موفقیت

صحبت در محیط کار | در محیط کار چگونه باید صحبت کرد؟

کسب و کار ، نحوه صحیح صحبت در محل کار با رییس و همکاران ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

 چگونه در محیط کار رفتار کنیم

ارتباط عمومی با همکاران در محیط کار ، صحبت در محیط کار

 

 

در محیط کار چه بگوییم و چه نگوییم؟

محیط کار محیط دوم زندگی ماست. در این محیط با افرادی سر و کار داریم که هر کدوم در دنیای خودشون زندگی می کنند و سلایق و افکار متفاوتی دارند. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، مدت زمانی که یک کارمند تمام وقت در محل کار خود سپری میکنه، به طور متوسط ۴۷ ساعت است. با وجود تلاش برای ایجاد رابطه ای صمیمی میان همکاران، باید توجه کرد که در برخی از اوقات مرز میان زندگی حرفه ای و شخصی به سادگی از بین میره.

 

مهم ترین مسئله در این قسمت این نکته است که بتونیم در این محیط آرامش داشته باشیم و رسیدن به این آرامش در گرو این است که یکسری از نکات رو رعایت کنیم. این نکته ها خیلی سخت نیستند اما به یاد آوردنشون درست در موقعی که داریم اونارو زیرپا میذاریم موضوعیست که باید بهش توجه کرد. این مساله قطعا به مرور زمان موجب افزایش تجربه کاری شما هم خواهد شد. در این مقاله به تعدادی از موضوعاتی که سر کار باید ازشون بگذریم و در موردشون حرفی نزنیم تا آرامش نصیبمون بشه اشاره می کنیم.

 

مشکلات قانونی

فرقی نمی کنه شما در سمتی باشید که حق با شماست یا نه، به طور کلی صحبت در مورد مسائل و مشکلات قانونی که باهاش درگیر هستید کار عاقلانه ای نیست و تحت هر شرایطی بهترین تصمیم مخفی نگه داشتن این مسائل هست. یادتون باشه محیط کار اصلا مکان مناسبی برای صحبت در مورد مسائل قانونیتون نیست. مهم نیست که این مشکلات چقدر ناعادلانه و مصیبت بار هستند، زمانیکه در محل کار در مورد مسائل حقوقی خود صحبت کنید، دو مفهوم را به همکاران انتقال می دهید: اول آنکه به راحتی به افراد اطمینان کرده و مسائل شخصی خود را بیان می کنید و دوم شخصیتی دادخواهانه دارید.

 

روابط خارج از محیط کار

برای هر کسی پیش میاد که در زمینه روابطش دچار مشکلاتی بشه، در اینجور مواقع شدیدا دوست داریم که مشکل رو بازگو کنیم و با دیگران در موردش حرف بزنیم. یادتون نره اون یه نفری که قصد دارید در این زمینه باهاش درد و دل کنید مطمئنا در محیط کارتون نیست. صحبت در مورد این مسائل اون هم در محیط کار هیچ نتیجه ای نداره و در بسیاری از موارد نتیجه ی عکس دارد. مشکلاتی که ما در روابطمون باهاش مواجه میشیم بخشی از زندگیمون هستند اما نباید به زندگی کاریمون نفوذ پیدا کنند و این ما هستیم که باید این اجازه رو ازشون بگیریم. روابط عاطفی هم بخشی از آنهاست.

 

اگر به تازگی از همسرتون جدا شدید و یا به نوعی مسائل ناراحت کننده عاطفی را پشت سر گذاشتید، می تونید با نزدیکان مورد اعتماد خود در مورد آنها صحبت کنید، اما باید بدانید که این موارد اصلاً موضوعات گفتگوی مناسبی در محل کار نیستند.

 

تجربیات مربوط به شغل قبلی

داستان تعریف نکنید و رازدار بمونید. هیچ دلیلی نداره که در محل کار فعلیتون در مورد رییس بدجنس قبلی یا همکار بی ملاحظه ای که خیلی شاکیتون میکرد صحبت کنید. این حرفها دید همکارانتون رو به شما تغییر میده و ممکنه در موردتون اشتباه قضاوت کنند یا حتی نگران این باشن که همین اتفاق ها در مورد اون ها هم پیش بیاد. در این صورت همیشه از شما ذهنیتی خواهند داشت که به صلاحتون نیست.

 

مسائل و مشکلات خانوادگی

هر فردی توی زندگیش با این مسائل روبرو میشه و اگه بخوایم صادق باشیم این مسائل تموم نشدنی هستند! اگر بخوایم هر روز این مسائل رو با خودمون به سر کار بیاریم آرامشی برامون باقی نمیمونه و دائما درگیر مشکلات خانوادگیمون هستیم. بحث در مورد مشکلات خانوادگی به نوعی نشون دهنده ضعف در مدیریت کردن زندگی شخصیه و نشان دهنده ی عدم توانایی در تعیین حدود مشخص شده در زندگی شماست، دو فاکتوری که به طور مستقیم روی رفتار حرفه ای و خلاقیت فرد اثر گذار هستند. سرو کله زدن با فرزندان یا بیماری آنها، بخشی از زندگی روزمره هر فردیست، فقط باید توجه کنید تلاش برای این رفع این مشکلات مربوط به خانه، خللی در برنامه زندگی حرفه ای شما وارد نمی کند.

 

در محل کار متمرکز روی کارتون باقی بمونید و اگر واقعا انقدر مشکلتون حاد و پیچیده شده بود که نمی تونستید ذهنتون رو آروم کنید اون روز رو مرخصی بگیرید و از فرداش با ذهنی باز دوباره سر کارتون برگردید. یادتون باشه همیشه بدترین تصمیم اینه که اجازه دهید مسائل خانوادگی ای که به ذهنتون میاد رو به جای اینکه از خودتون دورشون کنید به زبون بیارید و پخشش کنید.

 

مشکلات مالی

در صورتی که با شرایطی مواجه شده اید که از نظر مالی در تنگنا قرار گرفتید اجازه ندهید کسی این موضوع رو بفهمد. این کار هم برای شخصیتتون بهتره و هم افشای این مسائل باعث میشه تا دیگران فکر کنند که شما قادر نیستید مسائل مالی رو مدیریت کنید. همچنین به یاد داشته باشید بروز این مسائل باعث میشه تا بقیه افراد شک کنند که شما به دنبال یک کار با درآمد بیشتر باشید یا حتی بعد از ساعت کاری به کار دیگه ای بپردازید. در اون صورت به تمامی مسائل شما شک می کنند و با هر مسئله ای که پیش بیاد فکرشون معطوف به این قضیه خواهد شد.

 

دیدگاه های سیاسی

هر کسی عقاید سیاسی خود را دارد، استراتژی هوشمندانه این است که در طول مدت کار بی طرف باشید. با به اشتراک گذاری دیدگاه های سیاسی خود، به طور مستقیم یا غیر مستقیم باعث رنجش خاطر همکاران شده و پیشرفت شغلی خود را به مخاطره می اندازید.

 

باورهای مذهبی

درست مثل سیاست، مذهب نیز خطر قرمز افراد است. بسیار پیش میاد که با بیان نظری شخصی، فرضت های حرفه ای را به طور منفی تحت تاثیر قرار دادیم. همکارانتون رو فارغ از اعتقادات مذهبیشون فرض کنید و قضاوتی در این مورد نداشته باشید. از هر گونه صحبت و اقدام که سبب آزرده کردن دیگران میشه خودداری کنید و اعتقادات شخصی خودتون رو به محل کار نیارید.

 

مشکلات سلامتی

حقیقت اینه که در هر محیط ایده آل کاری بهترین وضعیت روابط به صورتی می تونه باشه که همکاران نگران حال همدیگه باشند اما حقیقت اینه که صحبت در مورد مسائل مربوط به سلامتیتون شاید منجر به یه برنامه ی کاری منعطف تر بشه اما در نهایت باعث میشه تا سرگروه ها یا روسای رده بالا از شما ذهنیتی پیدا کنند که نمی تونید به اندازه ی کافی فشار کاری رو تحمل کنید یا به قدر کافی قوی نیستید و آمادگی ارتقا به یک رده ی شغلی بالاتر رو ندارید، پس همیشه این مسائل رو پیش خودتون نگه دارید و تا حد امکان اجازه ندید روی مسائل کاریتون تاثیر داشته باشد.

 

بیان اولویت ها

با کمی صحبت در مورد خودمون و خصوصیات شخصیتیمون، سبب شکل گیری رابطه ای قوی بین خودمون و همکارانمون خواهیم شد. اما باید بدونیم که بین بیان خلق و خوها و بحث کردن همیشگی در مورد اولویت های شخصی، مرز مشخصی وجود داره. تمرکز بیش از حد بر اولویت های شخصی، ممکنه این طرز تفکر رو در همکاران ایجاد کند که شغل شما در اهمیت زیادی برای شما نداشته و در اولویت چندم قرار گرفته است.

 

جملاتی که هرگز نباید در محل کار به زبان آورد

آیا شما نیز با همکاران خود سر کار یا پروژه‌های کاری مشورت می‌کنید؟ آیا حرف‌های شما می‌تواند تأثیر ماندگاری روی بقیه بگذارد.

آیا روشی که نگرش‌ها، ایده‌ها و عقاید خود را در محل کار با دیگران در میان می‌گذارید در موفقیت شما تأثیر می‌گذارد.

 

 

کتاب سیاست در محیط کار

در محیط کار چگونه باشیم

 

 

این نکته مهم است بدانید که همکاران و مدیران شما به حرف‌هایتان و به هر کلمه‌ای که در محل کار خود به زبان می‌آورید، توجه می‌کنند؛ بنابراین همیشه پیش از حرف‌زدن فکر کنید.

برای جلوگیری از هر گونه خطا در ارتباط برقرارکردن با همکاران و مدیر هیچ وقت نباید این ١٠ جمله را به زبان آورید:

 

١- من کارم را تمام کردم، الان چه کاری باید انجام دهم

وقتی شما پس از پایان کار خود این سوال را می‌پرسید، درواقع مسئولیت خود را بیشتر می‌کنید. شما خود باید بدانید که پس از انجام کارتان چه کار دیگری را باید انجام دهید. کارفرمایان کارمندانی را که خودشان آغازگر هر کاری هستند و هنگام بیکاری کاری برای انجام‌دادن پیدا می‌کنند، بسیار دوست دارند.

 

٢- من خیلی خسته‌ام

«خسته‌ام» ازجمله کلماتی است که باید هنگام کارکردن از گفتن آن اجتناب کنیم. وقتی شما خستگی خود را بیان می‌کنید، بدان معنی است که شما در صورت خستگی، در هر جایی خودتان را رها می‌کنید. اگر سر کار احساس خستگی کردید، به دنبال یک چالش جدید باشید. به مدیر خود توضیح دهید که برای انگیزه بیشتر در محل کار نیاز به پروژه‌های بیشتر و تجربیات جدیدتری دارید.

 

٣- برای اتمام این پروژه دیشب تا دیروقت بیدار بودم

اگر فکر می‌کنید با گفتن این جمله رئیس خود را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهید، اشتباه می‌کنید. مدیران کارمندانی را دوست دارند که می‌توانند بدون نیاز به زمان یا توان بیشتر کار خود را انجام دهند. اگر به دنبال این هستید تا توجه رئیس‌تان را به سوی خود جلب کنید، به دنبال راه‌های جدیدتری برای تأثیرگذاری باشید.

 

۴- من برای این کار ساخته نشده‌ام

فقط به این دلیل که کاری که انجام می‌دهید شغل و تخصص اصلی شما نیست نمی‌توانید آن را رها کرده و انجام ندهید. اجازه دهید زمان دیگری که مدیر یا همکاران برای انجام یک پروژه از شما کمک خواستند درباره شما و نحوه عملکردتان، ذهن بازتری داشته باشند.

 

۵- «دیوید» مسئول این پروژه بود؛ نه من

وقتی شما در محل کار مسئولیت کارهایتان را نمی‌پذیرید، در حقیقت باعث ایجاد مشکلات و سوء‌تفاهم‌هایی با همکاران و مدیرتان خواهید شد. کارفرمایان در حقیقت از کارمند خود انتظار دارند که برای انجام کارهایشان پاسخگو بوده و وقتی در محل کار اشتباهی مرتکب می‌شوند، درباره آن صادق باشند. در صورت تمام‌نشدن پروژه یا هر گونه اشتباهی هرگز تقصیر را به گردن شخص دیگری نیندازید.

 

۶- من نمی‌توانم آن را انجام دهم

«نمی‌توانم» کلمه‌ای است که هر کارمندی باید آن را از دایره لغات خود حذف کند. اگر نمی‌دانید کاری را چگونه انجام دهید، بهتر است از کسی کمک گرفته و آن را به‌ عنوان یک مهارت جدید یاد بگیرید.

 

٧- من زمان کافی ندارم

در بیشتر مواقع این جمله اغلب یک دروغ در محل کار است. وقتی مدیر شما کار زیادی را به شما محول می‌کند و شما زمان کافی برای انجام آن ندارید، باید بدانید که این وظیفه و مسئولیت شماست که بتوانید به یک کارمند خلاق تبدیل شوید. اگر شما واقعا زمان کافی برای اتمام پروژه خود ندارید از مدیرتان بخواهید وظایف‌تان را اولویت‌بندی کند؛ این به شما کمک می‌کند تا سازمان‌یافته‌تر کارهای خود را انجام داده و تمرکزتان را روی مهمترین پروژه‌ها معطوف کنید.

 

٨- فکر می‌کنم هفته گذشته برای شما ایمیل کردم

چه مدیر شما، همکار شما یا مشتری شما باشد، فرقی نمی‌کند، سعی کنید که همیشه نخستین فردی باشید که پیگیر کارها است. اگر چند روز از تماس‌تان با فردی گذشته، دوباره به او ایمیل یا تلفن بزنید و نتیجه را پیگیری کنید.

 

٩- آیا ایده خاصی دارید؟

به جای آنکه از همکار خود بپرسید آیا موضوعی را که توضیح داده‌اید، متوجه شده از آنها بخواهید نظر خود را درباره آن موضوع بیان کنند؛ به‌ عنوان مثال از کارمند خود سوال کنید «آیا شما سوال، ایده یا نظر خاصی دارید؟»

 

١٠- شما باید…

اشاره‌کردن با انگشت یا سرزنش‌کردن همکاران در محل کار روش منفی ارتباط برقرارکردن است؛ برای مثال به جای اینکه بگویید: «فرانک وقتی داری میری ناهار باید به من بگی» بهتر است بگویید که «فرانک لطفا پیش از اینکه ناهار بری به من خبر بده»

 

 

روابط اجتماعی در محیط کار

صحبت با رییس در محل کار

 

صحبت در محیط کار | در محیط کار چگونه باید صحبت کرد؟

 

 

منبع : برترین ها / روزنامه شهروند / giraffemag.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا