ازدواج و همسرداری

افسردگی بعد از رابطه | علل و راه های درمان

آموزش مسائل جنسی ، علل و راه های درمان افسردگی بعد از آمیزش در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تنفر بعد از رابطه

عصبی شدن بعد از رابطه ، افسردگی بعد از رابطه

 

 

چرا بعد از رابطه جنسی احساس افسردگی می‌کنید؟

مطالعه‌ای جدید که در نشریه‌ی Journal of Sex & Marital Therapy منتشر شده می‌گوید: اینکه زنها بعد از رابطه جنسی به جای اینکه احساس خوبی داشته باشند، احساس افسردگی می‌کنند فقط خاص زنها نیست و مردها نیز چنین چیزی را تجربه می‌کنند. به این حالت اندوه، افسردگی پس از رابطه جنسی گفته می‌شود.

 

در گذشته این تجربه را فقط مختص خانمها می‌دانستند و تحقیقات علمی شواهدی پیدا نکرده بودند که نشان دهد مردها نیز دچار چنین حالتی می‌شوند. در مطالعه‌ی جدید که توسط محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا روی مردهای استرالیایی صورت گرفت، ۴۱ درصد از افراد شرکت کننده، طی چهار هفته پیش از انجام مطالعه و بررسی، افسردگی پس از رابطه جنسی را تجربه کرده بودند.

 

۴ درصد آنها گفتند که همیشه بعد از رابطه جنسی احساس افسردگی می‌کنند. برخی از احساساتی که این مردها گزارش کردند احساس بی‌انگیزه بودن و پوچی بود. بیشتر آنها چنین گفتند: «دوست ندارم کسی لمسم کند و دلم می‌خواهد تنها باشم»، «احساس نارضایتی، آزردگی و بیقراری می‌کنم»، «فقط دلم می‌خواهد تنها باشم و هیچ کاری نکنم».

 

این جملات برای شما هم آشنا هستند؟ با یک روانشناس بالینی و سکسولوژیست در این مورد صحبت کردیم و هر چیزی را که لازم است در مورد افسردگی بعد از رابطه جنسی بدانید از زبان او برای‌تان می‌گوییم.

 

افسردگی بعد از رابطه جنسی دقیقا چیست؟

احتمالا انتظار ما این است که بعد از رابطه جنسی احساس سرحال بودن و انرژی بیشتر داشته باشیم. اما عده‌ای از افراد، عکس این احساس را دارند، یعنی بعد از رابطه جنسی، آشفته، بدخلق، مضطرب، افسرده و یا اندوهگین می‌شوند. این اتفاق هیچ ارتباطی با احساس خیالی درمورد کیفیت رضایت از رابطه جنسی ندارد.

 

هیجانات فرد به روش منفی و بدی در او جاری می‌شوند و او تعجب می‌کند چرا بعد از رابطه جنسی اینقدر حس بدی دارد، و نمی‌تواند علتی برای این احساسش پیدا کند.

 

علا‌ئم آن چیست؟

علائم اولیه شامل احساس افسردگی می‌شود؛ یک واکنش هیجانی منفی که به دنبال ارگاسم ایجاد شده و هیچ دلیل خاصی نمی‌توان برای این حس بد و ناخوشایند پیدا کرد. ممکن است این حس تا چند روز بعد از رابطه جنسی نیز ادامه داشته باشد.

 

علت آن چیست؟

هر چند طبق تحقیقات به نظر می‌‌رسد بیشتر زنها دچار افسردگی بعد از رابطه جنسی می‌شوند، اما واقعیت این است که مردها نیز دچار چنین حالتی می‌شوند. دلایل واقعی هنوز شناخته شده نیستند. اما به نظر می‌رسد فرارسان‌های عصبی در ناحیه‌ای از مغز که مسئول تاثیر احساس خوب است، آنطوری که انتظار می‌‌رود، عملکرد طبیعی ندارند. سابقه‌ی مورد تجاوز قرار گرفتن در دوران کودکی ممکن است در برانگیختن این احساسات منفی نقش داشته باشند و خاطرات بد گذشته را یادآوری کنند.

 

به گفته‌ی سرپرست تحقیقات اگر قرار باشد چیزهایی را که در مورد افسردگی پس از رابطه جنسی در زنان می‌دانیم ملاک قرار دهیم، باید یک مدل زیستی – روانی – اجتماعی را فرض کنیم، چون طیفی از فاکتورها این میان وجود دارند که شامل زمینه‌ی ژنتیکی، فاکتورهای هورمونی احتمالی و پتانسیل آنها و فاکتورهای روانی – اجتماعی می‌شوند که ما هنوز آنها را نمی‌شناسیم.

 

آیا این احساس ارتباطی با زندگی جنسی یا شریک جنسی‌تان دارد؟

به نظر نمی‌رسد چنین ارتباطی وجود داشته باشد اما گاهی مسئله، پیچیده‌تر از این حرفهاست. این واقعیت که شما بعد ازرابطه جنسی احساس افسردگی و اندوه می‌کنید نمی‌تواند ارتباط مستقیمی با احساس شما نسبت به شریک جنسی‌تان داشته باشد، مگر اینکه بتوانید دلایل خاصی را مرتبط با شریک جنسی‌تان پیدا کنید که در آن زمان باعث احساس ناراحتی شما شده باشد.

 

احساس ناخوشایند بعد از ارضای جنسی، فراتر از صرفا ناامیدی و دردناک‌تر از احساس خجالت و شرمندگی است. این مشکل یک بیماریست که نیاز به مداخلات درمانی دارد.

 

در مورد این مشکل چگونه با همسرم حرف بزنم؟

درست مانند هر مشکل دیگری در رابطه جنسی باید همسرتان را در جریان قرار دهید. اگر او بعد از رابطه جنسی، افسرده و غمگین ببیند فورا تصور می‌کند در رابطه‌ی جنسی با او مشکلی دارید، از او راضی نیستید و یا او به قدر کافی برای‌تان خوب نیست. حتی اگر سعی کنید احساس منفی‌تان را پنهان کنید او باز هم ناراحتی شما را می‌بیند و پیش خودش قضاوت‌هایی خواهد کرد. همه‌ی اینها منجر به اختلاف شده و شرایط را بدتر می‌کند.

 

پس با همسرتان در مورد احساس‌تان حرف بزنید و به او این اطمینان را بدهید که احساس بد شما هیچ ارتباطی با کیفیت رابطه جنسی‌تان و احساس شما نسبت به او ندارد. از او بخواهید از شما حمایت کند و با هم به یک سکسولوژیست مراجعه کنید تا او در بیرون آمدن از این شرایط کمک‌تان کند.

 

اگر همسرم من را درک نکرد چطور؟

شرایط خیلی سختی خواهد بود اگر همسر نتواند یا نخواهد موقعیت را درک کند. درک کردن یا درک نکردن همسرتان می‌تواند به مسائل روحی و عاطفی بین شما و بلوغ هیجانی او ارتباط داشته باشد. اگر همسرتان تمایلی به همدلی و درک مشکل شما نداشته باشد، رابطه‌تان به خطر خواهد افتاد چون درک و حمایتی وجود نخواهد داشت.

 

افسردگی بعد از رابطه جنسی این پتانسیل را دارد که نه تنها موجب استرس خود ِ فرد بلکه باعث رنج و ناراحتی همسرش نیز بشود. زیرا بوسه، نوازش و گفتگو بعد از رابطه جنسی برای تقویت صمیمیت و ایجاد پیوند عاطفی ضروری‌اند.

 

حس منفی این مشکل این پتانسیل را دارد که پروسه‌های مهم رابطه زناشویی را مختل کرده و موجب اختلاف‌های گسترده در درون رابطه شود.

خوشبختانه مطالعه‌ی دیگری در سال ۲۰۱۵ روی زنان دچار مشکل افسردگی بعد از رابطه جنسی انجام شد دریافت هیچ ارتباطی میان افسردگی بعد از رابطه جنسی و میزان صمیمیت در رابطه‌شان وجود نداشته است.

 

برای این احساس ناخوشایندم چه می‌توانم بکنم؟

این مشکلی نیست که اگر کاری نکنید، خود به خود و به مرور زمان برطرف شود. نادیده گرفتن علائم حتی می‌تواند مشکل را بدتر نیز بکند، زیرا منجر به اضطراب پیش از دخول و نگرانی بابت هیجانات احتمالی بعد از آن خواهد شد.

 

به یک متخصص سلامت جنسی مراجعه کنید تا اگر نیاز به دارو داشتید بتواند برای اختلال خلقی‌تان دارو تجویز کند. همچنین مهم است که در کنار دارو درمانی، تحت مشاوره هم قرار بگیرید زیرا خود دارو می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد که عمل مقاربت‌تان را با مشکل روبرو کند.

 

 

مردها بعد از رابطه

علت گریه زنان بعد از ارضا شدن

 

 

چه زمانی باید به مشاوره جنسی مراجعه کنیم؟

اگر شما به تازگی ازدواج کرده اید و در مورد رابطه جنسی اطلاعات کافی ندارید و یا احساس می کنید نقصی در کارتان وجود دارد، لازم است توسط یک متخصص، مشاور جنسی داشته باشید. مطمئنا شما برای بالا رفتن کیفیت رابطه تان لازم است، حیا را کنار بگذارید و برای مشاوره به کلینیک جنسی بروید.

 

همه افراد می دانند، رضایت جنسی و روابط عاطفی که در رابطه جنسی تبادل می شود، حیات زندگی را تامین و تضمین می کند. پس بهتر است اگر نشانه های زیر را دارید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید. یادتان باشد شما در این مسئله تنها نیستید، شاید باورهای اشتباه درباره لذت جنسی عملکرد شما را در این رابطه تحت تاثیر قرار داده است.

 

– اگر نابارور هستید

اگز نابارور هستید به مشاور جنسی مراجعه کنید. گاهی اوقات افراد ازدواج می کنند تا مشکلات شان حل شود، بررسی های اولیه در بخش مشاوره پیش از ازدواج، کمک می کند تا افراد با آمادگی و دانش کافی به زندگی مشترک وارد شوند.

 

بسیاری از زوجین بعد از گذشت سالها از زندگی مشترک شان هنوز نمی دانند رابطه جنسی را چگونه باید انجام دهند و به قولی از مشاوره های در و همسایه کمک می گیرند. ممکن است شما حتی ندانید که دلیل ناباروی تان همین است. ازدواج نافرجام یا به وصال نرسیده و عدم آگاهی درباره رابطه جنسی درست یکی از دلایل ناباروری است. معمولا در این شرایط به دلیل ترس زن و شوهر قادر به برقراری ارتباط جنسی نیستند و یا نمی دانند که به اشتباه رابطه برقرار می کنند.

 

– به یاد رابطه گذشته تان می افتید

قبلا ازدواج کرده اید و ممکن است از همسرتان جدا شده باشید. هر چقدر سعی می کنید در رابطه تان تمام کمال ذهن تان مال شوهرتان باشید، نمی توانید. جسم تان کنار زندگی جدید تان است و از لحاظ روانی به زندگی قبلی تان وابسته اید. تا اسباب یک طلاق عاطفی را فراهم نکرده اید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید.

 

– بعد از رابطه جنسی افسرده می شوید

در صورتی که بعد از رابطه جنسی افسرده می شوید حتما به مشاور جنسی مراجعه کنید. در واقع برخی از زنان و مردان بعد از برقراری رابطه جنسی دچار افسردگی شده و احساس بسیار بدی را تجربه می کنند. ممکن است خانمی یا آقایی مبتلا به اختلال میل جنسی است و به صورت مداوم تجربه هایی از قبیل تمایل نداشتن به شروع فعالیت جنسی، عدم تحریک و برانگیختگی با دیدن، شنیدن، لمس کردن را دارد، اگر این حالات را تجربه می کنید، بهتر است حتما به مشاوره مراجعه کنید.

در صورتی که بعد از رابطه جنسی افسرده می شوید حتما به مشاور جنسی مراجعه کنید

 

– داشتن ابهام درباره هویت جنسی

اگر شما خودارضایی دارید و احساس های متناقصی در مورد جنسیت و هویت جنسی تان دارید،لازم است این حس ها را بشناسید و به یک مشاوره جنسی مراجعه کنید.

 

– کج بودن اندام تناسلی

بعضی افراد آلت تناسلی شان شکل طبیعی ندارد و شاید انزال زودرس دارند، این امر در افراد اضطراب ایجاد می کند. یکی از دلایل مراجعه مردان به مشاور جنسی این است که در انزال دچار مشکل شده و همین آنها را مضطرب می کند. البته این اضطراب در میان خانم ها هم وجود دارد این که تمام و کمال بتوانند در رابطه جنسی خوب عمل کنند و اعتماد به نفس داشته باشند، باعث می شود دیر به لذت برسند. یک درمانگر جنسی خوب می تواند اعتماد به نفس لازم در ایجاد مهارت های جنسی را بیاموزد.

 

شکل آلت هم دو جنبه را تحت تاثیر قرار می دهد، توانایی باروری و توانایی برقرار کردن رابطه زناشویی یا همان نزدیکی، همچنین علت ظاهر نامناسب، از نظر روانی، زوج ها را دچار مشکل می کند و هم ممکن است، همسر بیمار حین نزدیکی احساس درد داشته باشد. پس بهتر است اگر با این مشکلات مواجه هستید، هر چه زودتر به یک مشاور جنسی و متخصص مجاری تناسلی مراجعه کنید.

 

– به بیماریهای مقاربتی مبتلا هستید

بسیاری از افراد در معرض خطرات ناشی از این بیماری های مقاربتی قرار دارند. سوزاک یک بیماری عفونی و منتقله از طریق تماس جنسی، سیفلیس در اثر ارتباط دهانی است. کلامیدیا هم یکی از متداول ترین عفونت های باکتریایی مقاربتی می باشد. زگیل و تبخال ناحیه تناسلی هم همینطور، این عفونت ها برای زنان مسایل و مشکلات بیشتری به وجود می آورند اما مردان هم در اثر عفونت های تناسلی ممکن است دچار ناباروری، درد طولانی مدت و بیماری های خطرناک (ایدز، هپاتیت و…) شوند. در صورتی که به این بیماریها مبتلا هستید یا احساس می کنید همسرتان به شما خیانت کرده است، حتما به یک مشاور مراجعه کنید.

 

– قبل از ازدواج بهترین زمان برای مراجعه به مشاور جنسی

گاهی اوقات افراد ازدواج می کنند تا مشکلات شان حل شود، بررسی های اولیه در بخش مشاوره پیش از ازدواج، کمک می کند تا افراد با آمادگی و دانش کافی به زندگی مشترک وارد شوند. این کار کمک می کند تا اگر فردی هم دچار مشکلات جنسی است، قبل از ازدواج اختلالش برطرف شود. پس اگر با فرد مورد نظر به تفاهم رسیده اید و تصمیم دارید ازدواج کنید،سری به کلینیک جنسی بزنید.

 

– با مشاوره جنسی از طلاق دور می شوید

و در آخر اینکه آمارها نشان می دهد مشکلات جنسی دلیل بیشتر طلاق ها است. در واقع در بین زوج ها ۶۳ درصد نارضایتی و سردی زوج ها به دلیل مباحث جنسی و نارضایتی آنها از این مقوله است. این نتایج نشان می دهد بسیاری از این نارضایتی های جنسی به علت حل و فصل نشدن علمی این مشکل، در نهایت به طلاق ختم می شود. پس اگر زندگی و همسرتان را دوست دارید و با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستید، تا دیر نشده به مشاور مراجعه کنید. یادتان باشد تحت این شرایط مهم ترین و ضروری ترین نکته این است که دو نفر یکدیگر را محکوم نکنند و مورد قضاوت قرار ندهند.

 

 

زنها بعد از رابطه

افسردگی بعد از آمیزش

 

افسردگی بعد از رابطه | علل و راه های درمان

 

منبع: bartarinha.ir / سلامت نیوز / نی نی بان / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا