بیماریها و راه درمان

ورزش و ام اس | تاثیرات مهم ورزش در کاهش بیماری ام اس

بیماریها ، تاثیرات مهم ورزش درمانی و بیماری ام اس ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

رابطه ورزش و بیماری ام اس

حرکات ورزشی برای ام اس ، ورزش و ام اس

 

نقش ورزش در کاهش خستگی و ضعف عضلانی بیماران ام اس

یک متخصص پزشکی ورزشی می‌گوید: انجام فعالیت‌های ورزشی ایروبیک در افراد مبتلا به بیماری ام اس منجربه افزایش سطح آمادگی جسمانی، قلبی – عروقی و کاهش احساس خستگی می‌شود.

 

دکتر باقری مقدم افزود: ام‌اس بیماری است که شیوع آن در زنان بیش از مردان است. یک نوع بیماری خودایمنی که منجر به ناتوانی سیستم عصبی می شود. اغلب بیماران از خستگی که شایع‌ترین علایم «ام اس» است و همچنین عدم تحمل گرما گله می‌کنند. معمولا بروز افسردگی در مبتلایان به ام‌اس شایع است.

 

وی گفت: مبتلایان به بیماری MS به دلیل نداشتن تعادل حین راه‌رفتن، لرزش، ناپایداری در راه‌رفتن، سرگیجه، حرکت‌های ناگهانی اندام‌ها، ناهماهنگی بدن و ضعف ترس از فعالیت دارند و از حضور در عرصه‌های اجتماعی دوری می‌کنند. در حالی که ورزش می‌تواند نقش مهمی در رویکرد درمان، بهبود و حفظ ظرفیت عملکرد توانایی بیماران MS داشته باشد.

 

این متخصص پزشکی ورزشی خاطرنشان کرد: شرکت در کلاس‌های ورزشی ایروبیک منجر به افزایش سطح آمادگی جسمانی، قلبی-عروقی و کاهش احساس خستگی این بیماران می‌شود. با توجه به اینکه ضعف عضلانی یکی از مشکلات مبتلایان به MS است، برای جلوگیری از آن انجام تمرین‌های قدرتی می‌تواند موثر باشد و از آتروفی عضلانی جلوگیری کند و ضعف حرکتی را کاهش می‌دهد. برای این منظور انجام این تمرینات در سه ست با تکرارهای ۱۰ تا ۱۵تایی برای دو یا سه روز در هفته باید انجام شود.

 

باقری مقدم در پایان با اشاره به این که فعالیت‌های ورزشی در بیماران ام اس باید با شدت متوسط انجام شود، گفت: البته در طول هفته، سه بار تمرین برای ۳۰ دقیقه کافی است. حتی می‌توان این زمان را به دو قسمت ۱۵ دقیقه‌ای یا سه ست ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کرد، به‌ ویژه در بیمارانی که سریع خسته می‌شوند.

 

ورزشی موثر برای مبتلایان به ام اس

در این مطلب به ورزش هایی اشاره می شود که برای مبتلایان به ام اس بسیار مفید بوده و قابلیت مغز را بر می گرداند.

انجام ورزش‌هایی همچون بدن‌سازی و ایروبیک سبب حفظ بهتر قابلیت‌های مغز و اعصاب در بیماران مبتلا به ام‌اس می‌شود.

قسمت‌های آسیب‌دیده مغز بیماران مبتلا به ام‌اس در افرادی که ورزش می‌کنند کندتر تخریب می‌شود.

به نظر می‌رسد که ورزش‌هایی همچون بدن‌سازی و ایروبیک روی بخش‌هایی از مغز که در برابر ام‌اس آسیب‌پذیرترند نقش محافظتی داشته و سبب می‌شود قشر خاکستری مغز در حجم گسترده‌تری حفظ شود.

 

 

شنا برای بیماران ام اس

ورزشهایی برای بیماران ام اس

 

 

*چند نکته مهم ورزش می‌تواند به تخفیف علائم msکمک کند.اما بسیار مهم است که برای موفق شدن، احتیاط‌های لازم را در یک برنامه‌ی ورزشی در نظر بگیرید.

 

نکته‌ی مهم دیگر این است که بیش از حد به ورزش نپردازید. انجام فعالیتهای ورزشی در بیماران مبتلا به MS باید با احتیاط انجام گیرد و حرکات کششی موجب آسیب نشود. اگر در ورزش افراط کنید ممکن است موجب کشیدگی عضلات و آسیب به سیستم عضلانی شوید. افزایش درد در عضلات منجر به خستگی بیش از حد و وارد شدن استرس به بدن و ذهن می‌شود. قبل از آغاز برنامه‌ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

 

پزشک شما ممکن است چه توصیه‌هایی برای شما داشته ‌باشد؟

* در باره‌ی نوع ورزشی که مناسب شماست و انواعی از ورزش که باید از آن اجتناب کنید.

* درمورد شدت فعالیتی که باید داشته باشید.

 

* درباره‌ی دوره و مدت زمانی که باید ورزش کنید و در مورد محدودیتهای فیزیکی شما.

مراجعه به سایر متخصصان مانند فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند. فیزیوتراپیست می‌تواند با توجه به نیاز شما نوع ورزشی که مناسب شما باشد را طراحی کند. در این صورت ورزشی که متناسب با علائم بالینی، شکل بدن، نیروی بدنی و سلامت کلی شماست انجام می‌شود.

 

چگونه می‌توانید با ایمنی ورزش کنید؟

* همیشه قبل از شروع ورزش با نرمش مناسب بدن را گرم کنید و پس از ورزش نیز با نرمش آرام بدن را سرد کنید.

* به آرامی‌پیش بروید. مثلا اگر قرار است که ۳۰ دقیقه ورزش کنید، با جلسات ۱۰ دقیقه‌ای شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

 

* در یک محیط امن ورزش کنید. از ورزش در سطوح لغزنده اجتناب کنید، در نور کم ورزش نکنید، قالیچه‌ها را کنار بگذارید و هر چیزی که ممکن است خطری در حین ورزش برای شما ایجاد کند را دور کنید.

 

* اگر در تعادل مشکل دارید، هنگام ورزش به یک نرده یا تکیه‌گاه تکیه کنید.

* هر زمانی که احساس کردید حالتان خوب نیست و یا ممکن است آسیب بببینید ورزش را متوقف کنید.

 

* فعالیتی را انتخاب کنید که برای شما جالب باشد و از انجام آن لذت ببرید. ورزشهای ایروبیک آبی، شنا، تای چی و یوگا ورزشهایی هستند که برای بیماران مبتلا به MS مناسب هستند.

 

اگر دمای بدن شما بیش از حد افزایش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

برخی از افراد مبتلا به MS به گرما حساس هستند. به این معنا که در مواقعی که بدن گرم می‌شود و دمای آن افزایش می‌یابد علائم بیماری دوباره پدیدار شده و یا بدتر می‌شوند. در هنگام ورزش دمای بدن افزایش می‌یابد.

 

چگونه می‌توان از افزایش بیش از حد دمای بدن جلوگیری کرد؟

* در ساعات گرم روز ، ورزش نکنید و از ورزش در ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر خودداری کنید. اگر بیرون از منزل ورزش می‌کنید، سعی کنید صبحها و یا عصرها ورزش کنید.

* مقدار زیادی مایعات خنک بنوشید.

 

* مراقب حالتهای بدن خود باشید. اگر دچار علائمی‌شدید که قبل از ورزش آنها را نداشتید، آرامتر ورزش کنید و یا ورزش را متوقف کنید تا بدنتان خنک شود.

* شنا، ورزشهای آبی و نرمشهای آبی ایروبیک بدن شما را حین ورزش خنک نگه می‌دارند. قبل از ایکه وارد آب شوید در باره‌ی دمای آب استخر از مسئول استخر سؤال کنید. همچنین مطمئن شوید که سطوح لغزنده در اتاق کمدها و در اطراف استخر وجود نداشته باشد.

 

 

پیاده روی برای بیماران ام اس

ورزش درمانی و ام اس

 

ورزش و ام اس | تاثیرات مهم ورزش در کاهش بیماری ام اس

 

منبع: isna.ir / سلامت / بیتوته

۲/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا