درد گوش

 

تغییر دید و تاری دید
افزایش واکنش‌های آلرژیک نسبت به داروها
شدید شدن علائم آسم در افراد آسمی

 

راه‌های درمان:

۱٫ اگر می‌خواهید خودتان دارو مصرف کنید حتما با پزشک مشورت کنید. به هیج وجه داروهایی که برای بزرگسالان است به کودکان ندهید. بسیاری از داروهای سرماخوردگی برای کودکان مناسب نیست. خانم‌های باردار هم به هیج وجه نباید سرخود دارو مصرف کنند.

 

۲٫ اگر پزشک به شما آنتی‌بیوتیک داد، حتما طبق دستور آن را مصرف کنید. حتی اگر بیماری‌تان بهبود یافت، مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید و تا پایان دوره درمان دارو را مصرف کنید. این کار احتمال برگشت بیماری یا تبدیل آن به عفونت مقاوم به آنتی بیوتیک را کم می‌کند.

 

۳٫ اگر سینوزیتتان با آلرژی‌های فصلی همراه شده است، مصرف آنتی‌هیستامین می‌تواند به شما کمک کند. آنتی هیستامین می‌تواند واکنش‌های آلرژیک بدن‌تان را کم کند. می‌توانید با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا ببینید کدام نوع آنتی هیستامین می‌تواند به شما کمک کند.

 

۴٫ از مسکن‌ها استفاده کنید تا دردتان کمتر شود. مسکن سینوزیت شما را خوب نمی‌کند، فقط درد را کمتر می‌کند.

۵٫ از اسپری‌های بینی استفاده کنید تا برای مدت کمی هم که شده راه سینوزیت‌ها باز شود.

 

۶٫ از داروهای ضد احتقان استفاده کنید تا راه بینی‌تان باز و درد سینوس‌تان کم شود. ولی از این دارو بیشتر از ۳ روز استفاده نکنید. استفاده بیش از حد آن مضر است.

۷٫ سعی کنید خوب استراحت کنید و از فعالیت شدید بپرهیزید. سعی کنید هنگان خواب سرتان بالاتر از بدن‌تان باشد.

 

۸٫ آب زیاد بنوشید.

۹٫ از سرم‌‌های شست و شو کمک بگیرید و بینی خود را شست و شو دهید.

۱۰٫ بخور گرم می‌تواند سینوزیت‌های‌تان مرطوب کند و تنفس‌تان را راحت‌تر کند.

 

۱۱٫ از کمپرس گرم استفاده کنید تا درد و فشار در ناحیه‌ی سینوزتان کم شود.

۱۲٫ تحقیقات نشان می‌دهد مصرف غذاهای داریه ادویه مثل فلفل قرمز می‌تواند در تمیز شدن سینوزیت‌های‌تان کمک کند.

 

۱۳٫ مصرف چای گرم می‌تواند گلو دردتان را بهتر کند، مخصوصا اگر با عسل و زنجبیل نیز همراه باشد.

۱۴٫ خودن مایعات، مخصوصا مایعات گرم سرفه‌های‌تان را هم بهتر می‌کند.

۱۵٫ سیگار نکشید

 

پیشگیری

برای پیشگیری بهتر است واکسن آنفولانزا بزنید.
در محیط‌های آلوده از ماسک استفاده کنید.

دست‌های‌تان را خوب بشویید.
آب، سبزیجات و میوه به مقدار زیاد مصرف کنید.

 

 

درمان سینوزیت با بخور

داروی عفونت سینوس

 

 

درمان‌های خانگی عفونت‌های سینوسی

شما چه مکررا سینوزیت داشته باشید و چه فقط یکبار سینوس‌های‌تان عفونت کرده باشند، می‌دانید که درد و فشار در صورت‌ آنقدر زیاد است که شما را به سمت داروها بکشاند.

اما موسسه ملی سلامت در مورد مصرف غیرضروری آنتی بیوتیک‌ها هشدار داده است.

 

بیشتر مشکلات سینوسی عامل ویروسی دارند که آنتی بیوتیک درمان‌شان نخواهد کرد. و حتی عفونت‌های سینوسی با منشاء باکتریایی نیز با مصرف آنتی بیوتیک، بهبود سریع‌تری نخواهند داشت.

خوشبختانه راهکارهای طبیعی متنوعی وجود دارد که می‌تواند این عفونت و درد را به طور موثر تسکین بدهد.

 

سینوزیت چیست؟

مشکلات سینوزیت زمانی به وجود می‌آیند که ترشحات در حفره‌های پشت صورت جمع می‌شوند، در نتیجه یکی یا چند تا از این حفره‌ها متورم یا ملتهب می‌شوند.

در برخی از افراد مخصوصا آنهایی که آسم یا آلرژی دارند، این اتفاق مکررا می‌‌افتد و منجر به فشار مداوم در اطراف بینی ، تراوشات بدطعم، سر درد، خستگی و یا سایر علائم می‌شود.

راهکارهای ساده‌ی طبیعی برای کمک به دفع ترشحات

در بسیاری از موارد درمانهای خانگی مثلا روش‌هایی که مادرها و مادربزرگها توصیه می‌کنند، می‌توانند سینوسهای ملتهب را تسکین بدهند. این روش‌ها، راههای هوایی ملتهب را آرام کرده و جریان ترشحات را افزایش می‌دهند، در نتیجه چندان احساس گرفتگی نخواهید داشت.

 

۱٫ صورت‌تان را گرم کنید یا بخور دهید

یکی از موثرترین راهکارهای خانگی، گرم و مرطوب کردن راههای سینوس است. استنشاق بخار کمک می‌کند بافت سینوس‌ها نرم شده و به شما احساس بهتری بدهد.

می‌توانید زیر دوش آب داغ بایستید یا دراز بکشید و کمپرس گرم روی بینی و گونه‌ها بگذارید.

 

کاسه‌ی بزرگی را از آبجوش پُر کنید، حوله‌ای روی سرتان بیندازید و بخار را نفس بکشید. می‌توانید یکی دو قطره عصاره اکالیپتوس در بخورتان بریزید. عصاره‌ی اسطوخودوس یا بابونه نیز می‌توانند حال‌تان را بهتر کنند.

 

۲٫ سینوس‌ها را با محلول آبنمک شستشو دهید تا از عفونت پیشگیری کنید

شستشوی سینوس‌ها با محلول آبنمک باعث می‌شود میکروبها و ترشحاتی که راههای سینوس را مسدود کرده‌اند خارج شوند. می‌توانید از قوری سینوس شور برای این کار استفاده کنید.

 

کارشناسان توصیه می‌کنند حتما از آب مقطر یا سرم آبنمک برای شستشوی سینوس‌ها استفاده کنید (می‌توانید آب معمولی را سه تا پنج دقیقه بجوشانید تا استریل شود) تا احتمالا انگل یا میکروبی وارد سینوس‌های‌تان نشود.

 

۳٫ یوگا می‌تواند به تخلیه‌ی ترشحات از سینوس‌ها کمک کند

اگر دچار عفونت سینوس هستید، یکی از حرکات یوگا که در آن، سرتان بالا قرار می‌گیرد کمک‌تان خواهد کرد بدون اینکه به سینوس‌های‌تان فشار وارد کنید، احساس بهتری داشته باشید. یکی از حرکت‌های توصیه شده، حرکت Cobbler’s Pose درازکشیده است:

 

۱٫ یک بالشتک یا پتوی لوله شده زیر کمرتان بگذارید و روی زمین یا تخت دراز بکشید. سرتان بالاتر از بدن قرار بگیرد.

۲٫ زانوها را خم کنید و کف پاهای را به هم بچسبانید، می‌توانید حوله‌ای لوله شده زیر زانوها قرار دهید تا راحت‌تر باشید.

 

۳٫ دستها را طرفین‌تان رها کنید و تا هر زمانی که راحت هستید در این وضعیت بمانید.

۴٫ با گذاشتن دستها روی زمین و فشار وارد کردن بر آن، از این وضعیت خارج شده و بنشینید.

 

۴٫ می‌توانید مکملی مانند آنزیم برومولین مصرف کنید

برومولین، ترکیبی از آنزیم‌هایی است که در گیاه آناناس موجود بوده و به عنوان مکمل غذایی فروخته می‌شود. می‌توانید این مکمل را به صورت پودر یا کپسول و گاهی در ترکیب با عنصرهای دیگر مصرف کنید.

 

هرچند برومولین طبیعی است اما به این معنی نیست که عوارض جانبی ندارد. برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک نشان دهند یا ضربان قلب‌شان بالا برود.

 

۵٫ کوئرستین را امتحان کنید: گیاه قدرتمندی که شاید نامش را نشنیده باشید

کوئرستین یک عنصر گیاهی است که در هر چیزی از پیاز و سیب گرفته تا چای سبز و … وجود دارد. کوئرستین مانند خیلی از عنصرهای گیاهی، یک آنتی اکسیدان است.

کوئرستین می‌تواند سلول‌هایی را که هسیتامین ترشح می‌کنند کنترل کند؛ هیستامین ماده‌ی شیمیایی است که تولید ترشحات را در سینوس‌ها افزایش می‌دهد. کوئرستین را به صورت مکمل نیز می‌توانید مصرف کنید.

 

۶٫ نوشیدن مایعات به کاهش درد سینوس‌ها و شل شدن ترشحات کمک می‌کند

نوشیدن آب و مایعات کافی کمک می‌کند سینوس‌ها مرطوب بمانند و احساس بهتری داشته باشید و همچنین، از سفتی و چسبناکی ترشحات سینوس کاسته شده و راحت‌تر بتوانید تخلیه‌شان کنید.

 

اگر علائم‌تان بیش از یک هفته ادامه پیدا کردند، به پزشک مراجعه کنید. پزشک درصورت نیاز برای‌تان آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. تب بالا، تورم اطراف چشمها و قرمزی و التهاب پوست از علائم عفونت سینوس‌ها هستند.

 

 

درمان قطعی سینوزیت مزمن

درمان های خانگی سینوس

 

درمان عفونت سینوزیت | علل و راه های درمان خانگی

 

منبع : برترین ها / سلامت نیوز

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا