درمان

درمان گلو درد | درمان های خانگی و موثر گلودرد

درمان گلو درد ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

درمان گلو درد با دارو

بهترین معجون برای گلو درد ، درمان گلو درد

 

 

۱۲ درمان خانگی برای درمان گلودرد

در این مطلب درباره گلودرد، علائم گلودرد، درمان‌های خانگی گلودرد، درمان گلودرد چرکی، درمان گلودرد کودکان، درمان گلودرد با دارو، درمان گلودرد ویروسی، درمان خانگی گلودرد کودکان، بهترین معجون برای گلودرد و درمان فوری گلودرد به شما اطلاعاتی می‌دهیم.

 

یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها به‌خصوص در میان کودکان عفونت و درد گلو است و به خاطر مسری بودنش خیلی مهم است که خیلی زود علائمش را تشخیص دهیم و با درمان‌هایی خانگی مانند استفاده از آب‌نمک، سیر، فلفل قرمز، سرکه سیب، ریشه‌ی شیرین‌بیان، عسل، نعناع فلفلی و دم‌نوش شنبلیله آن را درمان کنیم.

 

درمان‌های خانگی گلودرد:

سیر: سیر به‌عنوان یکی از مؤثرترین درمان‌‌ها برای بسیاری از کسالت‌ها برای گلودرد هم یک درمان خانگی فوری محسوب می‌شود. شاید زیاد اشتها برانگیز به نظر نیاید اما اگر از عفونت گلو رنج می‌برید می‌توانید برشی از یک حبه سیر را بمکید و نهایتاً آن را ببلعید تا بدین‌وسیله ترکیبات طبیعی سیر با بزاقتان ترکیب شده و به گلویتان برسد. سیر حاوی ماده‌ی آلیسین است که یک آنتی‌بیوتیک قوی است و می‌تواند التهاب گلو را هم کاهش دهد بنابراین ضمن مبارزه با عفونت به بهبود درد و سوزش گلو هم کمک می‌کند.

 

آب‌نمک

کمتر درمان خانگی مثل قرقره‌ی آب‌نمک در عین سادگی می‌تواند در درمان گلودرد مؤثر هم باشد. درست است که طعمش بد است اما در عوض می‌تواند به‌سرعت آب درون بافت‌های ملتهب و سلول‌های گلو را خارج کند و با این کار فشار و التهاب را کاهش دهد و عمل بلعیدن را آسان می‌کند. علاوه بر این نمک در از بین بردن خلط بسیار مؤثر است بنابراین می‌تواند انسدادهای به وجود آمده در سینوس‌ها براثر عفونت را از بین ببرد و فرآیند درمان را تسریع کند.

 

دم‌نوش بابونه

دم‌نوش نه‌تنها یک نوشیدنی خوشمزه و آرام‌بخش است بلکه حاوی مواد آنتی‌بیوتیک، ضدالتهاب و مرطوب‌کننده هم هست که می‌تواند عفونت و درد گلو را به‌سرعت از بین ببرد. دم‌نوش بابونه به تقویت دستگاه ایمنی بدن معروف است بنابراین می‌تواند به از بین بردن عامل عفونی ایجاد گلودرد حمله کند ضمن اینکه می‌تواند با مرطوب کردن مجاری تنفسی حس خشکی و تنگی گلو را که موجب حس درد هنگام بلعیدن می‌شود را تسکین دهد.

 

عسل

عسل به‌عنوان یک ماده‌ی شفابخش سرشار از مواد معدنی ، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ارگانیک مهم است که سلامت عمومی را بهبود می‌دهد. اینکه خیلی‌ها در چایشان عسل می‌ریزند علت دارد: عسل به‌طور طبیعی غشائی بر روی گلو ایجاد می‌کند و التهاب و درد را مثل یک داروی مسکن تسکین می‌دهد. عسل با از بین بردن باکتری‌های خطرناک موجب تحریک فرآیند درمان و کاهش خشکی گلو می‌شود.

 

آب و لیمو

بسیاری از درمان‌های خانگی درد گلو شامل قرقره‌‌ی آب و لیمو هم می‌شود. قرقره‌ی این ترکیب می‌تواند گلو را نرم کند و با رساندن اسیدهای ضروری و اثرات آنتی‌بیوتیک به نواحی ملتهب موجب خلاصی شما از شر باکتری‌های مضر می‌شود.

 

زنجبیل

زنجبیل یک ترکیب آنتی‌اکسیدان قوی به همراه یک ماده‌ی مؤثره‌ی فعال به نام جینجرول است که خواصش موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن و دفاع در برابر باکتری‌های ایجادکننده‌ی عفونت گلو می‌شود. زنجبیل را در طول شب در آب بخوابانید و هر صبح آب آن را قرقره کنید. این کار هم سینوس‌های شما را پاک‌سازی می‌کند و ‌موجب از بین رفتن سریع عفونت باکتریایی می‌شود.

 

فلفل قرمز

شاید دور از عقل به نظر بیاید که فلفل قرمز را در گلوی خود بگذارید با توجه به تندی زیادش، اما درواقع فلفل قرمز یک ماده‌ی مؤثره‌ به نام کاپسایسین دارد که یک ضدالتهاب و مسکن بسیار قوی است. مقداری فلفل قرمز را در آب مخلوط کنید و آن را به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه قرقره کنید. خواهید دید که التهاب و تحریک‌پذیری ناشی از عفونت گلو از بین خواهد رفت.

 

تنفس بخار

تنفس عمیق بخار و فرستادن آن به ریه‌ها در گلودرد، مانند بسیاری از مشکلات تنفسی دیگر ، موجب گشایش انسدادها شده و مانند شربت سینه عمل می‌کند. ازآنجاکه سرفه‌ی زیاد و گرفتگی گلو می‌تواند گلو را خلط دار کند و موجب تحریک و التهاب بیشتر بافت‌ها شود خارج کردن این خلط‌ها و گشودن این انسدادها بسیار مهم است به‌خصوص اینکه باکتری‌ها برای تکثیر خود به دنبال خلط‌های دستگاه تنفسی می‌گردند.

 

سرکه‌ سیب

در سرکه‌ی سیب سطح بالایی از خاصیت اسیدی وجود دارد که به معنای مؤثر بودن آن در از بین بردن باکتری‌ها است. علاوه بر این سرکه‌ی سیب از قدیم به مقوی دستگاه ایمنی بودن معروف بوده است. قرقره‌ی ترکیب مقدار کمی از سرکه‌ی سیب با آب ولرم یک تا دو بار در روز می‌تواند فرآیند بهبود گلودرد را تسریع کند.

 

نعناع فلفلی

یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی کلیدی نعناع فلفلی که بسیاری از خواص و فواید نعنا فلفلی ناشی از آن است، ماده‌ی منتول است. این ماده می‌تواند خلط گلو را از بین برده و گلو را نرم کند و از این طریق موجب کاهش سرفه شود. ترکیب عصاره‌ی نعناع فلفلی با آب و استعمال آن یک روش عالی برای کاهش التهاب و تورم گلو و تسریع در درمان گلودرد است.

 

زردچوبه

زردچوبه به علت دارا بودن ماده‌ی جادویی کورکومین، در درمان هرگونه عفونتی که فکرش را بکنید کاربرد دارد. زردچوبه به علت داشتن مواد آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده می‌تواند موجب تقویت فوری دستگاه ایمنی بدن شود و از این طریق باکتری‌هایی که موجب درد گلو شده‌اند را به‌سرعت ناکار کند. علاوه بر این به علت خواص مسکنی که دارد موجب کاهش تورم و درد گلو می‌شود.

 

ریشه‌ شیرین‌بیان

یکی از دم‌نوش‌های مؤثر برای درمان گلودرد که مثل داروی ضد سرفه عمل می‌کند دم‌نوش ریشه‌ی شیرین‌بیان است. سوزش ناشی از عفونت گلو موجب سرفه‌های زیادی می‌شود که خود باعث ملتهب‌تر شدن گلو و تشکیل یک چرخه‌ی معیوب می‌شود. نوشیدن یک فنجان از دم‌نوش ریشه‌ی شیرین‌بیان سرفه را متوقف می‌کند.

 

سخن و هشدار پایانی: بااینکه معمولاً گلودرد را بی‌ضرر می‌دانند، یادتان باشد که این عارضه اگر آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید به مدت ۲ تا ۳ هفته شدیداً مسری است و بنابراین وقتی کودک را به مدرسه می‌فرستید باید مراقبت‌های ویژه‌ای از او بکنید. درد شدید یا مزمن شدن علائم را حتماً به پزشک گزارش دهید و تحت نظر او آنتی‌بیوتیک مصرف کنید به‌خصوص اگر برای بار اول به گلودرد مبتلا می‌شوید.

 

۸ روش طبیعی برای درمان گلودرد

اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند و وقت دکتر رفتن ندارید یا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نیستید نگاهی به این مقاله بیندازید.

 

سرماخوردگی، آنژین، لارنژیت و …. از بیماری‌های شایع فصل سرما محسوب می‌شود. اگر سرما خورده‌اید و گلویتان درد می‌کند و وقت دکتر رفتن ندارید یا اهل دارو و به خصوص آمپول زدن نیستید نگاهی به این مقاله بیندازید. ما ۸ روش کاملاً طبیعی برای حل مشکلتان ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان گلو درد کودکان

درمان گلودرد ویروسی

 

۱- لیموترش، گلودرد را درمان و بدن را تقویت می‌کند

لیموترش، درمان طبیعی و موثری است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

 

روش استفاده: لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

 

۲- درخت چای: ضدعفونت و ضدویروس

درخت چای گلودرد را درمان می‌کند. معمولاً از روغن ضروری این گیاه بیشتر استفاده می‌کنند چون ضد قارچ، ضد ویروس و ضدباکتری خوبی است.

روش استفاده: دو قطره روغن ضروری درخت چای را با کمی عسل مخلوط کنید و قبل از این که قورتش دهید چند لحظه در دهان خود نگه دارید. هر روز سه مرتبه این کار را انجام دهید تا علائم بیماری کاملاً از بین برود.

 

توجه داشته باشید که روغن ضروری این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر ۳ سال مورد منع مصرف دارد.

 

۳- عسل، تسکین دهنده و تقویت کننده است

وقتی دچار گلودرد و التهاب در این ناحیه می‌شوید بدون معطلی سراغ عسل بروید. علاوه بر این، عسل «تقویت کننده‌ی» طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌تان زودتر بهبود می‌یابد.

 

روش استفاده: لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.

علاوه بر این می‌توانید ۲۵۰ میلی لیتر آب گرم را با دو قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هم بزنید. در ظرف بپوشانید و اجازه دهید خنک شود. در روز چند بار با محلولی که آماده کرده‌اید قرقره کنید.

 

لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد.

و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند

 

۴- گیاه مریم گلی؛ تسکین گلودرد

گیاه مریم گلی برای درمان گلودرد موثر عمل می‌کند. در سال ۲۰۰۹ پژوهشی انجام شد که نشان می‌دهد دهان‌شویه‌ای که از گیاه مریم گلی تهیه شده است برای تسکین گلودرد به اندازه‌ی داروهای موجود موثر عمل می‌کند. برگ‌های این گیاه خواص ضدالتهابی و ضدعفونی دارد.

 

روش استفاده: ۱ تا ۳ گرم برگ خشک مریم گلی را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. روزانه ۵ مرتبه با این محلول قرقره کنید.

گیاه مریم گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر ۱۸ ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند مورد منع مصرف دارد.

 

۵- آویشن: التیام بخش و ضد سرفه

آویشن برای مقابله با آنژین، گریپ، برونشیت و .. موثر است. این گیاه معطر، تقویت کننده‌ی سیستم دفاعی بدن و ضدسرفه بوده و برای درمان گلودرد بسیار موثر است.

روش استفاده: ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش را روی یک قاشق چای‌خوری پُر آویشن بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس محلول را از صاف کنید و روزانه بعد از غذا ۳ فنجان از این دم کرده را میل کنید.

 

توجه داشته باشید نباید بیش از ۳ هفته‌ی مدام از دم کرده‌ی آویشن استفاده کرد.

توجه داشته باشید روغن ضروری آویشن برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای کودکان زیر ۳ سال بدون تجویز پزشک مورد عدم مصرف دارد.

در مصرف این گیاهان نیز افراط نکنید و اگر به گیاهان حساسیت دارید قبل از مصرف این گیاهان با پزشک یا عطار مشورت کنید.

 

۶- پوست درخت بلوط با آنژین مقابله می‌کند

پوست درخت بلوط برای درمان گلودرد موثر است. درخت بلوط برای درمان زکام، آنژین، لارنژیت مفید است.

 

روش استفاده: ۸۰ تا ۱۰۰ گرم پوست درخت بلوط خرد شده را با یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس محلول را از صاف کنید. هر روز ۳ تا ۴ مرتبه با این محلول قرقره کنید. این کار را حداکثر ۵ تا ۶ روز ادامه دهید.

 

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند

 

۷- سرکه‌ی سیب: ضدباکتری و سرشار از ویتامین

سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین، ضدباکتری و ضدویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود.

روش استفاده: یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه ۲ تا ۳ مرتبه قرقره کنید. اگر گلودردتان شدید است هر ساعت این کار را تکرار کنید.

 

۸- اسطوخودوس: ضدالتهاب

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند.

روش استفاده: ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه ۳ فنجان بنوشید. این کار را حداکثر ۵ تا ۷ روز تکرار کنید.

توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

 

چند توصیه‌ی کلی

* اگر تا دو روز بیماری‌تان بهبود نیافت و یا تب داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

* برخی معتقدند که درمان‌های گیاهی کاملاً بی‌خطر هستند و از هر گیاهی و به هر میزانی می‌شود استفاده کرد. توجه داشته باشید گیاهان، داروهای بی‌خطری نیستند و نباید در مصرف آن‌ها دچار افراط شد. بعضی مواقع مورد منع مصرف وجود دارد.

 

* اگر در مصرف یک گیاه دچار شک شده‌اید حتماً با پزشک یا عطار مشورت کنید.

 

 

درمان گلو درد با زردچوبه

درمان خانگی گلو درد

 

درمان گلو درد | درمان های خانگی و موثر گلودرد

 

منبع:fardanews.com / بیتوته

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا