بدانیم تا سالم بمانیم

فواید چرت زدن | چرت زدن نیم روزی چه اثراتی برای بدن دارد؟

سلامت عمومی ، فواید چرت زدن در نیمه روز در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

معنی چرت زدن

چرت زدن در جدول ، فواید چرت زدن

 

 

از فواید چرت زدن

احتمالا با احساس خواب آلودگی شدید در اواسط بعد از ظهر آشنا هستید. این شرایطی شایع است که بدون در نظر گرفتن این که ناهار خورده اید یا خیر رخ می دهد و افت هوشیاری طبیعی در بازه زمانی یک تا سه بعد از ظهر موجب آن می شود. پس اگر با احساس خواب آلودگی بعد از ظهری مواجه هستید و در جایی حضور دارید که می توانید چرت بزنید این کار را انجام دهید.

 

اختصاص زمان برای یک چرت کوتاه تقریبا بلافاصله خواب آلودگی را کاهش می دهد و هوشیاری را برای چند ساعت پس از بیدار شدن افزایش می دهد. افراد به دلایل مختلفی چرت می زنند که از آن جمله می توان به جبران بی خوابی، برای تفریح، رفع خستگی یا گذران وقت اشاره کرد.

 

مزایای چرت زدن

چرت زدن نه تنها موجب می شود تا کمتر احساس خواب آلودگی کرده و هوشیارتر باشید، بلکه عملکرد شناختی، زمان ارائه واکنش، حافظه کوتاه مدت و حتی خلق و خو را نیز بهبود می بخشد. نتایج یک مطالعه نشان داده است افرادی که به طور منظم چرت می زنند، نسبت به آنهایی که گهگاه این کار را انجام می دهند، احساس هوشیاری بیشتر بعد از ظهری پس از یک چرت کوتاه را گزارش کرده اند.

 

در مطالعه ای دیگر پژوهشگران دریافتند که یادگیری حرکتی برای افرادی که به طور منظم چرت می زنند در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی دهند، به طور قابل توجهی پس از یک چرت کوتاه بعد از ظهری بیشتر بوده است.

 

در حقیقت، فواید کلی چرت زدن مشابه با مواردی بوده است که پس از مصرف کافئین یا داروهای محرک تجربه می شوند، اما عوارض جانبی وابستگی به کافئین یا احتمال اختلال خواب شبانه را به همراه ندارند.

 

مدت زمان چرت زدن باید چقدر باشد؟

مدت زمانی که چرت می زنید به مدت زمانی که در اختیار دارید، این که قصد دارید چرت زدن چه نتیجه ای در پی داشته باشد، و برنامه های شبانه شما وابسته است. به طور کلی، هر چه زمان چرت زدن طولانی‌تر باشد، احساس شادابی بیشتر پس از بیدار شدن را موجب می شود.

 

چرت های طولانی یک تا دو ساعته هنگام بعد از ظهر به معنای آن خواهد بود که احساس خواب آلودگی کمتری هنگام شب به سراغ شما خواهد آمد و به خواب کمتر نیاز دارید. این می تواند به معنای طولانی‌تر شدن زمان به خواب رفتن شما نیز باشد.

 

اگر قصد دارید تا دیر وقت بیدار بمانید یا اگر نیاز به زمان بیشتر برای به خواب رفتن آزارتان نمی دهد، می توانید یک ساعت و نیم در روز را به چرت زدن اختصاص دهید.

 

این مدت زمان یک چرخه خواب عادی است. شما خواب عمیق را برای حدود یک ساعت تجربه خواهید کرد، که به مدت تقریبا نیم ساعت با خواب سبک دنبال می شود. بیدار شدن هنگام خواب سبک احساس شادابی و هوشیاری بیشتر را برای شما به همراه خواهد داشت، اما این شرایط هنگام بیدار شدن از خواب عمیق صدق نمی کند.

 

اگر بیش از اندازه طولانی بخوابید و مرحله خواب سبک را در انتهای چرت زدن پشت سر بگذارید، احتمال این که با احساس خواب آلودگی و کسلی بیدار شوید زیاد خواهد بود. اگر چنین شرایطی را پس از چرت زدن تجربه می کنید، نگرانی نشوید، زیرا حالتی موقتی بوده و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

 

گزینه دیگری که می توانید مد نظر قرار دهید چرت مختصر توانبخش است. چرت های مختصر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای می توانند به طور قابل توجهی هوشیاری، عملکرد شناختی و خلق و خوی شما را بلافاصله پس از بیدار شدن بهبود ببخشند. این قبیل فواید چند ساعتی دوام می آورند.

 

از آنجایی که هنگام چرت های توانبخش وارد مرحله خواب عمیق نمی شوید، پس از بیدار شدن نیز احساس خواب آلودگی یا کسلی در شما شکل نمی گیرد.

پژوهش ها نشان داده اند که اوایل تا اواسط بعد از ظهر نسبت به زمان های دیگر در طول روز، بهترین موقع برای چرت زدن و تجربه احساس شادابی و هوشیاری است.

 

فواید چرت زدن

چرت زدن در طول روز می‌تواند در الگوهای خواب شبانه‌تان اختلال ایجاد کند که این در نتیجه می‌تواند به سلامت کلی‌تان صدمه وارد کند اما در طول تاریخ افراد بزرگ و معروفی مثل ادیسون، انیشتن، چرچیل، ناپلئون و خیلی‌های دیگر بوده‌اند که تحت هیچ شرایطی از چرت روزانه‌شان نمی‌گذشتند.

 

 

چرت زدن به انگلیسی

دلایل چرت زدن

 

چطور می‌شود که چرت زدن در عین حال که چیز بدی است، توسط مشاهیر گوناگون هم به شدت انجام شود؟ خب باید گفت آنچه از چرت زدن عاید شما می‌شود به ۲ عامل بستگی دارد: شما که هستید و چطور چرت می‌زنید.

 

اگر عمل چرت زدن به طور عاقلانه و صحیح انجام شود مزایایی را برای سلامتی شما در بر خواهد داشت:

انرژی: همانطور که انتظار می‌رود چرت زدن باعث تقویت انرژی می‌شود. این موضوع اگر شما کاری دارید که به نهایت دقت و توجهتان در بازه‌های زمانی مختلف احتیاج دارد خیلی مهم است. شاید به همین دلیل باشد که خیلی از افرادی که نام بردیم هیچ جوره بیخیال چرت زدن نمی‌شوند اما با این حال اگر خیلی کوتاه و خیلی طولانی هم چرت بزنید، وقتی بیدار می‌شوید احساس خواب آلودگی و گیجی بیشتر می‌کنید، به همین دلیل باید روش مناسب را در پیش گرفته و تعادل ایجاد کنید.

 

استرس: وقتی اوضاع خیلی در هم و پریشان کننده می‌شود بد نیست که به مغزتان کمی استراحت بدهید؛ به همین دلیل است که وقتی صبح‌ها بیدار می‌شوید اوضاع به نظرتان کمی آرام‌تر می‌آید، چون شب که خوابیدید و در هوشیاری نبودید ذهنتان روی مشکلات کار کرده و در واقع نوعی پردازش روانی برایتان انجام داده تا وقتی بیدار شدید بتوانید با شرایط کنار بیایید.

 

خلاقیت: اگر یک چرت به اندازه‌ی کافی طولانی باشد که چرخه‌ی خواب REM کامل شود مغزتان پیوندهای جدیدی برقرار کرده و در نتیجه وقتی بیدار می‌شوید از خلاقیت بیشتری برخوردار هستید. متاسفانه چرت‌های خیلی کوتاه این ویژگی را ندارند چرا که شما برای تکمیل چرخه‌ی خواب REM به حدود ۹۰ دقیقه زمان احتیاج دارید.

 

تقویت خلق و خو: اگر شما احساس خستگی کمتر، انگیزه‌های بیشتر و استرس کمتر می‌کنید، در حقیقت خلق و خویتان تقویت و بهتر شده است که این نه تنها برای خودتان، بلکه برای اطرافیانتان هم خوب است!

 

پس مشکل چیست؟

اگر چرت زدن این همه مزایا دارد پس مشکلش چیست؟ با اینکه چرت زدن خوب است اما اگر صحیح انجام نشود مشکلاتی که ایجاد می‌کند بیشتر از مشکلاتی که حل می‌کند، خواهد بود. بعضی از مردم برای چرت زدن طراحی نشده‌اند، اغلب به این دلیل که ساعت بدنشان آنقدر دقیق است که چرت زدن آن را به هم می‌زند؛ به علاوه چرت‌های بیش از حد طولانی یا بیش از حد کوتاه هم می‌توانند بر بی حسی و خواب ‌آلودگی فرد اضافه کنند. بنابراین برای دستیابی به مزایای چرت زدن بهتر است که آنرا بطور صحیح انجام دهیم.

 

چطور چرت زدن خود را بهینه‌سازی کنید؟

برای دستیابی به قدرت و اجتناب از مضرات چرت زدن، این مراحل ساده را دنبال کنید:

 

اگر مشکل بی‌خوابی دارید از چرت‌زدن اجتناب کنید- بهتر است تا زمانیکه الگوهای خوابتان را تحت کنترل در نیاورده‌اید چرت نزنید، فرقی نمی‌کند که چقدر خسته باشید.
به میزان درست چرت بزنید ـ ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چرت برای تقویت سریع انرژی خوب است. ۹۰ دقیقه برای یک شارژ کامل‌تر بهتر است. هر مقداری به غیر از اینها باشد معمولاً باعث می‌شود که بیشتر کسل و بی‌حال شوید.

در یک زمان مشخص چرت بزنید ـ وقتی سر ساعت‌های مختلف بخوابید یا چرت بزنید ریتم ساعت بدنتان بهم می‌خورد و منجر به بی‌خوابی‌تان می‌شود، اما اگر یک ساعت مشخص داشته باشید می‌توانید از مزایای هر ۲ بهره ببرید.

 

 

چرت زدن در خیاط

علل چرت زدن در وسط روز

 

فواید چرت زدن | چرت زدن نیم روزی چه اثراتی برای بدن دارد؟

 

منبع : دیجی رو / برترین ها / عصرایران

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا