بیماریها و راه درمان

یبوست در بارداری | همه چیز درباره یبوست

بیماریها ، همه چیز درباره بیماری یبوست در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان فوری یبوست

اثرات یبوست بر بدن ، یبوست در بارداری

 

 

نکاتی که باید درباره یبوست بدانیم

یبوست یا خشکی مزاج یکی از شایع ترین بیماری ها و اختلالات گوارشی است که در آن فرد دارای مدفوع سخت است که دفع آن با درد و سختی همراه می‌شود. یبوست یک بیماری شایع است که بر روی افراد در سنین مختلف تأثیر می‌گذارد. در اغلب موارد، به علت جذب بیش از حد آب مواد غذایی در روده بزرگ این اتفاق رخ می‌دهد.

 

جریان تشکیل مدفوع

در جریان هضم غذا مواد مفید و قابل استفاده در روده کوچک جذب می‌شود و بخش ناچیزی به صورت غیرقابل جذب وارد روده بزرگ می‌شود. این بخش غیرقابل جذب عمدتا مواد فیبری پلی ساکارید های موجود در غشاء سلولهای گیاهی و منشاء آن‌ها دانه غلات و حبوبات است. در روده بزرگ عمدتاً آب و املاح جذب می‌شود و آنچه نهایتاً دفع می‌شود در یک فرد سالم معادل ۲۰۰ -۴۰۰ گرم مدفوع در ۲۴ ساعت است. حدود ۷۵ درصد وزن مدفوع آب است و ۲۵ درصد دیگر مواد جامد است.

 

محتویات مواد جامد مدفوع عمدتاً از لاشه میکروبها و مواد فیبری تشکیل شده است؛ بنابراین وزن و قوام مدفوع در هر فرد بستگی به میزان آب موجود در آن و حجم مواد فیبری دارد. درصد مواد فیبری در مدفوع بستگی کامل به میزان مصرف این مواد در رژیم غذایی دارد و حجم آب مدفوع بستگی به حرکات دودی روده بزرگ (طول مدت ماندگاری مواد دفعی در روده بزرگ و فعالیت روده بزرگ در جذب آب مدفوع) دارد. در افرادی که مقدار زیادی فیبر مصرف می‌کنند (نان گندم و جو سبوس دار، حبوبات و …) و حرکات دودی روده بزرگ طبیعی نیز دارد، حجم مدفوع در ۲۴ ساعت ممکن است به ۴۰۰ گرم برسد.

 

یبوست چیست؟

در اثر حرکت آهسته‌ تر غذا در دستگاه گوارش، آب بیشتری در روده بزرگ جذب می‌شود، در نتیجه، مدفوع خشک و سخت می‌شود که به این جالت یبوست یا خشکی مزاج می گویند. زمانی که یبوست اتفاق می افتد، دفع مدفوع به سختی و با درد همراه است. شدت یبوست از فرد به فرد دیگری، متفاوت است. بسیاری از افراد فقط یک دوره کوتاه مدت یبوست را تجربه می‌کنند، اما برای دیگران، یبوست می‌تواند یک وضعیت دراز مدت (مزمن) باشد که موجب درد و ناراحتی قابل توجهی می‌شود و بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد.

 

در این مقاله علل اصلی ایجاد یبوست و نحوه درمان و جلوگیری از آن را بررسی می‌کنیم.

 

علائم یبوست

هنگامی که شما مبتلا به یبوست هستید، دفع مدفوع مشکل‌تر و همراه با درد است. مدفوع کمتر از حد معمول می‌تواند نشانه‌ای از یبوست باشد. عادات روده عادی از فرد به فرد متفاوت است. بعضی از بزرگسالان بیش از یک بار در روز به توالت می‌روند، در حالی که دیگران هر ۳ یا ۴ روز می‌روند. به طور مشابه، بعضی از نوزادان مدفوع را چند بار در روز دفع می کنند، در حالی که برخی دیگر تنها چند بار در هفته آن را دفع می کنند. اگر شما یا فرزندتان کمتر از حد مجاز مدفوع دفع می کنید، ممکن است نشانه‌ای از یبوست باشد.

 

ممکن است دفع مدفوع دشوار باشد و شما ممکن است احساس ناتوانی در دفع کامل، روده خود را داشته باشید. مدفوع شما ممکن است خشک، سخت و یکنواخت و همچنین به حالت غیر طبیعی بزرگ یا کوچک باشد. علائم زیر ممکن است همراه با یبوست وجود داشته باشد:

 

احساس پری در مقعد
احساس نفخ و گاز

احساس نیاز به دفع فوری مدفوع اما عدم توانایی در دفع کامل
درد شکم و گرفتگی عضلات شکم

معده درد
گرفتگی معده
احساس سوزش و تهوع
از دست دادن اشتها

 

چه چیزی باعث ایجاد یبوست می‌شود؟

در اغلب موارد شناسایی دلیل دقیق یبوست دشوار است. یبوست زمانی اتفاق می افتد که روده بزرگ آب زیادی را جذب کند. اگر عضلات روده بزرگ، آهسته یا ضعیف‌تر فعالیت کنند، باعث می‌شود مدفوع به آرامی حرکت کند و آب بیشتری از دست بدهد. شایع‌ترین علل یبوست به این شرح است:

 

کمبود فیبر در رژیم غذایی

افرادی که رژیم غذایی آنها دارای مقدار خیلی کم فیبر هستند، به احتمال زیاد از یبوست رنج می‌برند. مهم است که غذاهای غنی از فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های غنی مصرف کنید. فیبر حرکات روده را تقویت کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند. غذاهایی که دارای فیبر کم هستند شامل غذاهای پرچرب مانند پنیر، گوشت و تخم مرغ است.

 

عدم فعالیت فیزیکی

اگر فرد بیش از حد فعالیت فیزیکی کم یا کم تحرک باشد، احتمال ابتلا به یبوست وجود دارد. این مورد به خصوص در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود. برای افرادی که برای مدت طولانی، شاید برای چندین روز یا چند هفته رژیم گرفته‌اند، خطر ابتلا به یبوست به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. برخی معتقدند فعالیت بدنی متابولیسم بالا را حفظ می‌کند و فرآیندهای بدن را سریع‌تر می‌کند.بزرگسالان سالخورده نسبت به افراد جوان زندگی کم تحرک تری را دارند و بنابراین در معرض خطر ابتلا به یبوست هستند. افرادی که از نظر فیزیکی فعال هستند، احتمال بسیار اندکی به ابتلا به یبوست نسبت به افراد کم تحرک تر دارند.

داروها

مصرف برخی از داروها امکان ابتلا به یبوست را افزایش می‌دهند. شایع‌ترین داروهای ایجاد یبوست عبارتند از:

داروهای ضد درد (مواد مخدر)
داروهای ضد افسردگی
ضد انعقاد خون
داروهای مسدود کننده کانال کلسیم
آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم و قرص آهن

مصرف شیر

برخی از افرادهنگام مصرف شیر و فراورده‌های لبنی دچار یبوست می‌شوند.

سندرم روده تحریک پذیر

افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر رنج می‌برند، بیشتر در مقایسه با سایر افراد، مبتلا به یبوست می‌شوند.

بارداری

بارداری باعث تغییرات هورمونی و فشار وارده از رحم به روده ها که باعث فشرده شدن روده ها می شود باعث می‌شود یک زن باردار بیشتر به یبوست مبتلا گردد.

کهولت سن

در یک فرد مسن، متابولیسم بدن کاهش می‌یابد و در نتیجه فعالیت روده کم می‌شود.

استفاده بیش از حد مسهل ها
مقاومت در برابر تمایل به دفع مدفوع

استرس
سرطان کولون
بیماری‌های خاص

مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس
نوشیدن کم آب

اگر یبوست دارید، نوشیدن مایعات بیشتر ممکن است آن را تسکین دهد. با این حال، به طور منظم آب آشامیدنی آب خطر ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد.

کم کاری تیروئید

در کودکان، رژیم غذایی ضعیف، ترس از استفاده از توالت و مشکلات آموزش توالت می‌تواند منجر به یبوست شود.

عوارض جانبی یبوست

عوارض یبوست مزمن عبارتند از:

بواسیر (رگهای متورم در مقعد)

 

انسداد مجاری روده‌ای ممکن است موجب تورم در رگ‌ها در داخل و اطراف مقعد شما شود.

فیشر مقعدی

 

مدفوع بزرگ یا سخت می‌تواند زوائدی در مقعد ایجاد کند.

انقباض مدفوعی(مدفوعی که نمی تواندخارج شود)

 

یبوست مزمن ممکن است منجر به انباشت مدفوع شدید شود که در روده شما گیر کرده است.

پرولاپس رکتوم(روده که از مقعد بیرون زده )

 

زور زدن برای اجابت مزاج می‌تواند باعث شود مقدار کمی از رکتوم به بیرون از مقعد ادامه یابد.

 

بررسی‌های لازم برای تشخیص یبوست

بیشتر اوقات علت یبوست یک مسئله جدی نیست اما در موارد نادر، یبوست ممکن است علامت انسداد یا ناهنجاری در روده بزرگ باشد. پزشک شما می‌تواند برای بررسی علت یبوست شما را تحت آزمایش قرار دهد تا علت زمینه‌ای را پیدا کند.

 

پزشک شما ممکن است مطالب زیر را از شما بپرسد:

اخیراً چه داروهایی مصرف نموده‌اید؟ مسکن، ضدافسردگی
چه مدت است که این علائم را دارید؟

چه نوع غذاهایی میل می‌کنید؟
فعالیت معمول شما چقدر است؟

 

عوارض یبوست

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم

 

 

آیا مشکلات پزشکی دیگری دارید؟
آیا شما معمولاً از مسهل استفاده می کنید؟
آیا همزمان با دفع مدفوع درد و یا خونریزی دارید؟

 

آزمایش‌ها لازم برای تشخیص یبوست

برای پیدا کردن علل جدی یبوست معایناتی انجام می‌شود. معمولاً نمونه مدفوع و خون جهت آزمایش گرفته می‌شود. انجام سیگموئیدوسکوپی ممکن است لازم باشد. طی این آزمون، پزشک درون روده بزرگتان را به وسیله یک دستگاه بخصوص مشاهده می‌کند. ممکن است یک عکسبرداری ویژه با اشعه ایکس که تنقیه با باریم نامیده می‌شود، نیز انجام شود. برای این آزمون روده بزرگ توسط محلول باریم دار پر می‌شود، سپس عکس‌هایی با اشعه ایکس از کل روده بزرگتان گرفته می‌شود.

درمان یبوست

در اکثر موارد، یبوست بدون درمان و یا خطری برای سلامتی شما، خود به خود درمان می شود. درمان یبوست ممکن است شامل تغییر سبک زندگی مانند انجام تمرینات بیشتر، خوردن فیبر بیشتر و نوشیدن آب بیشتر باشد. معمولاً مسهل‌ها یبوست را درمان می‌کنند – اما باید با مراقبت و تنها در صورت لزوم این مورد استفاده قرار گیرد. در موارد سخت‌تر، فرد ممکن است نیاز به داروهای تجویزی داشته باشد. مهم است که علت یبوست را تشخیص دهید – ممکن است بیماری یا بیماری زمینه‌ای باشد.

جلوگیری از ابتلا به یبوست

تغییر رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی ذکر شده در بالا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به یبوست در ابتدا کمک کند.

مصرف غذاهای حاوی فیبر با فیبر زیاد در رژیم غذایی شامل لوبیا، سبزیجات، میوه‌ها، غلات سبوس دار و سبوس

 

مصرف کمترغذاهای با مقادیر کم فیبر مانند غذاهای فرآوری شده و محصولات لبنی و گوشتی

به مقدار زیاد مایعات بنوشید.

 

در صورت امکان فعالیت کنید و سعی کنید به طور منظم ورزش کنید.

سعی کنید استرس را مدیریت کنید

 

از تمایل به مدفوع عبور نکنید.

اطمینان حاصل کنید که بچه‌هایی که غذاهای جامد را شروع می‌کنند مقدار زیادی فیبر را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند.

 

یبوست، علت یبوست و درمان یبوست

کم شدن حرکت روده را یبوست می گویند. به صورت طبیعی روده روزی سه مرتبه یا یک مرتبه در سه روز باید کار کند ولی با وجود یبوست مدفوع سخت و خشک شده است و به درستی سیستم بدن کار نمی کند. حتی اگر سیستم گوارش و دفع بدنتان مثل ساعت کار کند باز هم مواقعی پیش می آید که همه چیز کند می شود و به مشکل می خورید. هر آنچه برای شکست دادن و جلوگیری از این مشکل شایع را باید بدانید برایتان لیست کردیم.

لوله کشی داخل بدن

برای اینکه درک کنیم یبوست چگونه اتفاق می افتد، باید بفهمیم که مدفوع چگونه ساخته می شود. از شروع ساخته شدن تا خروج ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد.

غذایی که می خورید وارد معده می شود، جایی که به ذرات کوچک خرد می شود.

 

این ذرات به روده کوچک می روند، جایی که آنزیم ها پروتئین و چربی را می شکنند، تا آنها نیز مانند دیگر مواد مغذی جذب شوند.

ترکیبی مایع از فیبر، باکتری، چربی های هضم نشده، و مخاطی که از مسیر گوارشی آمده باقی می ماند که به طرف روده بزرگ حرکت می کند، که آب را خارج کند و مدفوعی جامد بسازد.

 

مدفوع از راست روده عبور می کند، در پایان روده بزرگ، جایی که فشرده می شود.

وقتی راست روده ظرفیتش پر شد، مغزتان سیگنالی ارسال می کند که دیگر وقتش است! وقتی آماده بیرون راندن مدفوع می شوید، عضلات شکم و رکتوم فعال می شوند، در حالی که عضلات اسفنکتر در حالت استراحت هستند.

مشکل چیست؟

گاهی مسائل مکانیکی باعث به وجود آمدن یبوست می شود، برای مثال عضله داخل روده دچار مشکل شده و نمی تواند به صورت طبیعی حرکت کند. دفع مدفوع هرچقدر طول بکشد یعنی روده بزرگ آب بیشتری جذب کرده است. بنابراین مدفوع خشک و سخت شده و بیرون آمدنش نیز دشوارتر است.

علت یبوست

این مشکل در بدن شما می تواند در اثر عوامل زیر به وجود بیاید:

بیماری که اعصاب را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند ام اس یا پارکینسون

مشکلات رکتوم مانند زخم های کوچک یا بواسیر

سندروم روده تحریک پذیر و رشد سرطانی که می توانند مسیر روده را ببندند

اما مواردی دیگر هم وجود دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

نقش استرس در بروز یبوست

انتقال دهنده های عصبی که مغز، هنگام استرس آزاد می کند با گیرنده های عصبی داخل روده بزرگ نیز ترکیب می شوند.همین کار باعث تنبلی عضلات داخل روده شود.

نقش مسافرت در بروز یبوست

در هنگام مسافرت، شاید برنامه غذایی تان بسیار سالم و مناسب نباشد و یا به اندازه کافی آب نخورده باشید. همچنین باید بی حرکت داخل ماشین یا هواپیما بنشینید. تغییر موقعیت زمانی نیز می تواند روی عادات روده تاثیر بگذارد و هم زمانی که وارد فضایی متفاوت شده باشید احساس راحتی نداشته باشید.

نقش دارو در بروز یبوست

گاهی اوقات دلیل این مشکل در شما به خاطر عوارض داروهای جدیدی است که استفاده می کنید. اگر فکر می کنید که علت را درست تشخیص داده اید حتما با پزشک خود درباره عوارض جانبی آنها صحبت کنید، اگر تاثیر داشت بخواهید که جایگزینی برای دارو شما معرفی کنند، تا مشکل برطرف شود.

تغییر در هورمون ها

هر نوع تغییر در هورمون ها، به علت عادت ماهیانه، بارداری یا یائسگی می تواند روی روده نیز تاثیر داشته باشد. بسیاری از زنان قبل از عادت ماهیانه دوره ای از یبوست را تجربه می کنند و هنگام عادت ماهیانه مشکلشان حل می شود. هم چنین تیروئید و دیابت هم می تواند باعث یبوست شوند.

برای درمان یبوست چه کنیم؟

بازگرداندن اوضاع به روال عادی شاید به نظر کاری دشوار بیاید، اما می توانید طوری عمل کنید که چنین نباشد. شما می توانید غذاها و عادات بدی که در ادامه برایتان توضیح داده می شود را کنار بگذارید تا دوباره روده ای سالم داشته باشید.

درمان یبوست با موادغذایی سرشار از فیبر

موادغذایی سرشار از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل ها در سیستم گوارشی شکسته نمی شوند، بنابراین به سرعت از روده عبور می کند. خانم ها روزانه ۲۵ گرم فیبر نیاز دارند و آقایان هم کمی بیشتر، اما متاسفانه بسیاری از ما خیلی کمتر از این میزان فیبر مصرف می کنیم.

درمان یبوست با نوشیدن آب به اندازه کافی

برای بیرون راندن ضایعات از بدن به مقدار زیادی آب نیاز دارید. همچنین نوشیدن آب باعث مرطوب ماندن مدفوع می شود که کار دفع را ساده می کند.

از داروهای اسهال آور استفاده نکنید

استفاده مرتب از داروهای اسهال آور بدون نیاز به نسخه می تواند یکی از دلایل اصلی یبوست باشد. اگر مشکلتان برنامه غذایی ضعیف، عوارض جانبی یک دارو و یا حتی بیماری جدی هم که باشد بهتر است از این نوع داروها استفاده نکنید. مصرف داروی اسهال آور می تواند تعادل باکتری های سالم داخل روده را برهم بزند.

برای رفع یبوست ورزش کنید

عضلات داخل روده از دیگر اعضای بدنتان پیروی می کند. در طول روز هرچقدر بیشتر حرکت داشته باشید این عضلات نیز بیشتر حرکت کرده و زباله های بدن را تخلیه می کنند.

دستشویی خود را نگه ندارید

به تاخیر انداختن حرکت روده می تواند باعث یبوست شود. همچنین در دراز مدت این کار می تواند باعث کندی سرعت عمل روده شود.

پروبیوتیک ها را امتحان کنید

مصرف مکمل های پروبیوتیک به هضم بهتر غذا و کاهش یبوست و نرم شدن مدفوع کمک می کند.

در دستشویی شبکه های اجتماعی را چک نکنید!

حتی اگر فشار هم وارد نکنید، نشستن می تواند فشار روی راست روده را بالا ببرد. این فشار عضلات را ضعیف می کند. اگر این کار آنقدر طول می کشد که باید گوشی همراه خود را با خود ببرید نشانه ی خوبی نیست. دفع مدفوع راهی سریع و البته بی عوارض است.

برای شما طبیعی است؟

یک نگاهی به مدفوع خود بکنید.در ادامه می توانید با موارد زیر فرق مدفوع طبیعی و غیر طبیعی را متوجه شوید.

رنگ مدفوع

چه رنگی طبیعی است؟ انواع رنگ قهوه ای را طبیعی می گوییم.

چه رنگی طبیعی نیست؟ قرمز و سیاه می توانند نشان از خون داشته باشند – البته مدفوع سیاه رنگ گاهی به خاطر خوردن آهن است و مدفوع قرمز رنگ نیز می تواند به دلیل خوردن زیاد چغندر باشد. مدفوعی که به سفیدی یا زردی بزند نشانه آن است که بدن نمی تواند به خوبی مواد مغذی غذاها را جذب کند.

ثبات

چه چیز طبیعی است؟ مدفوع باید به اندازه کافی صاف و نرم باشد که بتواند به سادگی عبور کند، اما همچنان باید تراکم داشته باشد.

چه چیز غیر طبیعی است؟ مدفوع کوچک و سخت نشان از این دارد که به اندازه کافی فیبر مصرف نمی کنید. مدفوع خمیری یا آبکی نشان دهنده ی التهاب است که می تواند به دلیل مصرف برخی داروهای خاص، عدم تحمل مواد غذایی، حساسیت و یا عفونت اتفاق بیافتد.

بوی مدفوع

چه بویی طبیعی است؟ غذاها در معده شکسته می شود و این کار باعث آزاد شدن گاز می شود. پس بویی که از مدفوع خارج می شود اجتناب ناپذیر و البته ناخوشایند است. بوی طبیعی کمی اذیت کننده است.

چه بویی غیر طبیعی است؟ اگر بو به شدت غیر قابل تحمل و تیز باشد، غیر طبیعی است. در بیشتر مواقع بوی خیلی قوی نشان از برنامه غذایی سرشار از چربی و قند است. همچنین این نوع بو می تواند به علت عفونت نیز باشد.

شکل مدفوع

چه شکلی طبیعی است؟ مدفوع بلند و سوسیسی شکل.

چه شکلی غیر طبیعی است؟ مدفوع نازک درست مانند مداد – مخصوصا اگر به مرور نازک تر شود، می تواند نشان از رشد سرطانی داخل روده بزرگ باشد.

 

 

درمان قطعی یبوست

درمان یبوست در کودکان

 

یبوست در بارداری | همه چیز درباره یبوست

 

منبع : سیمرغ/ مجله دکتر دکتر/ سایت دکتر کرمانی

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا