ازدواج و همسرداری

مقایسه همسر با دیگران | چرا نباید همسر را با دیگران مقایسه کرد؟

ازدواج و همسرداری ، راه کارهایی برای ترک عادت زشت مقایسه همسر با دیگران در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مقایسه همسر با مادر

شوهرم از زنان دیگر تعریف میکند ، مقایسه همسر با دیگران

 

 

اگر دچار مقایسه ی همسر خود با دیگران هستید پس باید نکات مهمی را بدانید

اگر میخواهید در زندگی زناشویی خود همیشه موفق باشید به شریک زندگی خود و کسی که انتخاب کرده اید احترام بگذارید و او را با همه خوبی و بدی هایش بپذیرید و دوست داشته باشید زیرا هیچ کس خوب مطلق نمی باشد و هرکس خطاهایی دارد پس لزومی ندارد که باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کنید زیرا همه افراد سعی میکنند بهترین شخصیت خود را در معرض نمایش دیگران قرار دهند پس برای اینکه هیچگاه احساس خوشایند زندگی باهم بودنتان تغییر نکند از خیره شدن به زندگی دیگران و مقایسه همسر با دیگران پرهیز کنید

 

راهایی برای کنار گذاشتن عادت بد مقایسه همسر با دیگران

مشکلی خطرناک به نام مقایسه همسر با دیگران .در زندگی زناشویی مرد و زن هر دو دوست دارند برای شریک زندگی خود بهترین باشند و بدانند که برای اینکه همسرشان عاشق آنها باشد لزومی ندارد که تغییر کنند و یا شبیه شخصیت دیگری شوند اینگونه است که میتوانند در زندگی موفق بوده و به یکدیگر آرامش هدیه کنند اما بعضی از زوجین زندگی را به کام یکدیگر تلخ میکنند و شروع به مقایسه کردن میکنند .

 

هر چیزی در این دنیا باهم متفاوت است همانند رنگ گلها و یا طعم مواد غذایی ؛ به انگشتان خود دقت کنید در این دنیا هیچ کسی پیدا نمیشود که خطوط سر انگشتش با شما همانند باشد پس نباید انتظار داشته باشید همسر شما با همسر دوستتان یکی باشد . هر انسانی از نظر علایق و راه و روش زندگی با دیگری متفاوت است همین تفاوت ها میان انسانهاست که زندگی را از حالت تکرار خارج نموده و دنیارا قشنگتر میکند.

 

از مقایسه ی همسر خود با دیگران بپرهیزید:

مثلا اگر همسر دوست شما اهل سفر و خوش گذرانی است دلیلی ندارد همسر شما هم اینگونه باشد ؛ علایق و راه و روش زندگی همسر شما با آدم های اطرافش متفاوت است و این به معنی بد بودن همسر شما نیست .

 

ورود ممنوعی بزرگ در ذهن شما :

همه افکار از ذهن انسان آغاز میشود مثلا هنگامی که همسرتان با یک کیسه میوه به خانه می آید و در کیسه میوه ی خراب نیز وجود دارد شما میتوانید او را سرزنش کنید که چرا جنس خوب و مرغوب نخریده اما حق ندارید او را باشخص دیگری مقایسه کنید و مثلا بگویید برادرت همیشه بهترین میوه ها را میخرد .

 

همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید!

برای ترک کردن این عادت نا مناسب باید از ذهن خود شروع کنید هنگامی که میگوییم همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید منظورمان مقایسه مثبت نیست . شما اگر همسرتان را در یک ترازویی بگذارید و فقط خوبی ها و نقاط قوت او را ببینید بهترین کاررا کرده اید . اما اگر فقط نقاط ضعف او را زیر ذره بین بگذارید و نقاط ضعف او را با نقاط قوت دیگران مقایسه کنید مسلما از او ناراضی میشوید .

 

برای ترک عادت مقایسه یک تابلوی مقایسه ممنوع در ذهن خود نصب کنید و اجازه ندهید در گیر بازی ذهنی “من و همسر دیگران ” شوید مثلا نباید کل روز را به فکر نقاط ضعف و کاستی های همسرتان باشید اما هنگامی که به خانه می آیید از اینکه خانه تان مانند دیگر اقوام لوکس و زیبا نیست شکایت نکنید .

 

یک فرمول طلایی برای جلوگیری از مقایسه همسر با دیگران:

اگر می خواهید شریک زندگیتان کنار شما احساس آرامش و امنیت کند و خانه تان مانند بهشت پر از آرامش شود این سخن امام علی را همواره به خاطر داشته باشید ” آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نخواه با دیگران چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتارشود” تنها کسی که تمام لحظات عمر همراه شما خواهد بود شریک زندگیتان است پس عزیزترین آدم زندگیتان را مورد قیاس با بقیه ی افراد قرار ندهید .

 

ترفند ترک اخلاق زشت مقایسه همسر با دیگران

گاهی اوقات ظاهر خوب زندگی دیگران چیزی است که باعث میشود شما درگیر مقایسه شوید در حالی که نمای نزدیک و باطن آن کاملا متفاوت است . با همسر و شریک زندگی خکد جوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود .

 

آیا دلتان میخواهد که شوهر تان از زنهای بقیه تعریف کند و نقایص شما را به رویتان بیاورد . مثلا بگوید همسر برادرم دست پخت عالی دارد و تو اصلا بلد نیستی آشپزی کنی . اگر دوست ندارید چنین چیزی بشنوید پس نباید به شوهر خود بگویید شوهر دوستم فلان چیز را خریده و تو اصلا به فکر آسایش من نیستی .

 

 

مقایسه افراد با یکدیگر

مقایسه ممنوع

 

 

مقایسه همسر با دیگران؛ قدم اول فاجعه

اگر فکر میکنید که مقایسه همسر خود با دیگران به زندگیتان ضرر زیادی وارد نمیکند سخت در اشتباهید . خوب است آگاه باشید که سرانجام شما برای تکرار این عادت مقایسه افرادی از جنس مخالف را کنار همسرتان میگذارید و نقاط قوت اورا بررسی کرده و نقاط ضعف و کاستی ها و ناتوانی های همسرتان را میبینید .

 

گاهی اوقات شما افرادی مانند پدر،برادر،مادر و خواهرتان را با همسر خود مقایسه میکنید اما گاهی این افراد دوستان همسر و یا همسران دوستان و افرادی نامحرم و جنس مخالف هستند و در نهایت شما به این افراد بی عیب و نقص علاقه نشان داده و به او احساس پیدا میکنید و ممکن است همسرتان متوجه این احساس اشتباه شود و این مقایسه ی نادرست زمینه ی بی مهری و بی وفایی را در زندگی مشترکتان فراهم کند پس با این عادت غلط خیلی جدی مبارزه کنید .

 

چرا مقایسه همسر با دیگران اشتباه است ؟

روابط در زندگی مشترک پیچیدگی هایی دارد و هر عمل و گفتار زن و شوهر می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر آن اثر بگذارد . زندگی مشترک از جزئیاتی تشکیل شده است که ممکن است حتی به نظر هم نیاید ، اما در بهتر شدن یا نشدن روابط مشترک موثر واقع شود . بنابراین برای تحکیم روابط در زندگی مشترک سعی کنید همیشه تمرین کنید و هر حرفی را به زبان نیاورید . همیشه قبل از بیان نظرات خود در مورد آن به خوبی فکر کنید بعد آن را بیان کنید .

 

چرا مقایسه همسر با دیگران اشتباه است ؟

وقتی فرد توسط همسرش با دیگران مقایسه می گردد ، این مقایسه نوعی تحقیر و عدم پذیرش تفسیر گشته و دلسردی را به همراه می آورد . فردی که به مقایسه همسر خویش با دیگران مبادرت می نماید ، باید به این نکته اساسی توجه کند که میان انسان ها تفاوت های فردی وجود دارد . باید یادآور شد که خداوند نیز در قرآن به متفاوت بودن انسان ها اشاره کرده است و در آیه ۱۴ سوره نوح می فرماید :

وَقَدْ خَلَقَکُمْ أَطْوَارًا
در حالی که شما را در مراحل و حالاتی گوناگون آفریده ( مواد خاکی ، نبات ، غذا ، نطفه ، علقه ، مضغه ، جنین ، طفل ، جوان و پیر ) .

 

هر فردی از نظر وراثت و محیط با دیگران تفاوت دارد . یعنی هر شخصی به طور ژنتیکی با دیگران تفاوت دارد و دارای خصوصیاتی است که به طور ارثی به او منتقل شده و خود شخص در این گونه موارد نقشی ندارد . مثلا افراد در رنگ پوست و رنگ چشم خود دخالتی ندارند . باید توجه داشت در مورد امور ظاهری می بایست قبل از ازدواج به آن توجه کرد و بعد از عقد در این موارد ساکت ماند و مقایسه ای نکرد .

 

مردان باید بدانند که در این مورد زنان واقعا حساسند و مقایسه کردن آن ها با زنان دیگر موجب پیدایش دلسردی در آنان می گردد . بنابراین می بایست قبل از ازدواج دو چشم خود را باز نمود و بعد از ازدواج ، یکی از آن ها را بست .

 

اگر در دوران عقد و به خصوص در اوایل آن مرد همسر خود را با دیگران مقایسه نماید ، احتمال می رود که عقد به ازدواج منجر نگردد ، چون زنان در این مسئله نسبت به مردان بسیار حساس ترند و عده ی زیادی از آن ها چنین مسائلی را هرگز فراموش نمی کنند . این نوع رفتار به قدری خطرناک است که اگر تکرار شود و تداوم پیدا کند می تواند زن را مبتلا به افسردگی نماید .

 

هر چند زنان کمتر از مردان به مقایسه همسر خود با دیگران می پردازند ، اما باید توجه کرد که این امر از جانب زنان هم نباید صورت پذیرد . به طور مثال زنان ممکن است همسر خود را از نظر ظاهر و وضعیت بدنی با دیگر مردان مقایسه کرده و از همسر خود ایراد بگیرند . در این صورت مرد ممکن است نسبت به وفاداری همسر خویش دچار شک شود . بنابراین مقایسه مرد با مردان دیگر از جانب زنان نیز برای زندگی مشترک امری زیان بار است و باعث ایجاد افکار پارنوئیدی در مردان خواهد شد .

 

بنابراین برای جلوگیری از بروز سردی در محیط خانواده و هم چنین ایجاد سوءظن در همسر ، زن و مرد هرگز نباید به مقایسه همسر خود با دیگران بپردازند . اگرچه این مقایسه در تمام دوران زندگی امری نامطلوب است اما در دوران عقد خطرآفرینی بیشتری داشته و می تواند مانعی برای شکل گیری ازدواج شود .

 

برای اصلاح همسر می بایست به تفاوت های فردی توجه نمود و از روش هایی بهره برد که کارایی بهتری داشته باشند . مثلا برای رفع یک رفتار نامطلوب در همسر می توان به جای حمله کردن به رفتار نامطلوب ، رفتارهای خوب و مطلوب همسر را تشویق نمود .

 

باید توجه داشت از دیدگاه روانشناسی مقایسه کردن موجب تحقیر فرد است و تحقیر باعث می گردد فرد به جبران منفی پناه ببرد . همسری که مورد مقایسه قرار می گیرد ، نسبت به همسر خویش بدبین شده و دچار سوءظن به همسرش می گردد . به علاوه مقایسه شدن موجب دلسردی فرد و کاهش انگیزه وی در ادامه زندگی می گردد . این مقایسه ها می تواند منجر به پرخاشگری در محیط خانه شده و آرامش را از بین ببرد و گاه پیامد مقایسه کردن ، پیدایش ناپایداری و طلاق در خانواده است .

 

 

مقایسه زن با دیگران

مقایسه با دیگران

مقایسه همسر با دیگران | چرا نباید همسر را با دیگران مقایسه کرد؟

 

منبع : نمناک / یک زوج

۵/۵ - (۱ امتیاز)

‫۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا