نگهداری مواد غذایی

خواص سیر خام | فواید شگفت انگیز سیر خام

خواص مواد غذایی ، خواص بینظیر سیر خام در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص سیر خام برای معده

خواص سیر خام برای تیروئید

 

 

خوردن سیر خام چطور و چه زمانی درست است؟

فواید بیشمار خوردن سیر برای سلامتی بدن را نمی توان انکار کرد و توصیه های فراوانی برای خوردن سیر در طب سنتی آمده است اما یک سوال و آنهم اینکه خوردن سیر خام بهتر است یا سیر پخته؟ خوردن سیر خام ممکن است خیلی جذاب به نظر نرسد، اما موثر است به همین دلیل است که بسیاری از ما حداقل تلاش کرده ایم از طریق خوردن سیر خام دردهای شدید را تسکین دهیم

 

ولی برای استفاده از خواص واقعی سیر آن را خام بخوریم یا پخته؟

سیر یکی از محصولاتی است که به راحتی در دسترس همه قرار می گیرد. حتی در تعطیلات ! اما بهترین راه برای خوردن آن چگونه است؟ خام یا پخته ؟ شاید شما پاسخ صحیح این سوال را بدانید برای همین اغلب سیر خام مصرف می کنید .

 

ممکن است بعضی از افراد به مصرف سیر خام علاقه نداشته باشند چرا که بوی تندی دارد اما باید بدانند سیر خام دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به سیر پخته و تفت داده شده است.

 

خوردن سیر خام چه فایده ای دارد؟

چنانچه در بخش های قبلی و در مطلب خواص سیر گفتیم بوی تیز و طعم تند سیر خام ناشی از ترکیب آلیسین در سیر است, که با حرارت از بین می رود ؛ ترکیبی بسیار مهم که فواید درمانی قابل توجهی دارد به همین دلیل فواید سیر خام بیش از فواید سیر پخته شده می باشد.

 

البته تمام برتری خواص سیر خام نسبت به سیر پخته همین یک ماده نیست چراکه ویتامین C در سیر با حرارت ممکن است کاهش یابد بنابراین میزان این ویتامین در سیر خام بیش از سیر پخته شده است پس با توجه به این توضیحات توصیه می شود از همه سبزیجات به ویژه سیر به صورت خام استفاده شود.

 

چرا سیر خام بخوریم ؟

خوب، پاسخ سریع این است که این درمانی ضد ویروسی قوی است و برای سرفه و ورم پستان خوب است ؛ سیر اغلب برای درمان مواردی که در ادامه این بخش از سلامت نمناک گفته شده است توصیه می شود که شامل:

 

سرماخوردگی و آنفولانزا
سرفه

گلو درد
ورم پستان

فشار خون بالا
کاهش سطح کلسترول بد

کشتن انگل ها
تنظیم قند خون

عفونت گوش
افزایش جریان صفرا

تحریک ایمنی
ضد میکروبی

 

روش اشتباه خوردن سیر خام

جویدن و قورت دادن:سیر بسیار تند است وجویدن آن کار آسانی نیست.

قورت دادن سیر درسته :قورت دادن سیر خام بسیار رایج است و مشکلات جویدن سیر را ندارد اما این کار را نکنید چرا که قورت دادن سیر درسته خطراتی جدی در پی خواهد داشت.

 

بهترین راه و روش خوردن سیر خام

سیر:سیر را به شکل قرص خرد کرده و با آب بنوشید از آنجا که سیر خام کمی سخت هضم می شود، از مقدار کوچک تری سیر استفاده کنید.

نکته:انتخاب نوشیدنی با چربی در آن به کم کردن طعم کمک می کند. یک اسموتی غلیظ آب و شیک خوردن قرص های سیر را خیلی آسان تر می سازد.

 

سیرله شده:معمولا کسی سیر له شده را نمی خورد، اما برای عفونت های دهان یا گلو ، گوش بسیار موثر است. سیر کوچکی را بین دندان های آسیاب خود قرار دهید و به آرامی فشار دهید . مجبور نیستید آن را بجوید. خرد کردن، الایسین تولید می کند و مواد ضد میکروبی دارد. طعم کمی دارد، و شیره آن به طور اساسی از سمت گلو پایین می رود . یک دقیقه آن را نگه دارید و بعد تف کنید.

 

نان تست با سیر :سیر را به خوبی خرد کنید و ۲ قاشق چای خوری کره آب شده و یا اضافه کنید. روی نان تست بریزید و یا پخش کنید.ایده یک رستوران ایتالیایی است ممکن است مزه آن را دوست نداشته باشید اما یکی از راه های استفاده از سیر خام است.

 

۲۵ خواص سیر خام برای پوست، مو و لاغری

 

سیر یکی از بهترین طعم دهنده‌ها و دارای طبع گرم و خشک است. اگر می‌خواهید درباره درباره خواص سیر خام ناشتا، خواص سیر برای پوست، خواص سیر خام برای مو، خواص سیر خام برای لاغری، فواید قورت دادن سیر خام و به صورت کلی عمده‌ترین خواص سیر بدانید این مطلب را بخوانید.

 

آلیسین موجود در سیر برای سلامتی فواید بی‌شماری دارد، از جمله اینکه ضدسرماخوردگی و سرفه است، فشار خون را پایین می‌آورد، با بیماری‌های قلبی مقابله می‌کند، و جلوی ابتلا به آلزایمر را می‌گیرد. همچنین گوش‌درد و مشکلات روده را رفع، زخم‌ها را درمان، از سرطان پیشگیری و گاز اضافی را آزاد می‌کند.

 

سیر چیست؟

سیر گیاهی است با بو و مزه‌ای شدید. از خویشاوندان نزدیک پیاز و بومی آسیای مرکزی است. از آن برای مزه‌دارکردن غذا و نیز در درمان‌های سنتی استفاده می‌شود. بشر حدود ۳۰۰۰ سال پیش به خواص درمانی این گیاه جادویی پی برد. لوئی پاستور، دانشمندی که روش پاستوریزه‌کردن را ابداع کرد، در سال ۱۸۵۸ از خواص ضدباکتریایی این گیاه به بهترین نحو استفاده کرد. مصرف یک حبه از آن در هر روز سلامت کلی شما را بهبود زیادی می‌دهد، و مصرف ۲ تا ۳ حبه از آن می‌تواند جلوی ابتلا به سرماخوردگی را بگیرد. جراحان در جنگ جهانی اول از عصاره‌ی سیر استفاده می‌کردند تا زخم‌ها دچار عفونت نشوند.

 

مواد مغذی سیر

سیر حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدن است، از جمله فسفر، پتاسیم، منیزیم، زینک، کلسیم، و آهن، و همچنین مقادیر ناچیزی از ید، سولفور، و کلر. سیر سرشار از ویتامین‌های مثل اسیدفولیک، تیامین، نیاسین، و ویتامین سی، آ، کا، و بی۶ است. از نظر ترکیبات آلی، سیر یکی از معدود منابع آلیسین، آلیساتین۱ و آلیساتین ۲ است. این گیاه کالری، چربی اشباع و سدیم بسیار پایینی دارد.

 

خواص سیر برای سلامتی

فواید خوردن سیر خام را در ادامه به‌صورت مشروح می‌آوریم.

سرماخوردگی و سرفه را درمان می‌کند

 

خوردن سیر خام به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر در همان ابتدای سرماخوردگی حداقل دو حبه سیر له‌شده بخورید شدت سرماخوردگی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 

فشار خون را کاهش می‌دهد

سیر ماده‌ای طبیعی برای پایین‌آوردن فشار خون است. وقتی رگ‌ها تحت تاثیر فشار خون بالا قرار می‌گیرند، آلیسین موجود در سیر رگ‌ها را شل می‌کند. همچنین جلوی ترومبوزیس [لخته‌شدن خون در رگ] را می‌گیرد، چون جلوی تجمع بیش‌ازاندازه‌ی پلاکت‌ها را می‌گیرد.

 

سطح کلسترول را پایین می‌آورد

سیر خام، که سرشار از ترکیبات آلیسین است، جلوی اکسیدشدن کلسترول‌های LDL (کلسترول بد) را می‌گیرد. همه‌ی کسانی که کلسترول خون‌شان بالا است باید این گیاه را به رژیم روزانه‌شان اضافه کنند.

 

سلامت قلب را افزایش می‌دهد

اگر به‌طور مرتب سیر بخورید می‌توانید جلوی ترومبوامبولیسم [لخته‌شدن خون در رگ‌ها] را بگیرید. ترکیبات سیر لخته‌های خون را کاهش می‌دهند و جریان خون را تقویت می‌کنند. سیر محافظ قلب هم هست و نمی‌گذارد دچار بیماری‌های مثل تصلب شریان، چربی خون، لخته‌شدن خون، فشار خون و دیگر امراض بشوید.

 

از آلزایمر و کم‌خونی جلوگیری می‌کند

ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی سیر خام جلوی بیماری‌های ازبین‌برنده‌ی نورون‌ها را می‌گیرد. از جمله‌ی این بیماری‌ها می‌توان به زوال عقل و آلزایمر اشاره کرد.

 

 

خواص سیر برای پوست

مهمترین خاصیت سیر

 

 

جلوی مسمومیت با فلزات سنگین را می‌گیرد

مصرف مقدار زیادی سیر باعث می‌شود اگر کسی در معرض فلزات سنگین قرار گرفت، اندام‌هایش دچار آسیب شدید نشوند. ترکیبات سولفور در این گیاه سطح سرب را در خون به‌شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سیر نشانه‌های مسمومیت، از جمله سردرد و فشار خون، را هم از بین می‌برد. سولفور موجود در سیر به جذب بهتر آهن و روی در خون نیز کمک می‌کند.

 

هضم را راحت‌تر می‌کند

اگر سیر خام را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید، می‌توانید با مشکلات گوارشی خداحافظی کنید. سیر به عملکرد بهنجار روده‌ها کمک می‌کند و باعث هضم راحت‌تر غذاها می‌شود. حتی التهاب یا سوزش سر معده را نیز می‌توان با این گیاه درمان کرد.

 

قند خون را تنظیم می‌کند

خوردن سیر خام به‌شدت سطح قند خون را کاهش می‌دهد. بنابراین، می‌توان گفت که سیر عطیه‌ای الهی به کسانی است که دچار دیابت هستند یا احتمال دیابتی‌شدن‌شان بالا است.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

سیر حاوی فیتونوترینت (مواد مغذی گیاهی) است که فشارهای اکسیدکننده را کاهش می‌دهند و جلوی آسیب‌دیدن دی‌ان‌ای را می‌گیرند. در نتیجه، سیستم ایمنی تقویت می‌شود. به‌علاوه، سیر خستگی را رفع و انرژی و طول عمر را افزایش می‌دهد.

 

مراقبت از چشمان

سیر سرشار از مواد مغذی است، از جمله سلنیم، کوئرستین، و ویتامین سی. همه‌ی این عناصر می‌توانند عفونت و التهاب چشم را درمان کنند.

 

گوش‌درد را درمان می‌کند

سیر را خیلی‌ها برای درمان گوش‌درد و عفونت‌های گوش مصرف می‌کنند، چراکه این گیاه دارای خواص ضدویروسی و ضدقارچی و آنتی‌بیوتیکی است.

 

سلامت سیستم گوارش را افزایش می‌دهد

سیر می‌تواند بسیاری از مشکلات روده را حل کند، ازجمله اسهال و اسهال خونی و ورم روده. در ازبین‌بردن کرم‌ها به‌شدت موثر است. کاری به باکتری‌های خوب در روده ندارد، اما باکتری‌های مضر را نابود می‌کند. نه‌تنها به هضم کمک می‌کند، بلکه شما را از شر گاز معده هم راحت می‌کند.

 

زخم‌ها را درمان می‌کند

سیر درمان گیاهی موثری برای زخم‌های عفونی است. دو حبه سیر را روی قسمت آلوده بگذارید تا فوراً از دست آن زخم راحت شوید.

 

جلوی آکنه را می‌گیرد

سیر را اگر همراه با مواد دیگری مثل عسل، خامه، و زردچوبه استفاده کنید، می‌توانید با آن زخم‌های آکنه‌ای را درمان کنید و جلوی پیدایش آکنه را بگیرید. سیر برای پوست صورت تمیزکننده‌ای قوی و ماده‌ای آنتی‌بیوتیک است که جلوی بسیاری از مشکلات پوستی را می‌گیرد. از جمله می‌تواند جوش‌های پوستی، صدفک (پسوریازیس)، و تاول‌های تبخالی را از بین ببرد. علاوه بر این، در ساخت سلول‌های پوستی، حفاظت از پوست در مقابل اشعه‌ی ماورا بنفش و به‌تاخیرانداختن پیری پوست کمک می‌کند.

 

دیگر فایده‌های سیر

دیگر فایده‌های سیر عبارت‌اند از درمان آسم، افزایش میل جنسی، جلوگیری از سرطان و ریزش مو و غیره.

 

کنترل آسم

حبه‌های آب‌پز سیر در درمان آسم بسیار موثرند. هر شب قبل از خواب، یک لیوان شیر همراه با سه حبه سیر آب‌پز بخورید تا نشانه‌های آسم در شما کاهش پیدا کند. حمله‌ی آسمی را می‌شود با ترکیب سیر خردشده و سرکه‌ی مالت نیز کنترل کرد. همچنین، از سیر می‌توان برای درمان عفونت‌های ریه، مثلاً سفتی مخاط (فیبروز سیستیک)، نیز کمک گرفت.

 

تقویت میل جنسی

سیر خواص مقوی باء نیز دارد، و بازگشت دوباره‌ی جوانی از خواص آن است. هم مردان و هم زنان از منافع این گیاه می‌توانند بهره‌مند شوند و با خوردن آن میل‌شان افزایش می‌یابد. افرادی که بیش از اندازه تلذذ جنسی می‌کنند باید سیر مصرف کنند تا به خستگی عصبی دچار نشوند.

 

از سرطان جلوگیری می‌کند

مصرف مرتب سیر احتمال ابتلا به سرطان‌های روده، مثانه، ریه، پروستات، شکم، مغز، مری، و کبد را کاهش می‌دهد. سیر باعث کاهش تولید ترکیبات سرطان‌زا در بدن می‌شود و همچنین احتمال ایجاد تومورهای مرتبط با سرطان سینه را نیز کم می‌کند.

 

جلوی ایجاد زخم‌های گوارشی را می‌گیرد

ترکیبات آنتی‌باکتریال موجود در سیر می‌تواند انگل‌های شکمی را که باعث ایجاد زخم‌های گوارشی می‌شوند از بین ببرد.

 

سلامت استخوان‌ها

گیاهانی مثل سیر و پیاز سطح استروژن را در زنان یائسه تحت تاثیر قرار می‌دهند و احتمال ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهند. سیر همچنین سلامت کلی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان را به کمترین حد ممکن می‌رساند.

 

کاهش وزن

سیر به کاهش وزن و چاقی کمک می‌کند. سیر جلوی اثرگذاری ژن‌های مرتبط با تولید سلول‌های چربی را می‌گیرد. در مقابل، به سوزاندن چربی‌ها و کاهش سطح کلسترول‌های بد کمک می‌کند.

 

جلوی چرب‌شدن کبد را می‌گیرد

سیر سرشار از اس-الیلمرکاپتوسیستین (SAMC) و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که جلوی چرب‌شدن کبد را می‌گیرند. این ترکیبات احتمال ابتلا به آسیب‌های کبدی را هم می‌گیرند.

 

عفونت‌های کلیه را درمان می‌کند

سیر جلوی رشد سودوموناس آئروژینوزا را، که نوعی باکتری بیماری‌زا و مسئول عفونت‌های مجاری ادراری و کلیه است، می‌گیرد. علاوه بر این، از سیر تازه برای جلوگیری از رشد عفونت‌های قارچی آلت تناسلی نیز استفاده می‌شود.

 

جلوی ریزش مو را می‌گیرد

سیر جلوی ریزش مو را می‌گیرد و رشد موها را هم بیشتر می‌کند. استفاده‌ی منظم از ژل سیر یا روغن نارگیل و عصاره‌ی سیر می‌تواند طاسی را درمان کند.

 

خواص ضدانگلی و آنتی‌باکتریایی

عصاره‌ی سیر می‌تواند عفونت‌های هلیکوباکتر پیلوری، گزش کنه، خارش جاک، و سندروم پای ورزشکار را درمان کند. همچنین کرم‌های نواری و کرم‌های حلقه‌ای را نیز می‌کشد.

 

بریدگی

به‌صورت سنتی، از سیر برای درمان بریدگی‌هایی که به‌شدت آزارنده شده‌اند استفاده می‌شود. یک تکه از سیر را روی جای زخم بگذارید و ببندیدش. و بعد می‌بینید که زخم و درد هر دو ناپدید شده‌اند.

 

چگونه از سیر استفاده کنیم؟

سیر را می‌توان هم به‌صورت خام و هم به‌صورت پخته مصرف کرد. سیر را می‌توان خرد کرد، لایه‌لایه برید، کوبید، یا عصاره‌اش را گرفت. وقتی سیر را می‌برید آنزیم‌های آلینیانیس آن فعال می‌شود. این آنزیم برای سلامتی بسیار مفید است. سیر را می‌توان به سالاد و سوپ و آبگوشت اضافه و در کنار سبزی و ماهی و گوشت مصرف کرد. سیر را در ساخت خمیردندان و دهان‌شویه‌ها نیز به کار می‌برند، چون جلوی سوراخ‌شدن دندان و باکتری‌های دهان را می‌گیرد.

 

هشدار: مصرف زیاد سیر ممکن است باعث تحریک سیستم گوارش شود. تنها اشکال سیر بوی بدی است که به دهان می‌دهد، اما اگر این یک نکته‌ی منفی را کنار بگذاریم، سیر را باید عطیه‌ای الهی به بشر در نظر بگیریم!

 

 

خواص سیر برای مردان

فواید سیر برای سلامتی

 

خواص سیر خام | فواید شگفت انگیز سیر خام

 

منبع : فردانیوز/ نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا