نگهداری مواد غذایی

خواص روغن پالم | فواید و مضرات روغن پالم برای سلامتی

خواص مواد غذایی ، فواید و مضرات روغن پالم در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

روغن پالم اولئین

روغن بدون پالم ، خواص روغن پالم

 

 

با روغن پالم یا روغن نخل بیشتر آشنا شوید

برخی انواع روغن برای سرخ کردن مناسب هستند، در شرایطی که برخی دیگر به عنوان چاشنی خوب عمل می کنند. اما طی سالیان اخیر محصولی از این خانواده به نام روغن نخل یا روغن پالم بسیار بحث برانگیز شده و توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. بسیاری مضرات استفاده از این رو روغن را بیشتر از فواید آن می دانند. در همین راستا، سوپرمارکت ایسلند به عنوان نخستین سوپرمارکت بزرگ در انگلیس در ماه آوریل اعلام کرد که روغن نخل را از محصولات غذایی تولیدی خود کنار می گذارد.

 

روغن نخل چیست؟

در شرایطی که ممکن است برای استفاده از روغن نخل به جای روغن های دیگر، مانند روغن های گیاهی وسوسه شوید، اما این محصول با بسیاری تخلف ها و نقض های حقوق زیست محیطی، حیوانی و حتی انسانی پیوند خورده است.

 

روغن نخل یک چربی اشباع است که از میوه درخت نخل (نباید با روغن هسته نخل که از دانه های گیاهی مشابه به دست می آید، اشتباه گرفته شود) تهیه می شود، و در شرایطی که ممکن است یک سیب زمینی سرخ شده عالی را به شما ارائه کند، اما سرشار از چربی های اشباع نیز است.

 

چیپس هایی که با روغن نخل تهیه می شوند حاوی ۷۵ درصد چربی اشباع بیشتر نسبت به چیپس هایی هستند که با استفاده از روغن های آفتابگردان یا کانولا تهیه می شوند. بنابر هشدار سازمان خدمات سلامت ملی انگلیس، مصرف زیاد چربی اشباع می تواند سطوح کلسترول را افزایش داده و پیرو آن خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می شود.

 

روغن نخل برای چه مصارف دیگری کاربرد دارد؟

خبر بد این است که در کنار غذاهای فرآوری شده، پیتزاهای منجمد، بیسکوئیت ها و مارگارین، روغن نخل محصولی با تنوع استفاده زیاد است و می توان ردپای آن را در کرم ها، صابون ها، لوازم آرایش، شمع ها و حتی مواد شوینده نیز مشاهده کرد. در نتیجه، پرهیز از آن در زندگی روزانه دشوار به نظر می رسد.

 

آیا روغن نخل مزایایی دارد؟

تولید روغن نخل دارای برخی مزایا نیز است. روغن نخل محصولی بسیار کارآمد است، به این معنی که در مقایسه با محصولات روغنی دیگر مانند روغن سویا یا روغن نارگیل از نظر سطح زیر کشت برابر می توان مقدار بسیار بیشتری از آن تولید کرد.

 

گفته شده است که درختان روغن نخل نیازمند آفت کش ها یا کود زیاد برای رشد نیستند. افزون بر این، صنعت روغن نخل برای صدها هزار نفر که در کشورهای در حال توسعه با فقر مواجه هستند، اشتغالزایی کرده است.

 

روغن نخل چه اثری بر محیط زیست دارد؟

اندونزی بزرگترین تولیدکننده روغن نخل در جهان است و مناطق گسترده ای از جنگل های بارانی در جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا برای ساخت کارخانه های تولید روغن نخل و زمین های کشاورزی درخت نخل از بین رفته اند.

 

در کنار تاثیر بر آب و هوا، گونه های در معرض خطر حیوانی مانند اورانگوتان، فیل بورنئو و ببر سوماترا نیز به واسطه از بین رفتن زیستگاه های طبیعی خود هرچه بیشتر به مرز انقراض کامل نزدیک شده اند.

 

چگونه می توان از روغن نخل پرهیز کرد و تغییری در شرایط ایجاد کرد؟

پیش از خرید، برچسب مواد تشکیل دهنده محصولاتی که قصد خرید آنها را دارید به دقت مطالعه کنید. با این وجود، زمانی که موضوع اقلام غیر خوراکی مانند لوازم آرایشی و محصولات پاک کننده مطرح می شود، ممکن است به اندکی پژوهش بیشتر نیاز داشته باشید. با اندکی جستجو در اینترنت می توانید جایگزین های فاقد روغن نخل را انتخاب کنید.

 

عادات پخت و پز خود را تغییر دهید. از مواد غذایی تازه استفاده کنید و از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید. روغن هایی مانند آفتابگردان، زیتون، دانه انگور (کمترین میزان چربی اشباع را بین روغن های مورد استفاده در آشپزی دارد) یا بذر کتان برای پخت و پز گزینه هایی خوب هستند. این یک انتخاب سبک زندگی سالم هم برای شما و هم محیط زیست محسوب می شود.

 

۷ حقیقت ناگفته درباره روغن پالم
بعد از اخبار مربوط به آمیختگی روغن پالم با محصولات لبنی پرچرب، توجه ویژه‌ای به مصرف این روغن صورت گرفت. چنانکه برخی از مضرات آن سخن گفتند و برخی دیگر از دست‌های پشت پرده واردات آن نوشتند. فارغ از اینکه براساس استانداردهای ملی آمیختن روغن پالم تنها با هشت محصول لبنی مجاز است و در نتیجه آمیختن آن با شیر پرچرب و بسیاری محصولات لبنی (که جزء هشت محصول مذکور نیستند) نوعی تخلف و تقلب محسوب می‌شود، سوال اینجاست که آیا واقعاً روغن پالم همان‌قدر که به نظر می‌رسد مضر است؟

 

۱) پرمصرف‌ترین روغن گیاهی جهان: روغن پالم (که از میوه درخت نخل روغنی به دست می‌آید)، پرمصرف‌ترین روغن گیاهی جهان است. از مجموع ۱۸۳٫۹میلیون تن روغن گیاهی مصرفی در جهان در سال ۲۰۱۲، معادل ۵۲٫۱میلیون تن را روغن پالم تشکیل داده است.

 

 

روغن پالم در لبنیات

روش تشخیص روغن پالم

 

 

۲) مصرف بالا در کشورهای توسعه‌یافته: برخلاف آنچه که تصور می‌شود، الزاماً کشورهای کمترتوسعه یافته نیستند که روغن پالم مصرف می‌کنند. اتحادیه اروپا و آمریکا از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان روغن پالم در جهان هستند. سرانه مصرف روغن پالم در آمریکا ۵۵ کیلوگرم و در اتحادیه اروپا ۶۰ کیلوگرم در سال است. متوسط این رقم در کل جهان حدود ۲۶ کیلوگرم است. البته لازم به ذکر است سرانه مصرف روغن پالم در ایران هم نسبتاً بالاست که در مورد انواع دیگر روغن و همین‌طور مواد غذایی زیان‌آوری مثل نمک و شکر هم اوضاع تفاوتی ندارد.

 

۳) ممنوع نبودن روغن پالم: هیچ قانون و مقرراتی در آمریکا (که قوانین بهداشتی سختگیرانه‌ای دارد) علیه استفاده از روغن پالم وجود ندارد. حتی قوانین در مورد اطلاع‌رسانی پیرامون روغن‌های غیراشباع ترانس باعث شده است مصرف روغن پالم در این کشور افزایش یابد. اتحادیه اروپا نیز محدودیتی در این زمینه وضع نکرده است و از پایان امسال شرکت‌ها موظف هستند نام روغن‌های مورد استفاده را روی محصول خود درج کنند. باوجود این گفته می‌شود برخی کشورها در این زمینه محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند.

 

۴) ترانس مضر: روغن پالم همچون انواع دیگر روغن مضراتی دارد، اما در مجموع مضرات آن در مقابل روغن‌هایی مثل ترانس کمتر است. مطالعات پزشکی نشان داده است خطرناک‌ترین روغن مصرفی خانوارها، که موجب کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد می‌شوند، روغن‌های غیراشباع با شکل فرمولی ترانس هستند که اصطلاحاً به آنها روغن ترانس گفته می‌شود. باتوجه به اثبات زیان آور بودن این روغن‌ها و تاثیرات منفی آنها بر سلامتی قلب، محدودیت‌ها و قوانین متعددی در مورد آنها وضع شده است. به عنوان مثال از سال ۲۰۰۶ شرکت‌های آمریکایی موظف هستند در مورد استفاده از روغن ترانس اطلاع‌رسانی کنند. روغن ترانس حاصل فرآوری صورت گرفته بر روی روغن‌های معمولی است که در بیسکویت و شیرینی و انواع روغن‌های جامد هیدروژنه استفاده وجود دارد.

 

۵) هیولای پالم: مشکل اصلی روغن پالم، وجود ۵۰ درصد چربی اشباع در آن است. برخی شرکت‌ها با تبلیغ در مورد استفاده نکردن از روغن پالم، از انواع دیگر چربی اشباع استفاده می‌کنند. مثلاً روغن نارگیل بیش از ۹۰ درصد چربی اشباع دارد. یا برخی شرکت‌ها با استفاده نکردن از روغن پالم، از روغن‌های ترانس استفاده می‌کنند. این ترفند در دهه ۱۹۹۰ در آمریکا رایج شد. در آن زمان (همچون هفته‌های اخیر ایران) تبلیغات وسیعی علیه روغن پالم ایجاد شد و برخی شرکت‌ها با هدف گمراهی، از برچسب «فاقد روغن پالم» استفاده می‌کردند. اداره غذا و داروی آمریکا به خاطر این گمراه‌کنندگی، استفاده از برچسب مذکور را ممنوع کرد و به شرکت‌ها اخطار داد.

 

۶) فواید پالم: روغن پالم همچون انواع دیگر روغن گیاهی، کلسترول ندارد. فاقد چربی ترانس است. از برخی انواع ویتامین E یعنی «توکوترینول» غنی است که شواهدی مبنی بر تاثیر مثبت آنها در جلوگیری از لختگی و انسداد عروق کاهش آسیب مغزی پس از سکته وجود دارد. در مقابل اکسایش مقاوم و در دمای اتاق جامد است. همین موارد باعث شده است مصرف آن نسبت به روغن ترانس توصیه شود.

 

۷) ترتیب مضر بودن روغن‌ها: آنچه که گفته شد به هیچ عنوان به معنی مفید بودن و بی‌ضرر بودن روغن پالم نیست. به طور کلی باید این ترتیب را در زیان‌آور بودن روغن رعایت کرد:
۱- روغن ترانس (زیان‌آورترین روغن شامل روغن‌های نباتی جامد در مقیاس خانگی و انواع کیک و شیرینی در مقیاس بزرگ)
۲- روغن اشباع (از جمله روغن پالم که در مقیاس بزرگ برای پختن انواع محصولات یا تولید برخی محصولات لبنی مصرف می‌شود)

۳- روغن‌های مایع طبیعی و امگا ۳ (کم‌زیان‌ترین روغن‌ها و از جمله روغن زیتون و بادام زمینی)

بنابراین روغن پالم در مقایسه با روغن‌های مایع طبیعی زیان‌آور است و باید مصرف آن به شدت محدود شود.

 

 

روغن پالم در صابون

فواید روغن پالم

خواص روغن پالم | فواید و مضرات روغن پالم برای سلامتی

 

منبع : آفتاب نیوز / اقتصاد نیوز / سیمرغ / عصرایران

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا