بدانیم تا سالم بمانیم

بیرون زدگی رگها | علل و راه های درمان

سلامت عمومی ، راه های درمان و علل بیرون زدگی رگها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درد رگ دست

علت سبز شدن رگهای دست ، بیرون زدگی رگها

 

 

چرا رگ‌های بدن بعضی افراد برجسته و مشخص است؟

رگ های بدن ما بخشی از یک سیستم هوشمندانه متشکل از مجراهایی با جریان یک طرفه هستند که نقش مهمی در رساندن خون کم اکسیژن از نقاط مختلف بدن به قلب ایفا می کند. ما معمولا توجهی به رگ های بدن مان نداریم تا آنکه ببینیم جایی زیر پوست مان برآمده شده اند.

 

اگر رگ هایتان پیدا شده اند و علتش را نمیدانید، نگران نشوید. برجستگی رگ ها گاهی ممکن است نشانه ی بیماری باشد، اما در بسیاری از موارد، این مسأله دلیلی طبیعی دارد که برای سلامت بدن خطرناک نیست. در ادامه می خواهیم ببینیم چرا در بعضی افراد، رگ های بدن برجسته و کاملا پیدا هستند.

 

پیدا بودن رگ ها ممکن است به خاطر ویژگی طییعی نوع پوست تان باشد

به گفته ی پزشکان، کسانی که پوست روشنی دارند احتمال پیدا شدن رگ ها در آن ها بیشتر از کسانی است که پوست تیره تری دارند. نازکی پوست هم می تواند علت این مسأله باشد.

 

با بالا رفتن سن، به تدریج از ضخامت چربی طبیعی زیر پوست کم می شود. به همین دلیل است که افراد مسن اغلب رگ های برجسته ای روی دست ها، پاها و دیگر قسمت های بدن شان دارند. علاوه بر این، بعضی افراد هستند که رگ های بدن شان به طور طبیعی به سطح پوست شان نزدیک تر است.

 

بعد از ورزش هم ممکن است رگ ها برجسته شوند

برآمده شدن رگ ها هنگام ورزش کردن امری طبیعی است. وقتی ورزش می کنید، عضلات تان به کار می افتند، متورم می شوند و رگ ها را به سطح پوست می فشارند و به همین دلیل رگ ها پیدا می شوند.

 

بعد از ورزش، عضلات به حالت قبلی خود بر می گردند و جمع می شوند، به همین خاطر از برجستگی رگ ها کم می شود.

 

رگ های بسیاری از زنان در دوران بارداری برجسته می شود

برجستگی رگ ها مسأله ای است که بسیاری از زن ها در دوران بارداری خود با آن رو به رو می شوند و البته نکته ی نگران کننده ای در مورد آن وجود ندارد. حجم خون در زنان باردار بیشتر از زنان غیر باردار است و رگ های بدن سعی می کنند خود را با این مقدار خون افزایش یافته انطباق دهند.

 

در دوران بارداری، شبکه ی رگ های بدن به طور تمام وقت در تلاش است تا حجم افزایش یافته ی خون را به سرتاسر بدن زن باردار انتقال دهد و به این ترتیب جنین تغذیه شود. اگر در دوران بارداری رگ هایتان برجسته شوند و پیش از آن هرگز چنین تجربه ای نداشته باشید، احتمالا بعد از زایمان این برجستگی برطرف می شود.

 

اگر چربی بدن تان کم باشد، برجستگی رگ هایتان طبیعی است

کم بودن چربی بدن هم می تواند از دلایل برجستگی رگ ها باشد. افراد لاغر اندام در زیر پوست شان لایه ی نازکی از چربی دارند و این لایه ی نازک نمی تواند رگ ها را به طور کامل بپوشاند، به همین خاطر رگ ها دیده می شوند.

 

در مواردی از برجستگی رگ ها، باید به پزشک مراجعه کرد

همانطور که پیشتر ذکر شد در بسیاری از موارد برجستگی رگ ها امری طبیعی است و مسأله ی نگران کننده ای در مورد آن وجود ندارد.

با این حال، اگر برجستگی رگ ها با علائم دیگری همراه باشد، مثل درد قفسه ی سینه، نفس نفس زدن، وجود زخم در نزدیکی رگ ها یا متورم شدن رگ ها، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

این نشانه ممکن است در اثر مشکلاتی مثل واریس، لخته شدن خون و بیماری های وریدی ایجاد شده باشد که هرگز نباید به آن ها بی توجه بود.

 

دلیل و راههای درمان قطعی بیرون زدگی رگ دست و رگهای برجسته

رگهای چروک بر روی دست و پاها نشان دهنده پیری طبیعی است مثل سن ما ،بافت پیوندی پوست شروع به ضعیف شدن میکند و منجر به افزایش ظاهر شدن رگها در دست و پا میشود ، بعضی از روشها برای کاهش رگها در دست به صورت طبیعی این است که داشتن یک رژیم غذاییی خوب و استفاده از تکنیک هایی که میتوانند گردش خون را افزایش دهد. روش های زیادی برای کمتر مشاهده شدن این رگهای زشت بر روی دست در دسترس است که به طور کامل به آنها خواهیم پرداخت.

 

بیرون زدگی و برجستگی های رگ های دست

آیا متوجه رگ های برجسته شده اید؟ اگر چنین است,شماممکن است بخواهید دستهای خود را با دستکش بپوشانید و یا احساس کنید که پیر شده اید خبر خوب این است که برآمدگی های رگ ها کاملا خوب است و به طور معمول یک بیماری مهم بهداشتی رانشان نمیدهد اگرچه موقعیت هایی وجود دارد ،که ممکن است برآمدگی های آنها به علت بیماری عروقی جدی باشد که نیاز به درمان توسط پزشک متخصص را دارد.

 

چه چیزهایی باعث برآمدگی های رگ های روی دست می شود

علل های زیادی برای برآمدگی رگ های دست وجود دارد و ممکن است که شما به بیش از یکی از آنها مبتلا باشید.

 

ژنتیک:

ژنتیک نفوذ قوی بر این وضعیت دارد.و افراد، با اعضای خانواده ای که رگ های اندامشان مخصوصا دستشان برآمده هستند، بیشتر این وضعیت را تجربه میکنند

 

آب و هوای داغ:

گرما همچنین میتواند رگ های شمارا برجسته تر نشان دهدو باعث شود که آنها بزرگتر جلوه داده شود. گرما باعث میشود که دریچه رگها به طور صحیح عمل نکنند, به همین دلیل است که شما در روزهای گرم رگ هایتان را برجسته تر می بینید.

 

سالخورده (پیری):

مانند سن شما رگ های شما ضعیف تر می شوند و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. این به این معنی است که خون،مدت طولانی تری در رگ های شما می ماند و این جمع آوری خون، باعث رشد بیش از حد رگ ها و برآمدگی آنها می شود و همچنین پیری باعث می شود که پوست ،نازک تر شود و رگ ها بیشتر ظاهر شوند. چربی نامناسب بدن، از دست دادن چربی و وزن کم کردن به طور کلی باعث می شود که رگ های شما بر سطح پوستتان برجسته تر و نمایان تر شود و این درست است که کم کردن وزن از بیماری و یا تلاش های شما است.

 

تمرین:

رگ های برآمده در دست ،بین کسانی است که تمرین های قدرتی زیادی دارند ، مخصوصا کسانی که وزنشان را افزایش می دهند یا حرکات جنبشی مشابهی در کار انجام میدهند این نوع افزایش وزن باعث افزایش جریان خون می شود عضلات سخت شده و منجر به برجسته شدن رگ ها میشوند.

 

اختلال هورمون ها:

گاهی اوقات رگ های برآمده بااختلال هورمون ها مرتبط است.مانند:حاملگی یا یائسگی. زنان باردار ممکن است رگ های بزرگی را در پاهای خود مشاهده کنند ,همانطور که فشاررحم را روی رگهای لگن خود تحمل میکنند.

 

رگ های واریسی:

این زمانی است که دریچه های شما ضعیف می شود و منجر به خون سازی می شود ؛ در بعضی موارد ,حتی ممکن است رگ ها پشت سر هم به طور ناگهانی پاره شوند و باعث خون ریزی رگ ها شود.

 

فلبیت:

این التهاب رگ ها ناشی از عفونت دست است و همچنین می تواند دلیل تورم رگ ها باشد ، تروملوفلبیت,نوعی از آن پس از دریافت VIs مشترک است. زمانی که به پزشک می روید، که باعلائم دیگر همراه میشود و رگ های برجسته ممکن است مسئله جدی را که نیاز به مراقبت اورژانسی دارند را مشخص کنند.

 

علائم خطرناک برجستگی و بیرون زدگی رگ دست

خونریزی ازآسیب به رگ
احساس درد یا کشیدن
گرما,تورم یا قرمزی
تغییر رنگ پوست ,ضخیم شدن زخم یا زخم های پوست .

 

علت بیرون زدگی رگهای پا

باد کردن رگ دست

 

 

درمان رگ های برجسته دست

علت های احتمالی زیادی برای رگ های برجسته دست وجود دارد ، درمان به وضعیت و علت خاصی بستگی دارد برای تشخیص و درمان با پزشک متخصص مشورت کنید.در همه شرایط ,خوردن غذاهای سالم و غنی از مواد معدنی و ویتامین ها میتواند به آنها کمک کنند تا بتوانید قابلیت ارتجاعی رگ ها و پوست خود را حفظ کنید.

 

در موارد ژنتیکی, شما قادر نخواهید بود که برآمدگی های رگ هایتان را بدون روش لیزری درمان کنید.در مواردی که برآمدگی ها مربوط به ورزش و تمرین باشد ,رگ های ظاهر شده باید به صورت طبیعی و بدون درمان به حالت عادی برگردند.

 

فلبیت:
به درمان ضد التهابی یا آنتی بیوتیک برای عفونت نیاز خواهید داشت، البته هنگامی که ترومبوفلبیت روی رگ های زیر پوست شما مستقیما اثر میگذارد.ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد که یا اندام های شما تحت تاثیر گرما قرار گیرد یا از یک آنتی بیوتیک بدون نسخه استفاده کنید.

 

رگ های برآمده به علت واریس:

رگ های مربوط به واریس به مراقبت های پزشکی نیاز دارند,پس مشکل بدتر نمی شود و شما علائم دیگر را تجربه نمیکنید ، پزشک شما ممکن است این درمان ها را به شما توصیه کند. لیزر درمانی که به نور تقویت شده و یا امواج رادیویی متکی است که برای بستن رگ ها و معمولا برای رگ های واریسی کوچکتر استفاده میشود.

 

اسکلروتراپی:

یکی از گزینه ها است که شامل تزریق یک محلول شیمیایی به رگ های آسیب دیده است که باعث می شود آنها بسته شوند ، خون در درون این رگ ها به طور خودکار از طریق رگ های کناری، منتقل می شوند.

 

آمبولاتومی فلبکتومی:

شامل استفاده از بیهوشی موضعی و از بین بردن رگ های آسیب دیده از طریق برش های کوچک در داخل پوست است. بستن رگ ها نیز به بیهوشی موضعی نیاز دارد، که شامل بستن رگ اصلی است، که رگ های آسیب دیده را تامین میکند. برش پوستی برای شناسایی و تشخیص رگ های آسیب دیده، ایجاد می شود تا بتوان آنها را از بین برد.

 

ورزش های دستی:

برای از بین بردن برآمدگی رگ های دست,ورزش نیز می تواند به ما کمک کند ، آنها خون درون رگ ها و عضلات را تشویق میکنند و باعث میشود خون جمع شده خارج شود. کشش انگشتان و مچ دست ،به طور خاص میتواند گردش خون را بهبود بخشد و سفتی عضلات را کاهش دهد ؛ فقط مطمئن شوید که هیچوقت حرکات را مجبور نکنید.

 

کشش انگشتان و دست:

انگشتان دست خود را از یک طرف به عقب خم کنید ,یکی را در یک زمان و سپس همزمان این کار را انجام دهید ، با دست دیگرتان همان کشش راانجام دهید.انگشت شست خود را به آرامی به عقب بکشید و سپس به جای اولش برگردانید,زیرا این تمرین، کششی در داخل دست و مچ ایجاد می کند.به طور خلاصه شما میتوانید انگشتان خود را تا جایی که می توانید و ممکن است کشش دهید و به همان اندازه که ممکن است مشتتان را فشار دهید .

 

کشش مچ دست:

برای کشش داخلی مچ ,دست های خود را در حالت نماز قرار دهید ؛ آرنج های خود را به دو طرف بکشید و اجازه دهید که مچ دست شما به سمت ناف کشیده شود.شما همچنین باید سطح آمادگی جسمانی خود را برای کمک به گردش خون نگه دارید و روزانه به طور مرتب ماساژ دست را در نظر بگیرید.

 

تفاوت برآمدگی رگ های دست به علت پیری و یا ورزش

هر دو حالت ورزش و پیری میتواند باعث برآمدگی رگ های دست شود، اما به دلایل مختلف در هر دو حالت احتمالا رگ ها برآمده هستند. اگر ظاهر رگ ها باعث ناراحتی شما می شود، می توانید برای جلوگیری از ظاهر آنها به دنبال درمان باشید بااین حال در بعضی موارد رگ های برآمده به واسطه بیماری عروق ایجاد میشوند و شما به درمان های پزشکی برای درمان علت این رگ های برآمده نیاز دارید.این تمرین را هر روز ۲۰ تا ,۳۰ دقیقه و ۵,تا ۶ بار در هفته انجام دهید.

 

نسخه های طب سنتی و خانگی برای درمان قطعی بیرون زدگی رگ دست

۱٫فلفل هندی:

این فلفل تند سرشار از ویتامین c و بیوفلاونوئید است، که موجب گردش خون و در نتیجه کاهش درد رگهای متورم میشود.یک قاشق غذا خوری پودر فلفل هندی را در آب داغ حل کنید و خوب هم بزنید، این مایع را سه بار در روز به مدت یک تا دو ماه بنوشید.

 

۲٫روغن زیتون:

گردش خون ،اساسی ترین روش درمان رگ های واریسی است ،ماساژ دادن پوست با روغن زیتون موجب بالا رفتن گردش خون و کاهش درد رگ های متورم میشود. مقدار یکسانی از روغن زیتون و روغن ویتامین e را به آرامی گرم کنید و محل مورد نظر را با این محلول ماساژ دهید و روزی دوبار به مدت یک یا دو هفته تکرار کنید.

 

۳٫سیر:

سیر برای کاهش تورم و درد رگ ها موثر است. باعث شکسته شدن تاکسین های مضر در سلول های خونی میشود و گردش خون را بالا میبرد. ۶ قطعه سیر را برش زده داخل شیشه تمیز بریزید، آب سه پرتغال را به آن اضافه کنید، دو قاشق غذا خوری روغن زیتون اضافه کنید ، به مدت ۱۲ ساعت بگذارید محلول به همین شکل باقی بماند.
محلول را تکان داده و چند قطره روی انگشتان خود بریزید و رگ های متورم را به حالت چرخشی به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ دهید، با لباس نخی محل را پوشانده و روزی یک بار به مدت هفت ماه ادامه دهید.

 

۴٫گیاه butchers broom یا همان قانقاریا:

این گیاه نیز در کاهش رگ های واریسی و برجستگی رگهای دست موثر است این گیاه دارای ترکیب اسکوژنین است که تورم رگ ها را کاهش میدهد. ۱۰۰ میلی گرم از این گیاه را روزانه مصرف کنید. ریشه و دانه این گیاه سرشار از ویتامین b و c, کلیسم، مگنزیم، زینک، پتاسیم، سلنیوم و مگنز است.این مواد مغذی درد را کاهش و گردش خون پا را بالا میبرد.

 

توجه :
اگر شما فشار خون بالا یا مشکلات پروستات دارید قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

 

درمان برجستگی رگهای دست در طب سنتی

۵٫فندق :

فندق در قوی تر کردن رگ های خونی و کاهش تورم رگ ها موثر است ، دارای گالیک اسید و روغن های مفید برای کاهش درد ناشی از تورم رگ های واریسی است.برای رفع برجستگی رگهای دست دستمال کاغذی را خیس کرده فندق را درون آن و روی محل مورد نظر قرار دهید، روزی دوبار به مدت یک یا دو ماه انجام دهید.میتوانید یک لگن را با آب ولرم پر کرده ،۱۰ تا ۲۰ قطره از مایع فندق را در آن ریخته و پاهای خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید.سپس پاها را شسته و خشک کنید روزانه یک بار به مدت دو ماه انجام دهید.

 

۶٫دانه شاه بلوط:

از این دانه سال ها برای رفع واریس و برجستگی رگهای دست استفاده می شده است ، این دانه تاثیر ضد درد و ضد التهاب دارد و ظاهر رگ ها را تغییر میدهد. این دانه دارای ماده ای به نام aescin است که به حالت کشسانی رگ ها کمک کرده و از آنزیم هایی که به دیواره ی مویرگی آسیب میزند، جلوگیری میکند. روزانه دو بار از این ژل استفاده کنید، که موجب کاهش درد و تورم میشود.

 

توجه:زنان باردار و تحت مراقبت از این دانه استفاده نکنند.

 

۷٫جعفری:
جعفری سرشار از ویتامین c است ، یک آنتی اکسیدان قوی است و تولید کننده کلاژن، همچنین به ساخت و بازسازی سلولی کمک میکند جعفری سرشار از روتین است که نقش کلیدی در کاهش تورم رگ ها دارد.

 

یک دسته جعفری تازه را در یک لیوان آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و بگذارید تا خنک شود، روغن رز ماری به آن اضافه کنید، از یک توپ نخی استفاده کرده روغن را در محل مورد نظر قرار دهید و روزانه به مدت ۷ ماه این کار را تکرار کنید و تاثیر آن را مشاهده کنید.

 

درمان برجستگی رگهای دست با طب مدرن

۱٫اسکلرو تراپی /میکروفلبکتومی یا پرکننده ها :

اسکلروتراپی درمانی است،که برای کاهش رگ های قابل رویت در دست و پا استفاده میشود. به طور معمول شما میتوانید آن را در یک مطب متخصص پوست و یا مرکز پزشک انجام دهید که بسته به میزان مشکل شما،این میتواند هزینه ای بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار داشته باشد. بعضی از پزشکان مایل به استفاده از ترکیب لیزر درمانی و اسکلروتراپی برای ارائه بهترین نتایج هستند، شما ممکن است برای رهایی از تمام رگ های دست و پا به یک یا دو جلسه نیاز داشته باشید، به همین ترتیب برای کمتر نشان دادن رگهای دست از یک روش به نام میکروفلبکتومی میتواند استفاده شود.شما میتوانید به طور موقت برای ۶تا ۸ماه از پر کننده هایی مانند juvederm, یا restulaneاستفاده کنید که پوست را پر میکنند و برجستگی رگهای دست را کمتر نشان میدهند.

 

۲٫سلول های بنیادی و (پی آر پی) PRP :

این یک راه تهاجمی دیگر است که کاهش برآمدگی رگ های دست را تضمین می کند. در این روش پزشک ,پلاکت های پلاسمای خون شما را خارج میکند.آن را پردازش می کند و به مناطقی که دارای مشکل است تزریق میکند. شما باید یک دکتر متخصص زیبایی داشته باشید که PRP (و یا درمان پلاسمای غنی از پلاکت)را انجام دهد. این درمان همچنین برای از بین بردن رگ های ضخیم, اسپایدری(شبیه تار,عنکبوتی)و یا رگ های مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بیرون زدگی رگ روی پا

درمان بیرون زدگی رگها

بیرون زدگی رگها | علل و راه های درمان

 

منبع : روزیاتو / برترین ها / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا