نگهداری مواد غذایی

خواص کلم بروکلی | فواید شگفت انگیز کلم بروکلی در بارداری

خواص مواد غذایی ، فواید کلم بروکلی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص کلم بروکلی برای لاغری

خواص کلم بروکلی در بدنسازی

 

 

فواید خوردن کلم بروکلی در بارداری

کلم بروکلی یکی از سالم‌ترین سبزیجات سرشار از ابرمواد مغذی سالم است که برای سلامت انسان‌ها بسیار مفید هستند و همچنین خواص بروکلی در بارداری برای مادران حامله و نوزادان بسیار زیاد است. ظاهر زیبا، بافتار منحصر به فرد، و برگ‌های سبز و تر و تازه‌ی بروکلی دهان آدم را به آب می‌اندازد به ویژه اگر در غذای محبوب‌تان آمیخته شده باشد.

 

بروکلی برای سالاد درست کردن فوق‌العاده است و حتی به عنوان غذای اصلی هم عالی است و البته می‌توان آن را به عنوان غذای فرعی نیز مصرف کرد. بر خلاف سایر سبزیجات شما می‌توانید بروکلی را به صورت خام یا بخارپز، آب پز، پخته، سوخاری، کبابی و … مصرف کنید. هرچه که هست، وقتی صحبت از انتخاب سبزیجات می‌شود بروکلی پیروز میدان است و این به خاطر طعم خوشمزه‌ی آن است.

 

بروکلی چیست؟

بروکلی از خانواده‌ی کلم است و حتی از روی ظاهر آن هم می‌توانید به شباهتش به کلم پی ببرید. بروکلی را با یکی از انواع گل کلم اشتباه نگیرید هر چند از یک تیره‌ی گیاهی هستند.

 

نام بروکلی از کلمه‌ی ایتالیایی «broccolo» که به صورت تحت الفظی به معنی «جوانه» است شاید به خاطر ظاهر بروکلی که شبیه به سر یک گل‌ بزرگ است که جوانه زده است. خاستگاه بروکلی شمال مدیترانه است و از قرن ششم در آنجا کشت می‌شده است و تا بعد از قرن ۱۸ام، به انگلستان و ایالات متحده و سایر نقاط دنیا معرفی و برده نشده بود. اینک، شما می‌توانید کلم بروکلی در تمام نقاط دنیا پیدا کنید و در تمام فصول سال نیز یافتنی است چون بروکلی برای کشت در آب و هوایی معتدل که نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد بسیار مناسب است.

 

ارزش غذایی کلم بروکلی: ۱۵۰ گرم

پروتئین: ۳.۷۱ گرم – ۷٪
کربوهیدرات: ۱۱.۲ گرم – ۵٪
چربی کل: ۰.۶۴ گرم
فیبر رژیمی: ۵.۱۵ گرم – ۲۱٪
کالری: ۵.۱۵ گرم – ۳٪
آب: ۱۳۹.۲۳ گرم

 

ویتامین‌ها

ویتامین B :۰.۱ میلی گرم – ۸٪
ویتامین B2 :۰.۱۹ میلی گرم – ۱۵٪
ویتامین B3 :۰.۸۶ میلی گرم – ۵٪
ویتامین K :۲۲۰.۱۲ میکروگرم – ۲۴۵٪

 

مواد معدنی

بور: ۳۸۵.۵۱ میکروگرم
کلسیم: ۶۲.۴ میلی گرم – ۶٪
کلراید: ۳۵.۸۸
کروم: ۱۸.۵۵ میکروگرم – ۵۳٪
مس: ۰.۱ میلی گرم – ۱۱٪
فلوراید: ۰.۰۱ میلی گرم – ۰ ٪
ید: ۳.۱۲ میکروگرم – ۲٪
آهن ۱.۰۵: میلی گرم – ۶٪
منیزیم: ۳۲.۷۶ میلی گرم – ۱۵٪
منگنز: ۰.۳ میلی گرم – ۱۵٪
فسفر: ۱۰۴.۵۲ میلی گرم – ۱۵٪
پتاسیم: ۴۵۷.۰۸ میلی گرم- ۱۳٪
سلنیوم: ۲.۵ میکرو گرم – ۵٪
سدیم: ۶۳.۹۶ میلی گرم – ۴٪
روی ۰.۷: میلی گرم – ۶٪

 

اسیدهای چرب

اسیدهای چرب امگا۳ ۰.۱۹ گرم – ۸٪
اسیدهای چرب امگا۶ ۰.۰۸ گرم

بروکلی نه تنها سرشار از مواد مغذی است بلکه مزه‌ی فوق‌العاده‌ای نیز دارد. بافت منحصر به فرد آن دلیل پیشتازی این گیاه در بین سبزیجات است. برای مطمئن ساختن شما جهت آنکه بروکلی را حتما به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، در ادامه فهرستی از خواص بروکلی در بارداری برای‌تان فراهم آورده‌ایم. با ما همراه باشید و این فایده‌ها را مرور کنید.

 

خواص بروکلی در بارداری

آیا می‌دانستید بروکلی واقعا یکی از بهترین سبزیجاتی است که به مادران باردار توصیه می‌شود در طول بارداری مصرف کنند؟ دلایل آن به قرار زیر است:

 

۱. بروکلی منبع خوبی از فولات است

همان طور که در جدول ارزش غذایی اشاره شد، بروکلی یکی از سبزیجات سرشار از فولات است. یک وعده‌ی مصرفی بروکلی می‌تواند نیاز روزانه‌ی شما را تا ۴۲٪ برآورده سازد.

 

۲. بروکلی می‌تواند اجابت مزاج را بهبود ببخشد و از یبوست جلوگیری کند

در طول دوران بارداری، حرکت درون روده‌ها آهسته‌تر می‌شود چون جنین فضای درون شکم را اشغال می‌کند. به خاطر این موضوع احتمال ابتلا به یبوست وجود دارد و بروکلی که سرشار از فیبر است به بهبود حرکت روده‌ها و پیشگیری از یبوست کمک خواهد کرد.

 

۳. از به دنیا آمدن نوزاد با نقص مادرزادی پیشگیری می‌کند

نوزادانی که با نقص مادرزادی به دنیا می‌آیند بیشتر به خاطر سوء تغذیه است. بروکلی سرشار از تمام مواد مغذی است که نوزاد شما نیاز دارد، بنابراین ناراحتی مانند نقص مادرزادی را می‌توان با مصرف آن پیشگیری کرد.

 

۴. رشد سالم جنین را تقویت می‌کند

ترکیب فولات، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن و روی است که برای رشد سالم جنین لازم هستند چون فولات رشد کامل مغز و سیستم عصبی را تضمین می‌کند، ویتامین K و کلسیم برای رشد استخوان‌ها مفید هستند و آهن و روی تولید گلبول‌های قرمز خون را تضمین می‌کنند. ویتامین C تضمین می‌کند تمام رشد و تکامل‌های صورت گرفته در جنین به صورت بهینه اتفاق افتاده‌اند و حفاظت لازم از سیستم ایمنی بدن فراهم آمده

 

خواص بروکلی برای کودکان

درست است که خوراندن بروکلی به بچه‌ها کار راحتی نیست. در واقع، تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد مادرانی که دوره‌ی بارداری را پشت سر می‌گذارند سبزیجات زیادی مصرف می‌کنند من جمله بروکلی، که پس از به دنیا آمدن نوزاد، آن نوزاد نسبت به بچه‌هایی که مادرشان در دوران بارداری سبزیجات کافی مصرف نکرده‌اند بیشتر سبزیجات دوست خواهند داشت.

 

۵. بروکلی برای مغز عالی است

بروکلی نه تنها برای رشد مغز جنین مفید است بلکه برای بچه‌های در حال رشد نیز بسیار فایده‌مند است.

 

۶. بروکلی سلامت رشد کودکان را تقویت می‌کند

همان طور که در فوق اشاره شد، بروکلی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای مراحل رشد کودکان بسیار ضروری هستند، هرچند احتمالا خوراندن بروکلی به آن‌ها چالشی است که هر مادری باید روزی با آن روبرو شود.

 

۷. بروکلی باعث رشد شناختی در کودکان می‌شود

رشد شناختی سالم یعنی اینکه کودکان نه تنها به لحاظ کلامی فعال هستند بلکه به لحاظ جسمی نیز پویایی لازم را دارند. خوراندن روازنه‌ی بروکلی به آن‌ها باعث رشد بهینه‌ی شناختی در آن‌ّها خواهد شد.

 

۸. بروکلی برای کودکان عامل تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بی‌نظیری است

در طول مرحله‌ی رشد، سیستم ایمنی بچه‌ها گاهی هنوز به قدر کافی به تکامل نرسیده است چون آن‌ها آنچنان واکسینه نشده‌اند. حصول اطمینان از اینکه خطری سیستم ایمنی آن‌ها را تهدید نمی‌کند کار اصلی هر مادری است و بروکلی می‌تواند به انجام این کار کمک کند چون سرشار از ویتامین C است.

 

۹. بروکلی برای درمان اسهال کودکان عالی است

آیا می‌دانستید اسهال برای کودکان می‌تواند مرگبار باشد؟ باید مطمئن شوید که به خاطر بروز این ناراحتی بدن آن‌ها دهیدراته (بی‌آب) نشده باشد. بروکلی که سرشار از آب است بدن کودک‌تان را آبرسانی (هیدراته) خواهد کرد و همین طور باعث بند آوردن اسهال می‌شود.

 

بروکلی در زندگی روزانه

خب، بروکلی نه تنها برای مادران باردار و فرزندان آن‌ها در سنین حیاتی رشد آن‌ها مهم است بلکه برای هر کسی و در هر سن و سالی مفید است.

 

۱۰. بروکلی می‌تواند کم خونی را درمان کند

کم خونی وقتی رخ می‌دهد که شخصی به کمبود آهن مبتلا می‌شود. خب، بروکلی یکی از سبزیجاتی است که سرشار از آهن است بنابراین می‌توانید با افزودن بروکلی به رژیم غذایی روزانه‌تان برای همیشه با کم خونی خداحافظی کنید.

 

 

خواص کلم بروکلی برای پوست

خواص کلم بروکلی در بارداری

 

 

۱۱. بروکلی برای تقویت قدرت بینایی مفید است

بتا کاروتن موجود در بروکلی می‌تواند به عنوان یک تقویت کننده‌ی ویتامین A خودش سرشار از ویتامین A است، بنابراین چنین ترکیب‌هایی برای قدت بینایی و دید مفید هستند. تا در سنین جوانی هستید برای بهبود قدرت بینایی‌تان در سنین بالا از همین حالا خوردن بروکلی را آغاز کنید.

 

۱۲. بروکلی می‌تواند با سرطان مبارزه کند

بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه، پروستات و سایر انواع سرطان را می‌توان با خوردن بروکلی پیشگیری کرد چون بروکلی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می‌تواند از تولید سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری کند.

 

۱۳. بروکلی به عنوان یک سم زدای بدن عمل می‌کند

علاوه بر ویتامین C، ترکیب خاصی از آمینو اسیدها و سولفور در بروکلی وجود دارد که برای سم زدایی بدن عالی است. مصرف بروکلی می‌تواند به پاکسازی بدن شما از سموم و رادیکال‌های آزاد به روشی کاملا طبیعی کمک کند.

 

۱۴. بروکلی برای پوست بی‌نظیر است

آنتی اکسیدان‌ها موجود در بروکلی برای پوست فوق‌العاده مفید هستند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند فرایند پیری را تسریع کنند که باعث پیری زودرس پوست‌تان می‌شود. اما با مصرف منظم بروکلی، می‌توانید شاهد کاهش سرعت چشمگیر فرایند پیری به طبیعی‌ترین روش ممکن باشید.

 

۱۵. بروکلی برای قلب یک ابرخوراکی محسوب می‌شود

اگر بیماری قلبی در شما تشخیص داده شده است، فکر کردن قبل از خوردن به مانند مانترائی عمل می‌کند که همیشه باید به یاد داشته باشید. بروکلی یکی از خوراکی‌های مفید توصیه شده برای کسانی است که مشکلات قلبی دارند. به علاوه، بروکلی قادر است سطح کلسترول را در بدن کاهش دهد، در نتیجه قلب‌تان به صورت بهینه کار خواهد کرد.

 

۱۶. بروکلی راه حلی برای مشکلات معده است

فیبر موجود در بروکلی برای درمان مشکلات معده عالی است. به علاوه، منیزیم و ویتامین‌های خاص موجود در بروکلی نیز برای درمان اسیدیته‌ی معده و تسریع فرایند جذب مواد مغذی بسیار مفید است.

 

۱۷. بروکلی سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

از آنجایی که بروکلی سرشار از کلسیم و ویتامین K است، مطمئنا برای سلامت استخوان‌ها مفید است. مصرف منظم آن در جوانی بسیار توصیه می‌شود چون وقتی سن‌تان بالاتر برود ذخیره‌ی کافی از کلسیم در بدن‌تان خواهید داشت.

 

۱۸. بروکلی فشار خون را به نحو موثری تنظیم می‌کند

همه می‌دانند سبزیجاتی که سرشار از پتاسیم هستند برای تنظیم فشار خون عالی هستند و بروکلی که می‌تواند تا ۱۳٪ پتاسیم روزانه‌ی شما را برآورده کند برای کسانی که به مشکل فشار خون مبتلا هستند بسیار مناسب است.

 

نکات احتیاطی در مورد مصرف بروکلی

حتی خوشمزه‌ترین سبزیجات مانند بروکلی که سرشار از مواد مغذی است نیز ممکن است عوارضی داشته باشند که بهتر است از آن‌ها آگاهی داشته باشیم.

هرچند این مورد بسیار نادر است اما لازم است مواظب واکنش آلرژیک ناشی از مصرف بروکلی باشید.

از آنجایی که خوردن بروکلی به صورت خام بهتر است، توصیه می‌شود بروکلی ارگانیک خریداری کنید چون بافت بروکلی برای دفع تمام مواد شیمایی که در معرض آن‌ها قرار می‌گیریم به نوعی سخت عمل می‌کند.

اگر بزرگسال هستید، می توانید بروکلی را خام مصرف کنید اما اگر می‌خواهید به کودکان خود بروکلی بدهید بهتر است آن را بپزید.

 

خوردن بروکلی در بارداری، هجده فایده دارد

کلید تندرستی همواره مصرف معتدل خوراکی‌ها است چون، فارغ از این که تا چه اندازه بروکلی برای سلامتی‌تان مفید است، باز هم مصرف بیش از حد آن فقط باعث اثرات مضر بر بدن‌تان خواهد شد و نتیجه‌ی مثبتی در بر نخواهد داشت. مصرف روزانه‌ی بروکلی نسبتا بی‌خطر است و توصیه می‌شود و بهترین کار آن است که بروکلی را تنها سرو کنید، چون خودش به تنهایی قادر است تمام نیازهای روزانه‌ی شما به مواد مغذی را برآورده سازد.

 

کلم بروکلی و خواص درمانی آن

یک متخصص آسیب شناسی سلولی گفت: مصرف کلم بروکلی از بروز بیماری‌هایی مثل انواع سرطان، آلزایمر ،بیماری های قلبی،التهاب مفاصل پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.همچنین برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

 

حسن اکبری در گفت‌وگو با فارس گفت: کلم بروکلی دارای ماده سولفورافان است که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را کاهش می دهد در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ، رکتوم و ریه ها پیشگیری می کند.

 

وی ادامه داد: بروکلی دارای مقادیر زیادی فیبر، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K است که باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می شود و به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین C، فیبر و بتاکاروتن،یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود و از بروز بیماری هایی مثل انواع سرطان، آلزایمر ، بیماری های قلبی،التهاب مفاصل پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.

 

اکبری گفت: مقدار بالای فیبر غذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود باید این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

 

این متخصص آسیب شناسی سلولی گفت: کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است اما چون شیر علاوه بر کلسیم، دارای ویتامین D نیز است، به عنوان منبع بهتری برای پوکی استخوان مطرح می شود چون ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.

 

وی تصریح کرد: البته کلم ها کلا سرد هستند و لازم است با زردچوبه، فلفل سیاه و آویشن متعادل سازی شوند و اگر با سردی دیگری همراه شوند باید به ازای هر سردی یک مصلح گرم افزوده شود بطور مثال اگر کلم بروکلی و ماهی خورده می شود باید به غذا زردچوبه و فلفل سیاه را هم اضافه کرد.

 

 

مضرات کلم بروکلی

کلم بروکلی و درمان بیماریها

 

خواص کلم بروکلی | فواید شگفت انگیز کلم بروکلی در بارداری

 

منبع : عصرایران / مجله بازده / برترین ها

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا